Gemeenteblad van Ridderkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2021, 364503 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2021, 364503 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling budgethouderschap Gemeente Ridderkerk 2021
de Colleges en de Burgemeesters van de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk per 1 januari 2014 de Gemeenschappelijke Regeling BAR-Organisatie hebben opgericht om hun gehele ambtelijke organisaties te integreren in één publiekrechtelijk samenwerkingsverband met als doel het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering van de door de deelnemende gemeenten aan het openbaar lichaam BAR-organisatie opgedragen (wettelijke) taken van de deelnemende gemeenten;
In deze regeling wordt verstaan onder:
concerncontroller: de manager van de organisatorisch eenheid concern control van de BAR-organisatie. De concerncontroller is lid van de directie en adviseert de directieraad gevraagd en ongevraagd. De regels ten behoeve van de uitoefening van de functie van concerncontroller zijn vastgelegd in het ‘Reglement voor de concerncontroller van de BAR-organisatie’.
gemeentecontroller: functionaris werkzaam voor de gemeente Barendrecht of Albrandswaard of Ridderkerk. De gemeentecontroller legt verantwoording af aan de directie van de gemeente. De gemeentecontroller treedt op als onafhankelijk adviseur van de directie en het college. Hij/zij is belast met het gevraagd en ongevraagd geven van een oordeel over en advies aan de directie, portefeuillehouders en het college omtrent zaken die een doelmatige, doeltreffende en rechtmatige uitvoering van het (financiële) beleid van de gemeente aangaan.
project: een opdracht losstaand van de normale beheersorganisatie, met een tijdsplanning, apart budget en een concrete doelstelling. Een project verlangt in de meeste gevallen een portefeuille overstijgende aanpak, wordt opgestart door het college en wordt aangestuurd door een projectleider van of namens de BAR-organisatie;
Artikel 3 - Aanwijzing van (hoofd)budgethouders
De hoofdbudgethouder wijst de directeur binnen de BAR organisatie aan die op basis van toedeling van taken - besloten door of namens het Dagelijks Bestuur van de BAR-organisatie -verantwoordelijk is voor het betreffende gemeentelijke (programma)budget en/ of investeringsbudget en het (laten) uitvoeren van de werkzaamheden die hieraan zijn verbonden.
Artikel 7 - Eindverantwoordelijkheid hoofdbudgethouder
De hoofdbudgethouder verstrekt juiste, tijdige en volledige informatie ten behoeve van de instrumenten in de planning- en controlcyclus. Onder informatie wordt hierbij verstaan de financiële en beleidsmatige informatie ten behoeve van de planning, de uitvoering, de tussentijdse rapportages en de verantwoording.
Daarnaast verstrekt de hoofdbudgethouder tijdig informatie aan de gemeentesecretaris, portefeuillehouder en het college van burgemeester en wethouders over gesignaleerde of te verwachten afwijkingen van het toegekende budget. Dit betreft zowel over- en onderschrijding van het budget als een afwijking in de realisatie van de doelstellingen.
Artikel 12 - Bevoegdheid verplichtingen
Onder verplichtingen worden naast “verplichtingen betreffende uitgaven” tevens “verplichtingen betreffende inkomsten” (rechten) verstaan.
Bevoegdheden tot het aangaan van contractuele en financiële verplichtingen en het verrichten van betalingen worden verleend in het “Mandaatbesluitregeling 2021 van de gemeente Ridderkerk voor verlening van mandaat en volmacht aan functionarissen van de BAR-organisatie en de gemeentesecretaris van Ridderkerk” en het bijbehorende mandaatregister. Voorwaarden voor het aangaan van budgettaire verplichtingen zijn:
Artikel 13 - Wijzigen van budgetten
Bij dreigende ontoereikendheid van het budget rapporteert de budgethouder aan de hoofdbudgethouder en deze rapporteert dit zo spoedig mogelijk aan de gemeentesecretaris, de portefeuillehouder die verantwoordelijk is voor dit budget en, indien dit niet dezelfde is, ook aan de portefeuillehouder financiën. De (hoofd)budgethouder geeft daarbij de mogelijke handelingsperspectieven aan.
De in het zesde lid genoemde bevoegdheden gelden niet voor de ruimte bij investeringsbudgetten of budgetten ten laste van voorzieningen. Voor de wijziging van investeringsbudgetten moet de raad toestemming verlenen. Voor de wijziging van budgetten ten laste van voorzieningen moet het college toestemming verlenen.
Artikel 14 - Overhevelen van budgetten
Overheveling van een incidenteel exploitatiebudget naar het volgende jaar is alleen mogelijk wanneer sprake is van een specifiek doel waarvoor de middelen beschikbaar zijn gesteld en voor zover deze lasten niet opgevangen kunnen worden in het reguliere budget van het volgende boekjaar. Hiervoor is een raadsbesluit noodzakelijk, waaronder de vaststelling van de tussentijdse rapportage of de jaarrekening.
Het restant van een investeringsbudget kan worden overgeheveld naar het volgende jaar. De budgethouder geeft gemotiveerd aan waarom het investeringsbudget moet worden overgeheveld. Een investeringsbudget kan in principe slechts één keer naar het volgende jaar worden overgeheveld, daarna komt het te vervallen tenzij de raad anders besluit.
Artikel 15 - Onvoorziene omstandigheden
In die gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-364503.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.