Gemeenteblad van Montferland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2021, 322746 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2021, 322746 | beleidsregel |
Convenant gegevensuitwisseling tussen de Gemeente Montferland en Woningstichting Plavei
gelet op de bepalingen in de Woningwet, Huisvestingwet 2014, de Huisvestingverordening Montferland 2020, artikel 6 lid 1 sub e Algemene Verordening Gegevensbescherming en de tussen partijen overeengekomen Prestatieafspraken wonen Montferland 2019-2022 en mede gelet op artikel 3.9 Wet basisregistratie personen, artikel 3 Verordening basisregistratie personen van de Gemeente Montferland en het Aanwijzingsbesluit van het College van B&W van de Gemeente Montferland met nummer 21int01443, hebben partijen een gezamenlijk een gewichtig maatschappelijk belang om onrechtmatige bewoning tegen te gaan en zorgen voor een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van de sociale woonruimte;
Dit convenant kent de volgende begrippen:
De Gemeente heeft een wettelijke grondslag voor de Gegevensuitwisseling in het algemene en publieke belang conform artikel 6 lid 1 sub e Algemene Verordening Gegevensbescherming, gebaseerd op de Woningwet, Huisvestingwet 2014, de Huisvestingverordening Montferland 2020, artikel 3.9 Wet basisregistratie personen, de circulaire adresonderzoek, artikel 3 Verordening basisregistratie personen van de Gemeente Montferland en het Aanwijzingsbesluit van het College van B&W van de Gemeente Montferland met nummer 21int01443.
De Woningstichting heeft een wettelijke grondslag voor de Gegevensuitwisseling in het gerechtvaardigde belang voor een actuele verhuurdersadministratie, het maatschappelijk belang om onrechtmatige bewoning tegen te gaan en te zorgen voor een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van de sociale woonruimte via de Woningwet en de tussen partijen overeengekomen Prestatieafspraken wonen Montferland 2019-2022.
Artikel 4. Gegevensuitwisseling
De Woningstichting stelt aan Burgerzaken alleen die persoonsgegevens uit haar verhuuradministratie in de Gemeente Montferland beschikbaar, welke noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een bestandsvergelijking met de BRP. De te verwerken persoonsgegevens worden beschreven in Bijlage 1. De wijze waarop de gegevensuitwisseling binnen de verschillende werkprocessen tussen de Woningstichting en burgerzaken wordt uitgevoerd, is opgenomen in Bijlage 2.
Indien één der partijen constateert dat de andere partij de afspraken met betrekking tot de gegevensuitwisseling uit het convenant niet naleeft, zal deze partij het verstrekken van persoonsgegevens als bedoeld in artikel 1 aan de andere partij met onmiddellijke ingang stoppen, waarna onderzoek wordt ingesteld. Op basis van de uitkomst van het onderzoek wordt een beslissing genomen over het verstrekken van persoonsgegevens aan de andere partij.
Partijen stellen elkaar op de hoogte van de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen die ieder der partijen overeenkomstig de AVG heeft genomen ten behoeve van de beveiliging van de persoonsgegevens . Een overzicht van de door de partijen getroffen maatregelen is opgenomen in Bijlage 4.
Partijen stellen elkaar in de gelegenheid de naleving van de beveiligingsmaatregelen door de door een onafhankelijk onderzoeksinstantie te inspecteren in verband met de verwerkingsactiviteiten die onder dit convenant vallen. De partij die de onderzoeksinstantie inschakelt draagt zorg dat de onderzoeksinstantie verplicht is tot geheimhouding van haar bevindingen alsook alle gegevens waarmee de onderzoeksinstantie mee in aanraking komt tegenover derden. De gemeente verstrekt Woningstichting jaarlijks op verzoek een afschrift van het uitgevoerde onderzoek.
Partijen nemen de wettelijke bewaartermijn van de persoonsgegevens conform de Wet basisregistratie persoonsgegevens in acht.
