Groen/blauw (natuur, recreatie, waterberging)
|
Koppeling met opgaven RSV
|
Uitvoering Groen en Waterplan (GWP): onderstaande maatregelen vloeien voort uit het GWP en vormen een integraal plan om de biodiversiteit en de duurzaamheid, alsmede de recreatiemogelijkheden en de leefomgevingskwaliteit in Zaanstad te versterken. Deze maatregelen hebben als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en zich recreëren (RSV, blz. 75). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
B, H, I,V
|
- N10 Monitoringssysteem biodiversiteit: installatie van aantal meetpunten biodiversiteit verspreid door de stad (Uitvoeringsagenda GWP, p. 22). Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2020-2024. Deze investering is bedoeld om de biodiversiteit en de ontwikkeling daarvan te meten, zodat er passende maatregelen genomen kunnen worden indien nodig.
|
B
|
- SG8 Tweede entree Noordsterpark: nieuwe entree aan de zuidkant van het Noordsterpark (Uitvoeringsagenda GWP p.23). Groen/blauw. Maak Noord. 2020. Deze investering maakt onderdeel uit van een programma om alle perken beter toegankelijk te maken, met name voor ouderen en mensen met een beperking.
|
B, H, V
|
- SG9 Groenzone Gouw-oost: verbinding van buurtgroen in de Kleurenbuurt met de ecologische groenzone langs de Gouw (Uitvoeringsagenda GWP p. 23). Groen/blauw. Buiten Maak. 2021-2023. Deze ingreep draagt bij aan de robuustheid van de ecologische verbindingszone langs de Gouw en biedt extra recreatiemogelijkheden.
|
B, H, V
|
- R6 Aanleg fiets/wandelpad Haansloot in de
Krommenieer
Woudpolder (Uitvoeringsagenda GWP p. 23). Groen/blauw. Buiten Maak. 2021. Deze investering repareert een ontbrekende schakel in het regionale fietsnetwerk en zorgt hiermee voor een verbinding met de regionale recreatiemogelijkheden.
|
B, V
|
- F2 Verkenning aanleg fietsroute over Zijkanaal H als onderdeel route Dam tot Dam (Uitvoeringsagenda GWP p. 24). Groen/blauw. ASP. 2018-2030. Amsterdam en Zaanstad werken naar een recreatieve fietsverbinding langs het water, de Dam tot Dam fietsroute. Deze investering betreft de aanleg van een fietsbrug over het Zijkanaal H, welke onderdeel is van deze fietsroute. Hiermee wordt de openbaarheid en toegankelijkheid van de oevers van de Zaan en het IJ versterkt en worden de stadscentra van Zaanstad en Amsterdam verbonden.
|
V, I
|
- V9 Verruimen bedieningstijden sluizen en lage bruggen: invoering afstandsbediening en zelfbediening in kleine sluizen en bruggen op 21 locaties in Zaanstad (Uitvoeringsagenda GWP p.25). Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2021. Betreffende bruggen en sluizen liggen in het sloepennetwerk Noord-Holland. Deze investering versterkt de waterrecreatiemogelijkheden in de gehele Zaanstreek.
|
V
|
- V10 Vervangen
Haaldersbroekbrug
: aanleg beweegbare brug in plaats van de oude brug (Uitvoeringsagenda GWP p. 25). Groen/blauw. Maak Midden. 2019-2020. Hiermee worden de recreatiemogelijkheden in de regionale vaarroute tussen Zaanstad en Edam versterkt, route die zich bevindt in het sloepennetwerk Laag Holland (Basisvisie recreatie Toervaartnet van Waterrecreatie Nederland).
|
V
|
- SG1 Groenzone
Kogerveld
Oost: aanleg nieuwe groene toegangsroute tussen
Rocky
gym en flat de Wijde Blik. Groen/blauw. KVW. 2025-2026. Deze investering legt een groene verbinding vanuit Kogerveld naar de Jagersplas.
|
V
|
- R1 Aanleg natuurspeelplekken: over het noorden van Zaanstad verspreid worden diverse kleinere natuurspeelplekken gerealiseerd en een grote wordt in het Darwinpark gerealiseerd (speelruimte beleidsplan, Uitvoeringsagenda GWP p.13). Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2019-2020. Hiermee wordt het bewegen en buiten spelen bij kinderen in Krommenie, Saendelft en Wormerveer gestimuleerd, waarbij ze in aanraking komen met natuur. deze investering is gericht op de kinderen in Krommenie, Saendelft en Wormerveer. De natuurspeelplek in het Darwinpark vormt samen met de bestaande kinderboerderij een aantrekkelijke voorziening voor heel Zaanstad.
