Gemeenteblad van Landsmeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Landsmeer | Gemeenteblad 2021, 389272 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Landsmeer | Gemeenteblad 2021, 389272 | beleidsregel |
Beleidsregels kinderopvang Sociaal Medische Indicatie 2021
Artikel 5 Voorwaarden en duur van de tegemoetkoming
De tegemoetkoming wordt alleen verstrekt als professionele begeleiding via het Jeugdteam of andere bij het gezin betrokken professionals zijn of worden ingezet om de problematiek weg te nemen of te verminderen. Het niet inzetten of stopzetten van professionele begeleiding is een reden om de tegemoetkoming te weigeren of te stoppen.
Artikel 6 Hoogte en omvang van de tegemoetkoming
De hoogte van de tegemoetkoming is gelijk aan de kosten van de door het college noodzakelijke geachte omvang van de kinderopvang en bedraagt maximaal het door het Rijk vastgestelde fiscale uurtarief voor dagopvang en buitenschoolse opvang (BSO). Opvangkosten die boven het maximum uurtarief komen, worden door de ouder zelf betaald.
Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen het bepaalde in deze beleidsregels buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Landsmeer van 24 augustus 2021.
L.A. (Léon) de Lange
burgemeester
P.G. (Peter) Küppers
gemeentesecretaris
Bij de totstandkoming van de Wet kinderopvang is er bewust voor gekozen om de tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang door de Belastingdienst alleen te vergoeden voor ouders die werken of aan een re-integratietraject deel nemen te combineren met de zorg voor kinderen. In het belang van de ouders of van het kind is het soms noodzakelijk, wanneer er geen sprake is van een combinatie werk en zorg, toch gebruik te maken van kinderopvang. Om vast te stellen of kinderopvang noodzakelijk is moet advies worden ingewonnen. Uit indicatieadvies moet de noodzaak blijken van een Sociaal Medische Indicatie en de daarbij behorende tegemoetkoming. Daarom moet ook:
onderzoek zijn gedaan naar voorliggende voorzieningen (peuterspeelzaal) en/of andere opvangmogelijkheden dan kinderopvang. Opvangmogelijkheden in de eigen omgeving, zoals familie, sociaal netwerk, basisschool of, in het geval van alleenstaande ouders, opvang bij de andere ouder moeten zijn onderzocht.
Een tegemoetkoming wordt alleen verstrekt indien is gebleken dat er sprake is van een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking van een ouder of diens kind. De beperking moet van dien aard zijn dat het kind waarvoor een indicatie en vergoeding wordt aangevraagd zich zonder de inzet van kinderopvang niet goed en gezond zou kunnen ontwikkelen. De indicatie en vergoeding heeft betrekking op kinderen van 0 tot 4 en op kinderen die het basisonderwijs volgen en in Landsmeer woonachtig zijn.
De tegemoetkoming is bedoelt als vangnet en biedt een tijdelijke oplossing. Van de (alleenstaande) ouder (s) verwachten we al het mogelijke om niet langer dan noodzakelijk gebruik te hoeven maken van de SMI. Een tegemoetkoming in de kosten kinderopvang wordt alleen verstrekt indien vast staat dat de inzet van kinderopvang noodzakelijk is. Indien er kosteloze of goedkopere alternatieven zijn die passend zijn dan is er geen sprake van noodzakelijke kinderopvang en wordt de tegemoetkoming geweigerd. Daarbij kan gedacht worden aan familieleden, sociaal netwerk of kennissen die het kind kunnen opvangen of peuterspeelzalen. Ook kan gekeken worden of er mogelijkheden zijn voor een partner om zijn of haar werktijden te wijzigen zodat hij of zij het kind in de betreffende uren kan opvangen.
Indien er een of meerdere hulpverleners betrokken zijn in het gezin waarop de aanvraag betrekking heeft dan dient 1 regisseur aangewezen te worden. Deze regisseur is verantwoordelijk voor het opstellen van een perspectiefplan waarin de noodzaak tot een Sociale Medische Indicatie en frequentie van kinderopvang beschreven is. In dit plan zijn eveneens de doelstellingen opgenomen voor de alleenstaande ouder of gezin waar mee aan de slag gegaan wordt. Als er geen sprake is van hulpverlening dient het gezin mee te werken aan een onderzoek van het Jeugdteam om vast te kunnen stellen welke problematiek er speelt en of een Sociaal Medische Indicatie noodzakelijk is. Ook hier wordt een perspectiefplan opgesteld.
De jeugdregisseur van het Middelpunt geeft bindend advies ten aanzien van de noodzakelijkheid van een SMI indicatie en de in het perspectiefplan opgenomen doelstellingen. Dit advies stelt de noodzaak vast van de tegemoetkoming. Deze bindende beoordeling van de noodzakelijkheid vindt hiermee onafhankelijk van verdere verstrekking van de tegemoetkoming plaats.
De indicatie en bijbehorende tegemoetkoming wordt in principe voor een half jaar afgegeven. In dit half jaar moet gewerkt worden aan de doelstellingen zoals opgenomen in het perspectiefplan. Na 3 maanden vindt er een tussentijdse evaluatie plaats. Als blijkt dat de doelstellingen nog niet gerealiseerd zijn en de indicatie en kinderopvang langer noodzakelijk zijn dan kan het college de indicatie verlengen met maximaal 6 maanden.
De tegemoetkoming is alleen bedoeld voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, maar waarbij het voor de ouders en/of het kind wel zeer wenselijk is, dat het kind voor een aantal uren per week opvang krijgt.
De maximale hoogte van de tegemoetkoming komt overeen met het door de Belastingdienst vastgestelde landelijk maximum uurtarief per opvangsoort in het Besluit kinderopvangtoeslag. In Landsmeer komt het uurtarief van alle kinderopvangorganisaties boven het fiscaal maximum uit. De meerkosten (verschil tussen fiscaal maximum en commerciële uurtarief van de kinderopvangorganisatie) wordt door ouders zelf betaald. Met deze eigen bijdrage worden ouders gestimuleerd het aantal uren en de periode waarin kinderopvang wordt afgenomen zo beperkt mogelijk te houden.
Een tegemoetkoming met terugwerkende kracht is in principe niet mogelijk. Dat zorgt er ook voor dat ouders niet al met kosten worden geconfronteerd voordat er duidelijkheid is over het recht op een SMI en tegemoetkoming in de kosten. Een ongetekende overeenkomst of offerte wordt beoordeeld bij de aanvraag. In crisissituaties is uitzondering hierop mogelijk; er zijn situaties waarin snelle inzet van de opvang noodzakelijk is.
Naast de genoemde gegevens kan het college ook andere gegevens vragen die het nodig acht om een besluit op de aanvraag te kunnen nemen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een verklaring met betrekking tot de werktijden van een ouder, bewijsstukken met betrekking tot de ondervonden beperkingen en bewijsstukken met betrekking tot mogelijke behandelingen van de ondervonden beperkingen die van invloed zouden kunnen zijn op de noodzaak tot het afnemen van kinderopvang. Dit is geen limitatieve opsomming.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-389272.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.