Wijziging APV gemeente Meppel

De R a a d van de gemeente Meppel;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 september 2021, nr. 1466584;

 

Overwegende: dat vanwege jurisprudentie artikel 3:3 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening (hierna: APV) moet worden gewijzigd;

 

Gelet op artikel 149 Gemeentewet

 

 

b e s l u i t :

 

De volgende wijziging in de APV van de gemeente Meppel en bijbehorende toelichting vast te stellen.

Artikel 1 Wijzigingsverordening

De APV van de gemeente Meppel wordt als volgt gewijzigd:

 

Was

Wordt

Waarom

Artikel 2:8 Begripsbepaling

  • 1.

    In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

    • a.

      bioscoopvoorstellingen;

    • b.

      markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder g, van de Gemeentewet of artikel 5:11

    • c.

      kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

    • d.

      het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

    • e.

      betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

    • f.

      activiteiten als bedoeld in artikel 2:18 van deze verordening.

  • 2.

    Onder evenement wordt mede verstaan:

    • a.

      een herdenkingsplechtigheid;

    • b.

      een braderie, snuffelmarken;

    • c.

      een optocht, wandeltocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:2 van deze verordening, op de weg;

    • d.

      een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg;

    • e.

      een klein evenement.

  • 3.

    Onder klein evenement wordt o.a. verstaan een straatfeest, buurtbarbecue e.d. op een dag.

Artikel 2:8 Begripsbepaling

  • 1.

    In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

    • a.

      bioscoopvoorstellingen;

    • b.

      markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder g, van de Gemeentewet of artikel 5:11

    • c.

      kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

    • d.

      het in een inrichting in de zin van de Alcoholwet gelegenheid geven tot dansen;

    • e.

      betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

    • f.

      activiteiten als bedoeld in artikel 2:18 van deze verordening.

  • 2.

    Onder evenement wordt mede verstaan:

    • a.

      een herdenkingsplechtigheid;

    • b.

      een braderie, snuffelmarken;

    • c.

      een optocht, wandeltocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:2 van deze verordening, op de weg;

    • d.

      een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg;

    • e.

      een klein evenement.

De Drank- en Horecawet is gewijzigd. De gewijzigde wet is per 1 juli 2021 in werking getreden. De wet wordt voortaan aangeduid als Alcoholwet door wijziging van de citeertitel in artikel 49 van de wet.

Was

Wordt

Waarom

Artikel 3:3 Prostitutiebedrijven en escortbedrijven

  • 1.

    Het is verboden een prostitutiebedrijf of escortbedrijf te exploiteren of te wijzigen zonder vergunning van het bevoegd bestuursorgaan. Het aantal prostitutiebedrijven al dan niet in combinatie met een escortbedrijf is niet hoger dan 4.

  • 2.

    De vergunning wordt verleend voor een periode van 4 jaar; na 44 maanden zal opnieuw vergunning voor een volgende periode moeten worden aangevraagd.

  • 3.

    In de aanvraag om vergunning wordt op en bij het door de burgemeester vastgestelde aanvraagformulier in ieder geval vermeld:

    • a.

      de persoonsgegevens van de exploitant;

    • b.

      de persoonsgegevens van de beheerder;

    • c.

      het aantal werkzame prostituees;

    • d.

      de aard van het prostitutiebedrijf of het escortbedrijf, al dan niet in combinatie met elkaar;

    • e.

      bewijs van inschrijving in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel en;

    • f.

      bewijs waaruit blijkt dat de exploitant gerechtigd is tot het gebruik van de ruimte bestemd voor het prostitutiebedrijf.

  • 4.

    De gegevens uit het vorige lid onder a t/m d worden ook in de vergunning vermeld.

 

Artikel 3:3 Prostitutiebedrijven en escortbedrijven

  • 1.

    Het is verboden een prostitutiebedrijf of escortbedrijf te exploiteren of te wijzigen zonder vergunning van het bevoegd bestuursorgaan. Het aantal prostitutiebedrijven al dan niet in combinatie met een escortbedrijf is niet hoger dan 3.

  • 2.A.

    De vergunning wordt verleend voor een periode van 5 jaar;

  • 2.B.

    De vergunning kan op aanvraag voor een periode van vijf jaar worden verlengd. Deze aanvraag dient 4 maanden voor het verstrijken van de vergunningsduur als bedoeld onder lid 2a. te worden ingediend.

  • 3.

