Gemeente Echt-Susteren - verkeersbesluit - herinrichting Limbrichterstraat en Aan de Linde, Nieuwstadt

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Echt-Susteren;

Gelet op:

  • Artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen, nu de Limbrichterstraat en Aan de Linde in Nieuwstadt in beheer zijn bij de gemeente Echt-Susteren;

  • Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Echt-Susteren 2019, gepubliceerd op 14 februari 2019, op grond waarvan deze bevoegdheid is gemandateerd aan de Teamleider Kabinet;

  • Artikel 15 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • Artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing van de verkeersborden conform bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 12 onder b onder VI van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing of verwijdering van het verkeersteken op de weg, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 14 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8 lid 2 en 3 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking dient te worden gebracht;

  • Artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer ingevolge waarvan de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd en dat wordt aangegeven welke van de in artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

  • Artikel 24 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan over deze maatregel overleg is gevoerd met de taakaccenthouder verkeer van het basisteam Echt van de politie Limburg District Noord en Midden-Limburg en dat deze een positief advies heeft afgegeven;

  • Artikel 26 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, waarin staat opgenomen dat de bekendmaking van verkeersbesluiten geschiedt op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

Overwegende:

  • Overwegende dat de Gebiedsvisie Nieuwstadt op 22 februari 2017 door de raad is vastgesteld en dat in fase 3 de herinrichting van de wegen Limbrichterstraat-Aan de Linde gepland staat;

  • Dat in het door de gemeenteraad in 2016 vastgestelde Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan 2016-2025 maatregelen zijn opgenomen om te komen tot het verbeteren van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de verkeersleefbaarheid;

  • Dat het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan 2016-2025 de Limbrichterstraat heeft aangemerkt voor een reconstructie/herinrichting waarbij 30 km/h binnen de bebouwde kom gewenst is;

  • Dat hoge snelheden ter plaatse voorkomen dienen te worden om een prettig en veilig leefklimaat te creëren;

  • Dat door middel van het instellen van een snelheidsbeperking van 30 km/h en het aanpassen van de weginrichting tevens de verkeersveiligheid wordt verhoogd;

  • Dat gelet op het voorgaande wenselijk en noodzakelijk is het snelheidsregime op de Limbrichterstraat en op de weg Aan de Linde af te waarderen naar een 30 km/h zone;

  • Dat de maximumsnelheid van 30 km/h in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse, hetgeen betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier worden aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving;

  • Dat de kruisingen van de wegen Limbrichterstraat - Aan de Linde, Limbrichterstraat - Sluisbeekweg en Limbrichterstraat - Aan de Bogen worden omgevormd naar gelijkwaardige kruisingen;

  • Dat deze kruisingen worden voorzien van verhoogde plateaus in een rode attentie verhogende kleur hetgeen de voorrangssituatie verduidelijkt;

  • Dat hiermee het regime van de Limbrichterstraat - Aan de Linde wijzigt van voorrangsweg naar erftoegangsweg;

  • Dat de kruisingen van de wegen Limbrichterstraat - Kampweg en Limbrichterstraat - Elsenewal uitgevoerd worden als inritconstructie (Limbrichterstraat voorrang), dit gelet op de nabijheid van de spoorwegovergang en spoorveiligheid; 

  • Dat in de wegvakken Limbrichterstraat nabij de overweg een parkeerverbodszone wordt ingesteld, om tegen te gaan dat parkerende voertuigen de doorstroming beletten;

  • Dat met deze maatregelen terugslag van verkeer op de overweg, als gevolg van de voorrangssituatie en parkeren nabij de overweg, wordt voorkomen en doorstroming op en bij de overweg altijd gewaarborgd is;

  • Dat de bewoners op de hoogte zijn gebracht van de plannen, dat de plannen ter inzage hebben gelegen en er een werkgroep bij de voorbereiding is betrokken;

  • Dat de invoering van deze verkeersmaatregel niet leidt tot rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding van het verkeer op andere wegen;

  • Dat het uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, wenselijk en noodzakelijk wordt geacht de genoemde verkeersmaatregel in te stellen;

  • Dat het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • Dat voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het onderhavige verkeersbesluit, deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4 lid 2 Algemene wet bestuursrecht).

Besluiten:

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van de borden A01030zb en A01030ze van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan het begin van de weg Aan de Linde een 30 km/h zone in te stellen voor de wegen Aan de Linde - Limbrichterstraat in Nieuwstadt, waarbij deze overloopt in de huidige 30 km/h zone ter hoogte van de Limbrichterstraat - Susterderpoort;

  • 2.

    Door middel van het plaatsen van de borden E01zb en E01ze van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de Limbrichterstraat een parkeerverbodszone in te stellen tussen de aansluiting met de Sluisbeekweg t/m de Limbrichterstraat huisnummer 18;

  • 3.

    De verkeersbesluiten die strijdig zijn met het onderhavige besluit in te trekken op het moment dat het onderhavige besluit van kracht is en in aansluiting daarop alle bestaande verkeerstekens die strijdig zijn met het voorgaande te verwijderen;

  • 4.

    Het besluit uit te voeren zoals staat ingetekend op de situatietekeningen ‘Herinrichting Limbrichterstraat en Aan de Linde te Nieuwstadt’ welke onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het onderhavige verkeersbesluit.

Bijlage: Situatietekeningen ‘herinrichting Limbrichterstraat en Aan de Linde te Nieuwstadt’

 

Echt-Susteren, 29 september 2021

Burgemeester en wethouders van Echt - Susteren,

krachtens mandaat,

drs. G.W.T. van Balkom

Teamleider Kabinet

Is dit besluit onduidelijk?

Neem dan eerst contact op met de behandelaar. Een toelichting kan misschien voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van B&W van de gemeente Echt-Susteren. Vermeld op de envelop en in het briefhoofd "bezwaarschrift".

In uw bezwaarschrift moet u tenminste het volgende vermelden:

  • Uw naam en adres

  • De datum van uw bezwaarschrift

  • Ons kenmerk (stuur ook een kopie van dit besluit mee)

  • De reden waarom u het niet eens bent met dit besluit

  • Uw handtekening

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. Als er sprake is van een spoedeisende situatie dan kunt u, naast de bezwaarprocedure, ook een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Hieraan zijn kosten verbonden. Stuur uw verzoekschrift naar: Voorzieningenrechter Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond. U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen. Ga naar www.rechtspraak.nl voor meer informatie.

Bijlage: Situatietekeningen ‘herinrichting Limbrichterstraat en Aan de Linde te Nieuwstadt’

 

Naar boven