Regeling subsidie basisstructuur gemeente Oisterwijk 2022

Wij streven naar een toekomstbestending sociaal domein. Een samenleving, waarbij inwoners omzien naar elkaar, de mogelijkheid hebben mee te kunnen doen in die samenleving en zich actief inzetten voor en in die samenleving.

Het fundament van het sociale domein wordt gevormd door een sterke sociale basisstructuur. De gemeente investeert in de sociale basisstructuur door het organiseren, aanjagen en stimuleren van goede, preventieve activiteiten en het bevorderen van een integrale benadering van ondersteuningsvragen.

 

Inwoners, sleutelfiguren in de wijk, vrijwilligers en mantelzorgers vormen een belangrijke basis bij de ondersteuning van inwoners. Vrijwilligers en mantelzorgers zijn in toenemende mate nodig om inwoners te ondersteunen en kwaliteit van leven te bieden. Dit geldt ook voor de partners in de basisstructuur. Wij vragen partners die actief zijn binnen de basisstructuur maximaal in de wijken aanwezig te zijn, samen te werken, te signaleren en flexibel te anticiperen op ontwikkelingen.

 

Op basis van deze regeling worden middelen beschikbaar gesteld voor preventieve activiteiten die inwoners stimuleren om hun hulpvraag zelf op te pakken met ondersteuning uit de eigen omgeving.

 

Wij vragen nieuwe initiatiefnemers nadrukkelijk om vóór het indienen van de subsidieaanvraag een afspraak te maken voor een oriënterend gesprek over de mogelijkheden. Dit kan via de beleidsmedewerker van de afdeling samenleving, telefoonnummer 013 - 52 91 311.

 

Deze regeling geldt voor het kalenderjaar 2022

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk;

 

gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Oisterwijk 2020;

 

besluit vast te stellen de:

 

Regeling subsidie basisstructuur gemeente Oisterwijk 2022.

HOOFDSTUK 1 WIE KAN SUBSIDIE AANVRAGEN?

 

 

Artikel 1 Rechtspersoon

1. Een subsidie op grond van deze regeling kan alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon.

2. In deze regeling wordt onder een rechtspersoon verstaan: een rechtspersoon als bedoeld in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek

 

HOOFDSTUK 2 WAARVOOR WORDT SUBSIDIE VERLEEND?

 

 

Artikel 2 Incidentele activiteiten en activiteiten gedurende een kalenderjaar

Een subsidie op grond van deze regeling kan alleen worden aangevraagd voor:

1. een incidentele activiteit

2. een activiteit gedurende het gehele kalenderjaar.

 

Artikel 3 Activiteiten

1. Subsidie wordt verleend voor het uitvoeren van de navolgende incidentele activiteiten in het kalenderjaar:

a. activiteiten gericht op integratie, participatie en educatie van vergunninghouders in de gemeente Oisterwijk

2. Subsidie wordt verleend voor het uitvoeren van de navolgende activiteiten gedurende het kalenderjaar:

a. laagdrempelige sociale, culturele en sportieve activiteiten gericht op ontmoeting, ondersteuning en toeleiding naar vrijetijdsaanbieders voor mensen met een verstandelijke, lichamelijke, psychosociale of psychiatrische beperking in de gemeente Oisterwijk

b. activiteiten gericht op het voorkomen van overbelasting van mantelzorgers in de gemeente Oisterwijk

c. activiteiten gericht op het ondersteunen van kwetsbare ouderen in de gemeente Oisterwijk

d. activiteiten gericht op het werven en begeleiden van vrijwilligers en het ontwikkelen van ondersteuningsstructuren voor vrijwilligers in de gemeente Oisterwijk

e. activiteiten in het kader van opbouwwerk en Buurt aan Z! en Buurt aan Z+! in de gemeente Oisterwijk

f. activiteiten gericht op het ondersteunen van mensen met dementie en hun cliëntsysteem in de gemeente Oisterwijk

g. activiteiten op het gebied van kort- en langdurige vormen van hulp, informatie en advies op het gebied van relaties, voeding, wonen, werk, geld, onderwijs, anti-discriminatie, gezondheid en verslaving aan jeugdigen, volwassen, ouderen en gezinnen in de gemeente Oisterwijk

h. activiteiten op het gebied van maatschappelijke begeleiding van vluchtelingen die in het kader van de taakstelling in de gemeente Oisterwijk wonen zijn of komen te wonen

i. activiteiten gericht op het bevorderen van actief burgerschap

 

Artikel 4 Subsidieplafond

Voor het subsidie is een plafond vastgesteld van € 901.935 onderverdeeld als volgt:

1. voor het uitvoeren van incidentele activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 van deze regeling: € 18.000

2. voor het uitvoeren van activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 lid 2 van deze regeling: € 883.935.

 

Artikel 5 Opbouw van het subsidieplafond

1. Het subsidie voor incidentele activiteiten is als volgt opgebouwd:

 

 

Activiteit

Maximaal bedrag in €

 

Artikel 3, lid 1, onder a : ondersteuning vergunninghouders

Activiteiten gericht op integratie, participatie en educatie van vergunninghouders

18.000

 

2. Het subsidie voor activiteiten voor de duur van het gehele kalenderjaar is als volgt opgebouwd:

 

 

 

Activiteit

Maximaal bedrag in €

 

 

Artikel 3, lid 2, a t/m onder e: welzijnswerk

Activiteiten gericht op het creëren van verbinding in de basisstructuur, wijkgericht werken, verhogen van draagkracht en verminderen van draaglast van mantelzorgers en het werven, ondersteunen en waarderen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties waarvoor een bedrag van € 460.768 beschikbaar is. Daarnaast is er een activiteitenbudget van € 53.805 voor het organiseren van activiteiten in het kader van waardering van mantelzorgers, respijtzorg, waardering en opleiding van vrijwilligers en de activiteiten vallend onder Buurt aan Z en Z+ en activiteiten.

522.000

 

 

Artikel 3, lid 2, onder a, c en d: laagdrempelige ondersteuning voor kwetsbare inwoners

Activiteiten gericht op het deel laten nemen van kwetsbare inwoners aan de maatschappij door de inzet van vrijwilligers en daarbij het principe van wederkerigheid toe te passen waarvoor een bedrag van € 72.480 beschikbaar is. Daarnaast is er een maximale bijdrage van € 16.000 voor het organiseren van activiteiten die bijdragen aan het laten deelnemen van kwetsbare inwoners beschikbaar.

90.000

 

 

Artikel 3, lid 2, a: laagdrempelige activiteiten voor inwoners met een beperking

- Activiteiten gericht op werving en koppeling van inwoners met een beperking aan maatjes en de organisatie van activiteiten om er samen op uit te gaan, waarvoor een bedrag van € 19.020 beschikbaar is

- Activiteiten gericht op mensen met een psychische beperking die inhouden: ten minste één vrij toegankelijke en laagdrempelige ontmoetingsplek, door ervarings-deskundigen, voor ondersteuning, advies of een luisterend oor voor inwoners met een psychische beperking in de wijk én het vinden en opleiden van ervaringsdeskundigen én het faciliteren van ervaringsdeskundigen in de basisstructuur, waarvoor een bedrag van € 60.000 beschikbaar is

80.000

 

 

Artikel 3, lid 2, onder f: dementieconsulent

Activiteiten gericht op het ondersteunen van mensen met dementie en hun cliëntsysteem in de gemeente Oisterwijk

20.800

 

 

Artikel 3, lid 2, onder g: korte- en langdurige hulp

- Activiteiten gericht op het bieden van sociaal juridische hulp en advies aan individuele personen of groepen, waarvoor een bedrag van € 4.818 beschikbaar is

- Activiteiten gericht op het bieden van slachtofferhulp aan inwoners van de gemeente Oisterwijk, waarvoor een bedrag van € 9.315 beschikbaar is

- Activiteiten gericht op collectieve preventie GGZ, waarvoor een bedrag van € 9.353 beschikbaar is

- Activiteiten gericht op collectieve preventie GGZ door middel van ervaringsdeskundigheid in dorp Haaren, waarvoor een bedrag van € 1.196 beschikbaar is

- Activiteiten gericht op verslaving, waarvoor een bedrag van € 9.122 beschikbaar is

- Activiteiten gericht het voorkomen van discriminatie, waarvoor een bedrag van € 12.270 beschikbaar is

57.000

 

 

Artikel 3, lid 2, onder h: vluchtelingenwerk

Activiteiten gericht op maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders

97.500

 

 

Artikel 3, lid 2, i: actief burgerschap

Activiteiten gericht op het bevorderen van een actief burgerschap door:

- het delen van positieve voorbeelden uit de lokale samenleving, waarvoor een bedrag van € 8.600 beschikbaar is

- activiteiten gericht op eerste hulp bij ongevallen in alle basisscholen, waarvoor een bedrag van € 3.000 beschikbaar is

- activiteiten gericht op het borgen van het AED netwerk, waarvoor een bedrag van € 5.000 beschikbaar is

16.635

 

 

 

 

Artikel 6 Wat zijn de verdelingsregels?

1. Indien de aanvrager ingevolge artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de gevraagde aanvulling op het gemeentekantoor is ontvangen. Als tijdstip waarop een bericht door het college van burgemeester en wethouders elektronisch is ontvangen, geldt ingevolge artikel 2:17, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht het tijdstip waarop het bericht zijn systeem van gegevensverwerking heeft bereikt.

2. Verlening van subsidie van aanvragen voor incidentele activiteiten die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van binnenkomst tot dat het voor de uitvoering van deze activiteiten vastgestelde subsidie plafond zoals bedoeld in artikel 4 in samenhang gelezen met artikel 5, lid 1, van deze regeling, is bereikt.

3. Verlening van subsidie van aanvragen gedurende het kalenderjaar die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van een door het college van burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking, totdat het voor de uitvoering van de activiteiten vastgestelde subsidieplafond zoals bedoeld in artikel 4 in samenhang gelezen met artikel 5, lid 2, van deze regeling is bereikt.

4. Bij de rangschikking van de aanvragen worden door het college van burgemeester en wethouders punten toegekend aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

 

 

 

Aspect

Maximaal aantal punten

 

1

De mate waarin de uit te voeren activiteiten bijdragen aan de doelstellingen van de subsidie

40

 

2

De mate waarin de uit te voeren activiteiten bijdragen aan het vergroten van de eigen kracht en de maatschappelijke participatie van burgers, hun netwerk en de kracht van de samenleving versterken

30

Artikel 7 Begrotingsvoorbehoud

Een subsidie ten laste van de gemeentelijke begroting die nog niet door de gemeenteraad is vastgesteld, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende geld ter beschikking wordt gesteld.

Artikel 8 Indexering

Het bedrag van het subsidieplafond is geïndexeerd volgens de indexering van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, die de gemeente Oisterwijk over het betreffende subsidietijdvak ontvangt van het rijk. De indexering wordt toegepast met inachtneming van het in artikel 7 van deze regeling gemaakte voorbehoud.

 

HOOFDSTUK 3 WAT ZIJN DE CRITERIA VOOR SUBSIDIEVERLENING?

Artikel 9 Wanneer een aanvraag om subsidieverlening indienen?

1. Een aanvraag om subsidie voor een incidentele activiteit als bedoeld in artikel 3, onder 1 van deze regeling moet uiterlijk worden ingediend 4 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteit(en) waarvoor het subsidie wordt aangevraagd.

2. Een aanvraag om een subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3 onder 2 van deze regeling moet, in afwijking van artikel 7, lid 1 van de Algemene subsidieverordening gemeente Oisterwijk 2020, worden ingediend vóór 1 november voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

Artikel 10 Hoe een aanvraag om subsidieverlening indienen?

1. Voor het indienen van een aanvraag om subsidieverlening moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal met e-Herkenning, te vinden op www.oisterwijk.nl/sociaal/subsidies.

2. Een aanvraag om subsidieverlening die is ingediend op of na de in artikel 9 genoemde termijnen wordt niet in behandeling genomen.

Artikel 11 Wat zijn de algemene criteria voor subsidieverlening?

1. Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening waarop deze regeling ziet, dient een activiteitenplan te worden overgelegd, in welk activiteitenplan de aanvrager in elk geval de activiteiten beschrijft waarvoor subsidie wordt aangevraagd en hoe wordt voldaan aan de specifieke criteria voor de subsidieverlening.

2. Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening dient een begroting te worden overgelegd, in welke begroting de aanvrager in elk geval beschrijft:

a. de begroting van en dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten

b. bij derden aangevraagde subsidies en/of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten waarop de ingediende aanvraag ziet

3. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijke kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van in deze regeling in artikel 3 genoemde activiteiten die resteren ná aftrek van bijdragen van derden.

4. De aanvrager verleent medewerking aan een gemeentelijke monitor en verstrekt daartoe de gevraagde informatie.

5. De aanvrager verleent medewerking aan een goede werking van de digitale sociale gids www.wegwijsinoisterwijk.nl en/of www.HaarenEEN.nl en verstrekt daarop haar diensten en activiteiten.

6. De aanvrager voert zijn activiteiten uit met inachtneming van de geldende gedragsregels, werkwijzen en/of wettelijke vereisten.

Artikel 12 Wat zijn de specifieke criteria voor subsidieverlening?

1. Voor het verlenen van subsidie op grond van deze regeling gelden de navolgende specifieke criteria:

2. Voor de uitvoering van de activiteiten genoemd in dit artikel wordt door de aanvrager in het activiteitenplan beschreven hoe wordt voldaan aan de navolgende criteria voor de subsidieverlening:

a. de activiteiten zijn er op gericht dat de eigen kracht en de maatschappelijke participatie van (kwetsbare) inwoners wordt vergroot, de kracht van de samenleving wordt versterkt en de vraag naar specialistische zorg en/of ondersteuning wordt voorkomen of verminderd of waarin deze vraag integraal wordt benaderd vanuit zowel de ondersteuning in de basisstructuur als de specialistische ondersteuning. De leefwereld van de inwoner staat hierbij centraal.

b. bij de uitvoering van de activiteiten werkt de aanvrager samen met andere organisaties, netwerken en burgerinitiatieven -zoveel mogelijk in co-creatie- waardoor een impuls wordt gegeven aan de samenwerking in de meest brede zin van het woord tussen inwoners, organisaties, netwerken, bedrijfsleven en/of gemeente.

c. de aanvrager draagt zorg voor een proactieve houding van zijn medewerkers en de vrijwilligers die zij inzetten. De medewerkers beschikken over de nodige competenties om ondersteuningsvragen van inwoners op een vraaggerichte integrale manier op te pakken, stemmen af met het informele netwerk en/of met Loket Wegwijs Oisterwijk en maken hiervan gebruik van het regionaal ontwikkeld instrumentarium en handelen vanuit het perspectief: wat kan wel.

d. van de aanvrager die voor de uitvoering van de activiteiten vrijwilligers inzet, wordt verwacht dat zij de deelname van vrijwilligers aan trainingen bevordert om ondersteuningsvragen van inwoners te herkennen en actief op te nemen

e. de activiteiten van de aanvrager zijn vindbaar, algemeen toegankelijk en worden laagdrempelig en via meerdere kanalen aangeboden

3. voor de integratie, participatie en educatie van vergunninghouders in de gemeente Oisterwijk geldt voor de aanvrager dat de incidentele activiteiten:

a. de eigen kracht en het sociaal netwerk van vergunninghouders versterken

b. algemeen toegankelijk zijn en zich niet uitsluitend richten op vergunninghouders en

c. worden afgestemd met medewerkers van Vluchtelingenwerk Zuid-Nederland

d. uitvoering geven aan het nog in ontwikkeling zijnde uitvoeringsplan integratie, participatie en educatie

4. (Welzijnswerk) voor het wijkgericht werken geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

a. basis inzet met kerntaken:

1. Aanwezig zijn in de wijk,

2. actief contact leggen met inwoners, verbinden en toeleiden naar activiteiten in de wijk

3. (vroegtijdig)signaleren van (psychische)problemen of kwetsbaarheden en vervolgens op die signalen inspelen

4. ondersteuningsvragen oppakken, zowel individueel als collectief

5. samenwerken met Partners en inwoners in de wijk

b. specialistische inzet: diensten invliegen die specialisme vereisen, maar niet structureel aanwezig zijn, zoals:

1. Informele Zorg

2. Steunpunt Mantelzorg

3. Mantelzorg compliment

4. Thuisadministratie

5. Klus en Dienst

6. Buurt aan Z en Buurt aan Z+

7. Buurtbemiddeling

5. (Welzijnswerk) voor het creëren van verbinding in de basisstructuur voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

a. het ondersteunen van het “Platform kwetsbare inwoners” en werkgroepen die daar onder vallen

b. het verbinden van partners binnen de basisstructuur waarbij specifiek wordt bedoeld: het verbinden van partners op het gebied van Welzijn en het medische domein

c. het toepassen van opgebouwde expertise bij het uitvoeren van het uitvoeringplan preventie eenzaamheid

d. het uitvoeren van het signaalpunt eenzaamheid

e. ondersteunen van inwoners bij het onderhouden van hun thuisadministratie en hulp bij een juist en optimaal gebruik van wet- en regelgeving

f. ondersteunen van besturen en vrijwilligers van wijkcentra en wijkadviesraden

g. expertise m.b.t. basisstructuur inbrengen bij Loket Wegwijs Oisterwijk en verbinding leggen die bijdragen aan hulp en ondersteuning zoeken en vinden in de basisstructuur

h. het ondersteunen van de V.H.V.O en HaarenEEN

6. (Welzijnswerk) voor het verhogen van de draagkracht en het verminderen van de draaglast van mantelzorgers in de gemeente Oisterwijk geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

a. het bieden van (individueel of collectief) maatwerk in de begeleiding van mantelzorgers in hun zoektocht naar ondersteuning

b. het uitvoeren van het gemeentelijke waarderingsbeleid voor mantelzorgers d.m.v. het verstrekken van het Mantelzorgcompliment à € 50 per mantelzorger en het organiseren van de Dag van de Mantelzorger

c. de coördinatie van de dagopvang bij het Gerard Horvershuis

d. de coördinatie van het Inlooppunt Oisterwijk

e. de coördinatie van Dagje Thuis

7. (Welzijnswerk) voor het werven, ondersteunen en waarderen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties in de gemeente Oisterwijk geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

a. Het Informeren, bemiddelen en (ver)binden van vrijwilligers en organisaties, het faciliteren in de zoektocht van vrijwilligers en organisaties en borging in het werven en behouden van vrijwilligers

b. Opleiden en trainen van vrijwilligers ten behoeve van het behouden van vrijwilligers, het bewaken van de kwaliteit van het opleiden van de vrijwilligers en het inspelen op de behoeften van vraag- en aanbodkant

c. Gemeente breed waarderen van vrijwilligers ten behoeve van continuïteit, profilering en promotie van het vrijwilligerswerk

d. Informeren, ondersteunen en faciliteren van vrijwilligersorganisaties

8. (laagdrempelige inwonersondersteuning) voor het organiseren van laagdrempelige inwonersondersteuning geldt voor de aanvrager dat in het plan van aanpak wordt aangegeven hoe invulling wordt gegeven aan de volgende opgaven:

a. inwoners die hulp nodig hebben ondersteunen bij het (her)nemen van eigen regie over hun leven en weer deel laten nemen aan de maatschappij

b. inwoners ondersteunen met de eerste praktische hulp totdat zij passende zorg en/of ondersteuning uit het informele en/of professionele netwerk krijgen

c. inwoners helpen bij het vinden van passende zorg en/of ondersteuning. Daarbij wordt aangesloten bij de informele en professionele zorgstructuren in de gemeente.

d. signaleren en melden van hiaten: afstemming zoeken met de gemeente en betrokken (hulpverlenings)organisaties, wanneer er een gat in de ondersteuning van inwoners dreigt te vallen

e. inzetten van vrijwilligers bij inwoners voor het bieden van eenvoudige en praktische ondersteuning

f. uitgangspunt is dat inwoners die ondersteuning ontvangen, zelf een maatschappelijke tegenprestatie leveren

g. voor het activiteitenbudget geldt dat activiteiten worden georganiseerd op grond van cofinanciering en middels laagdrempelige inwonersondersteuning. De activiteiten die georganiseerd worden moeten aan de volgende resultaten bijdragen:

a. bevorderen van integratie van vrouwen

b. bevorderen van deelname aan de samenleving van mensen die in armoede leven.

c. andere activiteiten die rechtstreeks bijdragen aan het laten participeren van de doelgroep genoemd onder a t/m f aan de samenleving.

9. (Laagdrempelige activiteiten) voor het organiseren van het maatjesproject geldt voor de aanvrager:

a. oplossen van minimaal 50% van de wachtlijst van 75 mensen met een beperking

b. inzetten van een promotiecampagne voor het werven van maatjes

c. ondersteunen van de maatjeskoppels

d. organiseren van laagdrempelige activiteiten om er samen op uit te gaan

10. (Dementieconsulent) voor het ondersteunen van mensen met dementie en hun cliëntsysteem in de gemeente Oisterwijk, geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

a. het bieden van beleidsmatige ondersteuning, afstemming van netwerken en delen van kennis met ketenpartners in het kader van “Dementievriendelijke gemeente Oisterwijk”

b. het uitvoeren van groepsmatige activiteiten in het kader van ondersteuning van mensen met dementie en/of hun mantelzorgers, waarvan:

o het uitvoeren van minimaal één mantelzorgondersteuningsgroep

o het uitvoeren van minimaal één lotgenotencontactgroep

o het bieden van ondersteuning aan activiteiten van het Alzheimercafé Oisterwijk

c. het uitbreiden van het samenwerkingsverband met huisartsen van dorp Haaren en hierin de samenwerking oppakken ten aanzien van patiënten met dementie

11. voor de activiteiten gericht op het bieden van sociaal juridische hulp en advies geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

a. een persoonlijk juridisch advies geven ten aanzien van wonen en buren, werk en inkomen, familie en relatie, politie en justitie, aankopen en garantie, schulden en incasso

b. digitale ondersteuning bieden door middel van voorbeeldbrieven en tips

12. (slachtofferhulp) voor activiteiten gericht op slachtofferhulp geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

a. hulp bieden aan slachtoffers van een misdrijf, een verkeersongeval of een ramp

b. deze hulp kan bestaan uit emotionele ondersteuning, begeleiding in een strafproces en opstellen van een schadevergoeding

13. (anti discriminatie) voor activiteiten gericht op het voorkomen van discriminatie geldt voor de aanvrager dat zij gelijke behandeling bevordert en streeft naar een samenleving zonder uitsluiting die iedereen gelijke kansen biedt, door:

a. advies en ondersteuning te bieden bij klachten en meldingen van discriminatie

b. registratie en monitoring van klachten en meldingen

c. onderzoek, analyse, rapportage en advisering

d. voorlichting en training te bieden indien hierom gevraagd wordt

14. (Vluchtelingenwerk) voor de maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders in de gemeente Oisterwijk, geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

a. het uitvoeren van een informatiepunt Integratie en inburgering

b. het bieden van groepsgewijze voorlichting

c. het bieden van ondersteuning bij gezinsherenging van vergunninghouders

d. het bieden van maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders

e. het uitvoeren van de Participatieverklaringstrajecten zoals opgenomen in het door het gemeentebestuur van Oisterwijk vastgestelde Plan van aanpak van 23 augustus 2016

f. het initiëren en bevorderen van ontmoetingen tussen vluchtelingen en bewoners van de gemeente Oisterwijk met bijzondere aandacht voor de buurtbewoners van de gehuisveste of te huisvesten vergunninghouders

g. het vervullen van een spilfunctie binnen activiteiten die voor vluchtelingen in de gemeente worden georganiseerd

15. voor activiteiten gericht op meer en actief burgerschap geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden het stimuleren van informele zorgverlening en burenhulp binnen de gemeente Oisterwijk op basis van het delen van positieve voorbeelden uit de lokale samenleving

16. voor activiteiten gericht op het borgen van het AED (Automatische Externe Defibrillator) netwerk, geldt voor de aanvrager:

a. dat zij zorg draagt voor een dekkend netwerk van AED’s die op bereikbare plaatsen hangen en die zijn aangesloten op een alarmeringssysteem

b. dat zij tijdig onderhoud pleegt aan de AED’s

c. dat zij zorg draagt voor werving en training van vrijwilligers

17. voor activiteiten gericht op burgerschap bij jonge inwoners, geldt voor de aanvrager:

a. dat zij bevoegd is voor het geven en E.H.B.O. lessen bij kinderen;

b. dat zij aangesloten zijn bij een landelijke organisatie die gecertificeerd is op het gebied van Eerste Hulp

Artikel 13 Wanneer wordt op een aanvraag om subsidieverlening beslist?

1. Op een volledig ingediende aanvraag om subsidieverlening als genoemd in artikel 9 onder a wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist binnen 4 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

2. Op een volledig ingediende aanvraag om subsidieverlening als genoemd in artikel 9 onder b wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist op 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend.

Artikel 14 Wat houdt het besluit tot subsidieverlening in?

1. De beslissing tot subsidieverlening houdt in:

a. de hoogte van het bedrag van subsidieverlening

b. de activiteit(en) waarvoor de subsidieverlening plaatsvindt

c. de periode gedurende welke subsidie wordt verleend

d. de eventueel aan de subsidieverlening te verbinden verplichtingen

2. De beslissing tot subsidieverlening houdt tevens de beslissing in tot het betaalbaar stellen van een voorschot.

HOOFDSTUK 4 WAT ZIJN DE CRITERIA VOOR SUBSIDIEVASTSTELLING?

Artikel 15 Wanneer een aanvraag om subsidievaststelling indienen?

1. Een aanvraag om subsidievaststelling die betrekking heeft op een subsidie als bedoeld in artikel 3, onder 1, van deze regeling moet worden ingediend binnen 8 weken nadat de activiteit(en) waarvoor de subsidie is verleend is (zijn) uitgevoerd.

2. Een aanvraag om subsidievaststelling die betrekking heeft op een subsidie als bedoeld in artikel 3, onder 2, van deze regeling moet worden ingediend vóór 1 mei volgend op het kalenderjaar waarop het bijbehorende besluit tot subsidieverlening betrekking heeft.

3. Een aanvraag om subsidievaststelling hoeft niet te worden ingediend als de subsidieontvanger bij het besluit tot subsidieverlening wordt verplicht om op de daarbij aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. In dat geval vindt de subsidievaststelling ambtshalve plaats en wel binnen 8 weken nadat de gevraagde inlichtingen door de subsidieontvanger aan het college van burgemeester en wethouders zijn verstrekt.

Artikel 16 Hoe een aanvraag om subsidievaststelling indienen?

Voor het indienen van een aanvraag om subsidievaststelling moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal met e-Herkenning te vinden op www.oisterwijk.nl/sociaal/subsidies.

Artikel 17 Waar wordt een aanvraag om subsidievaststelling aan getoetst?

1. Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening tot en met € 5.000, getoetst aan:

a. in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend is (zijn) uitgevoerd en

b. indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden voorwaarden

2. Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening van € 5.001 tot en met € 50.000, getoetst aan:

a. een inhoudelijk en financieel verslag waaruit blijkt in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend daadwerkelijk is (zijn) uitgevoerd en

b. indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden voorwaarden

3. Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening van méér dan € 50.000, getoetst aan:

a. een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend daadwerkelijk is (zijn) uitgevoerd

b. een financieel verslag of jaarrekening van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten

c. een balans en toelichting van het betreffende tijdvak waarover subsidieverlening heeft plaatsgevonden

d. een accountantsverklaring getrouwheid en rechtmatigheid, opgesteld door een onafhankelijk accountant en

e. indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden voorwaarden

4. Indien een subsidieontvanger meerdere subsidies van de gemeente ontvangt gelden bij een totaal subsidiebedrag tot € 5.000 tot € 50.000 en boven € 50.000 de verantwoordingsvereisten als genoemd in respectievelijk lid 2 en 3 van dit artikel.

Artikel 18 Wanneer wordt op een aanvraag om subsidievaststelling beslist?

Op een volledig ingediende aanvraag om subsidievaststelling wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist binnen 8 weken nadat de aanvraag is ingediend.

Artikel 19 Hoe ziet een besluit tot subsidievaststelling er uit?

1. De subsidie wordt conform de subsidieverlening vastgesteld.

2. De subsidie kan lager worden vastgesteld als

a. de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden

b. niet voldaan is aan de aan de subsidieverlening verbonden voorwaarden

c. de subsidieverlening gebaseerd was op onjuist verstrekte gegevens

3. De subsidie kan ambtshalve worden vastgesteld als, ook na aanmaning, geen aanvraag tot vaststelling wordt ingediend.

Artikel 20 Kan een besluit tot subsidieverlening -vaststelling worden gewijzigd?

1. Zolang het subsidie niet is vastgesteld kan deze worden ingetrokken of in het nadeel van de aanvrager worden gewijzigd als:

a. de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden

b. niet voldaan is aan de aan de subsidieverlening verbonden voorwaarden

c. de subsidieverlening gebaseerd was op onjuist verstrekte gegevens.

2. Ná vaststelling kan een besluit worden ingetrokken of in het nadeel van de aanvrager worden gewijzigd als

a. op grond van feiten en omstandigheden, die pas ná de subsidievaststelling bekend zijn geworden, blijkt dat het subsidie ten onrechte conform de subsidieverlening is vastgesteld

b. het subsidie onjuist is vastgesteld en de aanvrager wist dit, of behoorde dit te weten

c. het aanvrager niet heeft voldaan aan de aan de subsidievaststelling verbonden verplichtingen

HOOFDSTUK 5 SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN

Artikel 21 Overgangsbepaling bij herindeling

Een aanvrager aan wie op grond van een besluit van de gemeente Haaren een subsidie is verleend voor het kalenderjaar waarop deze regeling van toepassing is, komt niet in aanmerking voor subsidieverlening voor dezelfde activiteit, leden en/of huisvesting als bedoeld in deze regeling.

Artikel 22 Afwijken van de regeling

Het college kan in bijzondere gevallen, gelet op het belang van een aanvrager, artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, naar oordeel van het college, leidt tot onbillijke of onevenredige gevolgen.

Artikel 23 Slotbepalingen

1. Op een aanvraag om een subsidieverlening en/of subsidievaststelling die is ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze subsidieregeling alsmede op enig bezwaar of beroep, ingesteld tegen een besluit over een dergelijke aanvraag, blijft de Regeling subsidie basisstructuur gemeente Oisterwijk 2021 van toepassing.

2. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 oktober 2021 en vervalt op 1 januari 2023.

3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Regeling subsidie basisstructuur gemeente Oisterwijk 2022.

 

 

Aldus vastgesteld en besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk op 7 september 2021.

Coen Boode Hans Janssen

secretaris burgemeester

Naar boven