    In de aanvraag om vergunning als bedoeld onder 2a. wordt op en bij het door de burgemeester vastgestelde aanvraagformulier in ieder geval vermeld:

    • a.

      de persoonsgegevens van de exploitant;

    • b.

      de persoonsgegevens van de beheerder;

    • c.

      het aantal werkzame prostituees;

    • d.

      de aard van het prostitutiebedrijf of het escortbedrijf, al dan niet in combinatie met elkaar;

    • e.

      bewijs van inschrijving in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel en;

    • f.

      bewijs waaruit blijkt dat de exploitant gerechtigd is tot het gebruik van de ruimte bestemd voor het prostitutiebedrijf.

  • 4.

    De gegevens uit het vorige lid onder a t/m d worden ook in de vergunning vermeld.

Vanaf 2017 is de feitelijke situatie dat er in Meppel drie prostitutiebedrijven zijn vergund. Van de mogelijkheid een vierde bedrijf te starten wordt geen gebruik gemaakt. Om de regelgeving te laten aansluiten op de Meppeler situatie wordt het aantal prostitutiebedrijven teruggebracht van 4 naar 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

De vergunning wordt, zo staat in lid 2, onder a, voor bepaalde tijd (vijf jaar)

afgegeven. Los van eventuele tussentijdse controles van de vergunning, ontstaat er op deze wijze periodiek een natuurlijk moment om te oordelen over de wenselijkheid van voortzetting van het bedrijf waarvoor de vergunning is verleend.

Als een exploitant verlenging van de vergunning wenst, is dat in beginsel mogelijk, op grond van lid 2 onder b. Als de aanvraag daarvoor tijdig is

gedaan, blijft het nummer van de vergunning ongewijzigd, wat zowel voor het bestuur als voor de exploitant nuttig is. Bij de verlenging zal worden

bezien of de eerder aangeleverde gegevens nog kloppen, en of de

exploitant nog voldoet aan alle geldende eisen.

Was

Wordt

Waarom

Artikel 3:15 wordt toegevoegd

Artikel 3:15 Overdraagbaarheid vergunning De vergunning wordt gesteld op naam van de exploitant en is gedurende de looptijd van de vergunning overdraagbaar aan de partij die aan de indieningsvereisten als bedoeld in artikel 3:3 lid 3 en de gedragseisen voor de exploitant en beheerder als bedoeld in artikel 3:4 van deze verordening kan voldoen.

De vergunning voor het exploiteren van een prostitutiebedrijf is een schaars recht. Mede daardoor vertegenwoordigt het een financiële waarde voor degene die dat recht heeft verworven. Het maakt daarmee deel uit van de vermogensbestanddelen die bij het bedrijf horen. Op basis van het verworven recht mag de bezitter ervan gedurende een bepaalde tijd zijn bedrijf exploiteren. Die tijd wordt in de nieuwe nadere regels schaarse vergunningen 5 plus 5 jaar. Op basis daarvan zal de ondernemer investeringen kunnen doen die in de loop van deze vergunningduur terugverdiend kunnen worden. De ondernemer is er bij gebaat om een goede naam op te bouwen met zijn bedrijf en een vaste klantenkring. Dit verhoogt de waarde van zijn bedrijf. Soms is er sprake van verkoop van een bedrijf. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij pensionering van de eigenaar of een onvoorziene levensgebeurtenis van de eigenaar. Wanneer de vergunningtermijn nog niet verlopen is kan dan de bestaande vergunning worden overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Door de overdracht van een vergunning mogelijk te maken is het mogelijk dat een bedrijf inclusief vergunning wordt overgenomen waarbij de vorige eigenaar dan een vraagprijs inclusief goodwill en waarde van de vergunning kan bedingen. Dit bevordert de investeringsbereidheid van ondernemers, er blijft altijd waarde over tijdens de looptijd van de vergunning. Die investeringsbereidheid en de wil om waarde toe te voegen aan het bedrijf heeft effect op de uitstraling van het bedrijf naar de omgeving toe. Bij het niet toestaan van het overdragen van een vergunning bestaat de kans dat een vergunning “uitgeleefd” wordt. Voor de beperkte duur wordt dan het maximale uit de onderneming gehaald, zonder navenante investeringen en zonder het aangaan van een goede relatie met de omgeving van het bedrijf. De vergunning kan echter niet onbeperkt worden overgedragen. Er gelden voorwaarden bij, namelijk dat het bedrijf op dezelfde plaats wordt voortgezet met hetzelfde personeel (er moet ook sprake zijn van bedrijfsovername) en de nieuwe eigenaar moet wel voldoen aan de eis dat hij van onbesproken gedrag is; met andere woorden hij zal een bibob onderzoek moeten ondergaan waarbij ook onderzocht wordt of de middelen waarmee de bedrijfsovername wordt gefinancierd niet van misdrijven afkomstig is.

Artikel 2 Inwerkingtreding

De wijzigingsverordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van

W. Spoelstra

griffier

R.T.A. Korteland

voorzitter

Naar boven