Verkeersbesluit aanwijzen elektrisch oplaadpunt Pekelharinghaven te Medemblik

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik,

Gezien het verzoek om medewerking te verlenen aan de realisatie van een nieuw oplaadpunt voor elektrische voertuigen aan de Pekelharinghaven te Medemblik,

 

Gelet op:

  • artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • dat deze bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten door de geldende mandaatregeling is gemandateerd aan de Medewerker Verkeer en Vervoer;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens;

     

Overwegende dat:

  • wij een verzoek ontvangen hebben om nabij de Pekelharinghaven een elektrisch laadpunt te realiseren voor het laden van elektrische voertuigen;

  • wij laadpunten op een zichtbare en strategische locatie plaatsen om het gebruik van elektrisch rijden te stimuleren. De locatie aan de Pekelharinghaven voldoet hieraan;

  • voor elektrisch vervoer een netwerk van laadpunten noodzakelijk is;

  • wij voor de realisatie van elektrische laadpunten een samenwerking zijn aangegaan met de provincie Noord-Holland om via de Metropool Regio Amsterdam Elektrisch laadpunten te plaatsen in de gemeente Medemblik;

  • in het programma Duurzaam Medemblik het project “Stimuleren elektrisch rijden” is opgenomen;

  • de doelstelling van dit project is dat de gemeente Medemblik goed bereikbaar is;

  • elektrische auto’s bij het rijden geen CO2 en fijnstof uitstoten en daarmee minder schadelijk zijn voor het milieu;

  • de landelijke overheid elektrisch rijden stimuleert doordat gebruikers beperkt wegenbelasting en BPM (Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen) betalen;

  • steeds meer autoproducenten één of meer volledig elektrische voertuigen of plug-in hybride voertuigen in hun assortiment hebben;

  • het daarom noodzakelijk is dat er op openbare locaties mogelijkheden aanwezig zijn, voor gebruikers die niet over eigen parkeermogelijkheid beschikken, voor het laden van (deels) elektrische voertuigen;

  • ter beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, een laadpaal noodzakelijk is en daarom parkeerplaatsen moeten worden aangewezen waarop uitsluitend geparkeerd mag worden ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen;

  • deze maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet, strekt tot:

    - het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan;

    - het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

    - het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • de genoemde locatie gelegen is binnen de bebouwde kom van woonkern Medemblik en in beheer en onderhoud is bij de gemeente Medemblik;

  • de oude laadpaal met één oplaadpunt voor elektrische voertuigen aan de Pekelharinghaven vervangen wordt door een nieuwe laadpaal met twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen;

  • het verkeersbesluit met als kenmerk 2013-02-E-MED voor het al bestaande laadpunt aan de Pekelharinghaven van kracht blijft;

  • overleg is gevoerd met en instemming gekregen is van de gemandateerde van de korpschef van de nationale politie;

     

Besluit:

  • Door plaatsing van een nieuw onderbord OB504 onder verkeersbord E04 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990,een parkeerplaats gelegen aan de Pekelharinghaven, zoals is aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende en gewaarmerkte tekening met als kenmerk 2021-63-E-MED, aan te wijzen als parkeerplaats bestemd voor het opladen van een elektrisch voertuig;

  • Dat dit besluit in werking treedt zes weken na publicatie in het digitale gemeenteblad.

 

Vragen

Als u nog vragen heeft over dit besluit dan kunt u contact opnemen met Stefan Aarts via 0229 856000 of via verkeer@medemblik.nl .

De volledige tekst van genoemde verordening en de daarbij behorende toelichting kunt u terugvinden op de website .

Bent u het niet eens met dit besluit?

Binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden kan een belanghebbende een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift stuurt u aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik, Postbus 45, 1687 ZG  Wognum.

Eisen waaraan een bezwaarschrift moet voldoen

In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan:

  • -

    uw naam en adres;

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

  • -

    de reden(en) waarom u bezwaar maakt

  • -

    datum en ondertekening.

     

Per e-mail of internet

Nadrukkelijk melden wij dat een e-mail bericht niet als bezwaarschrift in behandeling wordt genomen. Een bezwaarschrift als bijlage bij het e-mail bericht dat aan alle eisen voldoet, wordt wel in behandeling genomen.

Ook is het mogelijk bezwaar te maken via een formulier dat op de website van de gemeente is geplaatst (www.medemblik.nl). Voor de ondertekening moet u een digitale handtekening (Digid) hebben.

Voorlopige voorziening

Als het besluit is verzonden, is het van kracht.

Als u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u de rechtbank verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Als het verzoek wordt toegewezen, wordt de uitvoering van het besluit opgeschort. Toewijzing vindt plaats als onverwijlde spoed, gelet op uw belangen, dat vereist. U dient het verzoek om een voorlopige voorziening in bij de Afdeling Publiekrecht, Sectie Bestuursrecht van de Rechtbank Noord-Holland in Haarlem, (Postbus 1621, 2003 BR). Voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Naar boven