Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2021, 335818 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2021, 335818 | ander besluit van algemene strekking |
Algemene Inkoopvoorwaarden 2021 gemeente Sittard-Geleen voor leveringen en diensten
De hierna volgende begrippen worden in deze algemene inkoopvoorwaarden in de hierna vermelde betekenis gebruikt:
opdrachtnemer: iedere (rechts)persoon alsmede diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n) en rechtverkrijgende(n), die met de gemeente Sittard-Geleen een overeenkomst sluit tot het verrichten van leveringen en/of diensten, waarop deze algemene inkoopvoorwaarden toepasselijk zijn, alsmede zijn werknemers en door hem bij de uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde derden;
Een aanbieding van een wederpartij is onherroepelijk gedurende een termijn van dertig dagen nadat deze de opdrachtgever heeft bereikt, tenzij de uitnodiging van de opdrachtgever tot het doen van de aanbieding een afwijkende termijn inhoudt; dan geldt de laatstgenoemde termijn. Ingeval van een inschrijving vangt de termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit. De opdrachtgever kan besluiten bij een aanbesteding van deze bepaling af te wijken.
De Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden Bij IT (GIBIT) zijn van toepassing op en maken deel uit van alle aanvragen, aanbiedingen, opdrachtbevestigingen, bestellingen, overeenkomsten en alle overige rechtshandelingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer/leverancier die betrekking hebben op de in de overeenkomst gespecificeerde en de daarmee samenhangende ICT prestaties.
Indien op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) noodzakelijk, sluiten partijen een verwerkersovereenkomst af. Hierbij wordt de verwerkersovereenkomst van de opdrachtgever gebruikt. Deze verwerkersovereenkomst is van toepassing op en maakt deel uit van alle aanvragen, aanbiedingen, opdrachtbevestigingen, bestellingen, overeenkomsten en alle overige rechtshandelingen tussen partijen, die betrekking hebben op de in de overeenkomst gespecificeerde en daarmee overgedragen (persoons)gegevens.
Artikel 4 Verplichtingen opdrachtnemer
De opdrachtnemer levert zijn prestatie goed en zorgvuldig, naar beste weten en kunnen op een wijze die aan de overeenkomst beantwoordt en binnen de overeengekomen termijn. De opdrachtnemer maakt daarbij geen inbreuk op intellectuele of industriële eigendomsrechten van derden en leeft alle van toepassing zijnde wettelijke eisen en overige overheidsvoorschriften na.
Artikel 5 Geheimhouding en bekendmaking
De opdrachtnemer maakt in publicaties of reclame-uitingen geen melding van de overeenkomst en de resultaten hiervan en gebruikt de naam en/of het logo van de opdrachtgever niet als referentie, tenzij de opdrachtgever hiermee vooraf schriftelijk heeft ingestemd. Artikel 4, vierde lid, is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 7 Niet-tijdige nakoming
De opdrachtgever bevestigt schriftelijk de ontvangst van de melding als bedoeld in het eerste lid en geeft daarbij aan of zij instemt met de voorgestelde handelwijze. Deze instemming houdt niet in dat de opdrachtgever de oorzaak van de dreigende vertraging erkent en laat alle andere rechten of vorderingen die de opdrachtgever op grond van de overeenkomst toekomen, onverlet.
Artikel 8 Tekortkoming in de nakoming
Indien een derde de opdrachtgever aansprakelijk stelt voor handelen of nalaten waarvoor de opdrachtnemer aansprakelijk is op grond van het bepaalde in de wet, deze algemene voorwaarden, de overeenkomst en bijbehorende documenten, neemt de opdrachtnemer de behandeling van deze aanspraak op eerste verzoek van de opdrachtgever en voor eigen rekening en risico over.
In het geval de belastingdienst of instanties aan wie de uitvoering van de sociale verzekeringswetgeving is opgedragen de rechtsverhouding tussen partijen aanmerken als een fictieve dienstbetrekking, neemt de opdrachtnemer de behandeling van alle aanspraken, waaronder begrepen boetes, rente en kosten, op eerste verzoek van de opdrachtgever en voor eigen rekening en risico over.
