Gemeenteblad van Enschede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2021, 361261 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2021, 361261 | gemeenschappelijke regeling |
Regeling Recreatieschap Twente
HOOFDSTUK 2 RECHTSPERSOONLIJKHEID BEZITTENDE BEDRIJFSVOERINGSORGANISATIE
HOOFDSTUK 3 DOEL, TE BEHARTIGEN BELANGEN, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Artikel 4 Doel en te behartigen belangen
Recreatieschap Twente heeft tot doel, met inachtneming van hetgeen in deze regeling is bepaald, het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van recreatieve voorzieningen in zijn rechtsgebied.
Onverminderd het bepaalde in artikel 13 van de wet eindigt het (plaatsvervangend) lidmaatschap van het bestuur op de dag aangegeven in artikel C4, lid 2 van de Kieswet. Aftredende leden blijven hun functie waarnemen totdat opnieuw in de benoeming is voorzien, tenzij betrokkene geen zitting meer heeft in de deelnemer.
Indien het gaat om de vaststelling van de begroting, wijzigingen daarvan en de jaarrekening alsmede om besluiten over investeringen op basis van een gemeentelijke bijdrage worden beslissingen in het bestuur genomen op basis van het inwonertal bij aanvang van het kalenderjaar waarin de stemming plaatsvindt.
HOOFDSTUK 6 INFORMATIE- EN VERANTWOORDINGSPLICHT
Paragraaf 1 Tussen Recreatieschap Twente en deelnemende gemeenten
Artikel 14 Actieve informatieplicht
Het bestuur verstrekt de raad ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door hem gevoerde en te voeren bestuur nodig is.
HOOFDSTUK 7 FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 19 Begrotingswijziging
Als begrotingswijzigingen, waarop het bepaalde in de laatste zin van artikel 35, lid 5, van de wet van toepassing is, worden aangewezen die, welke niet leiden tot een verhoging van de deelbijdragen van de deelnemende gemeenten.
HOOFDSTUK 9 GESCHILLEN EN KLACHTEN
Het bestuur en de betreffende deelnemer(s) treden gezamenlijk op als opdrachtgever van de adviescommissie. Zij zetten in hun opdracht aan deze commissie in ieder geval het probleem uiteen, formuleren de te beantwoorden vragen en bepalen de termijn waarbinnen de adviescommissie haar advies uitbrengt.
Na ontvangst van het advies treden de afgevaardigden, als bedoeld in lid 2, nogmaals in overleg om te trachten tot een oplossing van het geschil te komen. Indien het overleg niet tot een oplossing leidt, is elk der partijen vrij het geschil, overeenkomstig artikel 28 van de wet, voor te leggen aan gedeputeerde staten van Overijssel.
HOOFDSTUK 10 TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, OPHEFFING
Het bepaalde in de voorgaande leden is niet van toepassing op een wijziging van de regeling die uitsluitend betrekking heeft op aanpassingen aan veranderde wettelijke bepalingen. Tot dergelijke wijzigingen kan worden besloten door middel van een besluit van het bestuur met een meerderheid van twee derde van het aantal uitgebrachte stemmen.
Aldus vastgesteld op 7 juli 2021 door:
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne,
de burgemeester, de secretaris,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haaksbergen,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellendoorn,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hengelo,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hof van Twente,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Losser,
de burgemeester, de secreatris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldenzaal,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijssen-Holten,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand,
de burgemeester, de secretaris,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden,
de burgemeester, de secretaris.
Op 25 september 2019 heeft het Algemeen Bestuur van Regio Twente een veranderopdracht
vastgesteld. Aanleiding voor deze opdracht was “het gedeelde gevoel van urgentie als het gaat om
het versterken van de regionale samenwerking”.
Hierbij moesten twee knelpunten worden opgelost:
a. de gevoelde bestuurlijke drukte; en
b. de samenleving, de buitenwereld, eist dat de overheden slagkracht organiseren,
samen met ondernemers en onderwijs- en onderzoeksinstellingen, maar ook, nu door de coronacrisis
nog eens onderstreept, in een compacte en herkenbare organisatie voor gezondheid.
