Gemeenteblad van Boxtel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Gemeenteblad 2021, 364331 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Gemeenteblad 2021, 364331 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van de raad van de gemeente Boxtel houdende regels inzake de werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie Boxtel 2021)
De raad van de gemeente Boxtel;
gelet op de artikelen 83 en 107 tot en met 107e van de Gemeentewet, afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren;
gelezen het voorstel van het presidium van 7 september 2021;
vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie Boxtel 2021
Artikel 2. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie oefent voor de gemeenteraad het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, waaronder begrepen de bevoegdheid tot het nemen van een besluit tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met het griffiepersoneel, alsmede het als werkgever voeren van lokaal overleg met de vakbonden.
Op de griffie is het Personeelshandboek van MijnGemeenteDichtbij (inclusief toekomstige wijzigingen) van toepassing. Daarbij wordt in ieder geval collectieve arbeidsovereenkomst Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (cao SGO) en dagelijks bestuur van MijnGemeenteDichtbij gelezen als collectieve arbeidsovereenkomst Gemeenten (cao Gemeenten) en gemeenteraad. Indien toepassing van het Personeelshandboek naar het oordeel van de werkgeverscommissie tot een ongewenste dan wel onredelijke situatie zou leiden, kan zij besluiten binnen de wettelijke kaders hiervan af te wijken.
Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren tevens de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de gemeenteraad behorende taken en bevoegdheden, voor zover die op grond van de wet of deze verordening niet uitdrukkelijk zijn uitgesloten dan wel voorbehouden aan anderen.
Artikel 4. Taken voorzitter werkgeverscommissie
De voorzitter van de werkgeverscommissie draagt in ieder geval zorg voor:
Artikel 5. Ondersteuning van de werkgeverscommissie
De griffier, diens vervanger of een door de griffier aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college van burgermeester en wethouders of de gemeentesecretaris afspraken over de ondersteuning van de werkgeverscommissie.
De griffier of diens vervanger stelt een besluitenlijst op van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen
Indien een gemeenteraadslid van Boxtel de documenten als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door haar voorzitter of één van haar leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 5 oktober 2021.
De gemeenteraad van Boxtel,
de griffier,
I.H.M. Smits
de voorzitter,
R.S. van Meygaarden
Toelichting Verordening werkgeverscommissie Boxtel 2021
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college van burgemeester en wethouders vullen dit werkgeverschap in. De gemeenteraad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor de rest van de organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de gemeenteraad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening. De delegatie ziet alleen toe op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve wettelijk niet toegestaan.
Artikel 1. Instelling werkgeverscommissie
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 2. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In dit artikel wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt de commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de gemeenteraad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 3. Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de gemeenteraad het bevoegde gezag is wat betreft de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college van burgemeester en wethouders en stuurt hij dus rechtstreeks de gemeentesecretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.
De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de gemeenteraad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader is het zinvol om de mogelijkheid te scheppen de burgemeester uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als informant en adviseur. Daarbij mag hij de werkgeverscommissie (on)gevraagd adviseren.
Artikel 4. Taken voorzitter werkgeverscommissie
Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie is het goed om voor de invulling van dit voorzitterschap een voorzittersprofiel op te stellen, waardoor de gemeenteraad kan oordelen of de beoogde voorzitter aan dit profiel voldoet. Ook is het wellicht van belang om als gemeenteraad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.
Artikel 5. Ondersteuning van de werkgeverscommissie
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken, kan worden geregeld door middel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier met het college van burgemeester en wethouders, de gemeentesecretaris of het openbaar lichaam MijnGemeenteDichtbij.
Artikelen 6 en 7. Besluitvorming en verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen
Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 8, tweede lid, van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de documenten aangezien de gemeenteraad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De gemeenteraad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de gemeenteraad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de gemeenteraad er formeel een taak bijgekregen: de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de gemeenteraad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dat het de gemeenteraad is die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.
Artikelen 11 en 12. Onvoorziene omstandigheden, en slotbepalingen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-364331.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.