Partijen hebben het recht, onverminderd de mogelijkheden die de wet biedt en de overige rechten die hen toekomen, de overeenkomst tussen partijen buiten rechte te ontbinden, indien de andere partij enige verplichting uit de overeenkomst niet tijdig of niet behoorlijk nakomt en voor zover de tekortkoming vatbaar is voor herstel, nalaat zodanige tekortkoming te herstellen binnen de in het vierde lid van artikel 8 bedoelde termijn.
Onverminderd de mogelijkheden die de wet biedt en de overige rechten die haar toekomen, heeft de opdrachtgever het recht om de overeenkomst tussen partijen direct en zonder ingebrekestelling buiten rechte te ontbinden, indien:
personeelsleden van of personen die werkzaam zijn bij de opdrachtgever, een al dan niet betaalde nevenfunctie bij de opdrachtnemer vervullen of ten tijde van de onderhandelingen hebben vervuld of die belangen hebben bij de opdrachtnemer of bij diens bedrijfsvoering, zonder dat de opdrachtgever daarvan voor de totstandkoming van de overeenkomst in kennis is gesteld;
door de Opdrachtnemer of door een van zijn ondergeschikten of door zijn vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een ambtenaar of werknemer van de gemeente Sittard-Geleen, lid van het college van de gemeente Sittard-Geleen, lid van de raad of anderszins voor deze gemeente werkzame personen.
Artikel 11 Prijzen en tarieven
Prijzen en tarieven zijn vast voor de duur van de overeenkomst en in euro’s en omvatten alle belastingen, maar exclusief BTW en betreffen de overeengekomen prestatie, alsmede alle overige kosten, zoals die van training of inwerking van personeel, reis- en verblijf- en voorrijkosten, administratiekosten en de kosten van de verpakking.
In geval van vooruitbetaling door de opdrachtgever verstrekt de opdrachtnemer op eerste verzoek daartoe en voorafgaand aan de eerste vooruitbetaling, op zijn kosten voldoende zekerheid voor (terug)betaling, voor het geval de opdrachtnemer op enigerlei wijze tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen waarop de vooruitbetaling ziet.
De zekerheid wordt verstrekt door middel van een originele verklaring (bankgarantie “op afroep”) van een erkende kredietinstelling ter hoogte van het door de opdrachtgever vooruit te betalen of vooruitbetaalde bedrag, vermeerderd met eventuele rente en kosten, een en ander goed te keuren door opdrachtgever.
De opdrachtgever kan de factuur door een door haar aan te wijzen accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek op inhoudelijke juistheid laten controleren. De opdrachtnemer verleent de betrokken accountant inzage in boeken en bescheiden en verstrekt hem alle gegevens en informatie die deze verlangt.
Artikel 13 Zaken van de opdrachtgever
In het geval de opdrachtgever aan de opdrachtnemer zaken, zoals grondstoffen, hulpstoffen, gereedschappen, tekeningen, specificaties en software, ter beschikking heeft gesteld ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst, blijven deze zaken eigendom van de opdrachtgever. Aan de terbeschikkingstelling kunnen voorwaarden worden verbonden.
Artikel 14 Overdracht van rechten en/of verplichtingen
Het is partijen niet toegestaan hun rechten en verplichtingen op basis van de overeenkomst zonder voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij geheel of gedeeltelijk over te dragen aan een derde. Aan dit verbod komt goederenrechtelijke werking toe in de zin van artikel 3:83, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek. Artikel 4, vierde lid, is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 15 Intellectuele en industriële eigendomsrechten
De opdrachtnemer draagt alle intellectuele en industriële rechten die mochten ontstaan ten aanzien van de prestatie – voor zover mogelijk – op het moment van het ontstaan daarvan bij voorbaat en om niet over aan de opdrachtgever, welke overdracht door de opdrachtgever reeds nu voor alsdan wordt aanvaard. Voor zover voor de overdracht van de genoemde rechten op enig moment een nadere akte zou zijn vereist, machtigt de opdrachtnemer de opdrachtgever reeds nu voor alsdan onherroepelijk om zodanige akte op te maken en mede namens de opdrachtnemer te ondertekenen, onverminderd de verplichting van de opdrachtnemer om op eerste verzoek van de opdrachtgever aan de overdracht van deze rechten medewerking te verlenen, zonder daarbij voorwaarden te kunnen stellen.