|
V, B
|
- SG6 Herstellen Belt
Cypressehout
gebied: herstel en uitbreiding van het aanwezig groen en padenstelsel op voormalige vuilstort
Cypressehout
. Groen/blauw. Maak Centrum. 2020-2021. Deze investering versterkt de groene voorzieningen in de omgeving van het Stationsgebied Zaandam.
|
B
|
- SG7 Ontwikkeling Molenpark Held Jozua: aanleg groengebied rond molen de Held Jozua. Groen/blauw. Buiten Maak. 2020-2021. Hiermee wordt de bestaande natuurspeelplaats en de kinderboerderij met elkaar verbonden, deze plaats herstelt en uitgebreid tot een volwaardig park.
|
B, V
|
- W2 Aanleg wandelpad
Guisveld
fase 2: aanleg ontbrekende schakel in wandelpadnetwerk tussen station Wormerveer en de N246 (Uitvoeringsagenda GWP). Groen/blauw. Buiten Maak. 2024-2030. Hiermee worden de recreatiemogelijkheden in het landelijke gebied versterkt.
|
B, V
|
- F1 Aanleg fietspad Omzoom naar SVA. Groen/blauw. Buiten Maak. 2020. Hiermee worden de recreatieve voorzieningen in het noorden van Zaanstad versterkt.
|
B, V
|
- R4 Realiseren twee passantensteigers/
TOP's
: aanleg van twee passantensteigers in de Zaan ter hoogte van Zaanse Schans en Hembrugterrein. Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2020. Hiermee wordt het watertoerisme en het bezoek aan attracties gelegen langs de Zaan bevorderd.
|
V
|
- SG3 Postzegelparken: aanleg van postzegelparken in ca 15-20 oudere groenarme buurten. Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2020-2030. Deze investering heeft als doel om de leefbaarheid, sociale cohesie en klimaatadaptatie te versterken.
|
B, l
|
- SG5 Aanleg wandel/fietsroute NS station
Kogerveld-Twiske
: aanleg wandel/fietsroute
Oostzijderveld
, sportpark
Hoornseveld
en langs klaverblad A7/A8. Groen/blauw. KVW. 2023. Deze route verbindt Zaanstad Oost en het Twiske (recreatiegebied), waarmee de recreatiemogelijkheden versterkt worden.
|
V
|
- SG10 Noordsterpark, voet/fietspad naar
Zaanoeverprojecten
: aanleg
vrijliggend
voet-/fietspad aan de zuidkant van
Ned
Benedictweg
met brug over de Watering. Groen/blauw. Noord. 2025-2030. Dit pad verbindt de Noordsterpark met de regionale recreatieve langzaamverkeersroute langs de Zaanoever (Noorddijk).
|
V
|
- SG11 Aanleg fiets-/voetpad tussen Agathapark en Rosariumpark in Krommenie plusvariant (Uitvoeringsagenda GWP p.30). Groen/blauw. Buiten Maak. 2020. Deze investering versterkt de groenstructuur in het MAAK-Noord gebied en is onderdeel van een stadsbreed programma om kleinere parken te verbinden in een stadsbreed groennetwerk.
|
V, B
|
- R9 Wandel/fietsverbinding in
Westzijderveld
, in de polder. Groen/blauw. Buiten Maak. 2030. Deze investering versterkt de recreatiemogelijkheden in het buitengebied.
|
V
|
- W3 Wandelpad Westzaan naar de Reef: aanleg wandelpad
boerenlandpad
in polder
westzaan
. Groen/blauw. Buiten Maak. 2024-2030. Deze investering versterkt de recreatiemogelijkheden in het buitengebied.
|
V
|
- W5 Realisatie wandelpad van Rooswijk naar Frans
Marspad
(
Guisveld
). Groen/blauw. Buiten Maak. 2024-2030. Deze investering versterkt de recreatiemogelijkheden in het buitengebied.
|
V
|
Sporttracé‘s
door de stad: aanleg (half)verharde paden in bestaande groenzones met trimattributen, 4 extra parcoursen in Zaanstad Noord. Groen/blauw. Maak Noord. 2021-2025.
Deze investering bevordert het sporten buiten verenigingsverband in het Noorden van Zaanstad. Hiermee versterkt het de recreatiemogelijkheden en de leefomgevingskwaliteit in de stad. Deze maatregelen hebben als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en recreëren (RSV, blz. 75). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, I
|
Gezonde leefomgeving / aanleg tijdelijk bos: Tijdelijke bosaanplant op gemeentelijke terreinen binnen Hoogtij. Groen/blauw. Buiten Maak. 2021-2022.
