Regeling tot wijziging van de Mandaatregeling Meierijstad (9e wijziging)

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Meierijstad, ieder voor zover bevoegd;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 59a van de Gemeentewet en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;

overwegende, dat het wenselijk is de Mandaatregeling met bijbehorende registers te actualiseren;

b e s l u i t:

vast te stellen de:

Regeling tot wijziging van de Mandaatregeling Meierijstad (9e wijziging)

I Wijziging mandaatregeling

A.

Artikel 1 wordt gewijzigd als volgt:

Na het tweede lid wordt, na vernummering van de huidige leden 3 t/m 5 tot 4 t/m 6, een nieuw derde lid ingevoegd dat luidt:

3. Medewerker Voor de toepassing van deze regeling wordt onder medewerker verstaan elke persoon die krachtens een arbeidsovereenkomst, detacherings- of andere overeenkomst (bijv. stageovereenkomst) werkzaam is bij de gemeente Meierijstad.

Toelichting

In dit nieuwe derde lid is de bestaande praktijk verduidelijkt dat tot het begrip medewerker behoren de functionarissen die met een arbeidsovereenkomst, detacherings- of andere overeenkomst (bijv. stageovereenkomst) bij de gemeente werkzaam zijn. De leidinggevende kan bepalen dat de bevoegdheden niet door een medewerker mogen worden uitgeoefend.

II Wijziging registers

A.

Het register ALGEMEEN wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting:

  • In rubriek 1 is voor de duidelijkheid aangegeven dat adviesaanvragen aan Landelijk Bureau Bibob en Justis) ook onder het mandaat vallen.

  • In rubriek 9 is bij incidentele subsidies toegelicht wanneer sprake is van expliciet beleid en aangegeven dat de portefeuillehouder eenmaal per jaar (i.p.v. half jaar) een overzicht wordt verstrekt van incidentele subsidies. Tenslotte is de tenaamstelling van de welzijnsinstellingen aangepast;

  • In de nieuwe rubriek 10a is het toekennen van toegangsrechten in het kader van de baseline informatiebeveiliging overheid (Bio) ingevoegd;

  • In de nieuwe rubriek 14 is op verzoek van het college de bevoegdheid opgenomen tot het wijzigen van concretiserende besluiten van algemene strekking. De instemming van de portefeuillehouder is vereist. Uitgezonderd zijn –vooralsnog- de besluiten die opgenomen moeten worden in het omgevingsplan. Die uitzondering hangt samen met de vraag welke bevoegdheden de raad aan het college wil delegeren;

  • In rubriek 22 is de bevoegdheid tot het doen van aangifte van strafbare feiten opgenomen.

B.

De bij het register ALGEMEEN, behorende bijlage (PERSONELE ZAKEN) wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting

Het betreft hier wijzigingen in verband met de decentralisering van het personeelsbudget, het afwikkelen van besluiten van de leidinggevende door hun managementondersteuner en de melding van neveninkomsten..

C.

Het register WERKATELIER BELEID JEUGD, LEEFBAARHEID, BURGERKRACHT EN SOCIAAL DOMEIN wordt hernoemd tot WERKATELIER BELEID SOCIAAL DOMEIN en wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: Het betreft hier een naamswijziging van het werkatelier. Daarnaast is in de rubrieken 5 en 6 de taakverdeling met andere werkateliers verduidelijkt.

In de nieuwe rubriek 7 is het mandaat vastgelegd voor besluiten en handelingen op grond van de Wet publieke gezondheidszorg. Het aangegeven ondermandaat is bedoeld voor ondergeschikte praktische zaken, zoals het verzamelen van gegevens, het afleggen van huisbezoeken, het geven van voorlichting etc..

Aan het WERKATELIER BURGERKRACHT zijn geen specifieke bevoegdheden toegekend, zodat hiervoor geen afzonderlijk register hoeft te worden vastgesteld.

D.

