Gemeenteblad van De Wolden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Wolden | Gemeenteblad 2021, 362771 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Wolden | Gemeenteblad 2021, 362771 | beleidsregel |
Algemeen materieel controleplan Jeugdwet De Wolden 2021
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Wolden,
gelezen het ambtelijk voorstel;
de Regeling Jeugdwet voor iedere controle en onderzoek voorschrijft welke gegevens onder welke voorwaarden mogen worden verwerkt en dit controleplan een voorwaarde is voor het uitvoeren van een materiële controle. Met dit controleplan mag het college gebruik maken van gegevens die het college reeds tot haar beschikking heeft. Indien deze onvoldoende zekerheid geven over de rechtmatigheid van de feitelijk en terechte levering van zorg, en ook andere algemene controlemiddelen geen uitsluitsel geven, zullen aanvullende persoonsgegevens worden gevraagd aan de aanbieder. Dit wordt detailcontrole genoemd conform artikel 6b.5 van de Regeling Jeugdwet;
de gemeente De Wolden het belangrijk vindt om juist en zorgvuldig om te gaan met (privacy)gevoelige informatie en transparant wil zijn wat betreft de wijze van uitvoering van materiële controles en de afwegingen die worden gemaakt met betrekking tot de inzet van controlemiddelen en persoonsgegevens. Bij iedere afweging zullen het proportionaliteit- en subsidiariteitsbeginsel in acht worden genomen;
Conform paragraaf 6b van de Regeling Jeugdwet vindt een controle in een getrapt proces plaats met daarin de volgende controles- en/of onderzoeken:
Detailcontrole: een onderzoek door het college of door het college aangewezen persoon naar bij een aanbieder berustende persoonsgegevens met betrekking tot jeugdigen die hun woonplaats hebben in de gemeente waarvoor het desbetreffende college werkzaam is, ten behoeve van materiële controle of fraudeonderzoek.
Fraudeonderzoek: een onderzoek waarbij het college of een door het college aangewezen persoon nagaat of degene die bij de gemeente en bedrag, als bedoeld in artikel 6a.1 van de Regeling Jeugdwet, in rekening brengt, valsheid in geschrifte, bedrog, benadeling van rechthebbenden of verduistering pleegt of tracht te plegen ten nadele van de gemeente, met het doel een betaling of een ander voordeel te verkrijgen waarop hij geen recht heeft of kan hebben.
Artikel 2. Aanleiding controledoel
Het college kan een materiële controle inzetten naar aanleiding van:
Artikel 3. Algemeen materieel controledoel
Het materieel controledoel is om met 95 procent zekerheid te kunnen zeggen dat er geen sprake is van (substantiële) onrechtmatigheid en ondoelmatigheid in de gedeclareerde zorgverlening, waarbij wordt nagegaan of de door de zorgaanbieder in rekening gebrachte prestatie:
Artikel 4. Algemene risicoanalyse
Het college heeft een algemene risicoanalyse uitgevoerd op basis van de gegevens waarover zij in verband met de uitvoering van de Jeugdwet beschikt, zoals gegevens die zijn ontleend aan de administratie, verkregen signalen en/of meldingen over (vermoedens) van onrechtmatigheden. Hieruit zijn de onderstaande risico’s naar voren gekomen waarop het algemeen controleplan Jeugdwet De Wolden is vastgesteld:
Risico 1: zorgaanbieder declareert onrechtmatig
Aanleiding: declaratie of uitbetaling komt niet overeen met beschikking, toeleiding, pgb-plan of zorgovereenkomst.
Risico: duurdere zorg wordt uitbetaald, dan is toegekend of wordt geleverd. Meer zorg wordt uitbetaald, dan is toegekend of wordt geleverd.
Gevolg: hogere kosten, inadequate of niet afgesproken zorgprestaties door aanbieders, cliënt ontvangt mogelijk niet de benodigde zorg.
Aanleiding: uit het verhaal van de cliënt of uit het zorgdossier blijkt dat de zorg, die is beschikt en door de zorgaanbieder is verantwoord, niet is geleverd.
Risico: de gemeente betaalt niet geleverde prestaties.
Gevolg: cliënt krijgt geen zorg en het leidt tot onnodige en hogere kosten voor de gemeente.
Aanleiding: zorgaanbieder declareert 100% van de indicatie binnen een bepaald termijn.
Risico: zorgaanbieder declareert no-shows, feestdagen en vakanties door, terwijl geen zorg is geleverd.
Risico 2: De zorgaanbieder levert de zorg ondoelmatig
Aanleiding: doorlooptijd zorg is langer vergeleken vergelijkbare zorgdossiers of dan op grond van de hulpvraag mag worden verwacht.
Risico: cliënt is langer in zorg dan gebruikelijk.
Gevolg: hogere en onnodige kosten van de gemeente, cliënt is langer in zorg dan nodig.
Aanleiding: de cliënt wordt door zorgaanbieder hoog ingeschaald, of zorgaanbieder vraagt om hogere indicatie, wat niet past bij de kenmerken van de cliënt.
Risico: de zorgaanbieder zet cliënt hoger in, zodat per cliënt meer wordt verdiend.
Gevolg: hogere en onnodige kosten van de gemeente.
Aanleiding: zorgaanbieder schaalt minder snel af, dan andere zorgaanbieders doen.
Risico: middelen worden ondoelmatig benut.
Risico 3: Gemeente betaalt zorg waarvoor zij niet verantwoordelijk is.
