Gemeenteblad van Baarn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Baarn | Gemeenteblad 2021, 36482 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Baarn | Gemeenteblad 2021, 36482 | Verordeningen |
– gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 december 2018
– behandeld in het debat in de raad d.d. 10 april 2019
1. Vaststellen van de financiële nota's en verordeningen:
a. Financiële verordening ex art 212 Gemeentewet;
b. Controleverordening ex art 213 Gemeentewet;
c. Onderzoeksverordening ex art 213a Gemeentewet met de wijziging dat anders dan in de oude verordening de raad geïnformeerd wordt over de voortgang van het onderzoek in plaats van dat vooraf een onderzoeksplan wordt afgestemd met de raad;
e. Nota Reserves en Voorzieningen;
f. Nota Investeren, activeren en afschrijven.
Belegging: Het uitzetten van eigen vermogen en andere financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar.
Financiering:Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar.
Financieringsplanning: Een langjarige prognose van in- en uitgaande geldstromen, voortvloeiende uit de gemeentelijke investeringen, verstrekkingen van leningen aan derden en de financiering daarvan en de belegging van overtollige middelen.
Garantie: Een borgstelling waarbij de gemeente Baarn zich tegenover een geldverstrekker verbindt een of meerdere vorderingen van een geldverstrekker op een debiteur te voldoen indien de debiteur niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen.
Geldstromenbeheer: Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te verplaatsen zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer).
Intern liquiditeitsrisico: De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en de meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.
Kasgeldlening: Opname of uitzetting van geldmiddelen voor korte termijn (van 1 week tot 12 maanden).
Kasgeldlimiet: Een bedrag op basis van de Wet fido ter grootte van een percentage van het totaal van de lasten in de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar.
Koersrisico: Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.
Kredietrisico: Het risico op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij.
Liquiditeitenbeheer: Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar.
Liquiditeitsbehoefte: De behoefte aan geldmiddelen.
Liquiditeitenplanning: Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid.
Liquiditeitspositie: Het totaal van de rekeningcourantsaldi, kasgeld- en daggeldleningen.
Medium term note (MTN): Verhandelbare schuldbekentenis als onderdeel van een obligatielening, uitgegeven door een overheid.
Onderhandse geldleningen: Leningen waarbij de voorwaarden van de lening in onderling overleg met de geld gevende partij worden vastgesteld.
Publieke taak: De overheid kan/mag iets tot haar publieke taak rekenen wanneer het particuliere bedrijfsleven niet of tegen bijzonder hoge kosten in een voorziening voorziet, waardoor deze niet of voor velen niet bereikbaar is en ten laste komt van de openbare kas.
Rating: De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier.
Relatiebeheer: Het onderhouden van relaties met partijen die actief zijn op financiële markten, waaronder banken en geldmakelaars.
Renterisico: Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen.
Renterisiconorm: De norm waarmee de vaste schuld – verminderd met verstrekte leningen – jaarlijks maximaal een renteherziening mag ondergaan. Bedoeling hiervan is het vermijden van renteschokken. Gemeenten die – per saldo – een schuld lager dan € 2,5 miljoen hebben, zijn vrijgesteld van deze verplichting.
Rentetypische looptijd: Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.
Rentevisie: Toekomstverwachting over de renteontwikkeling.
Ruddo: Uitvoeringsregeling “uitzettingen en derivaten decentrale overheden” samenhangend met de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido).
Saldobeheer: Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen.
Solvabiliteit: De mate waarin de organisatie op lange termijn aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen. Het betreft het eigen vermogen versus het totaal vermogen.
Treasurer: Degene die binnen de gemeentelijke organisatie is belast met de uitvoering van de treasuryfunctie binnen het treasurystatuut en de paragraaf financiering.
Treasuryfunctie: De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.
Ufdo: Uitvoeringsregeling Wet financiering decentrale overheden (Wet fido).
Uitzetting: Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.
Vaste schuld: Schuldtitels met een looptijd van minimaal één jaar en één dag.
Vlottende schuld: Schuldtitels met een looptijd van maximaal één jaar.
Wet fido: Wet financiering decentrale overheden.