Het register WERKATELIER BELEIDUITVOERING JEUGD, LEEFBAARHEID, BURGERKRACHT EN SOCIAAL DOMEIN wordt hernoemd tot register WERKATELIER BELEIDONDERSTEUNING SOCIAAL DOMEIN en gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: Het betreft hier een naamswijziging van het werkatelier. Daarnaast is in rubriek 1 de oude benaming van de Wet Kinderopvang aangepast en de taakverdeling tussen werkateliers ter zake verduidelijkt.

In rubriek 3 is aangegeven dat beschikkingen m.b.t. leerlingen vervoer ook genomen kunnen worden door de beleidsmedewerker sociaal domein. De bevoegdheden m.b.t. verlening van subsidies is geschrapt i.v.m. de algemene regeling in het register ALGEMEEN.

E.

Het register WERKATELIER GEBIEDSONTWIKKELING EN PLANOLOGIE wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting:

Op 1 juli 2022 treedt – naar verwachting- de Omgevingswet in werking. Vooruitlopend daarop treedt binnenkort de Verordening fysieke leefomgeving Meierijstad (Vfl) in werking. Voor zover bevoegdheden onder de huidige regelgeving al zijn gemandateerd worden de Omgevingswet en de Vfl alvast genoemd als toekomstige grondslag.

F.

Het register WERKATELIER GRONDZAKEN wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: In rubriek 3 is aangegeven dat het mandaat niet alleen geldt voor aankoop maar ook voor verkoop en ruiling. Het betreft hier de vastlegging van een eerder door het college genomen besluit.

G.

Het register WERKATELIER BURGERZAKEN EN KCC wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: De rubrieken 1 en 3 over paspoorten en 2 en 4 over rijbewijzen zijn samengevoegd en tekstueel vereenvoudigd. De tekst in rubriek 4 (voorheen 6) over de Rijkswet op het Nederlanderschap is geactualiseerd en vereenvoudigd. In rubriek 5 (verkiezingen) is verduidelijkt dat het hier ook taken betreft van de voorzitter van het hoofd- en /of centraal stembureau.

H.

Het register WERKATELIER FINANCIËLE ADMINISTRATIE wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: In rubriek 3 is de taakverdeling tussen de werkateliers Financiële administratie en VTH vastgelegd.

I.

Het register WERKATELIER INTEGRALE VEILIGHEID, OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID EN CRISISBEHEERSING wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting:

In rubriek 4 is “Districtschef” vervangen door “Teamchef”. Er is een nieuwe rubriek 5 toegevoegd, met daarin de (onder)mandatering van de (bevels-)bevoegdheden ter uitvoering van de verboden in artikel 2.26 en 2.50a van de APV. (Verbod tot het zichtbaar dragen van kleding van outlaw motor clubs).

J.

Het register WERKATELIER BEDRIJVEN wordt hernoemd tot register WERKATELIER ONDERNEMEND en gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: Het betreft hier een naamswijziging van het werkatelier na de samenvoeging van de werkateliers Bedrijven en Economie. In rubriek 4 is een verwijzing opgenomen naar het werkatelier VTH voor wat betreft de mandatering van de bevoegdheden van de wegsleepverordening aan de boa’s.

K.

Het register WERKATELIER OPENBAAR GEBIED wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: In rubriek 6 is de parkeerontheffing toegevoegd.

In rubriek 7 is de verordening fysieke leefomgeving toegevoegd voor het geval deze verordening ook de bepalingen gaat bevatten die thans zijn opgenomen in de huidige Afvalstoffenverordening.

De huidige rubriek 8 (parkeervergunningen ) is geschrapt, omdat Meierijstad met het vervallen van de Parkeerverordening geen vergunningstelsel meer heeft. Parkeerontheffingen vallen onder rubriek 6.

In de nieuwe rubriek 8 is mandaat opgenomen voor de uitoefening van de bevoegdheden bij gedwongen woningontruimingen als genoemd in artikel 559, derde lid van het Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering. (afvoer, opslag, verkoop, schenking, teruggaaf of vernietiging van inboedels bij gedwongen woningontruimingen en verhaal van kosten op de executant) Het betreft hier juridisch niet langer de uitoefening van de bevoegdheid tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom Daarom is deze bevoegdheid nu afzonderlijk genoemd. Ondermandaat aan een externe partij is mogelijk.

