Gemeenteblad van De Ronde Venen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2021, 387687 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2021, 387687 | ander besluit van algemene strekking |
Nadere regels subsidie peuteropvang en voorschoolse educatie De Ronde Venen 2022
Burgemeester en wethouders van gemeente De Ronde Venen;
Overwegende dat peuteropvang voor alle peuters in de gemeente De Ronde Venen toegankelijk is in de directe woonomgeving van het kind en aangeboden wordt ter bevordering van de ontwikkelingsmogelijkheden van peuters;
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening De Ronde Venen 2017 en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze nadere regels wordt verstaan onder:
VE (Voorschoolse Educatie): hier opgevat als peuteropvang voor kinderen vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin via een VE-programma op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling;
Deze nadere regels hebben als doel het mogelijk maken van de uitvoering van het kindgericht subsidiëren van kwalitatief hoogwaardig en veilige peuteropvang, inclusief VE-programma.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Subsidiabele activiteiten zijn:
Het aanbieden van peuteropvang met VE aan een doelgroeppeuter van 2,5 tot 4 jaar waarvan de ouders aantoonbaar geen recht hebben op kinderopvangtoeslag van gemiddeld 16 uur per week met een maximum van 6 uur per dag gedurende 40 weken per jaar; deze ouders betalen over twee dagdelen per week van totaal minimaal 7 en maximaal 8 uur de inkomensafhankelijke ouderbijdrage of
Het aanbieden van peuteropvang met VE aan een doelgroeppeuter waarvan de ouders wel recht hebben op kinderopvangtoeslag van gemiddeld 16 uur per week: subsidie beschikbaar voor gemiddeld minimaal 8 en maximaal 9 uur per week gedurende 40 weken per jaar; deze ouders nemen naast deze uren nog aanvullend twee dagdelen per week af van totaal minimaal 7 uur en maximaal 8 uur, welke zij volledig zelf betalen en waarover zij kinderopvangtoeslag aan kunnen vragen.
Hoofdstuk 2 Eisen aan de aanvrager en aanvraag
Aanvrager is een houder waarvan het kindercentrum gevestigd is in de gemeente De Ronde Venen en is opgenomen in het LRK met een VE-registratie.
De organisatie maakt actief gebruik van het overdrachtsformulier van de gemeente en dit formulier wordt (met toestemming van de ouders bij de intake) digitaal door de organisatie verzonden aan de school. Bij doelgroeppeuters biedt de organisatie een warme overdracht naar het primair onderwijs.
Berekening van de hoogte van het inkomen van ouder(s) geschiedt op grond van Inkomensverklaringen van beide ouders (bij eenoudergezin van één ouder) van twee jaar voorafgaand aan het eerste jaar van opvang. Voor het tweede jaar dient alleen bij wijziging van het inkomen een nieuwe Inkomensverklaring te worden overlegd. Bij grote wijzigingen tussentijds kan een aanpassing van de eigen bijdrage plaatsvinden. Hierbij wordt aanvullend een bewijsstuk (zoals salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering) gevraagd, waaruit moet blijken dat de inkomenswijziging structureel is.
De organisatie zorgt ervoor dat de intensiteit en de kwaliteit van de VE wordt versterkt door het inzetten van wettelijk vereiste pedagogisch beleidsmedewerker VE voor netto 10 uur per doelgroeppeuter per jaar. Deze inzet wordt gerealiseerd in werkelijk ingezette uren en niet in contracturen. Dit betekent dat rekening wordt gehouden met afwezigheid door vakantie-, verlof- en feestdagen.
Artikel 11 Hoogte van de subsidiebedragen
De subsidie voor het aanbieden van een peuterprogramma aan een peuter ZKT, zoals bedoeld in artikel 4, lid 1, van deze nadere regels, bedraagt op jaarbasis minimaal 280 uur en maximaal 320 uur maal het door de organisatie gehanteerde uurtarief minus de in rekening gebrachte ouderbijdrage op basis van dit uurtarief.
