Gemeenteblad van Goeree-Overflakkee
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goeree-Overflakkee | Gemeenteblad 2021, 342605 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goeree-Overflakkee | Gemeenteblad 2021, 342605 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging Verordening maatschappelijke ondersteuning Goeree-Overflakkee 2020
De raad van de gemeente Goeree-Overflakkee;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 augustus 2021;
gelet op de artikelen 2.1.3, 2.1.4, eerste tot en met vierde lid, en zesde lid, 2.1.4a, eerste, tweede, vijfde en zesde lid, 2.1.4b, tweede lid, 2.1.5, eerste lid, 2.1.6, 2.1.7, 2.3.6, vierde lid, en 2.6.6, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 3.8, tweede lid, en 5.4 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015;
besluit vast te stellen de volgende wijziging van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Goeree-Overflakkee 2020.
De Verordening maatschappelijke ondersteuning Goeree-Overflakkee 2020 wordt gewijzigd als volgt.
niet-professionele of informele zorgverlener: zorgverlener (persoon) die voor het verlenen van de betreffende maatschappelijke ondersteuning niet in het bezit is van branche-specifieke diploma’s; of de persoon die voor het verlenen van de betreffende ondersteuning niet in dienst is bij een professionele zorgaanbieder of een detacheringsbureau en ook niet voor het verlenen van de betreffende ondersteuning als zzp’er geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel;
professionele zorgverlener: een persoon, niet zijnde een partner of familielid van de cliënt, die in het bezit is van branche-specifieke diploma’s voor het verlenen van de betreffende maatschappelijke ondersteuning en die voor het verlenen van de betreffende ondersteuning in dienst is bij een professionele zorgaanbieder of een detacheringsbureau of die hiervoor als zzp’er geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel.
4. Voor de tegemoetkoming bedoeld in het derde lid gelden de volgende bedragen:
Indien er vaker dan eenmaal per jaar door een cliënt het verzoek tot wisseling van zorgverlener danwel zorgaanbieder wordt uitgesproken, wordt door burgemeester en wethouders onderzoek gedaan naar de aanleiding van het verzoek. Wanneer blijkt dat hiervoor een legitieme reden is, zal de wisseling worden toegestaan.
Uit de aanvraag moet blijken dat de cliënt over voldoende communicatieve vaardigheden om contact te onderhouden met de gemeente en de SVB, waaronder in ieder geval wordt begrepen het beheersen van de Nederlandse taal in woord en geschrift, het voldoende digitaal vaardig zijn en het beschikken over een DigiD;
In het geval de cliënt zelf niet beschikt over de benodigde vaardigheden om de regie te voeren over het pgb, kan in een aantal situaties toch een pgb verstrekt worden met de hulp van iemand uit het eigen netwerk of van een wettelijk vertegenwoordiger. Deze persoon zal in dat geval ook bij de gesprekken aanwezig zijn en zal eveneens aan de criteria genoemd in het eerste lid moeten voldoen.
Uit de aanvraag moet blijken dat de aanbieder van de met het pgb in te kopen ondersteuning, verantwoorde hulp levert, waaronder wordt verstaan hulp van een goed niveau, die in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt verleend en die is afgestemd op de behoefte van de cliënt.
Indien het ondersteuning betreft die geboden wordt door een professionele zorgverlener komen de kwaliteitseisen overeen met de kwaliteitseisen die gesteld zijn aan zorgaanbieders die zorg in natura leveren en aanvullend daarop dient er een VOG (specifiek voor de betreffende functie en maximaal drie maanden oud) aangeleverd te worden, alsmede een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
Indien het ondersteuning betreft die geboden wordt door een niet-professionele of informele zorgverlener, dient de ondersteuning passend en toereikend te zijn gelet op de problematiek en ontwikkelingsdoelen van de cliënt. Dit is afhankelijk van de deskundigheid van de hulpverlener, de wijze van hulpverlenen en van de situatie en de achtergrond van de problematiek van de cliënt. Voorts wordt minimaal voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 11d Contra-indicaties , weigeringsgronden en herzieningsgronden voor het pgb
wordt berekend op basis van een prijs of tarief waarmee redelijkerwijs is verzekerd dat het pgb toereikend is om veilige, doeltreffende en kwalitatief goede diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen die tot de maatwerkvoorziening behoren, van derden te betrekken, en wordt indien nodig aangevuld met een vergoeding voor onderhoud en verzekering; en
De hoogte van een pgb voor een cliënt ten behoeve van een zaak (zoals een hulpmiddel, woningaanpassing en autoaanpassing) wordt vastgesteld op basis van de kostprijs van de zaak die de cliënt zou hebben ontvangen als de zaak in natura zou zijn verstrekt waarbij rekening wordt gehouden met een reële termijn voor de technische afschrijving en met de onderhouds- en verzekeringskosten.
Als uitgangspunt geldt dat de bijdrage (tijdelijk) wordt gestopt als de zorg en ondersteuning meer dan een kalendermaand niet wordt afgenomen door toedoen van burgemeester en wethouders of de zorgverlener of zorgaanbieder of als gevolg van onvoorziene gebeurtenissen die redelijkerwijs niet toe zijn te schrijven aan de cliënt. Het verzoek om de eigen bijdrage tijdelijk te stoppen dient, door of namens de cliënt, uiterlijk 30 dagen na aanvang van de periode waarin geen gebruik gemaakt wordt van de ondersteuning te worden ingediend bij burgemeester en wethouders.
De bijdrage voor een maatwerkvoorziening of pgb ten behoeve van een woningaanpassing voor een minderjarige cliënt is verschuldigd door de onderhoudsplichtige ouders, daaronder begrepen degene tegen wie een op artikel 394 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek gegrond verzoek is toegewezen, en degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag uitoefent over een cliënt.
In afwijking van artikel 2.1.4a, vierde lid, van de wet is een cliënt een bijdrage verschuldigd in de kosten voor het gebruik van collectief vervoer, in de vorm van een opstaptarief en een tarief per kilometer. Het opstaptarief bedraagt € 1,30 en het tarief per kilometer bedraagt € 0,16 en zijn een afgeleide van het tarief per kilometer van het regulier openbaar vervoer.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad
van de gemeente Goeree-Overflakkee op 23 september 2021.
griffier, voorzitter,
drs. G. Brand, mr. A. Grootenboer-Dubbelman
Bijlage 1: Kwaliteitseisen zorg in natura (o.b.v. Programma van Eisen – Openbare aanbesteding: Jeugd Ondersteuning, Wmo Ondersteuning, Hulp bij het huishouden, Vervoer en Casusregie – Gemeente Goeree-Overflakkee d.d. 15-01-2019 Z 18-105467)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-342605.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.