Verkeersmaatregelen Hoofdweg, Melkweg en Slenerweg te Klijndijk

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Wettelijke grondslag:

Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend verkeersbesluiten te nemen en dat deze bevoegdheid in de gemeente Borger-Odoorn op grond van het Mandaatbesluit Borger-Odoorn 2020 is gemandateerd aan de Manager Realisatie, Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen;

Besluitverplichting:

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

Dat uit oogpunt van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het gewenst is om:

Diverse verkeersmaatregelen te nemen op de Hoofdweg, Melkweg en Slenerweg in en om Klijndijk om een veilige en toegankelijke verkeerssituatie te kunnen waarborgen.

Motivering:

Project N34

De Provincie Drenthe werkt aan het veiliger maken van de autoweg N34. Dit doen ze onder meer door de weg te voorzien van ongelijkvloerse aansluitingen en de gelijkvloerse kruispunten juist op te heffen. Ter hoogte van Klijndijk wordt een ongelijkvloerse aansluiting gerealiseerd. De gelijkvloerse aansluiting van de Odoornerweg op de N34 nabij Klijndijk wordt opgeheven. Deze wijzigingen vragen om verscheidene verkeersmaatregelen in de omgeving van de Slenerweg en de Hoofdweg te Klijndijk.

Zo wordt de Slenerweg voorzien van een fiets-bromfietspad in twee richtingen tussen de rotonde met de Hoofdweg en het kruispunt met het Koedijkje. Ter hoogte van het kruispunt Achterweg-Slenerweg wordt een oversteek van het fiets-bromfietspad gerealiseerd. Aansluitend op de voorrangssituatie op het kruispunt Achterweg – Slenerweg wordt ook hier een voorrangssituatie gerealiseerd. Daarnaast wordt de Slenerweg vanaf circa 150 meter ten noordoosten van de Achterweg aangewezen als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximum toegestane snelheid van 60 km/uur.

Aangezien de aansluiting Odoornerweg – N34 wordt opgeheven, wijzigt de verkeerssituatie aan die zijde van Klijndijk ook. De Odoornerweg wordt doorgetrokken en zal uiteindelijk aan gaan sluiten op de Slenerweg. Aangezien de Odoornerweg niet meer aansluit op de N34 kan de geslotenverklaring voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de Odoornerweg ter hoogte van de Hoofdweg worden opgeheven. Daarnaast wordt de Hoofdweg ook ingericht als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximum toegestane snelheid van 60 km/uur. De Hoofdweg zal tussen de komgrens en de Odoornerweg bovendien geen voorrangsweg meer zijn, de kruispunten worden gelijkwaardig. De geslotenverklaring voor fietsers en bromfietsers tussen de parallelweg aan de oostzijde van de Hoofdweg en de Hoofdweg zelf wordt verplaatst naar de Hoofdweg in de richting van de Odoornerweg. Ten slotte worden de bushaltes op de Hoofdweg verwijderd aangezien de buslijnen als gevolg van de wijzigingen op de N34 een andere route gaan rijden.

Bromfiets op de Rijbaan

De verkeersmaatregel ‘Bromfiets op de Rijbaan’ is al sinds begin jaren 2000 van toepassing. Geleidelijk is de bromfietser in steeds meer steden binnen de bebouwde kom naar de rijbaan gestuurd. Deze maatregel liet een significante afname van het aantal verkeersongevallen waarbij brom- en snorfietsers betrokken waren zien. In Klijndijk liggen binnen de bebouwde kom momenteel alleen nog fiets- bromfietspaden.

Op basis van uniformiteit, verwachtingspatroon van weggebruikers en verkeersveiligheid is het wenselijk om de maatregel ‘Bromfiets op de Rijbaan’ ook in Klijndijk uit te voeren. De paden langs de Hoofdweg (richting Odoorn en richting Emmen), langs de Slenerweg en de Melkweg worden binnen de bebouwde kom aangewezen als fietspaden. Voor bromfietsers worden op alle wegen mogelijkheden gerealiseerd om op veilige wijze van het bromfietspad naar de rijbaan te gaan ter hoogte van de komgrens.

Herinrichting Melkweg

De gemeente Borger-Odoorn werkt aan een herinrichting van de Melkweg te Klijndijk. Deze herinrichting wordt onder meer uitgevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ter hoogte van de Visserstraat wordt de Melkweg ingericht als 30 km/uur gebied, de 30 km/uur zone in de Visserstraat wordt dus iets uitgebreid. De uitstraling van dit gebied wordt afwijkend ten opzichte van de rest van de Melkweg en ook worden de voorrangsregelingen door middel van verkeerstekens opgeheven. In dit gedeelte is de Melkweg dus geen voorrangsweg meer. Ook wordt voor de weg langs de noordzijde van De Linden 1 t/m 5, voor het gedeelte binnen de bebouwde kom 30 km/uur ingesteld.

De bushaltes aan de Melkweg worden beide verplaatst. Voorheen lagen de bushaltes buiten de bebouwde kom, in de toekomst komen ze beide te liggen ter hoogte van Melkweg 36. In de huidige situatie is een inhaalverbod van kracht. In de toekomstige situatie wordt dit inhaalverbod opgeheven. De Melkweg wordt voorzien van een roodgekleurde, overrijdbare middengeleider.

