Gemeenteblad van Coevorden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Coevorden | Gemeenteblad 2021, 312917 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Coevorden | Gemeenteblad 2021, 312917 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Coevorden, verkeersbesluit Trekkenweg Holsloot
INSTELLEN 60 KM/U ZONE TREKKENWEG HOLSLOOT
Het college van burgemeester en wethouders van Coevorden neemt een verkeersbesluit voor het weggedeelte:
- Trekkenweg, Vleddersweg en Deutlanden te Holsloot.
Het gaat om de volgende maatregelen:
De Trekkenweg en de Vleddersweg liggen aan de noordzijde van de Hoogeveensche Vaart en zijn erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met gemengd verkeer. Aan de zuidzijde van de Hoogeveensche Vaart ligt een weg die beter geschikt is voor doorgaand verkeer met een vrijliggend fietspad. De Trekkenweg sluit aan op het grondgebied van de gemeente Emmen. De gemeente Emmen heeft op 8 december 2020 reeds een verkeersbesluit genomen om de Trekkenweg aan te wijzen als 60 km/u zone. Het gedeelte Trekkenweg in de gemeente Emmen was reeds verboden voor vrachtverkeer, uitgezonderd landbouwverkeer.
Op 29 oktober 2013 is het Mobiliteitsplan “Op weg naar duurzame mobiliteit” door de gemeenteraad vastgesteld. In hoofdstuk 3 Visie en Doelstellingen in paragraaf 3.2 zijn de uitgangspunten genoemd. Deze uitgangspunten zijn o.a.:
- het verbeteren van de leefbaarheid door het realiseren van verblijfsgebieden (30 en 60 km zones met een lage intensiteit en hoge veiligheid);
- het beperken van doorgaand verkeer in de verblijfsgebieden (geldt zowel voor binnen als buiten de bebouwde kom).
In hoofdstuk 5 Landelijk Coevorden in paragraaf 5.2 Buitengebied is aangegeven dat voor het inrichten van 60 km/u zones deze gebiedsgericht en fasegewijs zullen worden ingericht om de doelstellingen te behalen.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Verkeersmaatregelen en argumentatie
Hieronder worden de in te stellen verkeersmaatregelen besproken.
Op de in dit besluit bedoelde weggedeelten wordt een 60 km/u zone ingesteld. Voor het exacte wegvak wordt verwezen naar de situatietekening behorende bij dit besluit.
Door het instellen van de 60 km/u zone ontstaat een veiliger situatie voor weggebruikers en bewoners. De Trekkenweg, de Vleddersweg en de Deutlanden hebben de functie om de percelen te ontsluiten en zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom. Conform het landelijke beleid dient dan een snelheidsregime van 60 km/u te worden ingesteld. Wel moet aan diverse inrichtingseisen worden voldaan voordat een 60 km/u zone mag worden ingesteld. Zo dient de maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld.
Het weggedeelte dat valt binnen de 60 km/u zone is zodanig ingericht dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg en haar omgeving. De Trekkenweg en de Vleddersweg wordt naast het lokale verkeer gebruikt door agrarisch verkeer en overig langzaam verkeer (fietsers en bromfietsers); er is sprake van gemengd gebruik. Om de snelheidsverschillen tussen de verschillende weggebruikers te verkleinen wordt de maximum snelheid teruggebracht naar maximaal 60 km/u. Om deze snelheidszonering duidelijk aan te geven gaan wij opvallende portalen plaatsen.
De weggedeelten Trekkenweg en Vleddersweg zijn qua wegbreedte niet geschikt voor vrachtverkeer. Een gedeelte van de Trekkenweg ligt in de gemeente Emmen en hier is reeds een verbod voor vrachtverkeer van kracht. Aan de Vleddersweg en de Trekkenweg liggen landbouwpercelen. Deze dienen bereikbaar te blijven voor het landbouwverkeer.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer hebben overleg gepleegd met de Politie.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
De teamleider Vastgoed en Infrastructuur is door een geldend mandaatbesluit door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.
1. De weggedeelten Trekkenweg, Vleddersweg en Deutlanden gelegen in de gemeente Coevorden aan te wijzen als 60 km/u zone door het plaatsen van bord A1 (begin 60 km/u zone) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 tot aan de gemeentegrens met de gemeente Emmen. De borden worden geplaatst zoals is aangegeven conform situatietekeningnr. 21.035-01.
2. Een verbod voor vrachtverkeer in te stellen op de Vleddersweg door het plaatsen van bord C7 (gesloten voor vrachtauto’s) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. Een uitzondering te maken voor het landbouwverkeer door het plaatsen van een onderbord met de tekst “uitgezonderd” en het symbool van een tractor. De borden worden geplaatst zoals is aangegeven conform situatietekeningnr. 21.035-01.
3. Dit besluit te publiceren in de digitale Staatscourant www.Staatscourant.nl en op de website www.officiëlebekendmakingen.nl
4. Belanghebbenden erop te wijzen dat tegen het onder 1 vermelde binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Coevorden, Postbus 2, 7740 AA Coevorden.
Burgemeester en wethouders van Coevorden,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-312917.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.