Inleiding:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp nemen een verkeersbesluit voor het opheffen van een voetgangersoversteekplaats (VOP). De VOP is in het verleden aangelegd om de voetgangers van- en naar de parkeergarage te faciliteren. Echter nu blijkt dat er weinig mensen gebruik maken van dit pad en ontbreekt vanuit de functie de noodzaak. Daarnaast is het zicht op overstekende voetgangers minimaal en de snelheid van naderend gemotoriseerd verkeer erg hoog. Dit bij elkaar is er geoordeeld dat het beter is om de situatie voor de voetganger veiliger te maken door voorrangsverplichting op te heffen door het verwijderen van de VOP.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
- dat deze voetgangersoversteekplaats (VOP) na de realisatie van de parkeergarage Q-park/Alrijne ziekenhuis) is aangelegd waar er een grote stroom bezoekers/medewerkers werd verwacht;
- dat nu in de praktijk blijkt dat er weinig gebruik van wordt gemaakt door voetgangers;
- dat door het weinige gebruik van deze VOP automobilisten niet verwachten dat hier iemand oversteekt, waardoor zij geen voorrang verlenen aan overstekende voetgangers;
- dat een auto die geen voetgangers verwacht deze snel over het hoofd ziet en geen voorrang verleend;
- dat de Simon Smitweg een gebiedsontsluitingsweg is met een maximum snelheid voor gemotoriseerd verkeer van 50 km/u en waar de gemiddelde snelheid (V85) hoger is dan 50 km/u.
- dat de VOP daarmee voldoet aan de richtlijn van de CROW;
- dat de snelheid niet kan worden verlaagd zonder ingrijpende maatregelen te nemen;
- dat het zicht op de voetgangers minimaal is door bomen en de nabije bocht in de Simon Smitweg;
- dat het zicht niet kan worden verbeterd op de VOP zonder ingrijpende maatregelen te nemen;
- dat de verlichting van de VOP niet optimaal is;
- dat na het verwijderen van de VOP kanalisatiestrepen worden toegepast, waardoor voetgangers naar 1 oversteekpunt worden geleid;
- dat de intensiteit op de weg (5000 voertuigen in 24 uur) niet dusdanig is dat de interval tussen de auto’s te kort is voor een voetganger om veilig over te steken.;
- dat er in het midden van de oversteek een veilig rustpunt is, waardoor voetgangers per rijrichting kunnen oversteken;
- dat deze weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Leiderdorp;
Wettelijke grondslag
Het besluit is gebaseerd op:
-de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);
- dat er overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van de politie. Deze heeft een positief advies uitgebracht.
Bevoegdheid
- dat burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag zijn voor het nemen van verkeersbesluiten en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 5 februari 2019 -zoals omschreven in het mandaatregister Leiderdorp 2017 hebben gemandateerd aan de programmamanagers en de medewerkers belast met het taakveld verkeer;