In de vernummerde (nieuwe) rubriek 9 zijn de, voorheen bij werkatelier Uitvoering wegen ondergebrachte, bevoegdheden m.b.t. de AVOI opgenomen. Daarbij wordt tevens verwezen naar de Verordening Fysieke leefomgeving waarin de AVOI naar verwachting zal worden opgenomen.

In de nieuwe rubrieken 10 en 11 zijn de voorheen bij werkatelier Uitvoering water en riolering ondergebrachte bevoegdheden m.b.t. rioolaansluitingen en de nieuwe bevoegdheden m.b.t. hemel- en grondwater opgenomen.

In rubriek 12 zijn de bevoegdheden omtrent begraafplaatsen genoemd (voorheen ondergebracht bij werkatelier Uitvoering Groen). Tenslotte wordt in de toelichting verwezen naar de mogelijkheid dat de bepalingen van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen opgenomen kunnen worden in de verordening fysieke leefomgeving.

L.

Het register WERKATELIER VTH wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: Rubriek 2 (Activiteitenbesluit) is samengevoegd met rubriek 1 en daarom vervallen. De overige rubrieken zijn in verband daarmee vernummerd. Dit hangt samen met een verduidelijking van de taakverdeling tussen VTH en ODBN. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn ook in dit register alvast de op die wet gestoelde bevoegdheden opgenomen. Dat geldt ook voor de Verordening fysieke leefomgeving, die vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet al is vastgesteld. In rubriek 3 is de taakafbakening met andere werkateliers verduidelijkt. In rubriek 6 (nieuw) is de ingetrokken Drank en Horecawet vervangen door de Alcoholwet. Rubriek 12 (Opiumwet) is vervallen omdat deze taken worden uitgevoerd door het werkatelier Integrale veiligheid, openbare orde en veiligheid en crisisbeheersing.

M.

Het register WERKATELIER TOEGANG wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: In rubriek 4 van dit register zijn enkele redactionele aanpassingen en aangebracht.

N.

Het register WERKATELIER HEFFEN EN INVORDEREN wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: Bij de 8e wijziging is abusievelijk de vermelding weggevallen dat de heffings- en invorderingsambtenaar een eigenstandige bevoegdheid heeft. Deze toelichting is weer opgenomen.

O.

Het register WERKATELIER INKOOP wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: de verwijzing naar het REGISTER ALGEMEEN is aangevuld.

P.

Het register WERKATELIER EXPLOITATIE ACCOMMODATIES wordt vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting: met dit register wordt de bestaande praktijk vastgelegd dat de bevoegdheden die het college heeft als houder van een sportaccommodatie worden gemandateerd. Dit is met name van belang voor de uitvoering van de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden en de daarop gestelde regels. Dit mandaat heeft geen betrekking op de bevoegdheden die het college en de burgemeester hebben in het kader van het toezicht op zwembaden.

Q.

De volgende registers worden ingetrokken:

  • 1.

    WERKATELIER UITVOERING GROEN;

  • 2.

    WERKATELIER UITVOERING WATER EN RIOLERING;

  • 3.

    WERKATELIER UITVOERING WEGEN;

  • 4.

    WERKATELIER SECRETARIËLE EN ADMINISTRATIEVE ONDERSTEUNING;

  • 5.

    WERKATELIER WOZ

Toelichting: de taken opgenomen in de registers 1o-3o zijn ondergebracht bij het WERKATELIER OPENBAAR GEBIED. De taken opgenomen in het register 4o zijn ondergebracht bij het WERKATELIER BELEIDONDERSTEUNING SOCIAAL DOMEIN. Het register genoemd onder 5o wordt ingetrokken omdat dit register alleen nog bevoegdheden van de Heffings- en invorderingsambtenaar bevat en deze ambtenaar zelfstandig bevoegd is tot mandatering.

III Inwerkingtreding

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

Aldus vastgesteld op 31 augustus 2021.

De secretaris,

De burgemeester,

Naar boven