Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 330115 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 330115 | beleidsregel |
Nadere regel subsidie stimulering inkomens- en bestaanszekerheid ondernemers gemeente Utrecht
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;
en gelet op de Begroting 2021, waarin Utrecht maatregelenpakketten presenteert om de negatieve effecten van de coronacrisis te verzachten door onder andere te investeren in het ondernemerslandschap middels het investeringsklimaat, vestigingsklimaat en de toekomstbestendige ontwikkeling van de Utrechtse zelfstandigen te bekrachtigen;
Besluiten vast te stellen de volgende Nadere regel subsidie stimulering inkomens- en bestaanszekerheid ondernemers gemeente Utrecht
Deze nadere regel verstaat onder:
Kwetsbare ondernemers : alle ondernemers/ondernemingen die voor of tijdens de corona pandemie worden geduid als kwetsbaar, omdat er sprake is van unilaterale- of veelvoudige problematiek gericht op (maar niet gelimiteerd tot) financiële kwesties, de bedrijfsvoering of de levensvatbaarheid van de onderneming.
Vitale economie : een economisch landschap in het licht van de gemeentelijke toekomstambities (Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen), waarin ondernemers/ondernemingen passende mensen, middelen en kwaliteiten hebben. Een (middel)langetermijnvisie, met het streven duurzaam in eigen inkomsten- & bestaanszekerheid te kunnen voorzien, biedt hierin toekomstperspectief voor zowel stad als ondernemer.
Deze nadere regel heeft als doel om ondernemers preventief te voorzien van passende dienstverlening om de toekomstbestendigheid van de onderneming te borgen. Het college richt zich daarbij op de meest kwetsbare ondernemers die momenteel de laatste editie van de Tozo-uitkering ontvangen.
Aan de kop van het proces vindt er een (vrijblijvend) intakegesprek plaats tussen de ondernemer en een (keten)partner uit de 1e schil. Hieruit volgt een diagnose waarin de potentiële inkomens- en bestaanszekerheid van de onderneming op de (middel)lange termijn naar voren komt. Op basis van dit intakegesprek wordt in samenspraak met de ondernemer een advies opgesteld voor vervolgdienstverlening door de gemeente en/of ketenpartners uit de 2e schil.
Dit advies wordt vervolgens beoordeeld door Bureau Zelfstandigen van de gemeente Utrecht. Bij goedkeuring van dit advies kan de ondernemer kiezen welke ketenpartner zijn of haar voorkeur heeft.
Vervolgens kan deze ketenpartner op grond van deze nadere regel subsidie aanvragen voor het uitvoeren van het gewenste traject met de ondernemer.
Ondernemers die via andere kanalen hun weg vinden naar de gemeente en/of haar partners worden overeenkomstig gemotiveerd gebruik te maken van het dienstverleningsadvies.
Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager
1a. De subsidie kan worden aangevraagd door (keten)partners uit de 2e schil met volledige rechtsbevoegdheid
1b. De subsidie kan worden aangevraagd door (keten)partners uit de 2e schil met een inschrijving bij de kamer van koophandel.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
De subsidiabele activiteiten hebben betrekking op één of meer van de volgende drie vormen van dienstverlening:
Het aanbod voor deze drie vormen van dienstverlening van de verschillende (keten)partners uit de 2e schil is in menukaartvorm weergegeven op een dynamische integrale routekaart. Deze wordt voortdurend bijgewerkt naarmate er ketenpartners bij komen of afvallen.
Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag
Artikel 8 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
Het volledig en succesvol afronden van alle geadviseerde vervolgtrajecten door de ondernemer is een vereiste om het volledige recht op subsidiabele middelen te verkrijgen. Dit wordt vastgesteld op basis van een eindrapportage van de ketenpartner en een eindgesprek met de ondernemer na afloop van alle geadviseerde vervolg dienstverleningstrajecten.
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag en besluitvorming
De aanvragen worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag. (Keten)partners krijgen aanvankelijk 50% van het totaal aan de casus gebonden subsidiabele middelen vergoed. Om in aanmerking te komende voor de resterende 50% is volbrenging van artikel 8.3 een vereiste.
Het beleid waarvoor de subsidie stimulering inkomens- en bestaanszekerheid van ondernemers wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd op basis van informatie afkomstig van o.a. ondernemers en ketenpartners. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling en deze nadere regel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-330115.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.