Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RW 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
Overwegende dat:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De gemeente Nieuwkoop zet zich in om een gezonde en duurzame gemeente te zijn. Het faciliteren van elektrische auto’s past hierbij. Elektrische auto’s zijn geluidsstil en verbeteren de lokale luchtkwaliteit. In combinatie met groene stroom dragen elektrische auto’s bovendien significant bij aan de vermindering van C02 uitstoot. De ambitie om elektrisch vervoer en de elektrisch rijder te stimuleren is vastgelegd in de integrale visie laadinfrastructuur 2020. De gemeente stelt zich zelf ten doel om alle elektrische rijders de mogelijkheid te bieden hun auto op te laden bij, of in de directe omgeving van, hun woning op voorwaarde dat een locatie voldoet aan het plaatsingsbeleid laadinfrastructuur 2020.
Motivering:
Door een inwoner aan de Bloklandstraat is een verzoek ingediend bij de gemeente Nieuwkoop voor het realiseren van een oplaadplaats voor elektrische auto’s aan de Kerkweg ter hoogte van huisnummer 18 (Party/Zalencentrum ‘Het Punt’) in Ter Aar. De aanvrager is in het bezit van een elektrische auto, maar heeft niet de mogelijkheid om de auto op te laden op eigen terrein.
Voor de aanvrager is het noodzakelijk om een laadpunt te realiseren in de openbare ruimte binnen een loopafstand van 200 meter van de woning van de aanvrager. Er is binnen een straal van 200 meter geen een oplaadpunt aanwezig.
Het realiseren van een elektrische oplaadpunt in de Hoogerheidestraat heeft een negatief invloed op de beschikbaarheid van de openbare parkeerplaatsen. De parkeerdruk in de wijk is hoog maar weegt niet op tegen gemeentelijke ambitie om het elektrisch vervoer te stimuleren om de CO2 uitstoot terug te dringen.
Met dit verkeersbesluit wordt beoogd het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, zoals bedoeld in art. 2 van de Wegenverkeerswet. Door het aanwijzen van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen levert de gemeente een bijdrage aan een veilige en schone openbare ruimte door het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren.
Gehoord:
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie.