Gemeenteblad van Den Helder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2021, 300308 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2021, 300308 | beleidsregel |
Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent de nalevingsaanpak bij de uitvoering van de Tozo (Beleidsregels Naleving Besluit Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo) gemeente Den Helder)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder;
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht, de Participatiewet en het Besluit Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo);
Vast te stellen de BELEIDSREGELS NALEVING BESLUIT TIJDELIJKE OVERBRUGGINGSREGELING ZELFSTANDIGE ONDERNEMERS (Tozo)Gemeente Den Helder
Paragraaf 1 Begripsbepalingen 3
Paragraaf 2 Uitgangssituatie 3
Paragraaf 4 Controle achteraf 4
Paragraaf 5 Rechtmatigheidseisen 4
Paragraaf 2 Controle aan de poort 5
Paragraaf 3 Controle tijdens uitkering en nacontrole 6
Paragraaf 4 Afhandeling controle 7
Paragraaf 5 Terugvordering/boete 7
Hoofdstuk 3 Risicosignalen Inlichtingenbureau 9
Paragraaf 1 Aanpak risicosignalen 9
Paragraaf 2 Aard risicosignalen 9
Paragraaf 3 Uitkomsten controle op risicosignalen en vervolgstappen 11
In maart/april 2020 zijn in korte tijd een enorm aantal aanvragen ontvangen, terwijl de Tozo-regeling nog niet van kracht was en nog niet was gepubliceerd. Dit vergde veel flexibiliteit en inventiviteit van de uitvoerende organisatie.
Uitgangspunten voor de controle van de aanvraag/rechtmatige verstrekking zijn:
Oorspronkelijk konden aanvragen Tozo van 24 maart tot 1 juni 2020 worden ingediend. Deze regeling is daarna verschillende keren verlengd. Na de eerste verlenging zijn cijfers toegevoegd aan de Tozo-regelingen om het verschil in voorwaarden duidelijk te maken.
Onderstaand een overzicht van de tot nu toe bekende – en verwachte- regelingen:
Overeenkomstig de richtlijnen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is de eigen verklaring van de aanvrager, waarin hij aangeeft te voldoen aan de rechtmatigheidseisen van de Tozo, leidend voor de afhandeling van de aanvraag. In beginsel worden dan ook geen bewijsstukken opgevraagd in de aanvraagprocedure van Tozo-levensonderhoud, tenzij de aanvraag (op onderdelen) onduidelijk is en vragen oproept. Dan wordt contact opgenomen met de aanvrager en zo nodig aanvullende bewijsstukken opgevraagd bij aanvrager of bij derde.
De verklaring in de aanvraagprocedure Tozo-levensonderhoud is ingericht op de rechtmatigheidsvereisten, zoals die voor elk van de Tozo-regelingen specifiek gelden. Voor de snelle afhandeling is een aantal procesbesluiten genomen dat door Halte Werk is afgestemd met de accountant.
De Cirkel van naleving als onderdeel van de visie op naleving en hoogwaardige handhaving, zoals gehanteerd bij de Participatiewet, vormt ook de basis voor de preventieve en repressieve nalevingsaanpak bij de uitvoering van de Tozo.
Er wordt ingezet op het goed en vroegtijdig informeren van de aanvragers/ontvangers Tozo over hun rechten en plichten bij de aanvraag, via de website en een brief specifiek gericht op het informeren over welke gegevens en wijzigingen dienen te worden gemeld. Daarnaast wordt er geanticipeerd en gestuurd op risico’s en signalen. Zowel bij preventie als bij repressie zijn maatwerk, zorgvuldigheid en aandacht de kernprincipes.
Aan de poort en gedurende de uitkeringsverstrekking wordt ingezet op het, controleren of de aanvragen voldoen aan de rechtmatigheidsvereisten. Een geautomatiseerde dan wel handmatige controle van de BRP-inschrijving en de controle op de inschrijving van de onderneming bij de Kamer van Koophandel (KvK) zijn daar onderdeel van. Deze gegevens, in combinatie met de verklaring van de ondernemer, leiden tot toekenning of afwijzing.
Bij de aanvraag van het Tozo-bedrijfskrediet 1, 2, 3 en 4 wordt beoordeeld of er een Corona gerelateerd liquiditeitstekort is en wat de vaste bedrijfslasten en incidentele uitgaven zijn, die nodig zijn voor voortzetting van de onderneming. De aanvrager levert hiertoe bankafschriften en jaarcijfers aan. Daarnaast toont de aanvrager van een bedrijfskrediet zijn/haar identiteit aan door het overleggen van een identiteitsbewijs.
