Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 386366 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 386366 | beleidsregel |
Besluit tot wijziging van Beleidsregel ontheffing milieuzone gemeente Utrecht
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,
Gelet op artikel 62 en 87 van het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990;
Gelet op de Beleidsregel ontheffing milieuzone gemeente Utrecht;
Op grond van het collegebesluit van 19 oktober 2021, als gevolg waarvan vrachtauto’s en autobussen voorzien van een dieselmotor met emissieklasse 5 of lager zonder ontheffing niet worden toegelaten tot de milieuzone;
Besluiten de Beleidsregel ontheffing milieuzone gemeente Utrecht als volgt te wijzigen:
De Beleidsregel ontheffing milieuzone gemeente Utrecht wordt als volgt gewijzigd:
Op aanvraag kan het college van burgemeester en wethouders aan een eigenaar of houder van een autobus met emissieklasse 4 of 5 een langdurige ontheffing van twee jaar verlenen indien de eigenaar of houder van de autobus aantoont dat specifieke omstandigheden dit noodzakelijk maken. Dergelijke ontheffingen worden alleen bij uitzondering verleend en worden verleend voor de duur van maximaal twee jaar. Een aanvraag kan meerdere autobussen betreffen.
De artikelgewijze toelichting wordt als volgt gewijzigd:
‘en is er alleen voor vrachtauto’s met emissieklasse 4 of 5. Voor vrachtauto’s met emissieklassen 0-3 is er geen ontheffing mogelijk, om zo de minst schone voertuigen uit de zone te weren. Voor vrachtauto’s met emissieklasse 4 of 5 kan een ontheffing worden aangevraagd’ als zij’.
‘Voor autobussen die niet aan de toegangsvoorwaarden van de milieuzone voldoen en incidenteel in de zone hoeven te zijn, kan door een onderneming 12 keer per jaar een dagontheffing worden aangevraagd. Dit geldt alleen voor autobussen op diesel met emissieklassen 4 of 5. Voor bussen met emissieklassen 0-3 is er geen ontheffing mogelijk, om zo de minst schone voertuigen uit de zone te weren.’
‘met dit beleid alleen mogelijk voor voertuigen met emissieklasse 4 of 5. Dit is bedoeld om de minst schone voertuigen te weren uit de milieuzone. Voor vrachtauto’s met emissieklasse 4 of 5 die niet voldoen aan de toegangseisen van de milieuzone, maar die worden vervangen door vrachtauto’s die wel voldoen (emissieklasse 6) of schoner zijn’.
‘In Utrecht geldt al een milieuzone voor vrachtauto’s (> 3.500kg) voor euroklasse IV of hoger. De toegangseis is vanwege de landelijke harmonisatie op 29 oktober 2020 niet veranderd; euro IV of hoger is emissieklasse 4 of hoger geworden. Daarom heeft het college besloten het ontheffingenbeleid voor vrachtauto’s voort te zetten.’
In artikel vijf wordt na lid Vrachtauto’s een nieuw lid toegevoegd, luidende:
De milieuzone voor autobussen is nieuw vanaf januari 2022 in Utrecht. De bussector is met de cornoacrisis flink getroffen. Om de effecten voor de bussector vanwege de milieuzone te beperken, is een langdurige ontheffing mogelijk. Voor een aanvraag moet de onderneming wel aantonen dat er geen financiële middelen beschikbaar zijn om de bus te vervangen, dat er geen alternatieve voertuigen binnen de onderneming zijn om wel aan de eisen van de milieuzone te voldoen en dat een frequent bezoek aan de milieuzone nodig is vanwege bedrijfscontinuiteit. Deze ontheffing is alleen mogelijk voor bussen met emissieklasse 4 of 5, om zo de minst schone voertuigen te weren uit de milieuzone.
De ontheffing kan voor maximaal 2 jaar gelden en kan éen keer worden verlengd. Voorbeelden waarbij een langdurige ontheffing verleend kan worden zijn:
autobussen die vervangen worden door een nieuwe autobus die wel aan de toegangseisen voldoet, maar nog niet geleverd is. Daartoe dient een bewijs van aankoop van de verkoper of schriftelijke afspraak te worden overlegd. Als er binnen de onderneming onvoldoende andere voertuigen beschikbaar zijn die wel aan de eisen voldoen, dan is een ontheffing mogelijk tot het moment van levering, met een maximum looptijd van een jaar. De mate van coulance hangt af van de omvang van de investering die gedaan wordt in een minder vervuilend alternatief.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-386366.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.