Gemeenteblad van Scherpenzeel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Scherpenzeel | Gemeenteblad 2021, 296882 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Scherpenzeel | Gemeenteblad 2021, 296882 | beleidsregel |
Beleidsregels Cameratoezicht gemeentehuis Scherpenzeel
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Doel van het cameratoezicht
De doelstelling van de inzet van cameratoezicht in en bij het gemeentehuis en (eventueel) de gemeentewerf is:
HOOFDSTUK 3 VERKREGEN GEGEVENS
Artikel 7 Verslaglegging en rapportage
De via de recorders opgenomen beelden worden na 28 dagen verwijderd. De beelden worden niet langer opgeslagen, tenzij er een verzoek tot inzage of uitgifte is gedaan naar aanleiding van een incident. De beelden worden dan bewaard totdat afhandeling van het verzoek of de aanleiding ervan heeft plaatsgevonden.
Het is belangrijk dat bezoekers, raad, bestuur en medewerkers van een gemeentehuis zich daarin veilig voelen. De verbouwing van de hal van het gemeentehuis is de aanleiding om camerabeveiliging aan te brengen. Naast een toegangs- en beveiligingssysteem gaat het hier om voorzieningen in de voor het publiek toegankelijke gedeelten van het gemeentehuis, zoals de publiekshal en in de spreekkamers, bij nooduitgangen, de personeelsingang en parkeerplaatsen.
De camera’s nemen digitaal op en staan constant aan, maar nemen alleen beelden op bij bewegingen. Ze zijn ook uitgerust met gezichtsherkenning voor goed herkenbare beelden van alle bezoekers van het gemeentehuis en de medewerkers in en rondom de gebouwen.
De inzet van cameratoezicht biedt bescherming aan bezoekers en de medewerkers. Het aantal incidenten kan beperkt worden en verwacht wordt dat er een preventieve werking van het toezicht uitgaat. En dat de meldingsbereidheid bij slachtoffers vergroot wordt en de opnamen kunnen bij eventuele aangiften en gebouwontzeggingen gebruikt worden. Uiteraard neemt het college het besluit met de hoop dat de preventieve werking dusdanig groot is dat aangiften, meldingen en eventuele gebouwontzeggingen niet nodig zijn. De vervolgacties zijn opgenomen in het agressieprotocol.
Ook de preventieve werking van het voorkomen van schade aan (persoonlijke) eigendommen van gebouwgebruikers, zowel binnen als buiten het gemeentehuis.
In de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) staat het dringend advies voor cameratoezicht bij burgerzaken en de in- en (nood)uitgang in deze ruimte.
De camera’s worden geplaatst, maar kunnen in geval van een verhuizing van het gemeentehuis meegenomen worden naar de nieuwe locatie.
De afspraken over het cameratoezicht zijn vastgelegd in deze beleidsregels. Hierin staan de taken en verantwoordelijkheden beschreven en zijn afspraken vastgelegd over de toepassing van dit instrument, de verwerking van de beelden en de eventuele verstrekking. Met deze beleidsregels schept de gemeente duidelijkheid voor burgers en medewerkers.
Bij het gebruik van cameratoezicht op langere termijn, moet er een DPIA (Data Protection Impact Assessment) uitgevoerd worden, om onder meer de risico’s met betrekking tot privacy te beoordelen. Dat wordt gedaan voordat de camera’s in gebruik genomen worden.
Doel van het cameratoezicht is allereerst de bescherming en beveiliging van personeel en overige personen die zich in de betreffende, voor het publiek toegankelijke ruimten bevinden. Maar er kan zelfs beschermende werking uitgaan van camera’s die niet aan staan. De aanwezigheid van de camera’s zorgt al voor een preventieve werking. Met behulp van de persoonsregistratie kunnen personen worden opgespoord die zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan het plegen van enig strafbaar feit in het gebouw, op een voor het publiek toegankelijke ruimte. Hierbij geeft de registratie ook inzicht in de aard en de wijze van het plegen van het strafbare feit.
Ook kan de persoonsregistratie helpen bij het opsporen van personen die zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan het plegen van een onrechtmatige daad en helpen de hierdoor ontstane schade te verhalen. Hierbij geeft de registratie ook inzicht in de aard en de wijze van het plegen van de onrechtmatige daad. De camerabeelden die zijn opgenomen zullen niet worden bekeken en gebruikt voor de registratie van gedragingen van werknemers of bezoekers, anders dan de hierboven omschreven doelen.
a: de gemeente Scherpenzeel kent tot op heden een aantal voor publiek toegankelijke gemeentelijke gebouwen. In de definitie van gemeentehuis is de mogelijkheid open gelaten dat er meerdere gemeentelijke gebouwen in de zin van deze beleidsregels (blijven) bestaan. Voor het overige spreekt de inhoud van dit artikel voor zich.
Iedereen die betrokken is bij de werking van de registratie is verplicht tot geheimhouding van de gegevens in de registratie, behalve wanneer de doelstellingen van het cameratoezicht of enig ander wettelijk voorschrift hem verplicht tot bekendmaking.