Aanleiding: adresgegevens uit de verantwoording stemmen niet overeen met de beschikking of toeleiding.
Risico: adresgegevens in de gemeente kloppen wellicht niet. Op grond van het woonplaatsbeginsel is wellicht een andere gemeente financieel verantwoordelijk voor de cliënt.
Gevolg: gemeente betaalt kosten die eigenlijk voor de rekening van een andere gemeente dienen te komen.
Aanleiding: een beschikking (verwijzing) is afgegeven voor een cliënt die eigenlijk onder een voorliggende voorziening, zoals de Wet langdurige zorg, valt.
Risico: zorg aan cliënt wordt dubbel bekostigd, eenmaal vanuit verkeerde wet.
Gevolg: leidt tot onnodige en hogere kosten voor de gemeente.
Aanleiding: zorgaanbieder levert naast Jeugdhulp ook andere hulp en ondersteuning, zoals huiswerkbegeleiding.
Risico: zorgaanbieder declareert zorgprestaties die niet vanuit de Jeugdwet gefinancierd worden.
Risico 4: Zorgaanbieders voldoen niet aan de afspraken met de gemeente.
Aanleiding: afspraken en beleid omtrent kwaliteit van zorg worden niet nagekomen.
Risico: zorg voldoet niet aan kwaliteitseisen
Gevolg: cliënt ontvangt minder goede zorg, dan de cliënt nodig heeft. De gemeente betaalt voor minder goede zorg, dan is afgesproken.
Aanleiding: zorgaanbieder zet lager gekwalificeerd personeel in dan nodig is voor cliënt en is afgesproken met de gemeente.
Risico: zorgaanbieder declareert duurdere zorg, dan wat hij levert en cliënt ontvangt niet de zorg die hij nodig heeft.
Gevolg: onnodig hoge kosten doordat duurdere zorg wordt gedeclareerd en cliënt langer in zorg blijft.
Risico 5: Oneigenlijk gebruik of misbruik van zorgaanbieder van de Jeugdwet
Aanleiding: zorgaanbieder heeft significant hogere winstmarges dan vergelijkbare zorgverleners/ aanbieders.
Risico: gemeente betaalt zorgprestaties die niet (voldoende) worden geleverd
Gevolg: cliënt ontvangt niet de zorg waar hij/zij recht op heeft en de gemeente heeft onnodig hogere kosten.
Aanleiding: de aan de aanbieder uitbetaalde zorg en/of het aantal cliënten staat niet in verhouding tot de personele capaciteit (en kwalificaties) van de zorgaanbieder.
Risico: gemeente betaalt zorgprestaties die niet (voldoende) worden geleverd
Gevolg: cliënt ontvangt niet de zorg waar hij/zij recht op heeft en de gemeente heeft onnodig hogere kosten.
Aanleiding: cliënt wordt vertegenwoordigd door zorgverlener, of een persoon die een (financiële) relatie heeft met de zorgaanbieder) en kan zichzelf niet vrij uitspreken.
Risico: zorgaanbieder kan eigen plan trekken, zonder dat een ander hier toezicht op uit kan oefenen.
Gevolg: onnodige kosten voor de gemeente, de cliënt ontvangt niet de zorg die hij/zij nodig heeft.
Aanleiding: zorgaanbieder werft cliënten door cliënten/ouders aan te sturen op een Jeugdhulpvoorziening.
Risico: er wordt jeugdhulp ingezet voor hulpvragen dat niet onder de Jeugdhulp valt, of er worden hogere indicaties ingezet dan op basis van de cliëntkenmerken mag worden verwacht.
De materiële controle richt zich op alle door haar gecontracteerde aanbieders en alle door hen geleverde zorg en gedeclareerde zorgprestaties. Daarnaast richt de materiële controle zich ook op zorg die is ingekocht door budgethouders door middel van een persoonsgebonden budget (pgb) en de zorgaanbieders die zorg verlenen door middel van een pgb.
De materiële controle op doelmatigheid richt zich op de balans tussen geleverde zorgprestaties en kosten die door aanbieders zijn verantwoord. Met zorgprestaties wordt bedoeld de omvang van de verleende zorg en de aard van de verleende zorg. Met kosten wordt de feitelijke declaraties en facturen bedoeld. De toezichthouder gaat het volgende na:
Artikel 7. Gevolgen materiële controle
Artikel 8. Einde materiële controle
Het college voert een detailcontrole conform artikel 6b.5 Regeling Jeugdwet uit wanneer uit de algemene controle voortgekomen bevindingen tot de conclusie leiden dat het controledoel nog niet behaald is en dat meer informatie, zoals het opvragen van aanvullende persoonsgegevens bij de aanbieder, nodig is.
Het college start een fraudeonderzoek wanneer uit de formele controle, materiële controle, of detailcontrole voortgekomen bevindingen tot de conclusie leiden dat de aanbieder of (vertegenwoordiger van) de budgethouder mogelijk opzettelijk en doelbewust in strijd met de regels handelt met het oog op eigen of andermans (financieel) gewin. Daarbij wordt nagegaan of de aanbieder of de budgethouder bij de gemeente een bedrag voor dienstverlening in rekening brengt, valsheid in geschrifte, bedrog, benadeling van rechthebbenden of verduistering pleegt of tracht te plegen ten nadele van de gemeente, met het doel een betaling of ander voordeel te verkrijgen waarop hij geen recht heeft of kan hebben.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-362771.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.