Indien één der partijen tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit dit convenant, zal de andere partij hem deugdelijk en zo gedetailleerd mogelijk in gebreke stellen. De ingebrekestelling zal schriftelijk geschieden waarbij de nalatige partij een redelijke termijn zal worden gegund om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Deze termijn heeft het karakter van een fatale termijn. Indien na de gestelde termijn alsnog niet wordt nagekomen is de partij in verzuim.
De partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen en op grond van dit convenant in verzuim verkeert met het in dit convenant bepaalde, is tegenover de andere partij aansprakelijk voor vergoeding van de door de andere partij geleden c.q. te lijden directe schade. De vergoeding van de schade is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat onder de aansprakelijkheidsverzekering van de Woningstichting in voorkomend geval wordt gedekt. Mocht de verzekering onverhoopt niet tot uitkering overgaan, dan is de aansprakelijkheid voor vergoeding van de geleden en te lijden directe schade beperkt tot een bedrag van max € 50.000,-. In navolging op de voornoemde schadebeperking van de Woningstichting beperkt de Gemeente ook de vergoeding van de schade tot het bedrag dat onder de aansprakelijkheidsverzekering van de Gemeente in voorkomend geval wordt gedekt. Mocht de verzekering onverhoopt niet tot uitkering overgaan dan is de aansprakelijkheid voor de vergoeding van de geleden en te lijden directe schade eveneens beperkt tot een bedrag van max € 50.000,-.
Partijen hebben de mogelijkheid het convenant tussentijds te beëindigen. Beëindiging vindt plaats door opzegging, met inachtneming van een termijn van tenminste drie maanden. Op het moment dat één van de partijen de verplichtingen voortvloeiende uit dit convenant ernstig schendt, dan heeft de andere partij de mogelijkheid om dit convenant met onmiddellijke ingang op te zeggen.
Binnen 1 maand na de datum als bedoeld in artikel 11, eerste lid, van dit convenant wordt de tekst van dit convenant door de Gemeente gepubliceerd op www.overheid.nl.
Artikel 13. Overige Bepalingen
De gehele of gedeeltelijke ongeldigheid van een of meer bepalingen van dit convenant brengt niet de nietigheid of vernietigbaarheid van het gehele document met zich mee. Voor zover de bedoelde ongeldigheid betrekking heeft op een wezenlijk onderdeel van de relatie tussen Partijen, zullen Partijen in overleg vaststellen welke wijzigingen in het convenant noodzakelijk uit die ongeldigheid voortvloeien, waarbij zoveel mogelijk aansluiting gezocht zal worden bij de bedoeling van Partijen zoals die uit het convenant blijkt.
College van burgemeester en wethouders van Montferland
drs. M.J.J. Wagener,
gemeentesecretaris
W.J.A. Gerritsen,
locoburgemeester
Woningstichting Plavei
A. ter Bogt,
Bijlage 1: Te verwerken gegevens
De verstrekking van gegevens heeft uitsluitend betrekking op algemene- en verwijsgegevens over de hoofdhuurder/medehuurder:
De aanleiding voor een onderzoek kan zijn:
Signalen kunnen op verschillende manieren ontvangen worden. Dit kan door een terugmelding via de terugmeldingsvoorziening, via brieven, terug gekomen post, per e-mail, door een aangifte in persoon aan de balie of op basis van een eigen waarneming door de Gemeente. Als een aangifte migratie persoonlijk aan de balie wordt gedaan, wordt altijd op het oude en het nieuwe adres in de BRP van de Gemeente Montferland bekeken of er personen onterecht geregistreerd zijn.
Werkwijze uitwisseling gegevens
Plavei heeft de gehele kantoorautomatisering ondergebracht bij NEH. NEH heeft een ISO 27001 gecertificeerd EN een ISAE 3402 verklaring. Beide rapporten zijn op verzoek in te zien.
Daarnaast werkt Plavei actief aan het veiligheidsbewustzijn van medewerkers, onder andere door het volgen van een E-learning. En hebben we een privacyreglement. Een register verwerkingsactiviteiten. En een procedure meldplicht datalekken.
Gemeente Montferland hanteert de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en legt daarover via de ENSIA methodiek (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) verantwoording af aan de externe toezichthouders bij het Rijk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-322746.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.