Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland over Beleidsregels Bijzondere Bijstand en Individuele Inkomenstoeslag Westland 2018 (2e wijziging 2021)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland;

 

overwegende dat;

de beleidsregels aangepast dienen te worden aan de huidige uitvoeringspraktijk en dat er verduidelijking en vereenvoudiging nodig is voor verstrekking van computers;

 

gelet op artikel 35 en 36 van de Participatiewet;

gelet op artikel 108 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit vast te stellen:

 

Beleidsregels Bijzondere Bijstand en Individuele Inkomenstoeslag Westland 2018

(2e wijziging 2021)

Artikel I

De Beleidsregels Bijzondere Bijstand en Individuele Inkomenstoeslag Westland 2018 worden als volgt gewijzigd:

 

  • A.

    Artikel 5 Toegang tot bijzondere bijstand

    de tabel vervangen door deze tabel:

Bijzondere bijstand

% Inkomen gebaseerd op de van toepassing zijnde bijstandsnorm

Maximaal vermogen/ vrij te laten vermogen

Algemene kosten van bestaan

  • -

    Duurzame gebruiksgoederen en

    woninginrichting

  • -

    Woonkosten

  • -

    Aanvulling levensonderhoud jongeren

100%

Vermogen wordt geheel in aanmerking genomen

Individuele Bijzondere Kosten

110%

vermogensgrens artikel 34, lid 3 van de wet.

Computerregeling

Schoolkosten MBO

Gemeentepolis

Tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering

120%

vermogensgrens artikel 34, lid 3 van de wet.

Sociale participatie

110%

vermogensgrens artikel 34, lid 3 van de wet

Toeslag alleenstaande ouder met

een toeslagpartner

100 %

vermogensgrens artikel 34, lid 3 van de wet

Individuele Inkomenstoeslag

110%

vermogensgrens artikel 34, lid 3 van de wet

 

  • B.

    De toelichting bij artikel 6 Draagkracht algemeen als volgt aan te vullen:.

    Belanghebbende(n) met een uitkering voor levensonderhoud op grond van het Bbz en belanghebbenden met schuldhulpverlening worden niet geacht over draagkracht te beschikken.

    Een ‘belanghebbende met schuldhulpverlening’ is iemand met een schuldsaneringsregeling op grond van de Wsnp of een minnelijke schuldregeling.

    De belanghebbende verkeert in het voortraject of reeds in een lopende schuldregeling en kan daarmee aanspraak kan maken op bijzondere bijstand.

    Dit sluit aan bij de omschrijving uit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg.)

    Voorwaarde is dat de belanghebbende goed meewerkt mee aan aflossen en/of reserveren voor het afbetalen van de schulden.

 

  • C.

    Artikel 8, lid 6 over draagkracht komt te vervallen.

 

  • D.

    Artikel 16 reiskosten lid 2, lid 3 en lid 5 komen als volgt te luiden:

     

    • 2.

      Voor de reiskosten van bezoek aan een tot een normaliter tot het gezin behorend gezinslid verblijvend in een voorziening zoals onder meer: het ziekenhuis, in detentie, een asielzoekerscentrum of in een (verpleeg)inrichting of in een andere soortgelijke voorziening verblijvend, wordt bijzondere bijstand verstrekt.

    • 3.

      De bijzondere bijstand wordt in verstrekt voor maximaal twee bezoeken per week in een (verpleeg)inrichting buiten een straal van 10 kilometer, maximaal één bezoek per maand in een penitentiaire inrichting en maximaal één keer per week voor bezoek aan een asielzoekerscentrum .

    • 5.

      De reiskosten voor het volgen van een cursus vanwege taal en inburgering waarvoor de belanghebbende meer dan 10 kilometer moet reizen omdat op het niveau van belanghebbende er naar oordeel van het college geen passend aanbod dichterbij aanwezig is.

  • E.

    de toelichting op Artikel 18 Eigen bijdrage juridische ondersteuning wordt geheel gewijzigd en komt als volgt te luiden:

     

    Het Juridisch Loket helpt met verheldering van de vraag en geeft gratis juridisch advies. Als dat nodig is, verwijst het Juridisch Loket door naar de juiste persoon of instantie die verder kan helpen.