De controle achteraf vindt plaats via de verwerking van mutaties ontvangen van de uitkeringsgerechtigde zelf, signalen voortvloeiend uit een mutatie of afkomstig van een derde en op basis van vooraf door het Ministerie vastgestelde risicosignalen. Voor het laatste zal Halte Werk gebruik maken van het IB. Ook vinden themacontroles plaats.
Paragraaf 5 Rechtmatigheidseisen
Tijdens het rechtmatigheidsonderzoek wordt vastgesteld of de (hoogte van de) te verstrekken/verstrekte uitkering of bedrijfskrediet correct is. Dit onderzoek vindt plaats aan de poort, ingeval van mutatie of melding tussentijds en achteraf aan de hand van IB-signalen en waar van toepassing een themacontrole. Ook is er een steekproefsgewijze controle.
Voor de rechtmatigheid van de Tozo zijn o.a. de volgende documenten relevant:
De AMvB Tozo d.d. 21 april 2020;
De ministeriële regeling i.v.m. uitbreiding doelgroep Tozo d.d. 1 mei 2020;
Wijziging ministeriële regeling i.v.m. Tozo 2 d.d. 29 mei 2020;
Wijziging AMvB Tozo i.v.m. Tozo 3 d.d. 1 oktober 2020;
Wijziging ministeriële regeling i.v.m. hoogte uitvoeringskosten d.d. 1 oktober 2020;
Halte Werk tracht de risico’s met betrekking tot misbruik en oneigenlijk gebruik, voor zover mogelijk, te minimaliseren. Door middel van een risicoanalyse is het aanvraag-toekenningsproces tegen het licht aangehouden. Verder zullen aan de hand van de signalen van het IB onvolkomenheden worden opgepakt. Ook zal via themacontroles misbruik of oneigenlijk gebruik worden aangepakt. Aan de hand van de risicoanalyse is onderstaand controleplan opgesteld.
Paragraaf 2 Controle aan de poort
Elke aanvraag wordt naast het checken van de verklaring van de aanvrager gecontroleerd op de navolgende onderdelen. Deze controle vindt plaatst via de softbot of handmatig.
Paragraaf 3 Controle tijdens uitkering en nacontrole
Ontvangers van de uitkering geven mutaties door. Signalen uit mutaties worden direct na ontvangst opgepakt en afgehandeld. Dit geldt ook voor interne of externe meldingen. Daarnaast wordt de nacontrole gedaan op basis van door het Inlichtingenbureau aangeleverde risicosignalen. Alle aangeleverde signalen worden onderzocht. Er vindt een vooronderzoek plaats op basis van data analyse. Waar sprake is van een afwijking of een factor die van invloed is op rechtmatigheid, wordt geautomatiseerd een werkproces klaargezet.
Themacontroles komen tot stand op basis van bevindingen tijdens de verstrekking van de Tozo-uitkering en tijdens de nacontrole. Dit kunnen bevindingen zijn van Halte Werk of een landelijk veel voorkomend fraudefenomeen. Deze thema’s zitten niet vervat in de risicosignalen van het IB. Afhankelijk van beschikbare informatie zal beoordeeld worden of een themacontrole wenselijk is. Voorbeelden van themacontroles zijn:
Er zal geen thema onderzoek naar alimentatie-inkomsten worden gedaan, omdat bij aanvang Tozo 1 daar niet duidelijk over is gecommuniceerd en voor Tozo 2, 3, en 4 geldt net als bij Tozo 1 dat verificatie van alimentatie-inkomsten niet mogelijk is. Bij alimentatie wordt daarom uitsluitend uitgegaan van de verklaring van de ondernemer. Indien alimentatie is gemeld, wordt deze gekort op de uitkering.
Paragraaf 4 Afhandeling controle
Bij de controle van de Tozo weegt zwaar dat de regeling snel ingevoerd kon worden en ook nu nog snel kan worden uitgevoerd waarbij flexibel kan worden ingesprongen op tussentijdse wijzigingen in regelgeving. Hiermee kunnen de grote aantallen aanvragen en mutaties voortvarend worden afgehandeld en de administratieve lasten voor zowel de gemeente als de zelfstandige enigszins beperkt blijven. Om deze reden is de controle vooraf beperkt uitgevoerd.
De controles (voor, tijdens en na) worden afgehandeld conform landelijke wet- en regelgeving. Voorts worden de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ, de beleidsregels bestuurlijke boete en de beleidsregels Terug- en invordering Participatiewet, IOAW en IOAZ van overeenkomstige toepassing verklaard op de Tozo.