Het resultaat van de opdracht is te komen tot ontvlechting van Regio Twente in 4 verschillende
- Een 3O-gestuurde organisatie voor sociaal economische structuurversterking;
- Een goede landingsplaats voor recreatieve voorzieningen;
- Een goede landingsplaats bij de gemeenten voor vrijwillige samenwerking tussen gemeenten; en
- Een organisatie voor gezondheid, inclusief Samen14 en Kennispunt Twente.
Ter concretisering hiervan heeft het Algemeen Bestuur van Regio Twente op 27 januari 2021 besloten
in te stemmen met voorliggende gemeenschappelijke regeling voor een bedrijfsvoeringsorganisatie
Recreatieschap Twente, waarbij de ondersteunende PIOFJACH functies, net zoals nu, worden
geleverd door de afdeling bedrijfsvoering, die wordt ondergebracht bij de om te vormen
gemeenschappelijke regeling voor Gezondheid.
Argumenten voor dit scenario zijn, dat:
- Uitvoering wordt gegeven aan het besluit van het AB te komen tot ontvlechting;
- Uitvoering wordt gegeven aan het besluit van het AB te komen tot een herkenbare compacte gemeenschappelijke regeling voor Gezondheid;
- Uitvoering wordt gegeven aan het uitgangspunt van de werkgroep om publieke middelen, binnen de kaders van de besluitvorming van het AB, door het voorkomen/beperken van frictiekosten efficiënt en
- Door het voorkomen van versnippering op de PIOFJACH functies naast de financiële component
kwetsbaarheid wordt voorkomen en kwaliteit geborgd.
Het oprichten van een bedrijfsvoeringsorganisatie is een bevoegdheid van de colleges van
burgemeester en wethouders. Het bestuur wordt dan ook gevormd door collegeleden. Wel dient de
gemeenteraad op grond van artikel 1 van Wgr toestemming te geven om aan een dergelijke regeling
deel te nemen. Daarnaast blijft er een inlichtingen- en verantwoordingsplicht jegens de raad en vervult
de raad een rol in het kader van de begroting en jaarrekening.
Voor het Recreatieschap Twente wordt een bedrijfsplan opgesteld dat beschrijft hoe deze organisatie
Een rechtspersoon dient op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) een vestigingsplaats te hebben. Deze wordt ook in het handelsregister opgenomen. In de huidige situatie is Enschede de vestigingsplaats.
Omdat in eerste instantie de over te dragen taken en bevoegdheden alle liggen op het terrein van het college van burgemeester en wethouders wordt uitgegaan van een collegeregeling.
Op grond van de Gemeentewet (artikel 169) is er primair een actieve en passieve informatie- en verantwoordingsplicht van het college en de individuele leden daarvan naar de raad.
Daarnaast is de betrokkenheid van de raden bij een gemeenschappelijke regeling van colleges (en eventueel raden) geregeld in de Wgr:
Voor wijzigen van, toetreden tot en uittreden uit een regeling is toestemming raad nodig (artikel 1).
Informatie- en verantwoordingsplicht naar raad (artikelen 16 t/m 19 Wgr); in de onderhavige regeling uitgewerkt in de artikelen 20 t/m 23).
Oprichten rechtspersoon of daaraan deelnemen mag pas nadat raden een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis te brengen van het Algemeen Bestuur (artikel 31a Wgr).
De ontwerpbegroting moet 8 weken voor vaststelling door Algemeen Bestuur aan raden worden gestuurd. Raden kunnen zienswijze naar voren brengen bij Dagelijks Bestuur die dit aan Algemeen Bestuur moet voorleggen. Na de vaststelling van de begroting kunnen de raden zo nodig hun zienswijze bij gedeputeerde staten naar voren brengen (artikel 35 Wgr). Deze procedure geldt ook voor een begrotingswijziging die een verhoging van de gemeentelijke bijdrage inhoudt.
Op grond van artikel 10, lid 1 Wgr dient de regeling te vermelden het belang of de belangen ter behartiging waarvan zij is getroffen of gewijzigd. In overeenstemming met de bedoeling van de wetgever is deze regeling alleen gericht op uitvoerende taken.
In artikel 10, lid 2 van de Wgr is bepaald dat de regeling, waarbij een bedrijfsvoeringsorganisatie wordt ingesteld, aangeeft welke bevoegdheden de besturen van de deelnemende gemeenten aan het bestuur van deze organisatie bij het aangaan van de regeling overdragen.
Recreatieve Voorzieningen: voor het Recreatieschap Twente zijn de huidige taken van Regio Twente overgenomen. Dat betekent o.m. de drie grote recreatieparken Het Rutbeek in Enschede, Het Hulsbeek in Oldenzaal en Het Lageveld te Wierden hieronder vallen.
Overig: zonder opname in de regeling kan Recreatieschap Twente geen andere rechtspersonen oprichten of daarin deelnemen zoals het lidmaatschap van de werkgeversorganisatie t.b.v. het sluiten van een CAO voor het personeel.
Op grond van de Wgr kent een bedrijfsvoeringsorganisatie alleen een bestuur. Het hebben van een voorzitter is niet geregeld, maar ligt wel in de rede. Door in lid 2 naar artikel 33d van de Wgr te verwijzen wordt geregeld dat de voorzitter het Recreatieschap Twente in en buiten rechte vertegenwoordigt en deze vertegenwoordiging aan anderen kan opdragen.
Overgenomen uit de huidige regeling van Regio Twente.
Deze bevoegdheden zijn gebaseerd op artikel 33b van de Wgr.
Dit is conform het transitieplan, 10.4.
Hiermee wordt invulling gegeven aan het bepaalde in de artikelen 16 t/m 19 van de Wgr. Bij de invulling van de informatie- en verantwoordingsplicht wordt uitgegaan een interactief communicatieplatform zoals Regio Twente nu kent..
In de Wgr zijn in de artikelen 34, 34a, 34 b en 35 de hoofdprincipes met betrekking tot de financiën opgenomen. Deze betreffen o.a. de begroting.
Hoofdstuk 7 (de artikelen 19 t/m 22) van de Regeling Recreatieschap Twente is een aanvulling op de Wgr.
Hiermee wordt geregeld dat op deze (eenvoudige) begrotingswijziging niet de wensen- en bedenkingenprocedure van de gemeenteraad van toepassing is.
Deze bepaling is opgenomen omdat in het verleden is gebleken dat banken dit als voorwaarde stellen.
De Wgr bepaalt dat deelnemers aan een gemeenschappelijke regeling eventuele geschillen ter beslechting aan gedeputeerde staten kunnen voorleggen. Het is in de samenwerkingspraktijk echter gebruikelijk te proberen het geschil eerst via een ‘interne’ procedure op te lossen.
Diverse Twentse gemeenten en gemeenschappelijke regelingen, waaronder de huidige Regio Twente, zijn aangesloten bij de Overijsselse Ombudsman die in het leven is geroepen door en functioneert onder de vlag van de afdeling Overijssel van de VNG. Dit maakt een tweedelijns klachtenhandeling ‘dicht bij huis’ mogelijk. Recreatieschap Twente moet zelf een klacht in eerste aanleg behandelen.
Het is wenselijk dat het bestuur regels stelt over de wijze waarop een uittreding kan plaatsvinden. Daarin is voorzien in artikel 27 door het bestuur daartoe een opdracht te geven.
In artikel 30 is voorzien dat de huidige verordeningen van de Regio Twente en die zijn meegegaan naar de nieuwe OLG ook meegaan naar Recreatieschap Twente. Verder is in deze bepaling voorzien in de overdracht van vermogen dat nu tot Regio Twente behoort en straks naar de OLG gaat, daarna wordt overgedragen aan Recreatieschap Twente. Hierbij kan worden gedacht aan de drie grote recreatieparken, maar ook allerhande beperkt zakelijke rechten en plichten uit overeenkomsten. De nadere beschrijving zal worden vastgesteld door het dagelijks bestuur van OLG en kan dienen als grondslag voor eigendomsoverdracht.
In de in juni 2015 verschenen handreiking ‘Grip op regionale samenwerking; handreiking voor gemeenteraadsleden en griffiers’ (een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Vereniging van Griffiers) staan acht gouden lessen om met bestuurlijke samenwerking om te gaan, waaronder de les om regelmatig te evalueren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-361261.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.