De gemeente heeft een agressieprotocol waarvan elke medewerker, die te maken heeft met klantcontacten, kennis heeft en de medewerkers van handhaving en toezicht en de buitendienstmedewerkers. In het agressieprotocol is voorgeschreven hoe moet worden omgegaan met agressie en hoe incidenten gemeld moeten worden.
Waar camera’s permanent draaien (niet noodzakelijkerwijs opnemen) bekijken de beheerders en hun vervanger de beelden in de computerruimte Op die plek bevindt zich de monitor. In sommige gevallen zullen opnames plaatsvinden. Deze opnames moeten achter gesloten deuren bewaard worden en eventueel bekeken kunnen worden. Toegang tot deze opnameplaats is geregeld via het toegangscontrolesysteem, zoals is vastgelegd in het Gebruikersprotocol Toegangscontrolesysteem Gemeentehuis. Het gemeentehuis is buiten openingstijden beveiligd tegen inbraak en vandalisme.
Niet iedereen mag opnames of live beelden bekijken. De beheerders en hun vervanger uiteraard wel, en daarnaast politie en officieren van justitie. Deze zullen zich als zodanig kenbaar moeten maken.
In en om het gemeentehuis kunnen diverse vormen van cameratoezicht zijn:
Opnames vinden dus niet overal en altijd plaats. Bevordering van opsporing en (makkelijker maken van) vervolging is alleen aan de orde als beelden worden opgenomen en (tijdelijk) worden bewaard. Slechts een gedefinieerde groep personen mag de beelden bekijken en beelden op een Cd-rom of een andere gegevensdrager (bijvoorbeeld een usb-stick) zetten voor strafrechtelijke doeleinden. De gegevensdrager moet beveiligd/versleuteld zijn. Ook de beelden moeten minimaal met een wachtwoord beveiligd zijn, zodat onbevoegden de beelden niet kunnen uitlezen als ze de gegevensdrager in handen krijgen.
Bij de gebouwen worden bordjes opgehangen met de tekst ‘cameratoezicht’, zodat voor personeel en bezoekers duidelijk is dat er opnames gemaakt worden.
de beelden blijven niet bewaard. Als zich geen voorvallen of incidenten hebben voorgedaan, zullen de beelden na 28 dagen worden gewist. Als zich een incident heeft voorgedaan, kan een verzoek tot uitlezen en bewaren worden gedaan aan de beheerder. Dan worden de beelden bewaard tot na de afhandeling van het incident of tot na een negatief besluit op het verzoek. Een besluit op een dergelijk verzoek is geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Dat betekent dat bij een negatief besluit de verzoeker naar de burgerlijk rechter zou moeten gaan.
er worden logboeken bijgehouden. Zo kan altijd worden nagekeken wie de beelden (live) heeft gezien en/of de opnames heeft verzorgd.
zie toelichting bij artikel 3, vijfde lid.
Opgenomen beelden kunnen niet zomaar worden bekeken. Hiervoor moet een goede aanleiding zijn. De beelden mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dat de doelen waarvoor het cameratoezicht dient. Politie of officier van justitie moeten schriftelijk een verzoek indienen tot inzage. Voor deze verzoeken worden standaardformulieren ontwikkeld. Als dat noodzakelijk wordt geacht kunnen de opnames op een Cd-rom of een andere gegevensdrager (bijvoorbeeld een usb-stick) worden vastgelegd. De gegevensdrager moet beveiligd/versleuteld zijn. Ook de beelden moeten minimaal met een wachtwoord beveiligd zijn, zodat onbevoegden de beelden niet kunnen uitlezen als ze de gegevensdrager in handen krijgen.
Na overdracht van deze gegevensdrager gaat de verantwoordelijkheid voor de privacybescherming op de ontvanger over.
In uitzonderlijke gevallen kunnen ook derden inzage in beelden krijgen. Advocaten in een strafproces moeten de inzage regelen via de Officier van Justitie. Andere derden moeten een zwaarwegend belang aantonen en een schriftelijk verzoek aan de beheerder doen. Deze derde kan zich, als het verzoek gehonoreerd wordt, in persoon vervoegen bij de beheerder of een door deze aangewezen persoon (de vervanger bijvoorbeeld). Dit soort verzoeken komen waarschijnlijk niet vaak voor. Te denken valt aan verzoeken van bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen bij diefstal. Per geval zullen de daartoe gemandateerden een afweging maken of een belang tot inzage zwaarwegend genoeg is om de bescherming van de privacy van geregistreerden te schenden.
De schriftelijke verzoeken en de (weigering en) toestemmingen worden bewaard. Als een verzoek gehonoreerd is, zal degene die inzage verkrijgt zich moeten identificeren en een inzageverklaring tekenen. Deze documenten gezamenlijk vormen een “logboek inzage”, waarin is opgenomen door wie, wanneer en waarom de beelden zijn bekeken. Dit logboek wordt als vertrouwelijk bestempeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-296882.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.