Z880841 - Gemeente Rhenen - Herinrichting Bantuinweg 15 – 09 - 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen, hiertoe bevoegd op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994).

G E L E T O P

- de doelstellingen en de bepalingen van de WVW 1994

- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW)

 

 

 

A A N L E I D I N G

Aan de Bantuinweg te Rhenen, op de plek van de oude Daltonschool, bouwt de gemeente een nieuw Integraal Kind Centrum (IKC). Met de realisatie van het IKC wordt ook direct de openbare ruimte eromheen vernieuwd zodat deze beter aansluit op de nieuwe situatie. Het doel van deze herinrichting is het vergroten van de veiligheid, waarbij fietsers en voetgangers centraal staan, en het realiseren van een herkenbare, verkeersveilige en kindvriendelijke schoolomgeving. Om dit te realiseren, wordt een deel van de Bantuinweg, met in het verlengde een deel van de Zandheuvelweg en een deel van de Oude Veenendaalseweg, aangepakt en een schoolzone aangebracht. De tekening van het exacte gebied is te vinden onder ‘bijlage’.

De maximale toegestane snelheid in het herinrichtingsgebied gaat van woonerf (15 km/uur) naar 30 km/uur, met in de schoolzone een adviessnelheid van 20 km/uur. Vanwege veiligheidsoverwegingen wordt deze snelheid aangepast. Met ‘schoolzone’ wordt het stuk van de Bantuinweg tussen de Zandheuvelstraat en Willem van Nasstraat bedoeld. Fietsers en voetgangers staan centraal, auto’s zijn in de schoolzone te gast. Automobilisten zien dat zij te gast zijn, doordat de rijbaan smal is. Voetgangers krijgen in de nieuwe situatie meer ruimte door de realisatie van brede stoepen.

Daarnaast wordt de voorrangssituatie op het kruispunt Zandheuvelstraat – Zandheuvelstraat (doodlopend gedeelte aan de noordzijde) gewijzigd van een gelijkwaardig kruispunt naar een uitritconstructie.

 

O V E R W E G E N D E

- dat de Bantuinweg is gelegen binnen de bebouwde kom van Rhenen en bij de gemeente Rhenen in beheer is;

- dat de wegcategorisering van de Bantuinweg een erftoegangsweg is;

- dat uit het oogpunt van het in stand houden van en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en daarmee verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, conform artikel 2, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994, het gewenst is om de inrichting van de weg af te stemmen op de gewenste functie en gebruik;

 

- het beoogde kan worden bereikt door de Bantuinweg, tussen de Zandheuvelstraat en Willem van Nasstraat, her in te richten waarbij gemotoriseerd verkeer “te gast” is en ondergeschikt aan de fiets;

- dat de inrichting van de Bantuinweg een positieve bijdrage levert voor het stimuleren van duurzame verplaatsingswijzen zoals fietsen en het ontmoedigen van autoverkeer;

- dat de maximumsnelheid wordt aangepast van woonerf naar 30 km/uur, met in de schoolzone een adviessnelheid van 20 km/uur;

- dat de inrichting van en woonerf niet aansluit op de functie schoolzone, omdat bij een woonerf een voetpad ontbreekt waardoor voetgangers over de straat zouden moeten lopen. Een snelheidsregime van 30 km/uur met brede voetpaden vergroot de veiligheid;

- dat het snelheidsregime in de omliggende straten 30 km/uur is, waardoor de maximum snelheid op de Bantuinweg beter aansluit op de omgeving;

- dat naast de veiligheid voor fietsers, ook de veiligheid voor voetgangers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor voetgangers, door het realiseren van een brede stoep waar kinderen zich veilig kunnen verplaatsen en uitstappen;

- dat de herinrichting van de Bantuinweg bijdraagt aan een herkenbare, verkeersveilige en kindvriendelijke schoolomgeving;

- dat de voorrangssituatie op het kruispunt Zandheuvelstraat - Zandheuvelstraat gewijzigd wordt van gelijkwaardig naar een uitritconstructie;

- dat deze wijziging in de voorrangssituatie de veiligheid vergroot;

- dat de herinrichting bijdraagt aan het toekomstbestendig maken van de omgeving, waarmee wordt voorbereid op klimaatveranderingen, waaronder meer hevige regenbuien, meer droogte en hitte (klimaatadaptie);

- dat de herinrichting daarnaast voorziet in een leefbare omgeving door een groene inrichting van het plan;