De subsidie voor het aanbieden van een peuterprogramma, zoals bedoeld in artikel 4, lid 2, van deze nadere regels, aan een doelgroeppeuter ZKT bedraagt op jaarbasis 640 uur x het door de organisatie gehanteerde uurtarief minus de in rekening gebrachte ouderbijdrage op basis van dit uurtarief voor 320 uur per jaar.
Voor doelgroeppeuters is naast de bedragen genoemd in artikel 11 lid 2 en lid 3 een aanvullende subsidie per doelgroeppeuter per jaar beschikbaar voor extra werkzaamheden die nodig zijn voor doelgroeppeuters. Dit VE-jaarbedrag wordt naar rato van de periode van plaatsing in dat betreffende jaar per peuter vastgesteld.
Hoofdstuk 4 Bevoorschotting en betaling van de subsidie na verlening
Artikel 12 Bevoorschotting en betaling
In juni van het jaar waarvoor de subsidie is aangevraagd dient de organisatie een tussenstand van het aantal te subsidiëren (doelgroep) peuters door te geven. In de loop van het jaar kan bij een organisatie namelijk het aantal peuters stijgen of dalen. Indien halverwege het jaar blijkt dat het aantal peuters meer dan 20% afwijkt van de aangevraagde subsidieplaatsen, dan vindt in overleg met de betrokken organisatie(s) een heroverweging van de subsidie plaats. Mocht de heroverweging leiden tot een wijziging in de subsidieverlening, dan ontvangt de organisatie een vervangend besluit van het college.
Hoofdstuk 5 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
Artikel 13 Vaststelling subsidie
De aanvraag tot vaststelling bevat:
per locatie een overzicht van doelgroep-peuters, onderverdeeld naar doelgroep-peuters ZKT en doelgroep-peuters MKT, met vermelding van initialen, geboortedatum, datum start deelname peuterprogramma, (voor zover van toepassing) datum beëindiging deelname peuterprogramma en voor de doelgroeppeuters ZKT de in rekening gebrachte ouderbijdrage, over het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt vastgesteld.
Artikel 14 Berekeningswijze subsidie voor het aanbieden van een peuterprogramma aan een peuter en doelgroeppeuter bij de subsidievaststelling
Bij de vaststelling van de subsidie wordt de subsidie berekend op basis van het daadwerkelijk aantal afgenomen uren en de berekening in artikel 11 van deze nadere regels.
Artikel 15 Berekeningswijze subsidie bij vaststelling, wanneer de aanvrager gedurende het kalenderjaar de activiteiten heeft beëindigd
Wanneer de aanvrager gedurende het kalenderjaar waarvoor een subsidie is verleend is opgehouden uitvoering te geven aan de activiteiten, zoals bedoeld in artikel 11 van deze nadere regels, vindt de vaststelling van de subsidie naar rato plaats, dat wil zeggen rekening houdende met het aantal maanden dat de activiteit is uitgevoerd.
Hoofdstuk 6 Betaling en terugvordering van de subsidie na vaststelling
Hoofdstuk 7 Indexering subsidiebedragen
Artikel 17 Indexering subsidiebedragen
In verband met de kostenontwikkeling in de kinderopvang kan één keer per jaar besloten worden tot het indexeren van de subsidiebedragen. Het college volgt daarbij de indexering van het ministerie van SZW voor de maximum uurtarieven voor de kinderopvangtoeslag, tenzij er reden is om daarvan af te wijken.
Burgemeester en wethouders van De Ronde Venen,
de secretaris,
Ruud Kleijnen
de burgemeester,
Maarten Divendal
Bijlage 1 Tarieven peuteropvang en Voorschoolse Educatie gemeente De Ronde Venen 2022
Gemeentesubsidie peuteropvang en Voorschoolse Educatie in de vorm van een maximum uurtarief, een VE-jaarbedrag voor doelgroeppeuters en een bedrag voor de inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker VE vanaf 1 januari 2022.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-387687.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.