Gemeenteblad van Ede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2021, 346926 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2021, 346926 | beleidsregel |
Gedragscode integriteit van bestuurders Ede 2021
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 augustus 2021;
gelet op artikel 15, derde lid, artikel 41c, tweede lid, en artikel 69, tweede lid, van de Gemeentewet;
overwegende dat bij integriteit van het openbaar bestuur de volgende kernbegrippen leidend zijn:
Het handelen van een bestuurder is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.
Het handelen van een bestuurder heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.
Het handelen van een bestuurder wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van een bestuurder is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de bestuurder en zijn beweegredenen daarbij.
Op een bestuurder moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van een bestuurder is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.
Overwegende dat deze kernbegrippen de toetssteen zijn voor de vast te stellen gedragsafspraken;
vast te stellen de volgende Gedragscode integriteit van bestuurders van de gemeente Ede 2021;
Hoofdstuk 2. Belangenverstrengeling en aanbesteding
Artikel 2. Voorkomen van belangenverstrengeling
Een bestuurder voorkomt (de schijn van) belangenverstrengeling, onder meer door niet in eigen persoon namens een burger of organisatie:
een melding of een klachtmelding te doen dienen bij het bestuursorgaan waarvan hij zelf deel uitmaakt of hieromtrent op te treden als vertegenwoordiger of adviseur 1
Artikel 3. Omgang met oud-bestuurders en persoonlijke relaties
Burgemeester en wethouders vragen bij minimaal drie verschillende aanbieders offertes aan als bij een inkoopprocedure ook oud-bestuurders en bevriende relaties zijn betrokken. Dit geldt ook als de keuze voor een enkelvoudig onderhandse procedure mogelijk is op basis van de opdrachtwaarde. Overigens wordt de toe te passen procedure bepaald door de toepasselijke aanbestedingsregels en het gemeentelijk inkoopbeleid.
Een bestuurder vervult geen nevenfuncties die in strijd zijn met het belang van de gemeente. Hieronder wordt in elk geval verstaan: een functie in als voorzitter, secretaris of penningmeester van een rechtspersoon die structureel een aanzienlijke subsidie ontvangt van de gemeente Ede of een belangrijke maatschappelijke partner is voor de gemeente om beleidsdoelstellingen te realiseren.
Een bestuurder maakt binnen een maand na aanvang van het ambt melding van al zijn nevenfuncties (dus ook q.q.-nevenfuncties) waarbij tevens wordt aangegeven voor welke organisatie de functies worden verricht, wat het tijdsbeslag is, wat de hoogte van de bezoldiging is en of de functie wel of niet bezoldigd is. Deze gegevens worden openbaar gemaakt. Nieuwe functies worden binnen één maand gemeld.
Een bestuurder die een nevenfunctie wil vervullen anders dan uit hoofde van het ambt, bespreekt dit voornemen in het college (indien het een collegelid betreft) of met het raadspresidium (indien het de voorzitter van de raad of een raadslid betreft). Daarbij komt tevens aan de orde hoe wordt gehandeld met betrekking tot eventuele vergoedingen en de te maken kosten.
Hoofdstuk 5. Geschenken, faciliteiten, diensten, excursies, evenementen en andere uitnodigingen
Het bepaalde in dit hoofdstuk is van toepassing op het handelen van de bestuurder in de uitoefening van zijn functie. Op privé handelingen is de inhoud van dit hoofdstuk van toepassing als aannemelijk is dat er een verband is met de functie van bestuurder.
Artikel 7. Geschenken en diensten
Geschenken van € 50 worden hetzij teruggestuurd hetzij overgedragen aan de gemeente Ede. Hiervoor vindt overleg plaats in het college (bij een collegelid) of het presidium (bij een raadslid of fractievolger). Er wordt een openbaar register via internet bijgehouden van geschenken met een geschatte waarde van meer dan € 50. In het register is aangegeven welke bestemming de gemeente hieraan heeft gegeven. Het register wordt bijgehouden door de secretaris (voor giften aan collegeleden) en de griffier (voor giften aan raadsleden en fractievolgers).
Artikel 8. Uitnodiging lunches, diners en dergelijke
Een bestuurder accepteert geen lunches, diners, congressen, seminars, werkbezoeken, recepties en uitnodigingen voor vergelijkbare activiteiten die door anderen betaald of georganiseerd worden, tenzij dat behoort tot de uitoefening van de functie en de aanwezigheid beschouwd kan worden als functioneel.
Uitnodigingen voor reizen, werkbezoeken en dergelijke op kosten van derden worden altijd besproken in het college (bij een collegelid) of het presidium (bij een raadslid of fractievolger) en onder meer getoetst op het risico van belangenverstrengeling. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.
Artikel 10. Meereizen van derden en verlenging voor privédoeleinden
Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een bestuurder is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming van het college of presidium betrokken.
Hoofdstuk 6. Uitgaven, declaraties en gebruik gemeentelijke voorzieningen
In geval van twijfel omtrent een declaratie, wordt deze voorgelegd aan de burgemeester. Naargelang de hoedanigheid van de bestuurder die het aan gaat (lid van het college of voorzitter dan wel lid van de raad), wordt de declaratie zonodig ter besluitvorming voorgelegd aan resp. het college of het raadspresidium.
Een bestuurder kan een gedraging en/of handeling van een collega-bestuurder waarvan gegrond vermoeden bestaat dat deze niet strookt met de inhoud van deze gedragscode na overleg met de burgemeester, griffier of gemeentesecretaris ter bespreking voordragen in de vergadering van het presidium resp. het college. De betrokken fractievoorzitter wordt door de burgemeester vertrouwelijk geïnformeerd voordat bespreking in presidium resp. het college plaatsvindt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-346926.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.