Verkeersbesluit "Fysieke afsluiting voor motorvoertuigen van de Schietbaanweg, Duisterestraat en Kolthovenweg in Epe”

Burgemeester en wethouders van Epe

Overwegingen ten aanzien van het besluit

gelet op:

- artikel 15, lid 1 WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 15, lid 2 WVW 1994, voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen van of verwijdering van fysieke voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd aan de Afdelingsmanager Ruimte;

- artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing/verwijdering van de verkeersborden C12 (geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen), L8 (doodlopende weg), het onderbord ‘uitgezonderd (brom)fietsers’ (beter bekend onder model OB54), het onderbord ‘na xx m’, het onderbord ‘uitgezonderd t.b.v. aanwonenden’ en de plaatsing van een fysieke afsluiting cf. bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit.

- artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de gemandateerde van de Politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland;

- De betreffende wegen zijn gelegen buiten de bebouwde kom van Epe en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Epe;

overwegende dat:

- Er in 2019 overleg heeft plaatsgevonden op verzoek van een aantal bewoners van de Schietbaanweg (deels met uitrit op Schietbaanweg) en de Kolthovenweg met de gemeente Epe;

- Zij zich zorgen maken over de verkeers- en stofoverlast en het verzoek hebben gedaan om maatregelen;

- De gemeente Epe diverse maatregelen heeft onderzocht en afgewogen;

- Op basis daarvan het voorstel is gedaan tot het realiseren van een fysieke knip, omdat dit de meest effectieve maatregel is;

- De huidige beleidspraktijk rondom zandwegen en semi-verharde wegen van de gemeente Epe als volgt is:

- Behoud zandwegen, vanwege diverse belangen: cultuurhistorie, landschappelijke en groene waarden.

- Principe uitgangspunt is dat zand-/semi verharde wegen niet verhard worden.

- Gemotoriseerd verkeer een ondergeschikte rol heeft en primair bedoeld is ter ontsluiting van de aanliggende percelen.

- Als het niet mogelijk is om met het huidige gebruik het karakter en kwaliteit van de zand/semi-verharde weg te behouden, onderzocht worden of verkeersmaatregelen kunnen worden toegepast (beperken hoeveelheid verkeer en/of beïnvloeden van het gedrag).

- Er ook verkeerstellingen in het gebied uitgevoerd zijn.

- Deze tellingen laten zien dat er ook verkeer gebruik maakt van de Schietbaanweg en Kolthovenweg, die geen bestemming aan deze straat hebben (Schietbaanweg: 170 mvt/etm en Kolthovenweg 130 mvt/etm).

- Aan deze beide wegen namelijk maar een beperkt aantal uitritten zijn gelegen;

- Er daarom geconcludeerd is dat er oneigenlijk gebruik gemaakt wordt van deze wegen.

- Dit ook de ervaring van veel aanwonenden is;

- De Schietbaanweg een directe route vormt naar de RSGNOV en de Jenaplanschool;

- De Kolthovenweg naar verwachting gebruikt wordt als directe route naar o.a. de manege, maar ook van/naar Epe-noord;

- Dit vanuit het verkeersbeleid onwenselijk is;

- Gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk de ontsluitende/verharde wegen dient te gebruiken;

- Er veel gefietst en gewandeld wordt op beide wegen, omdat ze tussen de bebouwde kom en het bosgebied van Epe zijn gelegen;

- We graag de groene kwaliteit willen behouden en versterken: beide wegen liggen in een groen uitloopgebied van de bebouwde kom;

- Tevens de leefbaarheid willen verbeteren en de overlast beperken voor aanwonenden (o.a. stofoverlast);

- Het tegengaan van sluipverkeer ook voordelen biedt t.a.v. het beheer en onderhoud;

- Daarom het voorstel is gedaan om de Schietbaanweg fysiek af te sluiten ten oosten van Duisterestraat en de Duisterestraat ten zuiden van de Schotweg en de Kolthovenweg ten zuiden van de Schotweg

- Het oorspronkelijke voorstel bij de ruime meerderheid van de eerder genoemde groep aanwonenden van de Schietbaanweg/Kolthovenweg positief werd ontvangen;

- Daarna dit voorstel breder is gecommuniceerd in de buurt, waaronder de Schotweg en Duisterestraat;

- Hierop diverse reacties zijn binnengekomen, waaronder een aantal bewoners die geen voorstander van een knip zijn.

- Er daarom aanvullende gesprekken hebben plaatsgevonden.

- Hieruit een gewijzigd voorstel is gedaan vanuit de gemeente, die uitgaat van een knip op de Schietbaanweg ten oosten van de Duisterestraat, op de Schotweg ten oosten van de Duisterestraat en op de Rietberglaan ten noorden van de Schotweg.

