Gemeenteblad van Beesel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beesel | Gemeenteblad 2021, 288404 | beleidsregel |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beesel | Gemeenteblad 2021, 288404 | beleidsregel |
Gemeente Beesel Nadere Regels Wmo 2021
In deze beleidsregel en de daarop berustende bepalingen verstaan we onder:
Alle andere begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en die hierboven niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet, de Algemene wet bestuursrecht, alsmede andere wet- en regelgeving.
Hoofdstuk 2 Algemene uitgangspunten bij een (maatwerk)voorziening
Het is de normale, dagelijkse zorg die partners of ouders en inwonende kinderen geacht worden elkaar onderling te bieden omdat ze als leefeenheid een gezamenlijk huishouden voeren en op die grond een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor het functioneren van dat huishouden. Onderstaande opsomming geeft enkele voorbeelden aan wat valt onder gebruikelijke zorg, deze lijst is niet onuitputbaar:
Wanneer het onderzoek later plaatsvinden dan de einddatum van de geldende indicatie en heeft een inwoner zicht te laat gemeld dan wordt door consulent bepaald of we hier een kortdurende overbruggingsindicatie voor afgeven. Onderstaande uitgangspunten geven weer wanneer we in uitzonderlijke situaties een overbruggingsindicatie afgeven:
Hoofdstuk 3 Hulp in het huishouden
Artikel 9 Gebruikelijke zorg bij huishoudelijke zorg
Voorwaarden waarbij er bij gebruikelijke zorg als bedoeld in artikel 11 b Wmo verordening gemeente Beesel 2016 afwijkend besloten kan worden:
Artikel 10 Bijdrage van kinderen aan het huishouden
In geval de leefeenheid van de zorgvrager mede bestaat uit kinderen, dan gaat de Wmo-consulent ervan uit, dat de kinderen, afhankelijk van hun leeftijd en psychosociaal functioneren, een bijdrage kunnen leveren aan de huishoudelijke taken.
Bij de maatwerkvoorziening hulp bij het huishouden wordt bij de beoordeling van de eigen kracht de financiële mogelijkheden meegewogen. Wanneer uit het onderzoek blijkt dat een inwoner financieel daadkrachtig is om de voorziening particulier te kunnen bekostigen dan wordt dit als een oplossing gezien voor de ondersteuningsbehoefte in eigen kracht. Particuliere hulp is hierin algemeen gebruikelijk te verkrijgen binnen de gemeente.
Artikel 12 Particuliere ondersteuning bij het huishouden
De particuliere hulp wordt als algemeen gebruikelijk beschouwd als de aanvrager particuliere hulp heeft, en de inzet van ondersteuning bij het huishouden betrekking heeft op huishoudelijke taken die op het moment van de aanvraag door de particuliere hulp worden uitgevoerd.
Aanspraak op ondersteuning bij het huishouden in relatie tot particuliere hulp bestaat als er aangetoond kan worden dat er sprake is van een wijziging van de situatie waardoor particuliere ondersteuning geen passende oplossing meer is en een compensatieplicht is vastgesteld.
Hoofdstuk 4 Individuele begeleiding
Artikel 14 Kortdurende ondersteuning met specifieke doelstellingen
Dit betreft volwassenen met (enkelvoudige) problematiek waarbij de focus ligt op het herstellen van en/of vergroten van de zelfredzaamheid. De ondersteuning is ter bevordering van één of meerdere levensdomeinen. De inwoner is in beginsel zelfstandig/zelfredzaam en door een incident heeft de inwoner tijdelijk ondersteuning nodig. De ondersteuning is op maat, passend bij de behoefte en mogelijkheden van de cliënt en gericht op het effectief en efficiënt te bereiken resultaat. Deze ondersteuning kent een afgebakende periode met een duidelijk start- en eindmoment. Daarna kan de inwoner (weer) zelfstandig verder. Er is dan geen (professionele) ondersteuning meer nodig.
De voorziening kan de volgende doelstellingen hebben:
Artikel 15 individuele begeleiding ouderdom gerelateerde klachten
Inwoners met ouderdom gerelateerde klachten (vaak inwoners vanaf 75 jaar) waarvan de ondersteuning is gericht op stabilisatie van de situatie thuis. Doelstelling is deze ouderen zo lang als mogelijk verantwoord en zelfstandig thuis te laten wonen. Het gaat daarbij om de volgende problematieken: psycho-geriatrisch en/of somatisch.
Artikel 16 Kortdurende ondersteuning/ complexe en meervoudige ondersteuningsvraag
Dit betreft volwassenen die vanwege psychische of psychosociale problemen niet in staat zijn op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg, met hulp van sociale netwerk of met gebruikmaking van voorliggende voorzieningen zich te handhaven in de samenleving. Er is bij deze doelgroep sprake van perspectief op zelfstandigheid. Begeleiding richt zich op meerdere levensdomeinen.
Het betreft ondersteuning die wordt geboden aan cliënten met uiteenlopende problematieken of beperkingen, zoals:
Artikel 17 Langdurige ondersteuning en eenvoudige ondersteuningsvraag
Dit betreft volwassenen die door de aard van hun beperking of vraagstukken, langdurig minimale ‘professionele’ ondersteuning nodig hebben op één of meerdere levensdomeinen.
Ondersteuning is gericht op het stabiel krijgen en houden van de situatie in de eigen woonomgeving. In de praktijk kan er tijdelijk geen ondersteuningsbehoefte zijn, een intensievere, ondersteuningsbehoefte of juist een beperktere ondersteuningsbehoefte (waakvlamcontact) zijn. Inzet van ondersteuning is sterk onderhevig aan de behoefte van de volwassenen.
Artikel 18 Maaltijdondersteuning - Persoonlijke verzorging
Doelstelling het ondersteunen bij, of overnemen van, activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging waarin begeleiding geboden moet worden, gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid. Hiermee wordt niet bedoeld de taken die normaliter door de wijkverpleging vanuit de zorgverzekeringswet worden uitgevoerd.
Artikel 21 Specifieke uitgangspunten bij deze maatwerkvoorziening:
Hoofdstuk 6: Vervoer naar dagbesteding
Artikel 24 uitgangspunten vervoer
Het geven van dubbele indicaties/stapeling wordt tegengegaan, bij het verstrekken van een vervoersvoorziening zoals een scootmobiel of driewielfiets wordt verwacht dat de inwoner zelfstandig het vervoer naar de dagbesteding kan realiseren tenzij hier (medische) aantoonbare redenen voor zijn dat dit niet het geval is.
Hoofdstuk 8 Onroerende woningaanpassingen en verhuiskostenvergoeding
Hoofdstuk 9 Mobiliteitsvoorzieningen
Artikel 33 Wanneer zet je deze maatwerkvoorziening in:
Mobiliteits voorzieningen kunnen worden ingezet voor korte, middellange en lange afstanden en worden ingezet wanneer een inwoner fysieke beperkingen ondervindt waardoor hij/zij met de algemeen gebruikelijke voorzieningen (bijlage ..) de vervoersbehoefte niet kan oplossen.
Wanneer vervoersbehoefte op werk alleen aanwezig is dan is de UWV voorliggend.
Hoofdstuk 10 collectief vraagafhankelijke vervoer/ Omnibuzz
Artikel 36 Wanneer zet je deze maatwerkvoorziening CVV in:
Collectief vraag afhankelijk (CVV) vervoer is bedoeld voor het bereiken van sociale doeleinden wanneer iemand geen gebruik meer kan maken van het eigen vervoer, OV of andere voorliggende voorzieningen.
Hoofdstuk 11 Regels voor een persoonsgebonden budget (pgb)
Artikel 39 Voorwaarden voor een persoonsgebonden budget voor diensten
Artikel 41 Voorwaarden persoonsgebonden budget voor de aankoop van onroerende woningaanpassing
Artikel 42 Regels voor financiële tegemoetkoming
Het college aan een cliënt een financiële tegemoetkoming verstrekken. De regels inzake maatwerkvoorziening en in het bijzonder de regels inzake pgb’s zijn van overeenkomstige toepassing op de financiële tegemoetkoming tenzij de aard van de financiële tegemoetkoming zich tegen analoge toepassing verzet waaronder begrepen het opleggen van een bijdrage en het voldoende compenseren. Een financiële tegemoetkoming hoeft niet toereikend te zijn.
Het college kan een tegemoetkoming verstrekken in geval van:
Hoofdstuk 12 Financiële paragraaf
Artikel 43 Tarieven maatwerkvoorziening
Onderstaande tarieven zijn vastgesteld voor 2021 en worden jaarlijks geïndexeerd. De laatste tarieven zijn ten alle tijden terug te vinden op:
de website van de MGR Home | MGR Sociaal Domein Limburg Noord (sociaaldomein-limburgnoord.nl)
de website van Omnibuzz Home - Omnibuzz, maatwerk in vervoer
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-288404.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.