Bij de controles wordt gebruik gemaakt van de beschikbare mogelijkheden, zoals het Inlichtingenbureau, Suwinet, Kamer van Koophandel, BRP en openbare bronnen op internet. De controles vinden plaats op basis van het controleplan, zoals in deze beleidsregels verwoord in paragraaf 1 t/m 4 van hoofdstuk 2, paragraaf 1 t/m 3 hoofdstuk 3 en 4. Het college neemt vervolgens altijd op basis van individuele omstandigheden een gemotiveerd besluit (maatwerk).
Voor het afhandelen van de IB signalen is een werkinstructie gemaakt. Hierin wordt aangegeven wanneer er wel of geen sprake is van schending inlichtingenplicht. Waar dat vanaf hangt, heeft te maken in hoeverre Halte Werk de ondernemers hierover heeft geïnformeerd.
Verder wordt per soort melding van het Inlichtingenbureau uitgelegd hoe deze afgehandeld wordt. Maatwerk, zorgvuldigheid en aandacht zijn hierbij de kernprincipes.
Paragraaf 5 Terugvordering/boete
In geval er ten onrechte of teveel uitkering is verstrekt dan kan/moet het college de teveel verstrekte uitkering terugvorderen op basis van de Participatiewet en de Beleidsregels Terug- en invordering Participatiewet, IOAW en IOAZ.
Als gevolg van de systematiek van de Tozo, waaronder het in eerste instantie uitgaan van geschatte inkomsten, en het feit dat de administratieve lasten niet in verhouding staan tot het terugvorderen van minimale afwijkingen tussen de betaalde uitkering en het uiteindelijke recht, worden conform de Beleidsregels Terug- en invordering Participatiewet, IOAW en IOAZ voor de Tozo de volgende drempelbedragen toegepast bij het instellen van een terugvordering:
Bij de start van de uitvoering van de Tozo was nog geen compleet zicht op alle rechten en plichten. Later zijn de zelfstandigen alsnog uitgebreid geïnformeerd over welke gegevens of wijzigingen dienen te worden gemeld. Vanaf Tozo 2 zijn de aanvragers direct bij aanvang van de uitkering volledig op hun rechten en plichten gewezen.
Gelet op de systematiek van de Tozo, de snelheid waarmee deze regeling moest worden ingevoerd en de samenstelling van de doelgroep, die veelal niet bekend is met de Pw en de daaraan verbonden voorwaarden, wordt alleen van schending van de inlichtingenplicht gesproken als aantoonbaar is vastgesteld dat aanvrager/ontvanger ermee bekend was dat deze gegevens dienen te worden gemeld oftewel dat er expliciet over is gecommuniceerd. Indien niet aantoonbaar of bij twijfel vindt terugvordering op grond van artikel 58, tweede lid Pw plaats.
Wanneer er wel sprake is van het overtreden van de inlichtingenplicht, dan beoordeelt het college of er sprake is van verwijtbare schending van de inlichtingenplicht. Naast de terugvordering moet dan op basis van de Pw en de beleidsregels Bestuurlijke boete ook een waarschuwing of boete worden opgelegd. Het boete onderzoek vindt plaats overeenkomstig de werkwijze binnen de Participatiewet.
Met het opleggen van een waarschuwing of boete wordt terughoudend omgegaan, namelijk uitsluitend bij evidente verwijtbaarheid bij de schending van de inlichtingenplicht. Bij onbewust onbekwaam handelen is er dus geen sprake van een verwijtbare gedraging.
Bij de Tozo zal een terugvordering vanwege niet volledig gekorte inkomsten vaker aan de orde zijn dan bij de Pw, omdat bij de aanvraag wordt uitgegaan van een schatting van de inkomsten en het waarschijnlijk is dat deze schatting achteraf niet helemaal correct blijkt te zijn geweest. Bij teveel gekorte inkomsten wordt het verschil tussen teveel gekorte inkomsten en werkelijke inkomsten nabetaald.
In afwijking van de beleidsregels Terug- en invordering Participatiewet en invordering boetes wordt bij voortduren van de Coronamaatregelen, welke van invloed zijn op die specifieke branche, voor de duur van 6 maanden ambtshalve of op verzoek van de ontvanger, die zijn bedrijf uitoefent in die branche, zonder nader onderzoek uitstel van betaling verleend voor de terugbetaling van vordering Tozo- levensonderhoud of Tozo-bedrijfskrediet. Indien op basis van een generieke landelijke maatregel uitstel van betaling wordt verleend voor de terugbetaling van het Tozo-bedrijfskrediet, is die termijn van toepassing. Indien overeenkomstig de maatregel affaire kinderopvangtoeslag landelijk uitstel van betaling wordt verleend aan de debiteur, is die termijn van toepassing.
Heeft de ontvanger meerdere bedrijven waarvan 1 of meer niet geraakt worden door de ten tijde van de aanvraag om uitstel geldende Corona-maatregelen dan vindt nader onderzoek plaats naar de financiële en persoonlijke omstandigheden van de ondernemer. Op basis van dit onderzoek, welke overeenkomstig de beleidslijn voor Bbz-bedrijfskredieten plaatsvindt, oordeelt het college of uitstel van betaling uitkomst biedt dan wel of ondersteuning in andere zin meer perspectief geeft.
In afwijking van de beleidsregels Terug- en invordering Participatiewet, IOAW en IOAZ komen Tozo-vorderingen niet voor kwijtschelding of afkoop in aanmerking.
De lening ingevolge het Tozo-bedrijfskrediet komt niet voor kwijtschelding of afkoop in aanmerking.
Ingeval de vordering niet (meer) wordt terugbetaald, wordt met debiteur in contact getreden en worden de financiële omstandigheden van de debiteur beoordeeld. Als de debiteur hieraan niet meewerkt of niet bereid is een nieuwe minnelijke schikking te treffen, dan wordt een rapport opgesteld over de ontstaansgrond van de vordering, de bekende gegevens over de onderneming en de ondernemer en het verloop van de invordering. Op basis van dit rapport wordt met het 4-ogenprincipe besloten al dan niet tot dwanginvordering over te gaan.
Hoofdstuk 3 Risicosignalen Inlichtingenbureau
De risicosignalen, die door het IB worden aangeleverd, worden allemaal gecontroleerd waarbij een eerste schifting plaatsvindt met behulp van data-analyse. Bij de risicosignalen wordt de prioriteitstelling volgordelijk aangegeven. Hierbij staat ook vermeld wat al is gecheckt bij aanvraag en wat nog valt onder nacontrole. Daarnaast is er sprake van een aantal signalen welke een detaillering zijn van een risico-signaal van het IB.
Paragraaf 2 Aard risicosignalen
Paragraaf 3 Uitkomsten controle op risicosignalen en vervolgstappen
De door IB aangeleverde bestanden neemt Halte Werk op in een data-analysebestand. Daarin wordt de IB-informatie vergeleken met gegevens in de eigen administratie, zodat kan worden beoordeeld of door IB geconstateerde belemmeringen relevant zijn of al zijn verwerkt door Halte Werk. De data-analyse leidt tot een aantal detailanalyses. Daarin zijn klanten opgenomen waarvoor mogelijk nader onderzoek moet plaatsvinden. Voor de klanten waarvoor dit geldt, worden werkprocessen opgestart.
Bij de afhandeling van een werkproces wordt het volledig recht bekeken. Ingeval van samenloop van signalen worden deze signalen samengevoegd en afgehandeld. Een signaal waarbij de Tozo-uitkering nog loopt, krijgen prioriteit in de afhandeling.
Vanuit IB kan een belemmering terugkomen op bedrijfskrediet. Het signaal is dan dat een bedrijf meerdere bedrijfskredieten heeft aangevraagd of er een combinatie is met een belemmering op een uitkering levensonderhoud.
Waar verificatie van inkomsten bij de Belastingdienst op individuele basis moet plaatsvinden, is de verklaring van de aanvrager/ontvanger leidend. Het is niet doenlijk deze per klant individueel op te gaan vragen bij de Belastingdienst. Dit past niet binnen de efficiënte aanpak van de nacontrole.
Aanmaken aan te leveren lijst Tozo 1 en 2 en aanleveren lijst bij IB |
|||
Vormgeven en screenen ontvangen lijst IB op reeds bekende data en non-signalen |
|||
De verwachting is dat we halverwege mei 2021 een lijst aanbieden bij IB voor de volledige controle van Tozo 3. Nadat nacontrole Tozo 1 en 2 gereed, wordt begonnen met controle Tozo 3.
Tozo 4 gaat vermoedelijk met ingang van 1 april 2021 van start en loopt vooralsnog tot 1 juli 2021. De verwachting is dat we halverwege september 2021 een lijst aanbieden bij IB voor de volledige controle van Tozo 4.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-300308.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.