Besluit tot wijziging van Beleidsregel ontheffing milieuzone gemeente Utrecht

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,

 

Gelet op artikel 62 en 87 van het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990;

 

Gelet op de Beleidsregel ontheffing milieuzone gemeente Utrecht;

 

Overwegende dat:

Op grond van het collegebesluit van 19 oktober 2021, als gevolg waarvan vrachtauto’s en autobussen voorzien van een dieselmotor met emissieklasse 5 of lager zonder ontheffing niet worden toegelaten tot de milieuzone;

 

Besluiten de Beleidsregel ontheffing milieuzone gemeente Utrecht als volgt te wijzigen:

 

 

 

 

Artikel I

De Beleidsregel ontheffing milieuzone gemeente Utrecht wordt als volgt gewijzigd:

 

  • A.

    In de overwegingen van de beleidsregels wordt de vierde overweging als volgt gewijzigd:

  •  

  • Op grond van het collegebesluit van 19 januari 2021 als gevolg waarvan personen- of bestelauto’s voorzien van een dieselmotor met emissieklasse 3 of lager en vrachtauto’s voorzien van een dieselmotor met emissieklasse 4 of lager zonder ontheffing niet worden toegelaten tot de milieuzone;

  •  

  • B.

    In de overweging van de beleidsregel wordt als vijfde overweging toegevoegd:

  •  

  • Op grond van het collegebesluit van 19 oktober 2021 als gevolg waarvan vrachtauto’s en autobussen voorzien van een dieselmotor met emissieklasse 5 of lager zonder ontheffing niet worden toegelaten tot de milieuzone;

  •  

  • C.

    In artikel 1 worden de onderdelen <a tot en met j> geletterd tot <b tot en met k> en wordt een nieuw lid ingevoegd, luidende:

  •  

  • a. autobus:

    motorvoertuig, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen. OV-bussen en touringcars zijn autobussen.

  •  

  • D.

    In artikel 3 wordt na ‘vrachtauto’s’ de volgende zinsnede ingevoegd ‘en autobussen’.

  •  

  • E.

    Aan artikel 3 worden de volgende zinnen toegevoegd:

  •  

  • Deze beleidsregels zijn niet van toepassing op het verlenen van andere ontheffingen op grond van artikel 87 RVV 1990. Daarvoor gelden de Beleidsregels verkeersontheffingen gemeente Utrecht.

  •  

  • F.

    In artikel 4 lid C1 wordt ‘die niet aan de regels van de milieuzone voldoen’ vervangen door ‘met emissieklasse 4 of 5’.

  •  

  • G.

    In artikel 4 wordt na lid 4C een nieuw lid ingevoegd, luidende:

  •  

    4D. Autobussen

  • 1.

    OV-bussen en touringcars met emissieklasse 4 of 5 kunnen op aanvraag in aanmerking komen voor een incidentele dagontheffing.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan per autobus maximaal twaalf keer per jaar een dagontheffing verlenen.

  •  

  • H.

    In artikel 5 lid 5C1 wordt na ‘vrachtauto’ de volgende zinsnede ingevoegd ‘met emissieklasse 4 of 5’.

  •  

  • I.

    In artikel 5 lid 5C3b wordt ‘een maand na’ vervangen door ‘drie maanden voor’.

  •  

  • J.

    In artikel 5 wordt na lid 5C een nieuw lid ingevoegd, luidende:

  •  

  • 5D. Autobussen

  • 1.

    Op aanvraag kan het college van burgemeester en wethouders aan een eigenaar of houder van een autobus met emissieklasse 4 of 5 een langdurige ontheffing van twee jaar verlenen indien de eigenaar of houder van de autobus aantoont dat specifieke omstandigheden dit noodzakelijk maken. Dergelijke ontheffingen worden alleen bij uitzondering verleend en worden verleend voor de duur van maximaal twee jaar. Een aanvraag kan meerdere autobussen betreffen.

  • 2.

    Bij de afweging tot het verlenen van een dergelijke langdurige ontheffing wordt onder meer meegewogen:

    • a.

      de noodzaak voor de onderneming om met de betreffende autobus in de zone te zijn,

    • b.

      de voorhanden zijnde alternatieven, binnen en buiten het eigen bedrijf,

    • c.

      de financiële mogelijkheden van de ondernemer,

    • d.

      de te verwachten duur en frequentie van het binnentreden van de milieuzone,

    • e.

      de afschrijving van het voertuig en bereidheid tot vervanging

  • 3.

    Na de ontheffingsperiode van twee jaar worden aanvragen voor een verlenging alleen gehonoreerd indien er financieel nog steeds geen mogelijkheden zijn om aan de vereisten van de milieuzone te voldoen en de aanvrager voldoet aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      er wordt schriftelijk aangetoond dat binnen een periode van maximaal twee jaar een alternatieve oplossing wordt gevonden;

    • b.

      de aanvraag van de verlenging dient uiterlijk 8 weken voor het aflopen van de ontheffing te zijn aangevraagd.