De opdrachtnemer doet met de totstandkoming van de overeenkomst afstand jegens de opdrachtgever van alle eventueel aan hem, opdrachtnemer, toekomende zogenoemde persoonlijkheidsrechten, in de mate als de toepasselijke regelgeving zodanige afstand toelaat. De opdrachtnemer doet, hiertoe gevolmachtigd, ook namens het aan zijn zijde betrokken personeel, afstand jegens de opdrachtgever van alle eventueel aan deze personeelsleden toekomende persoonlijkheidsrechten, in de mate waarin de toepasselijke regelgeving zodanige afstand toelaat.
De opdrachtgever geldt als ontwerper in de zin van artikel 6, tweede lid, van de Eenvormige Beneluxwet inzake tekeningen en modellen en heeft bij uitsluiting het recht om een eindproduct dat daarvoor in aanmerking komt te deponeren bij het in artikel 8 van die wet bedoelde bureau, al dan niet door tussenkomst van een nationale dienst.
Indien een derde de opdrachtgever aansprakelijk stelt ter zake van (gestelde) inbreuk op intellectuele of industriële eigendomsrechten van die derde, vergelijkbare aanspraken met betrekking tot kennis, ongeoorloofde mededinging en dergelijke daaronder begrepen, waarvoor de opdrachtnemer aansprakelijk is op grond van het bepaalde in deze algemene voorwaarden, de overeenkomst en bijbehorende documenten, neemt de opdrachtnemer de behandeling van deze aanspraak op eerste verzoek van de opdrachtgever en voor eigen rekening en risico over. De opdrachtnemer verplicht zich tot het op zijn kosten treffen van alle maatregelen die kunnen bijdragen tot voorkoming van stagnatie en tot beperking van de te maken extra kosten en/of te lijden schade als gevolg van bedoelde inbreuken.
Ten aanzien van de door het de opdrachtgever verstrekte tekeningen, modellen, specificaties, instructies, keuringsvoorschriften, ramingen, schema’s, ontwerpen en dergelijke behoudt het de opdrachtgever zich naast het eigendomsrecht ook het auteursrecht voor. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van het de opdrachtgever noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en of aan derden worden getoond of ter hand gesteld of door de wederpartij worden gebruikt ter vervaardiging van goederen of uitvoering van leveringen waarop deze betrekking hebben.
Artikel 17 Duurzaam inkopen en milieugevaarlijke stoffen
De opdrachtgever tolereert geen zaken als discriminatie, kinderarbeid en ontoereikende arbeidsomstandigheden binnen de bedrijfsvoering van de wederpartij, noch bij de leveranciers van de wederpartij. Op eerste verzoek van de opdrachtgever dient de wederpartij hiertoe een schriftelijke verklaring af te geven.
De wederpartij dient voor het tot stand komen van de overeenkomst schriftelijk te melden of de aangeboden en te leveren zaken milieugevaarlijke stoffen bevatten die vrij kunnen komen tijdens het normale gebruik, alsook bij storingen, reparaties, onderhoud of calamiteiten, het verwijderen, opslaan, storten, verplaatsen, afvoeren, dan wel bij het vernietigen aan het einde van de levensduur van de desbetreffende zaken.
Indien dit het geval is, dient de wederpartij bij de aflevering een duidelijke instructie te voegen met preventieve maatregelen, hoe het vrijkomen dient te worden voorkomen. Bovendien dient de wederpartij de maatregelen te vermelden die getroffen dienen te worden om de opdrachtgever, personeel en medewerkers van de opdrachtgever en derden in geval van vrijkomen tegen deze stoffen te beschermen.
In geval van onderhoud, reparaties of sloop door de wederpartij dienen afvalstoffen gescheiden te worden afgevoerd en aantoonbaar te worden gestort, opgeslagen of vernietigd met in acht name van de door de Europese en Nederlandse overheid gestelde wettelijke voorschriften.