- dat omwonenden uitgebreid betrokken zijn geweest bij de planvorming. Daarnaast is het ontwerp aan omwonenden gepresenteerd, wat betekent dat aanwonenden geïnformeerd zijn over het plan en de strekking daarvan;

- dat met de herinrichting van de Bantuinweg de overbodige bestaande bebording en markeringen kunnen worden verwijderd;

- dat met de herinrichting van de Bantuinweg verschillende borden en verkeerstekens worden geplaatst. Een en ander zoals aangegeven op de hierna geplaatste tekening en onder ‘besluiten’

 

J U R I D I S C H K A D E R

1. de betreffende weg in beheer is bij de gemeente Rhenen en het college bevoegd is tot het nemen van verkeersbesluiten voor deze wegen op grond van het bepaalde in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en op grond van artikel 18, eerste lid, sub d van de Wegenverkeerswet.

2. artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de borden A1/A2, zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

A D V I S E R I N G

Het overleg, bedoeld in artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), over de herinrichting van de Bantuinweg heeft plaatsgevonden met de (door de) korpschef van de politie (gemandateerde vertegenwoordiger) van de eenheid Midden Nederland, team Verkeer, cluster Oost-Utrecht. De Korpschef van politie adviseert dat er vanwege de politie geen bezwaren zijn,

mits de borden en overige fysieke maatregelen worden ingesteld conform het gestelde in het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

 

B E S L U I T E N

1. De maximum toegestane snelheid in de Bantuinweg (deels), met in het verlengde een deel van de Zandheuvelstraat en een deel van de Oude Veenendaalseweg, gaat van 15 km/uur naar 30 km/uur. Dit wordt tot uitdrukking gebracht door:

a. Het plaatsen van de borden A0130zb begin zone maximumsnelheid 30 km/uur, G05 woonerf en G06 einde woonerf bij het kruispunt Zandheuvelstraat – Zandheuvelstraat (doodlopend gedeelte aan de noordzijde);

b. Het plaatsen van de borden de borden A0130zb begin zone maximumsnelheid 30 km/uur, G05 woonerf en G06 einde woonerf op de Oude Veenendaalseweg;

2. Het stuk Bantuinweg tussen de Willem van Nasstraat en de Zandheuvelstraat wordt ingericht als schoolzone en fietsstraat, waarbij een adviessnelheid van 20 km/uur geldt. Dit wordt tot uitdrukking gebracht door:

a. het plaatsen van het bord J21 vooraanduiding overstekende kinderen ‘schoolzone’ en A0420 adviessnelheid 20 km/uur op de Bantuinweg na de kruising Bantuinweg – Willem van Nassaustraat;

b. het plaatsen van het bord J21 vooraanduiding overstekende kinderen ‘schoolzone’ en A0420 adviessnelheid 20 km/uur op de Zandheuvelstraat;

3. De voorrangssituatie op het kruispunt Zandheuvelstraat – Zandheuvelstraat (doodlopend gedeelte aan de noordzijde) wordt gewijzigd van een gelijkwaardig kruispunt naar een uitritconstructie;

4. De nu aanwezige verkeersborden en markeringen worden verwijderd.

 

Rhenen, 14 september 2021

Namens burgemeester en wethouders van Rhenen

 

Jaap Huibers

Manager

 

Bekendmaking/Inzage

Dit besluit wordt op 15 september 2021 bekendgemaakt in het huis-aan-huisblad Hét Gemeentenieuws en de Staatscourant. Na deze publicaties ligt het onderhavige besluit voor belanghebbenden ter inzage in de hal van het gemeentehuis. U kunt een afspraak maken om het besluit in te zien, zie hiervoor www.rhenen.nl/contact of u kunt bellen met het nummer 14 0317.

 

Vragen/toelichting:

Voor een toelichting op, of eventuele vragen over, dit verkeersbesluit kunt u zich wenden tot Bertus Kamps , telefoonnummer (0317) 681 694.

 

Inwerk ing treding

Het besluit treedt in werking op de dag volgend op de datum waarop het besluit is bekendgemaakt

 

Bezwaar

Tegen dit verkeersbesluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na datum van publicatie een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift bij ons college indienen. Een gemotiveerd bezwaarschrift kunt u sturen naar:

College van burgemeesters en wethouders

Commissie bezwaarschriften

Postbus 210

3910 AE Rhenen

Vergeet uw bezwaarschrift niet te ondertekenen! Ook kunt u een bezwaarschrift indienen via ons webformulier op www.rhenen.nl.

 

Bijlage

Tekeningen van de herinrichting van de Bantuinweg.

 

Naar boven