Artikel 1.2 Algemene doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie van de gemeente Baarn heeft als doel:
Artikel 2.1 Uitgangspunten risicobeheer
Voor risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie wanneer deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut;
Het beleid betreffende financiering is gericht op spreiding van toekomstige renterisico’s. Hierdoor wordt voorkomen dat een ongewenst budgettaire belasting kan ontstaan in een jaar waarin voor een substantieel deel van de leningportefeuille hoog rentende leningen c.q. leningconversies moeten worden gesloten;
De gemeente Baarn voert het renterisicobeheer als volgt uit:
De kasgeldlimiet wordt niet overschreden conform de Wet fido, tenzij de toezichthouder op aanvraag ontheffing heeft verleend. In de vigerende Uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden geldt voor gemeenten het vastgestelde percentage van 8,5%, met een minimum van € 300.000. Indien de gemeente voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet overschrijdt, stelt het daarvan de toezichthouder op de hoogte en legt ter goedkeuring een plan voor om binnen de kasgeldlimiet te blijven aan de toezichthouder;
Artikel 2.4 Kredietrisicobeheer
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury gelden de volgende uitgangspunten:
Overtollige financiële middelen moeten en mogen uitsluitend bij de Nederlandse Staat worden uitgezet. Hiervoor zijn twee uitzonderingsbepalingen opgenomen:
A. Gerekend over een kwartaal mag een drempelbedrag (gelijk aan 0,75% van het begrotingstotaal) op dagbasis buiten de schatkist van het Rijk gehouden worden;
B. Het uitlenen van (tijdelijk- of structureel) overtollige middelen tussen decentrale overheden onderling is toegestaan onder voorwaarden van:
a) De leningen worden verstrekt voor de publieke taak;
b) Er is tussen de decentrale overheden geen sprake van een toezichthouderrelatie.
Artikel 2.5 Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente Baarn beperkt haar liquiditeitsrisico door haar treasury activiteiten (aantrekken van kortlopende en/of langlopende geldleningen) te baseren op de liquiditeitsbegroting en –behoefte in relatie tot de bestaande lening portefeuille en meerjarig investeringsprogramma.
Artikel 2.6 Valutarisicobeheer
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.
Artikel 3.2 Langlopende uitzettingen
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Artikel 3.3 Leningen en garanties
Voor te verstrekken leningen en garanties vanaf het moment van inwerkingtreding van dit statuut, gelden de volgende bepalingen:
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten en hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Bankrelaties moeten wat betreft hun kredietwaardigheid voldoen aan triple A rating.
Artikel 4.2 Saldo- en Liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
Artikel 5.1 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
Voor de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
a) minimaal twee functionarissen autoriseren iedere transactie (het vier-ogenprincipe);
b) de uitvoering en controle gebeurt door afzonderlijke functionarissen;
c) de uitvoering en registratie in de financiële administratie gebeurt door afzonderlijke functionarissen.
Artikel 5.2 Plaats in de organisatie
De verantwoordelijkheid voor de treasuryfunctie is bij de gemeente Baarn ondergebracht bij het team Intern Advies. De uitvoering van de treasuryfunctie ligt bij het team Informatie.
Artikel 5.3 Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden voor de treasuryfunctie van de gemeente Baarn staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden voor treasury activiteiten weergegeven en de daarbij benodigde fiattering.
Het verstrekken van leningen aan derden uit hoofde van de publieke taak |
||
Het verstrekken van garanties anders dan Waarborgfonds Sociale Woningbouw uit hoofde van de publieke taak. |
||
* Een van de Adviseurs Financieel Beleid vervult de rol van treasurer, de coördinator planning & control is de eerste plaatsvervanger van deze functionaris. De tweede plaatsvervanger is de teammanager Informatie. Het college van burgemeester en wethouders geeft goedkeuring aan het aanwijzen van deze specifieke functionarissen.
** Een van de Medewerkers Bedrijfsvoering Financiële Administratie vervult de rol van kassier, een tweede Medewerker Bedrijfsvoering Financiële Administratie is de plaatsvervanger van deze functionaris.
Artikel 5.5 Informatievoorziening
Het opnemen van leningen groter dan € 1.000.000.
Het college informeert conform artikel 2.7 uit de Financiële verordening ex art. 212 Gemeentewet gemeente Baarn 2019, buiten de begroting om, in ieder geval via een raadsvoorstel of raadsinformatiebrief vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen;
Het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties groter dan € 1.000.000.
Het college informeert conform artikel 2.7 uit de Financiële verordening ex art. 212 Gemeentewet gemeente Baarn 2019, buiten de begroting om, in ieder geval via een raadsvoorstel of raadsinformatiebrief vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen;
Informatie financieringsbehoefte vooraf
De informatievoorziening over een financieringsbehoefte vindt plaats bij het investeringsbesluit door de raad. Daarnaast worden de financieringbehoeften beschreven in de “paragraaf financiering”, behorend bij de meerjarenbegroting van de gemeente Baarn”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-36482.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.