Gemeenteblad van Heerlen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2021, 346718 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2021, 346718 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Gemeente Heerlen - Verordening bestuurlijke boete handhaving overlast in de openbare ruimte Heerlen 2021
2:6, eerste lid, 2:8, eerste lid, 2:9, eerste lid, 2:10, eerste en tweede lid, 2:11, eerste lid, 2:12, eerste lid, 2:14, tweede en derde lid, 2:15, 2:16, 2:17, 2:18, eerste lid en tweede lid, 2:22, 2:24, 2:24a, 2:28, eerste, tweede, derde, vierde en vijfde lid, 2:31, 2:32, 2:34, 2:35, eerste en tweede lid, 2:36, eerste, tweede, zesde en achtste lid, 2:37,eerste lid, 2:39, eerste lid, 2:40, eerste lid, 2:41, eerste lid, 2:42 tweede lid, 2:43, eerste lid, 2:44, eerste en tweede lid, 2:46, 2:47, eerste en tweede lid, 2:48 , 2:49, eerste en tweede lid, 2:50, eerste lid, 2:51, eerste lid, 2:52, tweede, derde en vierde lid, 2:53, eerste lid, 2:53a, eerste lid, 2:54, 2:55, eerste lid, 2:56, eerste lid, 2:71a, eerste en tweede lid, 2:71b, eerste lid, 2:71c, eerste lid, 3:1a (alleen softdrugs of daarop gelijkende waar), 3:11B, 3:22, eerste, tweede en derde lid, 3:39, 3:41, eerste lid, 4:5, eerste lid, 4:6, eerste lid, 4:7, 4:8, 4:10, 4:11, 4:13, derde lid, 4:14, tweede lid, 4:15, eerste lid, 4:16, eerste lid, 4:18, eerste lid, 5:2, eerste lid, 5:3, eerste lid, 5:4, 5:5, eerste lid, 5:6, eerste lid, 5:7, eerste lid, 5:8, eerste lid, 5:8a, eerste lid, 5:9, eerste lid, 5:10, eerste lid, 5:11, eerste en tweede lid, 5:12, eerste lid, 5:14, eerste, vierde en vijfde lid, 5:22, 5:24, eerste lid, 5:25, eerste lid, 5:27, eerste lid, 5:28, 5:29, eerste lid.
Toelichting Verordening Bestuurlijke boete Heerlen
In artikel 154b van de Gemeentewet is opgenomen dat de raad een zelfstandige bevoegdheid heeft om bij verordening te bepalen dat een bestuurlijke boete kan worden opgelegd voor overtreding van de in de Algemene Plaatselijke Verordening overlastfeiten behoudens specifieke feiten zoals vermeld in het Besluit bestuurlijke boete overlast in de openbare ruimte (hierna: Bboor). Deze bevoegdheid geldt eveneens voor in de Bboor omschreven feiten die zijn opgenomen in de Afvalstoffenverordening.
Om een bestuurlijke boete door een buitengewoon opsporingsambtenaar te kunnen laten opmaken moeten bij verordening desbetreffende APV-artikelen vastgesteld zijn. Deze artikelen worden in onderhavige Verordening bestuurlijke boete handhaving overlast in de openbare ruimte Heerlen 2021 aangewezen.
De mogelijkheid om een bestuurlijke boete op te leggen, sluit niet uit dat daarnaast of in plaats daarvan, een bestuursrechtelijke herstelsanctie wordt opgelegd, zoals een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang. Ook een herstelsanctie als de (tijdelijke) intrekking van een vergunning, kan gepaard gaan met het opleggen van een bestuurlijke boete. Voor zover nodig wordt in beleid nader uitgewerkt in welke gevallen naast de herstelsanctie ook een bestuurlijke boete wordt opgelegd.
De mogelijkheden om een bestuurlijke boete voor overlastfeiten in te voeren zijn op een aantal manieren begrensd door de landelijke wetgever. Zo is een klein aantal feiten opgenomen in een zogenaamde negatieve lijst (artikel 2 Bboor). Ten aanzien van de feiten die zijn genoemd in de negatieve lijst, kan de raad niet bepalen dat daarvoor een bestuurlijke boete kan worden opgelegd. Het gaat hierbij om voorschriften waarvan de overtreding gepaard kan gaan met geweld, zoals voorschriften met betrekking tot het hinderlijk gebruik van alcohol of het gebruik van harddrugs. Ook voorschriften met een gevaarzettend karakter (zoals voorschriften met betrekking tot samenscholingen, ongeregeldheden of vechten), of die evident raken aan ernstiger strafbare feiten (zoals voorschriften met betrekking tot de handel in drugs, heling, het meevoeren van rooftassen, steekwapens en inbrekerswerktuig), zijn uitgezonderd van de bevoegdheid om een bestuurlijke boete op te leggen.
Voor deze feiten is uitsluitend stafrechtelijke handhaving mogelijk. Ook voorschriften met betrekking tot het bedrijfsmatig gelegenheid geven tot prostitutie zijn niet in deze verordening opgenomen. De handhaving van deze voorschriften vindt voornamelijk middels herstelsancties (bij overtreding van vergunningvoorschriften), als strafrechtelijk plaats (bij constateringen van mensenhandel).
Ook overtreding van de Afvalstoffenverordening valt onder het regime van de bestuurlijke boete. Hiervoor geldt een zogenaamde positieve lijst (artikel 3 Bboor). Alleen voor de feiten die op deze positieve lijst zijn opgenomen kan een bestuurlijke boete worden ingevoerd. Het gaat hierbij om voorschriften die betrekking hebben op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke- en bedrijfsafvalstoffen en om voorschriften met betrekking tot het achterlaten van straatafval en zwerfafval. Vrijwel alle voorschriften uit de Afvalstoffenverordening Heerlen vallen onder deze positieve lijst en zijn opgenomen in deze verordening, zodat bij overtreding daarvan een bestuurlijke boete kan worden opgelegd.
De verschillende boetecategorieën en de hoogte van de bestuurlijke boete is ten aanzien van een groot aantal overtredingen in (de bijlage bij) het Bboor vastgelegd. Voor zover ten aanzien van een voorschrift de boetecategorie en de hoogte van de boete niet uit het Besluit Bboor volgt, kan de raad de boetehoogte zelf bij verordening vaststellen. Daarbij gelden echter wel de in de Gemeentewet vastgelegde maximale bedragen. De bestuurlijke boete kan voor een natuurlijke persoon (per gedraging) niet hoger zijn dan € 435,- (eerste categorie als bedoeld in artikel 23, vierde lid Wetboek van Strafrecht) en voor rechtspersonen niet hoger zijn dan € 2250,- (artikel 154b, zesde lid Gemeentewet).
Vanwege de overzichtelijkheid zijn alle beboetbare feiten en de boetehoogte ten aanzien van natuurlijke personen en rechtspersonen in een afzonderlijke bijlage bij de verordening opgenomen. In deze bijlage zijn opgenomen zowel de feiten waaruit de boetehoogte volgt uit de bijlage bij het Bboor, alsmede de feiten waarvan de boetehoogte is bepaald door de raad.
Conform artikel 154b, zevende lid, Gemeentewet zijn de bedragen voor natuurlijke personen tussen de 12 en 16 jaar gehalveerd ten opzichte van natuurlijke personen van 16 jaar en ouder. De boetebedragen voor rechtspersonen zijn met een factor van vijf vermenigvuldigd. De reden hiervoor is dat rechtspersonen door het begaan van een overtreding veelal een groter economisch voordeel behalen bij een overtreding. Dit rechtvaardigt dat aan hen een hogere boete wordt opgelegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-346718.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.