Deze investering dient CO2 compensatie en stikstof afvang, en draagt daarmee bij aan alle nieuwbouwplannen in Zaanstad (ivm PAS regelgeving). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
B, I
|
Gezonde leefomgeving aanleg bos: bosaanplant in randzone
Saendelft
en Kreekrijk. Groen/blauw. Buiten Maak. 2025-2030.
Deze investering dient CO2 compensatie en stikstof afvang, en draagt daarmee bij aan alle nieuwbouwplannen in Zaanstad (ivm PAS regelgeving). Deze investering heeft tevens een belangrijke recreatieve functie (draagt bij aan inpassing verbinding A8/A9) die bijdraagt aan de recreatiemogelijkheden en de leefomgevingskwaliteit in de stad. Dit heeft als als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en zich recreëren (RSV, blz. 75). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
B, I, H
|
Klimaat
adaptatieve
maatregelen: 1) hittestress centrale plekken:
vergroenen
en verkoelen van plekken waar kwetsbare groepen samenkomen: scholenterreinen, winkelcentra en woonzorgcentra overal in de stad. 2) hittestress routes:
Vergroenen
en verkoelen van belangrijke openbare verkeersruimtes overal in de stad. Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2020-2030.
Deze investeringen dragen bij aan een verbetering van de leefomgevingskwaliteit en de biodiversiteit en duurzaamheid in de stad. Ze hebben daarmee als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad voor wonen, werken en zich recreëren (RSV, blz. 75). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
B, I, H
|
Klimaat
adaptatieve
maatregelen / wateroverlast piekafvoeren: Nemen van maatregelen
tbv
extra waterberging en -afvoer in kwetsbare (oude) wijken vooral gelegen langs de Zaan. Groen/blauw. Meerdere gebieden. 2020-2030.
Deze investering draagt bij aan een verbetering van de waterveiligheid in kwetsbare (oude) wijken. Ze heeft daarmee als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad voor wonen, werken en zich recreëren (RSV, blz. 75). Het zekere aandeel van alle onderstaande investeringen wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
B
|
Grijs (parkeren, wegen, fietspaden, openbare ruimte)
|
|
Aanleg nieuwe Zaanbrug tussen Wormerveer en Wormerland (RSV, p. 46). Grijs. Maak Noord. 2020-2023
Om de bedrijven langs de Zaan over het water te kunnen blijven bevoorraden en de binnenvaartroute naar Noord-Holland te verbeteren, werkt Zaanstad aan het programma ‘Vaart in de Zaan’. In de afgelopen jaren is vooral geïnvesteerd in nieuwe bruggen, centrale brugbediening en een diepere vaarweg. De doorvaart op de Zaan wordt momenteel nog beperkt door o.a. een te smalle Zaanbrug in Wormerveer. De nieuwe Zaanbrug draagt bij aan een betere bevaarbaarheid (RSV, blz. 46). Met deze investeringen wordt een bijdrage geleverd aan de economische ontwikkeling van geheel Zaanstad. Hiermee wordt een verbreding en versterking van de Zaanse economie nagestreefd met als ultieme doel een toekomstbestendige, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en recreëren (RSV, blz. 75, 76). Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, H
|
Doortrekking A8/A9 tot aan de A9,
excl
de kosten tunnel (RSV, blz. 78, 150). Grijs. Maak Noord.
2021-2022.
Het doortrekken van de A8 tot aan de A9 is nodig om het doorgaande verkeer buiten de woonkernen Krommenie, Assendelft en Wormerveer om te leiden. Hiermee wordt niet alleen de ontsluiting, leefbaarheid en veiligheid in deze kernen verbeterd, maar ook de aansluiting van Zaanstad op de rest van Noord-Holland. Het ultieme doel hiervan is om o.a. goed opgeleide en kapitaalkrachtige bewoners te behouden en aan te trekken, hiermee voor een evenwichtige bevolkingssamenstelling te zorgen en zodoende van Zaanstad een toekomstbestendige, vitale en aantrekkelijke stad te maken voor wonen, werken en recreëren (RSV 2012, blz. 75). Zie o.a. ook: Structuurvisie Noord-Holland 2040 (blz. 147) en Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur 2012-2016 (blz. 147). Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V
|
Downgrading
Prins Bernard(snel)weg: omvorming van de Prins Bernhardweg tot een stadstraat, inclusief ontsluiting met nieuw zwembad in Hoornse Veld, verkeersinstallatie en riolering. Grijs. KVW. 2025.