Artikel 21 Aflevering van een zaak
De opdrachtnemer overhandigt alle documenten die betrekking hebben op of verband houden met een te leveren zaak, zoals certificaten, paklijsten, gebruiksaanwijzingen (in Nederlandse taal gesteld), uiterlijk ten tijde van de aflevering aan de opdrachtgever of zendt deze, zo mogelijk, op voorhand aan de opdrachtgever.
op de Algemene Inkoopvoorwaarden 2021 gemeente Sittard-Geleen voor leveringen en diensten
A. Invoeren aparte voorwaarden voor IT aanbestedingen (GIBIT) als onderdeel van de AIV
Onze organisatie maakt veel gebruik van hardware en software. In het algemeen zijn daarbij onze Algemene inkoopvoorwaarden van toepassing verklaard, of de verkoopvoorwaarden van de leverancier. Om de ICT-inkoopvoorwaarden te uniformeren en te professionaliseren, heeft VNG Realisatie (voorheen VNG/KING) in 2015 onder gemeenten een verkenning uitgevoerd naar de gebruikte voorwaarden en de behoeften voor de toekomst. In overleg met gemeenten en aanbieders zijn de Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden Bij IT (GIBIT) tot stand gekomen, welke 8 december 2016 zijn vastgesteld door het Verenigingsbestuur van de VNG. Eind 2020 zijn de GIBIT aangepast en zijn meerdere wijzigingen ten opzichte van de vorige versie uit 2016 doorgevoerd. In de GIBIT 2020 zijn de belangen van gemeenten beter geborgd en wordt voorzien aan de behoeften die er zijn ten aanzien van inkoop van IT.
Conform bijgaand collegevoorstel worden de GIBIT onderdeel van de AIV. De GIBIT zijn daardoor van toepassing bij alle inkopen en aanbestedingen op het gebied van IT en gelden voor alle IT onderdelen bij leveringen en diensten.
Standaarden zijn voor gemeenten van groot belang. Standaarden zijn van belang voor moderne vormen van dienstverlening, een efficiënte en ketengerichte uitvoering van processen, complexiteitsreductie, het betrouwbaar en veilig uitwisselen van gegevens en voor keuzevrijheid van leveranciers. Binnen de GIBIT is met deze eisen en wensen rekening gehouden en wordt het voldoen aan standaarden geborgd;
B. Wijziging bestaande Algemene Inkoopvoorwaarden
In het kader van uniformiteit bij inkoopsamenwerking hebben de provincie Limburg en de gemeenten Maastricht, Heerlen en Sittard-Geleen eerder reeds gelijkluidende Algemene Inkoopvoorwaarden (AIV) vastgesteld.
De Provincie heeft indertijd een door het IPO gevraagd advies van SIX advocaten gedeeld, waarin is geadviseerd enkele aanpassingen op de AIV uit te voeren. Hun conclusie was dat grootschalige wijziging niet aan de orde was, behoudens enkele noodzakelijke aanpassingen:
In artikel 9 is de aansprakelijkheid van partijen in geval van een toerekenbare tekortkoming geregeld. Hiermee wordt afgeweken van het wettelijk regime uit titel 6.1.10 van het Burgerlijk Wetboek (‘BW’). In lid 1 van artikel 9 wordt de aansprakelijkheid van partijen (dus ook van de opdrachtnemer) beperkt aan de hand van de waarde van de opdracht:
In lid 3 van artikel 9 wordt de aansprakelijkheid van partijen verder/anders beperkt:
Met deze aansprakelijkheidsverdeling wordt niet meer voldaan aan het vereiste van proportionaliteit, meer in het bijzonder aan voorschrift 3.9 D van de Gids Proportionaliteit (GP). Daarin worden voorwaarden gesteld aan de beperking van aansprakelijkheid.
De strijdigheid van artikel 9 lid 1 jo. lid 3 van de AIV met het proportionaliteitsbeginsel is de inzet geweest van een klacht die is ingediend bij de Commissie van Aanbestedingsexperts (CvA). De klacht heeft geleid tot advies 331 van 29 april 2016. In beginsel wordt bij gebreke van een afwijkende contractuele regeling de aansprakelijkheid van een opdrachtnemer voldoende gelimiteerd door de bepalingen van afdeling 6.1.10 BW. Deze bepalingen zijn echter van regelend recht en worden met artikel 9 lid 1 AIV terzijde geschoven. De CvA overweegt dat voor de gevallen waarop artikel 9 lid 1 ziet, de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is beperkt. Hiermee is (voor die gevallen) voldaan aan voorschrift 3.9 D.
Artikel 9 lid 3 AIV wijkt echter verder af van de aansprakelijkheidsbeperking uit lid 1. De CvA leest beide bepalingen in onderling verband zo dat ook voor de gevallen die in artikel 9 lid 3 AIV worden geregeld de bepalingen van afdeling 6.1.10 BW buiten toepassing worden verklaard. Hiermee blijft er geen beperking van aansprakelijkheid voor de opdrachtnemer over. De CvA acht zodoende het bepaalde in artikel 9 lid 1 jo. lid 3 AIV in strijd met voorschrift 3.9 D.
Een en ander strookt ook met de uitspraak Gerechtshof Den Haag van 14 februari 2017, inzake aanbesteding WMO-zorg door Alphen a/d Rijn e.o, waarin de uitspraak van de CvA ook vanuit de rechtspraak werd bevestigd. Als niet aan dit proportionaliteitsvereiste wordt voldaan, kan de rechter de aanbesteder opdragen om de aanbesteding te staken in een procedure die wordt aangespannen door een mogelijke opdrachtnemer. Uit deze jurisprudentie blijkt dat als de opdrachtnemer een wezenlijk risico loopt en niet in staat is dat te voorzien of te beïnvloeden, dat risico voor rekening van de aanbestedende dienst dient te komen. Ook als die dat evenmin kan voorzien of beïnvloeden is sprake van een niet aanvaardbare risico-allocatie door deze bij de opdrachtnemer te leggen.
Voorschrift 3.9D van de GP schrijft voor dat de aanbestedende dienst geen aansprakelijkheid verlangt die op geen enkele manier is gelimiteerd. De strijdigheid die de CvA constateert kan worden weggenomen door aan artikel 9 lid 3 AIV toe te voegen: “in deze gevallen zijn de bepalingen uit afdeling 6.1.10 BW onverkort van toepassing”.
Artikel 15 lid 1 AIV lijkt een evenwichtige verdeling van intellectuele eigendomsrechten te behelzen. De bepaling wint echter aan duidelijkheid als zij in twee leden wordt gesplitst. Nochtans is sprake van een doorlopende zin van zeven regels. Voorgestelde tekst:
Artikel 15 lid 4 is nu te zeer in het voordeel van de opdrachtnemer geformuleerd. De opdrachtnemer wordt het onvoorwaardelijke en eeuwigdurende recht gegeven de resultaten van de overeenkomst waarop een eigendomsrecht ten behoeve van de gemeente rust, te gebruiken voor zichzelf of ten behoeve van derden zolang de belangen van de gemeente daarmee niet worden geschaad. Een terughoudender formulering is beter:
“De opdrachtnemer mag de resultaten van de overeenkomst waarop krachtens het eerste lid een eigendomsrecht ten behoeve van de opdrachtgever rust enkel voor zichzelf of ten behoeve van derden gebruiken zolang de belangen van de opdrachtgever hierdoor niet worden geschaad.”
In artikel 5 van de AIV zijn enkele bepalingen omtrent geheimhouding geformuleerd. In lid 4 wordt vervolgens bepaald dat de opdrachtnemer een boete van € 5.000,- verbeurt bij overtreding van deze bepalingen. De afschrikkende werking die van deze boetebepaling uitgaat is in geval van grotere opdrachten te beperkt. Geadviseerd wordt om de hoogte van de boete afhankelijk te stellen van de hoogte van de opdrachtwaarde. Voorgestelde tekst:
“In geval van overtreding van de voorgaande leden door de opdrachtnemer verbeurt de opdrachtnemer aan de opdrachtgever een onmiddellijk opeisbare boete van:
Voor de opeisbaarheid van deze boete(s) is geen ingebrekestelling vereist en geldt onverminderd enig ander aan de opdrachtgever toekomend recht, waaronder het recht op volledige schadevergoeding en nakoming.”
