Gemeenteblad van Roerdalen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roerdalen | Gemeenteblad 2021, 329415 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roerdalen | Gemeenteblad 2021, 329415 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit: Instellen 60 km/h-zone Stationsweg (bubeko), Montfort
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Om de maximum snelheid van 80 km per uur op de Stationsweg buiten de bebouwde kom van Montfort terug te brengen naar 60 km per uur.
De gemeenteraad van Roerdalen heeft op 3 november 2016 het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan, GVVP 2016-2021, vastgesteld. Verder heeft de gemeenteraad van Roerdalen op 2 november 2017 de categorisering 30-60 km/u voor alle wegen vastgesteld.
De maximumsnelheid voor alle wegen binnen de bebouwde kom wordt 30 km/u en buiten de bebouwde kom wordt de maximumsnelheid 60 km/uur.
De uitvoering van dit beleid gebeurd vernieuwend met een integrale aanpak van de openbare ruimte, waarbij het principe Duurzaam Veilig als uitgangspunt geldt en een efficiënte inzet van de beschikbare financiële middelen.
Buiten de bebouwde kom van Montfort wordt de categorisering van de wegen aangepast. En met dit verkeersbesluit geven wij uitvoering aan het vigerende beleid.
Juridisch kader verkeersbesluit
Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.
In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.
Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:
De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:
a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,
behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,
E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;
b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:
2. aanduiding van fietsstroken;
3. aanduiding van busstroken en busbanen;
4. voetgangersoversteekplaatsen;
In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.
Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.
De gemeenteraad van Roerdalen heeft op 2 november 2017 de categorisering 30-60 km/u voor alle wegen vastgesteld.
Door het vaststellen van deze categorisering is er een mogelijkheid ontstaan om ook de geldende snelheid terug te brengen naar 60 km per uur. In dit kader wordt uitvoering gegeven aan het beleid (GVVP 2016 - 2021). Concreet betekent dit dat er zoneportalen met A1 (zone 30) worden geplaatst. Dat wil zeggen dat de maximum snelheid wordt verlaagd naar 60 km per uur met duidelijk herkenbare zone in- en uitgangen door middel van poort-constructies. Deze worden uitgevoerd door middel van bebording aan beide zijden 60 km-zone en markering dubbele streep met 60 aanduiding uitgevoerd in thermoplast.
De bebording komt op de volgende locatie:
- Stationsweg, ter hoogte kruispunt Stationsweg met Rozendaal buiten de bebouwde kom;
- Stationsweg, ter hoogte locatie kombord Montfort.
- Volgens de principes van Duurzaam Veilig deze wegen gekenmerkt kunnen worden als erftoegangswegen;
- Het invoeren van een maximumsnelheid van 60 km/u in overeenstemming is met de richtlijnen voor een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom;
- De Stationsweg is geen gebiedsontsluitingsweg maar een lagere categorie erftoegangsweg buiten de bebouwde kom. Voor dit soort wegen is een maximumsnelheid van 60 km/u gangbaar;
- De instelling van een 60 km/u als zodanig noodzakelijk is ter verzekering van de veiligheid en bescherming van de weggebruikers en ter voorkoming/beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast dan wel aantasting van het karakter of de functie van de verblijfsgebieden;
- De maximumsnelheid van 60 km/u in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse, hetgeen betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid rederlijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving;
- Voor zover belanghebbenden nadlige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij positief adviseert. Het betreffende overleg heeft plaatsgevonden op woensdag 15 september 2021.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-329415.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.