- Het gewijzigde voorstel gepresenteerd is tijdens een (digitale) bewonersavond op 22 juni 2021;

- Naar aanleiding van de inbreng besloten is om ook dit voorstel te wijzigen om tot een zo breed mogelijk gedragen plan te komen;

- Daarom het definitieve voorstel is om de Schietbaanweg fysiek af te sluiten ten oosten van Duisterestraat en de Schotweg ten oosten van de Duisterestraat en het instellen van een geslotenverklaring op de Rietberglaan (tussen de Schotweg en Hagedisweg) en de Duisterestraat (tussen de Schotweg en Burg. va Walsemlaan);

- Het gewijzigde voorstel een aantal voordelen heeft en daarmee tegemoet komt aan de belangen van de bewoners die bezwaar hebben tegen het besluit;

- Een fysieke afsluiting Schietbaanweg/Schotweg voor diverse mensen zeer wenselijk is en voor de overige aanwonenden niet onacceptabel.

- Met deze maatregelen voorkomen we oneigenlijk gebruik van beide wegen, met name van/naar de scholen.

- Aanvullend op de Rietberglaan en de Duisterestraat daarom een geslotenverklaring voor motorvoertuigen uitgezonderd t.b.v. aanwonenden gerealiseerd wordt;

- Hierdoor is het voor de aanwonenden binnen de geslotenverklaring mogelijk om via twee zijden in- en uit te rijden en verandert hierdoor de situatie voor deze bewoners niet qua bereikbaarheid.

- Dit een compromisvoorstel is, waarbij het mogelijk is dat een deel oneigenlijk gebruik zal blijven bestaan, omdat dit met alleen bebording niet te voorkomen is.

- De verkeersmaatregel mede wordt genomen in relatie tot besluit openbare orde;

- Het wel de verwachting is dat de intensiteit van het doorgaande verkeer significant zal dalen.

- We de situatie na uitvoering willen monitoren en indien noodzakelijk, wenselijk en haalbaar bijstellen en/of aanvullende maatregelen treffen. 

BESLUIT

  • 1.

    De Schietbaanweg fysiek af te sluiten ten oosten van Duisterestraat en de Schotweg ten oosten van de Duisterestraat (é.é.a. cf. bijgevoegde tekening) door realisatie van een fysieke afsluiting en plaatsing van de borden L8 (doodlopende weg) en de onderborden ‘na xx m’;

  • 2.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op de Rietberglaan (tussen de Schotweg (na de inrit Schotweg 50) en de Hagedisweg) en op de Duisterestraat (tussen de Schotweg en Burg. van Walsemlaan) door het plaatsen van de borden C12 (geslotenverklaring voor motorvoertuigen) met het onderbord ‘uitgezonderd (brom-)fietsers’ (beter bekend onder model OB54) en het onderbord ‘uitgezonderd t.b.v. aanwonenden’.

  • 3.

    de genoemde verkeerstekens te plaatsen zoals op de bij dit besluit horende tekening is aangegeven;

  • 4.

    alle bestaande verkeerstekens die strijdig zijn met het voorgaande te verwijderen;

  • 5.

    een afschrift van dit besluit ter kennisneming te zenden aan:

    - Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn

    - Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA Elburg

    - RAV IJsselvecht, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;

    - Ruimte / team Beheer.

Epe, 13 oktober 2021

Burgemeester en wethouders van Epe

Namens deze,

S. Jansen

de afdelingsmanager Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

U kunt de stukken die bij dit verkeersbesluit horen inzien op www.epe.nl/terinzage. Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u bezwaar maken. Dat kan via de website van de gemeente Epe (www.epe.nl) of per post. In uw bezwaar legt u uit waarom u het niet eens bent met het besluit. Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij ons binnen zijn, gerekend vanaf de datum bovenaan deze brief. Op de website van de gemeente Epe vindt u het formulier ‘bezwaar maken’. U logt in met uw DigiD (personen) of eHerkenning (bedrijven). Stuurt u liever een brief, dan moet hierin de volgende informatie staan:  uw naam en adres  telefoonnummer  mobiele nummer  e-mailadres  de datum van uw bezwaarschrift  het besluit waartegen u bezwaar maakt (zaaknummer of kopie besluit)  de reden waarom u het niet eens bent met het besluit  uw handtekening U kunt uw bezwaarschrift sturen naar: Gemeente Epe, t.a.v. het college van burgemeester en wethouders, Postbus 600, 8160 AP Epe. Nieuwe beslissing Na ontvangst van uw bezwaarschrift nemen wij opnieuw een besluit. Het besluit dat in deze brief staat blijft tot die tijd geldig.

In sommige gevallen kunt u niet op een nieuw besluit wachten. Bijvoorbeeld bij spoed. U kunt dan naast het indienen van een bezwaarschrift bij de gemeente ook een ‘verzoek om voorlopige voorziening’ doen. Dit kan bij de voorzieningenrechter in Arnhem. Wilt u meer weten over de procedure als u bezwaar maakt? Kijk dan op www.epe.nl of kijk op www.rijksoverheid.nl voor meer informatie.

Naar boven