Gemeente Twenterand - verkeersbesluit - verzinkbare paal te plaatsen - Schuineweg, Westerhaar

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand hebben besloten een op afstand verzinkbare paal te plaatsen in de Schuineweg in Westerhaar.

Onderwerp

Plaatsing verzinkbare paal, verkeerslicht en bebording om sluipverkeer over de Schuineweg te weren.

Inleiding

De Schuineweg bevindt zich tussen de aansluitingen met resp. Tonnendijk/Vroomshoopseweg en

de Hoofdweg in Westerhaar. Deze weg kent een verbod voor motorvoertuigen (bord RVV C12).

Er geldt een uitzondering voor vrachtauto’s en tractoren. Ondanks het verbod op gemotoriseerd verkeer blijven automobilisten gebruik maken van deze weg. Al geruime tijd ontvangt de gemeente hier klachten over. Tijdens een door de gemeente gehouden inloopavond bleek er veel draagvlak te zijn voor het plaatsen van een verzinkbare paal. Er was ook begrip voor enkele ondernemers die, omwille van de bedrijfsvoering, graag een ontheffing wilden hebben (zodat de paal op afstand naar beneden kan).

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels. Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeers-besluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handelswijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 2 van de WVW behelst de plaatsing van verkeersborden. De artikelen 8 en 14 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbrengen van onderborden. In het RVV van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven. Conform artikel 26 van het BABW zal het besluit langs elektronische weg bekend gemaakt worden. Daarnaast wordt het gepubliceerd in huis aan huisblad de Toren van Twenterand. 

Bevoegdheid

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de behandelend medewerker onder voorwaarde dat de besluiten niet strijdig zijn met het gemeen-telijk beleid en na paraaf van de verantwoordelijke wethouder.

Advisering 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente.

Hij heeft een positief advies uitgebracht.

Motivering en belangen

Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te moti-veren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen de belangen van het verkeersbesluit te benoemen.

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het (beter) reguleren van het verkeer. Het belang van het besluit is gelegen in het ‘in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan’.

Daarnaast is het ‘voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen van het milieu’ van belang.

Beoordeling

De Schuineweg is een weg met een landelijk karakter. De weg is smal en er geldt een maximum snelheid van 30 km per uur. Er zijn weinig mogelijkheden om elkaar te passeren. Deze weg is niet geschikt voor het verwerken van grotere hoeveelheden verkeer. Om die reden is er een verbod op gemotoriseerd verkeer ingesteld (uitgezonderd landbouwvoertuigen en vrachtauto’s). In de praktijk blijkt dit niet te werken. Het verbod wordt genegeerd door de bestuurders van auto’s en busjes.

Eerder getroffen maatregelen;

  • -

    Er is bebording geplaatst om gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd tractoren en vrachtwagens) te kunnen weren. Dit werkte slechts ten dele.

  • -

    Er is een hek geplaatst dat door lokale ondernemers en landbouwers kon worden geopend. Dit hek is door onbekenden verwijderd.

  • -

    De verharding van de weg is kapot gefreesd om deze zo minder aantrekkelijk te maken.

  • -

    Dit bleek niet te helpen. Door de blijvende aanwezigheid van sluipverkeer ontstonden stofwolken. Dit had negatieve gevolgen voor het woongenot van de aanwonenden.

  • -

    Als laatste is besloten de weg weer te verharden en enkele forse drempels aan te brengen. Ook dit bleek niet voldoende om het rijden via deze weg te ontmoedigen.

Alternatieven;

Naast alle bovengenoemde maatregelen heeft de gemeente gezocht naar alternatieven;

  • -

    Handhaving door politie bleek niet altijd mogelijk vanwege beperkte capaciteit.

  • -

    Het plaatsen van een landbouwsluis stuitte op bezwaren van zowel landbouwers als

ondernemers.

Uiteindelijk heeft de gemeente een inloopavond gehouden voor de bewoners van de naastgelegen wijk en de ondernemers aan de Schuineweg. Het overgrote deel van de aanwezigen bleek voorstan-der van het plaatsen van een beweegbare paal. Hiermee wordt sluipverkeer geweerd maar houden landbouwers en ondernemers toch de mogelijkheid van ontsluiting op de Schuineweg. Tijdens die avond is toegezegd dat de gemeente de (technische) mogelijkheden gaat verkennen en dit probeert te realiseren.

Uitvoering

De huidige bebording wordt uitgebreid met bebording die attendeert op de aanwezigheid van de beweegbare paal. Als accentuering van de paal worden aan weerszijden borden en rood/witte schrikhekken geplaatst. De paal wordt zodanig geplaatst dat fietsers aan weerszijden kunnen passeren. Landbouwers en ondernemers die voor bedrijfsvoering mede afhankelijk zijn van de Schuineweg krijgen ontheffing. Evenals de hulpdiensten. Hierbij heeft men via de mobiele telefoon

de mogelijkheid om de paal tijdelijk te laten zakken. De gemeente registreert de gebruikers van de ontheffing. Bij misbruik worden gebruikers geblokkeerd. Om weggebruikers te attenderen op de gewijzigde situatie zullen ook tijdelijk de borden ‘situatie gewijzigd’ geplaatst worden. Aan weerszijden van de paal zal een rood/groen verkeerslicht geplaatst worden. Ook zal een lichtmast geplaatst worden.

Eindconclusie

In het verleden zijn er vele pogingen ondernomen om het sluipverkeer op de Schuineweg te weren.

Geen van allen bleken te werken of stuitten op bezwaren. Plaatsing van een verzinkbare paal geniet veel draagvlak en heeft daarom de voorkeur. Er is geen beletsel om een verzinkbare paal, samen met bebording en een verkeerslicht, te plaatsen.

Besluit

Wij hebben besloten om:

 

  • 1.

    Een op afstand verzinkbare paal te plaatsen.

  • 2.

    Verkeersborden RVV J 39 (let op beweegbare paal) te plaatsen.

  • 3.

    Onderborden aan te brengen met de tekst: ‘alleen toegang voor ontheffinghouders’.

  • 4.

    Gedurende de eerste weken bebording te plaatsen met de tekst ‘situatie gewijzigd’.

  • 5.

    Aan weerszijden van de paal een verkeerslicht te plaatsen met een rode en een groene lens.

  • 6.

    Het besluit, algemeen bekend te maken en te wijzen op de rechtsbeschermingsmogelijkheden

    op grond van de Algemene wet bestuursrecht.

Wanneer gaat de paal in werking?

De paal staat er al maar is nu naar beneden gezet omdat er nog enkele (test)werkzaamheden

moeten worden afgerond. De paal moet bijvoorbeeld automatisch naar beneden gaan bij nadering van politie, brandweer of ambulance, of bij stroomuitval. Naar verwachting zal de paal op 1 oktober 2021 in werking zijn.

Ontheffing:

Landbouwers en ondernemers die gemotiveerd kunnen aantonen dat het gebruik van de Schuineweg noodzakelijk is voor de uitvoering van hun activiteiten kunnen hiervoor een ontheffing aanvragen bij de gemeente. Zij krijgen dan de mogelijkheid om de paal door middel van een app of nummer op de mobiele telefoon te laten zakken. Als u een ontheffing wil aanvragen kunt u een brief schrijven naar gemeente Twenterand, t.a.v. het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 67, 7670 AB Vriezenveen, of een mail sturen naar info@twenterand.nl.

Naar boven