B-IV: Aanpassen definitie tekortkoming
Volgens de definitie in artikel 8 lid 1 AIV is een tekortkoming alleen dan een tekortkoming als die kan worden toegerekend. Hiermee wordt afgeweken van de definitie van een tekortkoming onder het BW. Voor het recht op schadevergoeding vereist artikel 6:74 lid 2 BW toerekenbaarheid. Voor bijvoorbeeld ontbinding ex artikel 6:265 BW is onder het BW geen toerekenbaarheid vereist, maar onder het regime van de AIV wel. Zodoende wordt de mogelijkheid tot ontbinding in de AIV, in samenhang met artikel 10 AIV, aanzienlijk beperkt. Deze beperking kan worden opgeheven door lid 1 te schrappen. Het huidige lid 2 (dat na schrappen van het huidige lid 1 het nieuwe lid 1 zou worden) dient daarvoor als volgt te worden geherformuleerd:
“Een tekortkoming in de nakoming ten gevolge van de volgende omstandigheden wordt in ieder geval toerekenbaar aan de opdrachtnemer geacht:
B-V: Overschrijding betaaltermijn
In artikel 12 lid 11 AIV is bepaald dat een overschrijding van de betalingstermijn door de gemeente, de opdrachtnemer niet het recht geeft zijn werkzaamheden op te schorten. Dit kan erg nadelig voor een opdrachtnemer uitvallen. De wetgever beziet een bepaling waarin een wederpartij een volgens de wet toekomende bevoegdheid tot opschorting van nakoming uitsluit of beperkt met enige scepsis. Dit blijkt uit het feit dat een zodanige bepaling (onder c) op de ‘zwarte lijst’ van artikel 6:236 BW is opgenomen. Geadviseerd wordt om deze bepaling te schrappen.
Op 18 januari 2017 is de Europese Verordening EU 655/2014 in werking getreden, die in de plaats treedt van onderscheidenlijke bilaterale executieverdragen. Deze maakt het nu mogelijk om in de landen van de Europese Unie (m.u.v. Denemarken en Groot-Brittannië) conservatoir beslag te leggen op bankrekeningen van debiteuren die in die landen woonachtig zijn. Een conservatoir beslag is een beslag dat gelegd wordt vòòrdat de rechter in een procedure vonnis heeft gewezen. Voorheen diende een Nederlandse schuldeiser met een vordering op een debiteur in het buitenland zich te wenden tot een advocaat in het buitenland om een dergelijk beslag op een buitenlandse bankrekening te leggen. Het is voor de gemeente eenvoudiger en goedkoper om, gebruikmakend van de raamovereenkomst, de stadsadvocaat hiervoor in te schakelen. Dat kan alleen gebruik als in de algemene voorwaarden vastgelegd wordt dat de Nederlandse rechter bevoegd is kennis te nemen van een geschil met een buitenlandse contractspartij, hetgeen een wijziging noodzakelijk maakt van artikel 19 AIV.
De Europese richtlijn (2014/55/EU) bepaalt dat uiterlijk eind 2018 alle aanbestedende diensten in Europa e-facturen moeten kunnen ontvangen en verwerken. Een e-factuur is een systematisch opgebouwd, digitaal bestand (maar geen pdf) waarbij alle gegevens altijd op een vaste plek in het bestand staan en hun eigen betekenis hebben. Een e-factuur kan vanuit het ene geautomatiseerde systeem elektronisch worden verwerkt in het andere systeem. Handmatige verwerking is daarmee verleden tijd. E-factureren is sneller, gemakkelijker, nauwkeuriger en scheelt partijen veel administratie.
Het IPO model bevat hiervoor nog geen voorschriften, in tegenstelling tot de Rijksinkoopvoorwaarden. Het is niet mogelijk om die op te nemen in de AIV, aangezien niet duidelijk is of de voorwaarden die het Rijk hanteert bruikbaar zijn binnen de automatisering zoals die in gebruik is c.q. aangeschaft gaat worden door de gemeente.
Wel wordt artikel 12, eerste lid, zo aangepast dat wordt bepaald dat de opdrachtgever bij voorkeur elektronische facturen ontvangt en dat die aan de door de opdrachtgever te stellen eisen moeten voldoen (wat die dan ook zijn).
Door de gemeente-accountant worden eisen gesteld aan de gemeentelijke informatiebeveiliging, die doorwerken in het inkoopproces. Voor zover die betrekking hebben op IT-contracten wordt dit afgedekt door de GIBIT toe te passen. Overige eisen ten aanzien van onderaannemers, inschakelen personeel derden, dienstenniveau en aansprakelijkheid werden reeds afdekt door het IPO model.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-335818.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.