Amsterdam Centrum en Zuid, verkeersbesluit Museumbrug éénrichtingsverkeer en aansluitende kleine aanpassingen op de Stadhouderskade en Weteringschans.

 

SW21-03237

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen.

  •  

 

Overwegende dat:

 

  • De aanpassing van de Museumbrug deel uitmaakt van het ontwerp voor de herinrichting van de Weteringschans West en Museumbrug en dat deze herinrichting in verschillende verkeersbesluiten besloten wordt, waarvan dit besluit er één is;

  • de inwerkingtreding van dit besluit gekoppeld is aan de planning van de fysieke herinrichting en dat uitvoering ervan niet eerder dan februari 2022 en uiterlijk medio 2023 plaatsvindt bij de oplevering van het project;

  • de binnen dit project genomen maatregelen passen binnen het programma autoluw en uitvoeringsagenda Mobiliteit. Hiermee werkt Amsterdam aan meer leefruimte en schonere lucht en meer ruimte voor fietsers en voetgangers en het openbaar vervoer voor de Amsterdammers van nu en die van de toekomst. Zie verder https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/agenda-amsterdam-autoluw/ en https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volg-beleid/verkeer-vervoer/uitvoeringsagenda/;

  • de maatregelen in dit besluit genomen, bijdragen aan de bredere doelstellingen van het programma autoluw, waarbij er meer ruimte geboden wordt aan het langzaam verkeer op de brug, zonder dat de brug fysiek verbreed hoeft te worden;

  • dit besluit voldoet aan Artikel 2 WVW 1994 en Artikel 21 BABW omdat door de genomen maatregelen het minder makkelijk wordt om met motorvoertuigen het centrum van Amsterdam te bereiken en dit enerzijds bijdraagt aan een schonere en meer leefbare binnenstad, en er anderzijds voor het noodzakelijke bestemmingsverkeer alternatieve routes overblijven om het centrum te kunnen bereiken en omdat de maatregelen gunstig zijn voor de verkeersveiligheid op de blackspot (verkeersonveilige situatie) kruising Museumbrug-Weteringschans door vermindering van de verkeersbewegingen en verkeersrichtingen op die kruising en bovendien de doorstroming op de Stadhouderskade verbeterd wordt door het opheffen van de afslaande beweging;

  • er najaar 2019 consultatie heeft plaatsgevonden over het voorlopig ontwerp met de buurt via twee bijeenkomsten en een digitale reactiemogelijkheid. Hiervoor zijn bewoners en ondernemers in een ruim gebied rond de projectlocatie uitgenodigd. Daarnaast zijn apart gesprekken gevoerd met direct betrokken stakeholders. Ook kon er najaar 2020 ingesproken worden bij de stadsdeelcommissies toen zij het advies over het ontwerp bespraken. Bij het instellen van eenrichtingsverkeer op de Museumbrug kwam vooral de zorg naar voren voor negatieve effecten op de buurtcirculatie in de vorm van toenemende reistijden naar bestemmingen in de buurt, toename van de drukte en onveiligheid op alternatieve routes, verslechtering van de bereikbaarheid van ondernemers door klanten en leveranciers en effecten op de luchtkwaliteit op de alternatieve routes.

  • Via verkeersonderzoek en luchtkwaliteit berekeningen is onderzocht dat de NO2 concentraties zeer lokaal verslechteren, maar overal onder de norm/grenswaarde blijven bij eenrichtingsverkeer op de Museumbrug. Alle bestemmingen in de buurt blijven per auto bereikbaar. Het verkeersonderzoek uit 2019 laat zien dat eenrichtingsverkeer op de brug beperkt invloed heeft op de verkeersstromen elders. De gevolgen voor de doorstroming op de Stadhouderskade zijn minimaal met een goede instelling van de verkeerslichten. Op een aantal routes veroorzaakt het eenrichtingsverkeer juist een afname van autoverkeer.

  • het ontwerp van deze maatregelen nader onderbouwd zijn in een ontwerptoelichting en college voordracht en het college op 16 februari 2021 het ontwerp heeft vastgesteld middels het uitvoeringsbesluit Weteringschans West & Museumbrug;

  • De kruising Museumbrug-Weteringschans-Spiegelgracht nu een gevaarlijke, verkeersonveilige (blackspot) kruising is;

  • op 08-05-2018, 27-08-2019 en 22-06-2021 overleg met de verkeerscommissie heeft plaatsgevonden waarin een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam, is vertegenwoordigd, waarbij de verkeerscommissie op het plan heeft geadviseerd;

  • deze aanwijzing van verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang wenselijk c.q. noodzakelijk kan worden geacht;

  • de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten onder beheer zijn van en gelegen binnen de gemeente Amsterdam.

 

 

Besluit

 

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990, met een onderbord “uitgezonderd fietsers” aan te wijzen een éénrichtingsweg in de richting van de Stadhouderskade naar de Weteringschans gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, uitgezonderd fietsers op de Museumbrug.

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model D4 van Bijlage I van het RVV 1990, aan te wijzen een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de Stadhouderskade nabij de Museumbrug.

  • 3.

    Door het aanbrengen van fietssymbolen, zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990, aan te wijzen een verplicht fietspad aan beiden zijden van de museumbrug en doorlopend naar de Weteringschans.

  • 4.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model G11 van Bijlage I van het RVV 1990, met onderbord met de tekst “Snorfietsen niet toegestaan” aan te wijzen een verplicht fietspad waarop snorfietsen niet zijn toegestaan op de Weteringschans, het deel dat komt vanaf de Museumbrug en uitsluitend voor het deel dat rechtsaf buigt naar de Weteringschans.

  • 5.

    Door het aanbrengen van voorsorteerstroken met pijlmarkeringen, conform artikel 78 van het RVV 1990, aan te wijzen een gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op de weg zijn aangegeven op het oostelijke verplichte fietspad van de Weteringschans, het deel dat doorloopt vanaf de Museumbrug richting de Weteringschans.

  • 6.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model B6 van Bijlage I van het RVV 1990, aan te wijzen een voorrangskruispunt waarbij voertuigen op het fietspad vanuit de richting van de Museumbrug, voorrang moeten verlenen aan voertuigen op het fietspad dat aan zuidelijke kant parallel loopt aan de Weteringschans.

  • 7.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model A1 van Bijlage I van het RVV 1990, aan te wijzen een maximaal toegestane snelheid van 30 km/u op de Museumbrug en het deel van de Weteringschans dat afbuigt richting de Museumbrug.

  • 8.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model D2 van Bijlage I van het RVV 1990, aan te wijzen een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de Weteringschans, het wegdeel dat komt vanaf de Museumbrug.

  • 9.

    De besluiten 1 t/m 8 te koppelen aan de planning van de fysieke herinrichting en dat uitvoering ervan niet eerder dan februari 2022 en uiterlijk medio 2023 plaatsvindt bij de oplevering van het project

  •  

Zoals aangegeven op bijgevoegde tekeningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Amsterdam, 25-08-2021

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

 

Annelies Lelijveld

Teammanager Expertisecentrum, Gebied en Gebruik, Stadswerken

 

 

Niet mee eens ?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

 

U kunt online bezwaar maken via www.amsterdam.nl/bezwaar/jb. Daarvoor hebt u een DigiD nodig.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook per post sturen aan:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL Amsterdam

 

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

 

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Naar boven