Overleg politie:

In overeenstemming met artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de nationale politie, regio Noord-Nederland. De politie heeft bij brief van 15 juli 2021, kenmerk 20210708000039, positief geadviseerd met betrekking tot deze verkeersmaatregel, met uitzondering van de verkeersmaatregel genoemd onder 2., daarvoor is het advies negatief;

BESLUIT

 

    • 1.

      door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1-60 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, op ondergenoemde locaties, een zone met een maximumsnelheid van 60 km/uur in te stellen;

      • 1.

        Op de Slenerweg, tussen de komgrens Klijndijk en circa 150 meter ten noordoosten van het kruispunt met de Achterweg;

      • 2.

        Op de Hoofdweg, tussen de komgrens Klijndijk en het kruispunt met de Odoornerweg;

    • 2.

      door middel van het verwijderen en plaatsen van de verkeersborden A1-30 en A1-50 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, op ondergenoemde locaties, een zone met een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen op;

      • 1.

        de Melkweg ter hoogte van de Visserstraat;

      • 2.

        de weg langs de noordzijde van De Linden 1 t/m 5, voor het gedeelte binnen de bebouwde kom;

    • 3.

      door middel van het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden B1, B2 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, en het verwijderen van haaientanden als verkeerstekens op de weg op ondergenoemde locaties, de voorrangssituatie op de Melkweg te wijzigen;

      • 1.

        ter hoogte van het kruispunt met de Visserstraat de voorrangssituatie doormiddel van verkeerstekens op te heffen;

    • 4.

      door middel van het plaatsen van de verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, en het aanbrengen van haaientanden als verkeerstekens op het wegdek, ter hoogte van het kruispunt tussen de Slenerweg en de Achterweg een voorrangssituatie te realiseren waarbij verkeer komende van de Achterweg voorrang dient te verlenen aan verkeer op de Slenerweg en het naastgelegen fietspad;

    • 5.

      door middel van het verwijderen van de verkeersborden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, en het aanbrengen van haaientanden als verkeerstekens op het wegdek, ter hoogte van het kruispunt tussen de Hoofdweg en de aansluiting met de parallelweg de voorrangssituatie waarbij verkeer komende vanuit de parallelweg voorrang dient te verlenen aan verkeer op de Melkweg;

    • 6.

      door middel van het verwijderen van de verkeersborden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, de fiets-bromfietspaden langs de Melkweg, Hoofdweg en Slenerweg binnen de bebouwde kom van Klijndijk op te heffen;

    • 7.

      door middel van het plaatsen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, fietspaden langs de Melkweg, Hoofdweg en Slenerweg binnen de bebouwde kom van Klijndijk aan te wijzen;

    • 8.

      door middel van het plaatsen van de verkeersborden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, fiets-bromfietspaden langs de Melkweg, Hoofdweg en Slenerweg buiten de bebouwde kom van Klijndijk aan te wijzen;

    • 9.

      door middel van het plaatsen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, de parallelweg aan de noordoostzijde van de Hoofdweg tussen de Melkweg en de aansluiting nabij perceel Hoofdweg 79;

    • 10.

      door middel van het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden G12a en G12b van het RVV 1990, het begin en einde van het fiets-bromfietspad langs de Odoornweg circa 20 meter in zuidoostelijke richting te verplaatsen;

    • 11

      door middel van het verwijderen van de verkeersborden L3 van het RVV 1990, de volgende drie bushaltes langs de Hoofdweg op te heffen;

      • 1.

        ter hoogte van huisnummer 36;

      • 2.

        ter hoogte van huisnummer 67;

      • 3.

        ter hoogte van huisnummer 77;

    • 12

      door middel van het verwijderen en plaatsen van de verkeersborden L3 van het RVV 1990, de twee bushaltes ter hoogte van Melkweg 57 te verplaatsen naar ter hoogte van huisnummer 53;

    • 13

      door middel van het verwijderen van de verkeersborden F1 en F8 van het RVV 1990, het verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen op de Melkweg tussen de Hoofdweg en de grens van de bebouwde kom op te heffen;

Een en ander overeenkomstig bijgevoegde situatieschetsen.

Exloo, 15 september 2021

Burgemeester en wethouders

Namens deze,

G.B.H. Rossèl

Manager Realisatie, Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen

Inwerkingtreding

Het verkeersbesluit treedt in werking direct na bekendmaking ervan in het Gemeenteblad.

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het college van burgemeester en wethouders van Borger-Odoorn, Postbus 3, 7875 ZG Exloo.

 

Het maken van een bezwaar heeft geen opschortende werking op de inwerkingtreding van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende bevatten:

  • A.

    naam en adres van de indiener(s);

  • B.

    de dagtekening;

  • C.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is (“Instellen 30 km/uur zone in het westelijk deel van Odoorn gemeente Borger-Odoorn”);

  • D.

    de gronden van het bezwaar.

 

Bij de Voorzieningenrechter van de Afdeling Bestuursrecht van de rechtbank Noord-Nederland, Postbus 150, 9700 AD Groningen, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Zo’n verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven