Eerste wijziging van de Havenverordening Vlaardingen 2019 met bijbehorende toelichting

De gemeenteraad van Vlaardingen,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 september 2021;

 

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;

 

overwegende dat het naar aanleiding van recente ontwikkelingen en nieuwe inzichten wenselijk is de Havenverordening Vlaardingen 2019 op enkele punten aan te passen,

 

besluit vast te stellen:

de Eerste wijziging van de Havenverordening Vlaardingen 2019 met bijbehorende toelichting

Artikel I  

De Havenverordening Vlaardingen 2019 wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In de begripsomschrijving ‘dienstverlenend schip’ wordt aan onderdeel a na ‘schoonmaken’ de volgende tekst toegevoegd: ‘,zowel open, gesloten als anderszins;’

  • 2.

    De omschrijving van het begrip ‘haven’ te vervangen door de volgende tekst:

    • ‘-

      haven: de navolgende wateren, havens of vaarwegen alsmede alle tot deze wateren behorende kunstwerken, scheepshellingen, dokken, scheepsreparatiewerven en los- en laadplaatsen, die binnen de gemeentegrenzen voor de scheepvaart openstaan:

      • a.

        de Rijksvaarwegen;

      • b.

        alle aan getijde onderhevige wateren, havens of vaarwegen gelegen aan de Rijksvaarwegen, waaronder Koggehaven, Zevenmanshaven, Buitenhaven, Koningin Wilhelminahaven, Vulcaanhaven;’

  • 3.

    Aan de begripsomschrijving ‘ontgasvoorziening’ wordt na ‘laad- en losleidingen’ toegevoegd: ‘of tijdens de overslag van gevaarlijke of schadelijke stoffen;’

  • 4.

    In de begripsomschrijving wordt na het begrip ‘pleziervaartuig’ het volgende begrip en de volgende omschrijving ingevoegd:

    • ‘-

      Rijksvaarwegen:

      • a.

        de Nieuwe Maas;

      • b.

        het Scheur;’

B.

Artikel 1.2 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het tweede lid wordt na ‘afdeling 3’ de volgende tekst ingevoegd: ’en 4,’

  • 2.

    Het derde lid vervalt.

  • 3.

    Een nieuw derde lid wordt toegevoegd, luidende:

    • ‘3.

      Voor zover het personenvervoer van 12 personen of minder buiten de bemanning betreft is artikel 11.1.3 ook van toepassing op alle wateren binnen de gemeente voor zover die aan getijde onderhevig zijn, met uitzondering van varende schepen op Rijksvaarwegen.’

C.

In artikel 3.2 wordt na ‘categorieën van schepen zich’ de volgende tekst ingevoegd: ‘wel of’

 

D.

In artikel 3.4, tweede lid, onderdeel a, wordt na de tekst: ‘10 meter,’ het woord: ‘en’ vervangen door het woord: ‘óf’’

 

E.

In artikel 3.7, eerste lid, onderdeel c, wordt na ‘schade toebrengt’ de volgende tekst ingevoegd: ‘of schade kan toebrengen’

 

F.

Artikel 4.7 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Voor de tekst wordt de aanduiding: ‘1.’ geplaatst.

  • 2.

    In het eerste lid, onderdeel c, vervalt de tekst: ‘door het college vastgesteld’

  • 3.

    Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

    • 2.

      Het plan van aanpak wordt vastgesteld door het college. Eenieder is verplicht zich te houden aan het vastgestelde plan van aanpak.

G.

Artikel 5.2, eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:

  • ‘b.

    het schip van de haveninfrastructuur gebruik maakt, heeft gemaakt of zal maken tijdens, kort voor of kort na, het lossen, het laden, het schoonmaken van ladingtanks of sloptanks of om te bunkeren;’

 

H.

Artikel 5.4, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In onderdeel a, subonderdeel 1̊, vervalt de tekst: ‘,of’

  • 2.

    Onderdeel a, subonderdeel 2̊, komt te luiden:

  • ‘een inerte atmosfeer bevatten; of’

  • 3.

    Aan onderdeel a wordt na subonderdeel 2̊ een subonderdeel 3̊ toegevoegd, luidende:

  • ‘maximaal 20% van de laagste explosiegrens brandbare dampen bevat en gesloten blijven; of’

  • 4.

    In onderdeel b wordt de tekst: ‘of alleen schadelijke stoffen’ vervangen door de volgende tekst: ‘schadelijke stoffen die geen gevaarlijke stoffen zijn’

I.

In artikel 5.5, onderdeel a, subonderdeel 2̊, wordt ‘vaste locatie’ vervangen door: ‘inrichting’

 

J.

In artikel 5.6, eerste lid, wordt na ‘artikel 5.4, tweede lid,’ de volgende tekst ingevoegd: ‘onderdeel a, subonderdelen 2̊ en 3̊,’

 

K.

Het opschrift van artikel 8.1 komt te luiden:

Artikel 8.1 Bunkeren’

 

L.

Het opschrift van artikel 8.5 komt te luiden:

Artikel 8.5 Hulpstoffen

 

M.

In artikel 11.4.1 wordt na de tekst: ‘aan boord van een’ het volgende woord ingevoegd: ‘afgemeerd’

 

N.

Na artikel 11.4.1 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 11.4.1a Verbod varend sjorren

Het is verboden om aan boord van een varend zeeschip containers te sjorren.

 

O.