     

    Wanneer eerst advies gevraagd wordt aan het Juridisch Loket en deze een doorverwijzing geeft naar een advocaat, bestaat recht op een korting op de eigen bijdrage van de tegemoetkoming in de advocaatkosten.

     

    Het besluit waarmee de Raad voor Rechtsbijstand gesubsidieerde mediation of rechtsbijstand toekent heet ' toevoeging'. Wanneer een klant een toevoeging krijgt, betaalt de Raad (een groot gedeelte van) de salariskosten van de mediator of advocaat. De toevoeging kan door de klant worden aangevraagd via de mediator of advocaat.

    Als de Raad voor Rechtsbijstand beslist dat de klant recht heeft op een toevoeging, dan krijgen zij automatisch de korting op hun eigen bijdrage. De hoogte van de korting staat vermeld op www.rechtsbijstand.nl

     

  • F.

    Artikel 20 Kosten Sociale participatie en gezonde leefstijl volwassenen

     

    Het artikel wordt niet gewijzigd, de bijbehorende toelichting wordt als volgt aangevuld:

     

    Als er sprake is van gezinshereniging dan kan de partner al in het kalenderjaar van de hereniging gebruik maken van het budget sociale participatie. Dat wil zeggen dat na gezinshereniging voor het nieuwe gezinslid een aanvraag kan worden ingediend.

 

  • G.

    Artikel 21 Verstrekking van een computer, geheel nieuwe tekst deze komt als volgt te luiden:

    • 1.

      Aan belanghebbende kan op aanvraag bijzondere bijstand voor een computer worden verstrekt.

    • 2.

      De voorwaarden voor aanvraag en verstrekking zijn:

      • a.

        een belanghebbende kan een aanvraag indienen voor zichzelf en/of voor de in het gezin ten laste komende kinderen;

      • b.

        bij de aanvraag wordt aangetoond dat er sprake is van een langdurig laag inkomen tot maximaal 120% van de toepasselijke bijstandsnorm;

      • c.

        de aanvrager beschikt niet over vermogen dat hoger is dan de vermogensgrens zoals genoemd in artikel 34, lid 3 van de Participatiewet;

      • d.

        de aanvrager verklaart dat de belanghebbende de computer nodig heeft voor het volgen van middelbaar onderwijs, sociale activering of participatie in de samenleving;

      • e.

        studenten die recht hebben op studiefinanciering en kinderen tot en met de basisschool zijn uitgesloten van de computerregeling;

      • f.

        gehuwden/partners worden geacht gebruik te kunnen maken van dezelfde computer, aan hen wordt gezamenlijk maximaal één computer verstrekt;

      • g.

        voor de belanghebbende voor wie de computer wordt aangevraagd, mag in de voorgaande 5 jaar niet eerder bijzondere bijstand zijn ontvangen voor een computer.

    • 3.

      De computer wordt verstrekt in natura waarvan de waarde maximaal € 500,00 bedraagt.

    • 4.

      Onder computer wordt verstaan: een desktop, tablet of een laptop, daarnaast software monitor, toetsenbord, muis en printer;

    • 5.

      De computer wordt één keer per vijf jaar verstrekt, tenzij er redenen zijn om hiervan af te wijken;

    • 6.

      Het college is bevoegd om in bijzondere gevallen af te wijken van de in dit artikel gestelde voorwaarden.

De toelichting op artikel 21 komt als volgt te luiden:

 

Er kan ééns per vijf jaar een computer verstrekt worden. Dit is de gebruikelijke levensduur van een computer. Het maximale bedrag van € 500,- geldt voor het geheel van de verstrekking. Dit geldt voor desktop, tablet of een laptop, software en printer. De computer wordt in natura verstrekt via de Westlandpas. De computer wordt aan de aanvrager verstrekt door leveranciers die hierover afspraken hebben gemaakt met Westlandpas.

Artikel II

Deze wijziging treedt in werking op 1 oktober 2021.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders

d.d. 7 september 2021.

de secretaris,

A.C. Spindler

de burgemeester,

B.R. Arends

Naar boven