Deze investering vermindert de barrierewerking van de Bernhardweg en verhoogt daarmee de verblijfskwaliteit en aansluiting van verschillende wijken: Hoornseveld, Peldersveld en Poelenburg. Deze investering vormt daarmee tevens een belangrijke bouwsteen om de woningbouwplannen van Zaanstad mogelijk te maken (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, I, H
|
Fietsenstalling Centrum DAM: bouw fietsstalling voor circa 550 fietsen en 80 brom/snorfietsen nabij de Dam, in de
Rozenhof
(actualisatie van programma
Inverdan
18.1, blz. 18). Grijs. Centrum. Afgerond.
Hiermee wordt de bereikbaarheid en dus de aantrekkelijkheid van het centrum voor fietsers versterkt. Dit is van belang eerst voor de herstructurering van het stadscentrum en de identiteit en imago van Zaanstad, maar ook is dit van belang voor Zaanstad omdat hiermee het fietsgebruik gestimuleerd wordt (ZVVP 2009, blz. 55) wat weer van belang is voor het behalen van onder meer het doel Zaanstad in 2030-2040 klimaatneutraal te laten zijn. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.
|
B, V
|
Wilhelminasluis (kwaliteitsimpuls openbare ruimte): herinrichting en verbetering van de openbare ruimte rondom de nieuwe Wilhelminasluis. Grijs. Centrum. 2018-2020.
De kwaliteitsimpuls aan de openbare ruimte rondom de nieuwe Wilhelminasluis is nodig om het verlies aan ruimtelijke kwaliteit te compenseren die vervanging van de sluis met zich meebrengt (Stedenbouwkundige Programma van Eisen Wilheminasluis, 2012). De nieuwe sluis draagt bij aan een betere bevaarbaarheid (RSV, blz. 46) en aldus aan bedrijvigheid langs de Zaan en aldus aan de economische ontwikkeling van geheel Zaanstad. Hiermee wordt een verbreding en versterking van de Zaanse economie nagestreefd met als ultieme doel een toekomstbestendige, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en recreëren (RSV, blz. 75, 76). Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
B, V
|
Ontsluiting IKEA voor zover
bovenwijks
: aantal ingrepen in de aansluiting van bedrijventerrein Zuiderhout-Noord en de Provincialeweg-Den
Uylweg
(Besluitnota onderhandelresultaat 11 oktober 2011). Grijs. Centrum. 2018-2022.
Deze investering wordt gedaan t.b.v. de versterking en revitalisering van bedrijventerrein Zuiderhout-Noord. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan in de Ruimtelijke Structuurvisie voorgenomen herstructurering van een aantal binnenstedelijke bedrijventerreinen (RSV, blz. 58). Een belangrijke drager van deze versterking en revitalisering is dat deze investering de vestiging van IKEA mogelijk maakt in dit bedrijventerrein. De vestiging van IKEA zal een aanzienlijke toename van de werkgelegenheid in Zaanstad met zich meebrengen, en tevens een bijdrage leveren aan de attractiviteit en positionering van Zaanstad als winkelstad. Met deze investering wordt aldus een bijdrage geleverd ten behoeve van de economische ontwikkeling van Zaanstad, en aldus van de verbreding en versterking van de Zaanse economie. Het ultieme doel is een toekomstbestendige, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en recreëren (RSV, blz. 76 onderaan). Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, H
|
AVANT1 Thorbeckeweg: investeringen in de plankosten en de aanleg van een aantal voorzieningen aan de provinciale weg: ongelijkvloerse kruising Vijfhoek, op en afritten tussen ASP en Thorbeckeweg ter hoogte van de Vlinder en het opheffen en aanpassen van de Ambacht (raadsbesluit 28 mei 2019). Grijs. ASP. 2020-2021.
Deze investeringen zijn bedoeld om de doorstroming op de Thorbeckeweg te verbeteren en een betere openbaar vervoer verbinding tussen Zaandam en Amsterdam te realiseren. Dit verlicht te druk op de provinciale weg vanuit de bestaande bedrijventerreinen in zuidelijk Zaanstad en de nieuwe ontwikkelingen in westelijke richting (Hoogtij, Zuiderhout en HBT bijvoorbeeld) en verbetert de doorstroming van de Verlengde Stellingweg en daarmee de bereikbaarheid van bedrijventerrein Skoon in Oostzaan en de Molenwijk in Amsterdam Noord. Deze investering dient aldus zowel de (OV)bereikbaarheid vanuit Amsterdam als de intensivering met meer bedrijven en woningen in zuidelijk Zaanstad. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, I
|
Busbrug
: aanpassing
toeleidende
wegen (in vooral Westerkoog) naar
busbrug
De Binding. Grijs. Buiten Maak. 2019-2020.
Met deze investering worden de verkeersveiligheid en doorstroming richting de busbrug De Binding gewaarborgd. Hiermee kan deze brug 24 uur per dag opengesteld worden voor verkeer. Hiermee wordt de bereikbaarheid van Westerkoog en Westerwatering (gebied buiten Maak-gebieden) verbeterd en neemt de druk af op het wegennet aan de zuidzijde van Westerwatering. Hiermee draagt deze investering ook mee aan de bereikbaarheid van Inverdan West (Maak Centrum) en Kogerveldwijk en worden de nieuwbouwplannen aldaar mogelijk gemaakt (ZVVP 2009, blz. 63). Dit draagt tevens bij aan de opwaardering van het stadscentrum van Zaandam hetgeen van belang is omdat hiermee de Zaanse identiteit en imago wordt versterkt (RSV, blz. 41). Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, B
|
Hoogwaardig Openbaar vervoer: doorstromingsmaatregelen, verbeteringen aan bijvoorbeeld haltes en verplaatsing van sommige haltes langs de HOV-
ZaanIJTangent
. Grijs. Meerdere gebieden. 2018-2025.
Deze investering is de Zaanse bijdrage aan het HOV-programma ZaanIJTangent en is bedoeld om het Hoogwaardig Openbaar Vervoer tussen Zaanstad en Amsterdam(-Noord) een impuls te geven. Door verbetering van het openbaar vervoer wordt de auto-afhankelijkheid van inwoners van Zaanstad verkleind (ZVVP 2009, blz. 59) en wordt bijgedragen aan onder meer het doel om Zaanstad in 2030-2040 klimaatneutraal te laten zijn. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, I, H
|
Verbetering fietsinfra en realisatie van carpoolplekken en first en last
mile
maatregelen op nog nader te bepalen locaties langs de A7 en A8. Grijs. Meerdere gebieden. 2020-2025.
Deze investeringen maken deel uit van het multimodaal bereikbaarheidspakket Corridor Amsterdam-Hoorn (Bestuurlijke overeenkomst MIRT-verkenning Corridor Amsterdam-Hoorn, 2019, blz. 10). Ze zijn bedoeld om de alternatieve voor (individueel) autogebruik in de corridor Amsterdam-Zaanstad-Purmerend-Hoorn aantrekkelijker te maken. Hiermee wordt de bereikbaarheid van Zaanstad verbetert (o.a. beperking doorgaand verkeer) en de nieuwbouwplannen ondersteund. Ook wordt hiermee het doel nagestreefd om Zaanstad in 20302040 klimaatneutraal te laten zijn. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, I, H
|
- Herinrichting omgeving station
Kogerveldwijk
: opwaardering van de openbare ruimte in de omgeving van station
Kogerveldwijk
, inclusief het toegankelijk maken van dit station vanuit twee zijden. Grijs. KVW. 2023.
|
l
|
- Parkeergarage
mobiliteitshub
Kogerveldstation
: aanleg van een parkeergarage nabij station
Kogerveldwijk
voor 500 pp. Grijs. KVW. 2024.
Deze investeringen verbeteren de parkeermogelijkheden in dit gebied en maken het station(sgebied) KVW aantrekkelijker en beter bereikbaar. Dit station is een belangrijke bouwsteen om de woningbouwplannen in de Kogerveldwijk mogelijk te maken en vormt tevens een belangrijke schakel in de HOV-connectiviteit van Zaanstad met de regio. Het heeft nu namelijk rechtstreekse verbindingen met Purmerend en Hoorn enerzijds, en met Amsterdam Sloterdijk en Schiphol anderszijds, en de ambitie is om deze verbindingen te versterken en uit te breiden (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040, p. 36; Sleutelgebieden MRA-Strategische Notitie februari 2020, p. 28). Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad en voor 50% op de KVW verhaald.
|
I
|
Verbreden tunnel onder station KVW: verbreding van de tunnel in de
Heijermansstraat
ter hoogte van station. Grijs. KVW. 2022-2023.
Deze investering verbetert de connectiviteit tussen de west- en oostdelen van de Kogerveldwijk. Het verbetert tevens de bereikbaarheid van het station Kogerveldwijk, zowel vanuit de omgeving als via de stedelijke HOV busverbinding. Het station Kogerveldwijk is een belangrijke bouwsteen om de woningbouwplannen in de Kogerveldwijk (en hiermee de gemeentebrede nieuwbouwopgave) mogelijk te maken en vormt tevens een belangrijke schakel in de connectiviteit van Zaanstad met de regio. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad en voor 50% op de KVW verhaald.
|
I, V
|
Fietsroute tussen station KVW/Gouw en Jagersplas: parallel aan het spoor. Grijs. KVW. 2025.
Deze fietsroute vormt een van de landschappelijke routes die de stad verbindt met het buitengebied. Het draagt daarom op zowel lokaal als stedelijk niveau aan een kwaliteitsvol recreatief netwerk (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het zekere deel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, H
|
Herinrichten
Heijermanstraat
en Doctor HG Scholtenstraat. Grijs. KVW. 2025-2030.
Deze investering verbetert de connectiviteit tussen de west- en oostdelen van de Kogerveldwijk, en zodoende vormt een belangrijke bouwsteen voor de woningbouwplannen in deze wijk en aldus in Zaanstad. Het draagt ook bij aan de betere aansluiting van station Kogerveldwijk met de rest van de stad en met de stedelijke HOV busverbinding (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad en voor 50% of KVW verhaald.
|
V, H
|
Interne route tussen
Hofwijk
en
Boerejonkerbuurt
: aanleg van route onder spoor voor langzaam verkeer. Grijs. KVW. Na 2025.
Deze route versterkt de connectiviteit binnen de Kogerveldwijk en vormt daarmee een belangrijke bouwsteen voor de woningbouwplannen in deze wijk (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het zekere deel van deze besteding wordt voor 100% op KVW verhaald.
|
V, I, H
|
Herinrichten Paltrokstraat tot een meer stedelijk profiel en omvormen rotonde naar kruising. Grijs. KVW. 2025.
Deze investering verbert de ruimtelijke kwaliteit in de Paltrokstraat, die nu ingericht is t.b.v. een bedrijventerrein, en verbetert de verkeersafwikkeling in deze straat en de Heijermanstraat. De Paltrokstraat en de Heijermanstraat zijn belangrijke routes die de Kogerveldwijk verbindt met de rest van Zaanstad (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040).Deze investering draagt bij aan een verbetering van de verblijfskwaliteit en verkeersveiligheid in de Kogerveldwijk, hetgeen bijdraagt aan de woningbouwplannen in deze wijk (en daarmee aan het behalen van woningbouwdoelen in geheel Zaanstad), en tevens leidt het tot een verbetering van het wegverkeer naar omliggende wijken. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad en voor 50% of KVW verhaald.
|
I, V
|
Fietsbrug over de Gouw tussen
Oostzijderveld
en sportpark
Hoornseveld
. Grijs. KVW. 2025.
Deze investering verbetert de interne connectiviteit in de Kogerveldwijk, hetgeen bijdraagt aan de woningbouwplannen in deze wijk (en daarmee aan het behalen van woningbouwdoelen in geheel Zaanstad), en tevens leidt het tot een verbetering van bereikbaarheid van sportpark Hoornseveld vanuit omliggende wijken (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad en 50% op de KVW verhaald.
|
V, I, H
|
Reconstructie aansluiting
Hofwijk
Noord op
Heijermansstraat
. Grijs. KVW. Na 2025.
Deze besteding verbetert de aansluiting van de Hofwijk Noord op de rest van de Kogerveldewijk, en dient hiermee de interne connectiviteit in deze wijk. Hiermee worden de nieuwbouwplannen in Hofwijk Noord mogelijk, hetgeen ook bijdraagt aan de nieuwbouwdoelen in geheel Zaanstad. Het zekere deel van deze besteding wordt voor 100% op KVW verhaald.
|
V, I, H
|
2e Vaartbrug over de
Nauernasche
Vaart: tweede fiets en/of autobrug, en/of het verbreden van de Vaartbrug. Grijs. Maak Noord. 2023.
Deze investering verbetert de doorstroming in Zaanstad Noord tussen Wormerveer en Krommenie, zowel capaciteit als veiligheid. Daarnaast verbetert het de aansluiting met buurtgemeente Wormerland. Zowel het noorden van Zaanstad als de gemeente als geheel zijn gediend met deze investering. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V
|
Wezelstraat-
Guisweg
: aanleg twee fietsspooronderdoorgang ter hoogte van de
Guisweg
en station Zaandijk-Zaanse Schans en vervanging van gelijkvloerse kruising
Guisweg
-spoor door een verdiept aangelegde T-splitsing ten zuiden dit station. Ook wordt de aansluiting op de A8 vanuit en naar het westen verbeterd. Grijs. Midden. 2023-2036.
Deze investering is onderdeel van het Multimodaal Mobiliteitspakket Corridorsstudie Amsterdam-Hoorn (CAH), maarmee de (auto)verbinding van Zaanstad met de rest van de regio, en de interne fietsverbindingen in Zaanstad worden versterkt. Hiermee wordt bijgedragen aan het versterken van stedelijke knooppunten (RSVblz 28), aan de doelen uit o.a. Zaanstad klimaatneutraal 2020 om meer mensen op de fiets te krijgen (Fietsnota Zaanstad 2008, blz. 61 en 69; Ruimtelijke Milieuvisie 2009, blz. 6, 19, 20, 40; Ruimtelijke Structuurvisie 2012, blz. 48), aan het versterken van het stationsgebied Zaandijk-Zaanse Schans (MAAK.Zaanstad, p. 21) en aan de verbetering van toeristische recreatiemogelijkheden (Uitvoeringsagenda Toerisme Zaanstad, p. 13). Deze doelen hebben als ultieme doel een toekomstbestendige, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en recreëren (RSV, blz. 75).
|
V, I
|
AVANT2: aanleg kruising Vlinder ongelijkvloers met turborotonde. Grijs. ASP. Tot 2030.
Eén van de uitgangspunten bij de transformatie van de ASP is dat het moet bijdragen aan sociale cohesie en dus Amsterdam en Poelenburg verbinden. Deze investering draagt bij aan de sociale en fysieke verbindingen tussen ASP en Poelenburg, het maakt een kwaliteitsslag in Poelenburg mogelijk en maakt de toevoeging van programma in de Achtersluispolder mogelijk. Hiermee wordt bijgedragen aan de woningbouw doelen voor Zaanstad. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, I
|
Verbinding Amsterdam HOV: aanleg HOV-brug over Zijkanaal H. Grijs. ASP. 2020.
In 2020 voeren de VRA, gemeente Amsterdam en Zaanstad een verkenning uit naar de Zaanlijn: een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Zaanstad en Amsterdam. Daaervoor is er een brug over het zijkanaal H nodig. Deze brug zal naast de fietsbrug functioneren, of beide modaliteiten combineren. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, I
|
Aanpassing Noorder IJ en Zeedijk tussen de Westkolkdijk en Zuiddijk: afwaardering en herprofilering van de Noorder IJ- en Zeedijk. Grijs. ASP. Tot 2025.
De Noorder IJ- en Zeedijk zal worden afgewaardeerd zodat de Achtersluispolder aantrekkelijker wordt voor wonen en de fietsverbinding (onderdeel van het snelfietspad) tussen Zaanstad en Amsterdam ook aantrekkelijker en veiliger wordt. Deze investering is dus nodig zowel om de woningbouwopgave in de Achtersluispolder mogelijk te maken (en hiermee de woningbouwopgave op stadsniveau) alsook om de fietsverbinding tussen Zaanstad en Amsterdam te versterken. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, I
|
- Tijdelijke verkeersveiligheid Sluispolderweg: tijdelijke maatregelen
tbv
verkeerveiligheid in Sluispolderweg, nodig vanwege de nu al gaande
transformatie van de ASP, en in afwachting van definitieve profielaanpassingen. Grijs. ASP. 2023.
|
B, V
|
- Aanpassing Sluispolderweg tussen Thorbeckeweg en Isaac Baarthaven en ten zuiden daarvan, in fases. Grijs. ASP. Tot 2030.
Deze investeringen zijn nodig om de woningbouwopgave in de Achtersluispolder mogelijk te maken, zowel voor wat betreft de bereikbaarheid als de belevingskwaliteit en verkeersveiligheid. Hiermee wordt ook de woningbouwopgave op stadsniveau nagestreefd. Bovendien zijn deze investeringen nodig om de Sluispolderweg in elk geval tijdelijk en wellicht permanent de route te laten zijn voor de Hoogwaardige Openbaar Vervoer verbinding tussen Amsterdam en Zaandam. Het zekere deel van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.
|
B, V, I
|
Realiseren van veilige oversteekplaatsen
Kogerveldwijk
: realisering van meerdere veilige oversteekplaatsen in de
Heijermans
- en Scholtenstraat in de
Kogerveldwijk
. Grijs. KVW. 2021.
De verbetering van de oversteekmogelijkheden in de Kogerveldwijk is bedoeld om zowel de verbinding binnen de wijk te verbeteren alsook de verkeersveiligheid te verhogen (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Deze investering draagt bij aan een verbetering van de interne connectiviteit en verkeersveiligheid in de Kogerveldwijk en daarmee aan de woningbouwopgave in deze wijk. Het zekere deel van deze investering wordt voor 100% op KVW verhaald.
|
B, V
|
Bruin (sporthallen en -velden)
|
|
Sportpark De Omzoom: herschikking sportvelden De Omzoom. Bruin. Buiten Maak. 2018-2023.
Deze investering versterkt de bestaande sportvoorzieningen en geeft ze deels een stedelijke functie (atletiekbaan). Het betreft deels vervanging, deels uitbreiding en verbetering van een bestaande voorziening (dus alleen de helft van de kosten worden verhaald). Het zekere deel van de helft van deze investering wordt voor 50% op geheel Zaanstad verhaald.
|
B, I
|
Hockeyclub de Kraaien: verplaatsing en nieuwbouw. Bruin. Buiten Maak. 2018-2020.
Deze investering versterkt het stadsbreed sportaanboed, die zelfs een functie heeft voor omliggende gemeenten. Het betreft deels vervanging, deels uitbreiding en verbetering van een bestaande voorziening (dus alleen de helft van de kosten worden verhaald). Het zekere deel van de helft van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
B, I
|
Sportpark Hoornse veld: optimalisatie en herinrichting inclusief ontsluitingen. Bruin. KVW. 2020-2025.
Deze investering leidt tot een sportpark met een stedelijke functie die het stadsbreed sportaanbod verbreedt (Gebiedsperspectief Kogerveldwijk 2040). Het betreft deels vervanging, deels uitbreiding en verbetering van een bestaande voorziening (dus alleen de helft van de kosten worden verhaald). Het zekere deel van de helft van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
V, I
|
Zwembad Hoornse Veld: bouw nieuw zwembad. Bruin. KVW. 2020-2023.
Dit zwembad, samen de herschikte sportvelden, versterkt het stadsbreed sportaanbod. Het zekere aandeel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
I
|
Topsportcentrum De Koog (koog ad zaan): vervanging en verbetering/uitbreiding van een oude sporthal. Bruin. Midden. Reeds opgeleverd.
Het nieuwe sporthal versterkt het stadsbreed sportaanbod, en heeft zelfs een bovengemeentelijke functie. Het betreft deels vervanging, deels uitbreiding en verbetering van een bestaande voorziening (dus alleen de helft van de kosten worden verhaald). Het zekere deel van de helft van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
I
|
Sportcentrum De Tref: vervanging en verbetering/uitbreiding van een oud sportcentrum. Bruin. Buiten Maak. 2024-2025.
Het nieuw sportcentrum versterkt het stadsbreed sportaanbod. Het betreft deels vervanging, deels uitbreiding en verbetering van een bestaande voorziening (dus alleen de helft van de kosten worden verhaald).
|
I, H
|
Bovenplanse verevening (tekort in gebiedsexploitatie)
|
|
Inverdan
: herstructurering van het centrum van Zaandam rondom het NS station. Gevarieerd en omvangrijk nieuwbouwprogramma toegevoegd van woningbouw, kantoorruimte, commerciële en maatschappelijke functies. Hierin zijn o.a. vele investeringen opgenomen in de verbetering van de openbare ruimte en de bereikbaarheid per OV en fiets vanuit de rest van de stad.
Bovenplanse
verevening. Centrum. Grotendeels afgerond, onderdelen nog in uitvoering.
De opwaardering van het stadscentrum van Zaandam is van belang omdat hiermee de Zaanse identiteit en imago wordt versterkt (RSV, blz. 41) en tevens en belangrijke bijdrage wordt geleverd aan de regionale verstedelijkingsopgave binnen te bestaande stad, zonder daarbij nieuwe uitbreidingslocaties te moeten aanleggen (RSV, blz. 50-52). Deze doelen hebben als ultieme doel een toekomstbestendige, duurzame, vitale en aantrekkelijke stad te creëren voor wonen, werken en zich recreëren (RSV, blz. 75). De gemeente verhaalt alleen een deel van haar tekort. Uiteraard zijn alle subsidies en ontvangen/te ontvangen kostenverhaalbijdragen vanuit plannen in het gebied in mindering gebracht, en tevens ook de niet ontvangen maar theoretisch mogelijke kostenverhaalbijdragen en alle rentekosten. Het resterende deel van deze investering wordt voor 100% op geheel Zaanstad verhaald.
|
I
|