In artikel 14.3, tweede lid, wordt de tekst: ‘het bepaalde bij of krachtens artikel 1.8, artikel 1.9, paragraaf 6 en paragraaf 8’ vervangen door de volgende tekst: ‘het bepaalde bij of krachtens artikel 1.8, artikel 1.9, paragraaf 6, paragraaf 8, artikel 11.1.3, artikel 11.2.2 en artikel 11.4.2’

Artikel II  

De Toelichting op de Havenverordening Vlaardingen 2019 wordt als volgt gewijzigd.

 

A.

De toelichting op artikel 1.1 Begripsomschrijvingen wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In de toelichting op de definitie ‘haven’ vervalt de volgende tekst: ‘De verordening geldt in de haven als een schip direct of indirect is gemeerd, ten anker ligt of op een spudpaal is afgemeerd.’

  • 2.

    In de toelichting op de definitie van ‘Ontgasvoorziening’ wordt na de tekst: ‘mobiele locatie (bijvoorbeeld op een schip) plaatsvinden.’ de volgende tekst ingevoegd: ‘Een ontgasvoorziening kan ook ingezet worden voor het afvangen van dampen tijdens de overslag van schadelijke of gevaarlijke stoffen waarvoor een aansluiting op een dampretourleiding is vereist.’

  • 3.

    In de alfabetische rangschikking van begripsomschrijving wordt tussen ‘Scheepsafval’ en ‘Zeeschip’ de volgende tekst toegevoegd:

  • ‘Vluchtige organische stoffen

  • Hierbij wordt onder een organische verbinding een verbinding verstaan die ten minste het element koolstof bevat en daarnaast nog één of meer van de volgende elementen: waterstof, halogenen, zuurstof, zwavel, fosfor, silicium of stikstof, met uitzondering van koolstofoxiden, anorganische carbonaten en bicarbonaten.’

B.

In de toelichting op artikel 1.2 vervalt de tekst: ‘De verordening is van toepassing op schepen die in de haven direct of indirect gemeerd, ten anker of op spudpalen liggen aan of bij kaden, aanlegsteigers, meerpalen, ankergebieden of andere voorzieningen. Op schepen die gemeerd liggen aan bijvoorbeeld een steiger op de Nieuwe Maas is de verordening eveneens van toepassing, onafhankelijk van de vraag of de gemeente dan wel een particulier “beheerder” van de steiger is.’

 

Aan de toelichting op artikel 1.2 wordt toegevoegd:

Door paragraaf 4 onder de werkingssfeer van het tweede lid te brengen is het varend sjorren van containers ook op Rijksvaarwegen verboden.

 

Het derde lid is een verbijzondering op het eerste lid. De eisen die in artikel 11.1.3 worden gesteld aan schepen en bemanning ten behoeve van personenvervoer van 12 personen of minder is van toepassing op alle wateren binnen de gemeente Vlaardingen die aan getijde onderhevig zijn met uitzondering van varende schepen op de Rijksvaarwegen.

 

C.

De toelichting op artikel 3.2 wordt in zijn geheel vervangen door de volgende tekst:

‘Dit artikel regelt in het algemeen dat het college bevoegd is gebieden aan te wijzen waar bepaalde typen schepen zich wel of niet mogen bevinden. Dat kan ook voor een bepaalde periode zijn. Het college kan bijvoorbeeld besluiten om pleziervaartuigen uit havenbekkens te weren.’

 

D.

In de toelichting op artikel 3.11 wordt na de tekst: ‘of de kielspeling.’ de volgende tekst ingevoegd: ‘Onder nautisch gebruik wordt niet verstaan: operationele handelingen zoals het overslaan van lading, het bunkeren van een schip of het ligplaats mogen nemen van een schip op basis van de eigenschappen van de lading.’

 

E.

In de toelichting op artikel 4.5 vervalt in de tweede alinea de tekst: ‘en het bedrijfsklaar hebben van een schip’.

 

F

Aan de toelichting op artikel 4.7 wordt de volgende alinea toegevoegd:

‘In het plan van aanpak ligt een grote verantwoordelijkheid bij de gassingsleider. Door in het tweede lid de verantwoordelijkheid voor de naleving van het plan van aanpak bij ‘eenieder’ neer te leggen is het mogelijk om de persoon aan te spreken die de werkzaamheden op basis van het plan van aanpak ook daadwerkelijk uitvoert of laat uitvoeren.’

 

G.

In de toelichting op artikel 5.6 wordt de tekst: ‘De verklaring van een gasdeskundige is dus altijd nodig’ vervangen door de volgende tekst: ‘De verklaring van een gasdeskundige is nodig wanneer de gevaareigenschappen van de lading niet op voorhand, voor binnenkomst haven, bepaald kunnen worden door de havenmeester.’

 

H.

Het opschrift van de toelichting op artikel 8.1 komt te luiden:

Artikel 8.1 Bunkeren

 

I.

In de toelichting op artikel 11.4.1 wordt in de eerste zin na de tekst: ‘aan boord van een’ het volgende woord ingevoegd: ‘afgemeerd’

 

J.

Na de toelichting op artikel 11.4.1 wordt een nieuwe tekst ingevoegd:

‘Artikel 11.4.1.a Verbod varend sjorren

Onderzoek heeft uitgewezen dat door de bemanning van zeeschepen in het havengebied varend containers worden gesjord. Dit is ongewenst aangezien het varend sjorren van een containers een zeer risicovolle activiteit betreft. Om ongevallen bij deze activiteit zoveel mogelijk te voorkomen is een algeheel verbod voor zeeschepen ingesteld op het varend sjorren van containers in havenbekkens en op de Rijksvaarwegen.’

Artikel III  

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Vlaardingen, gehouden op 14 oktober 2021.

De griffier,

drs. J. Mimpen

De voorzitter,

drs. B. Wijbenga – van Nieuwenhuizen

Naar boven