    • c.

      een verlenging kan één keer voor maximaal twee jaar worden verleend.

 

Artikel III

De artikelgewijze toelichting wordt als volgt gewijzigd:

 

  • K.

    In artikel vier alinea 2 wordt: ‘en is een voortzetting van huidig ontheffingenbeleid. Het gaat hier om vrachtauto’s die’ vervangen door:

 

‘en is er alleen voor vrachtauto’s met emissieklasse 4 of 5. Voor vrachtauto’s met emissieklassen 0-3 is er geen ontheffing mogelijk, om zo de minst schone voertuigen uit de zone te weren. Voor vrachtauto’s met emissieklasse 4 of 5 kan een ontheffing worden aangevraagd’ als zij’.

  •  

  • L.

    In artikel vier wordt na alinea 3 een nieuwe alinea toegevoegd, luidende:

  •  

    ‘Voor autobussen die niet aan de toegangsvoorwaarden van de milieuzone voldoen en incidenteel in de zone hoeven te zijn, kan door een onderneming 12 keer per jaar een dagontheffing worden aangevraagd. Dit geldt alleen voor autobussen op diesel met emissieklassen 4 of 5. Voor bussen met emissieklassen 0-3 is er geen ontheffing mogelijk, om zo de minst schone voertuigen uit de zone te weren.’

  •  

  • M.

    In artikel vijf lid Vrachtauto’s wordt: ‘een voortzetting van al bestaand ontheffingenbeleid. Voor vrachtauto’s die niet voldoen aan de toegangseisen van de milieuzone, maar die worden vervangen door vrachtauto’s die wel voldoen (emissieklasse 4) of schoner zijn’ vervangen door:

 

‘met dit beleid alleen mogelijk voor voertuigen met emissieklasse 4 of 5. Dit is bedoeld om de minst schone voertuigen te weren uit de milieuzone. Voor vrachtauto’s met emissieklasse 4 of 5 die niet voldoen aan de toegangseisen van de milieuzone, maar die worden vervangen door vrachtauto’s die wel voldoen (emissieklasse 6) of schoner zijn’.

  •  

  • N.

    In artikel vijf lid Vrachtauto’s wordt de volgende alinea verwijderd:

  •  

    ‘In Utrecht geldt al een milieuzone voor vrachtauto’s (> 3.500kg) voor euroklasse IV of hoger. De toegangseis is vanwege de landelijke harmonisatie op 29 oktober 2020 niet veranderd; euro IV of hoger is emissieklasse 4 of hoger geworden. Daarom heeft het college besloten het ontheffingenbeleid voor vrachtauto’s voort te zetten.’

  •  

  • O.

    In artikel vijf wordt na lid Vrachtauto’s een nieuw lid toegevoegd, luidende:

     

    Autobussen

    De milieuzone voor autobussen is nieuw vanaf januari 2022 in Utrecht. De bussector is met de cornoacrisis flink getroffen. Om de effecten voor de bussector vanwege de milieuzone te beperken, is een langdurige ontheffing mogelijk. Voor een aanvraag moet de onderneming wel aantonen dat er geen financiële middelen beschikbaar zijn om de bus te vervangen, dat er geen alternatieve voertuigen binnen de onderneming zijn om wel aan de eisen van de milieuzone te voldoen en dat een frequent bezoek aan de milieuzone nodig is vanwege bedrijfscontinuiteit. Deze ontheffing is alleen mogelijk voor bussen met emissieklasse 4 of 5, om zo de minst schone voertuigen te weren uit de milieuzone.

  •  

  • De ontheffing kan voor maximaal 2 jaar gelden en kan éen keer worden verlengd. Voorbeelden waarbij een langdurige ontheffing verleend kan worden zijn:

    • ondernemingen die financieel geen mogelijkheden hebben om aan de vereisten van de milieuzone te voldoen en (andere) schrijnende gevallen. De onderneming dient dat aan te tonen, bijvoorbeeld door middel van een recente accountantsverklaring.

    • autobussen die vervangen worden door een nieuwe autobus die wel aan de toegangseisen voldoet, maar nog niet geleverd is. Daartoe dient een bewijs van aankoop van de verkoper of schriftelijke afspraak te worden overlegd. Als er binnen de onderneming onvoldoende andere voertuigen beschikbaar zijn die wel aan de eisen voldoen, dan is een ontheffing mogelijk tot het moment van levering, met een maximum looptijd van een jaar. De mate van coulance hangt af van de omvang van de investering die gedaan wordt in een minder vervuilend alternatief.

 

Artikel IV

Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking in het gemeenteblad;

 

 

 

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 19 oktober 2021.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Gabrielle G.H.M. Haanen

Naar boven