Gemeenteblad van Ouder-Amstel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ouder-Amstel | Gemeenteblad 2021, 283527 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ouder-Amstel | Gemeenteblad 2021, 283527 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijzigingsverordening Algemene Plaatselijke Verordening Ouder-Amstel 2019 in verband met de aanpak van overlast in de openbare ruimte
De Algemene Plaatselijke Verordening Ouder-Amstel 2019 wordt als volgt gewijzigd:
Aan afdeling 11 [Maatregelen tegen overlast en ondermijnende activiteiten] wordt het volgende artikel toegevoegd:
Artikel 2:50a Hinderlijk gedrag op openbare plaatsen
Afdeling 11 [Maatregelen tegen overlast en ondermijnende activiteiten], artikel 4:6a wordt vervangen door het volgende artikel:
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Ouder-Amstel in de openbare vergadering van 24 juni 2021.
de raad van de gemeente Ouder-Amstel,
de raadsgriffier,
L.W.F. Örsçek- Moolenaar
de voorzitter,
J. Langenacker
Artikel 2:50a Hinderlijk gedrag op openbare plaatsen.
Op basis van artikel 2:50a kan tegen vormen van onnodige hinder of overlast, die plaatsvinden in de openbare ruimte, worden opgetreden.
Artikel 424 van het Wetboek van Strafrecht (‘WvSr’) stelt “straatschenderij” strafbaar, terwijl artikel 426bis van het WvSr het belemmeren van anderen op de openbare weg met straf bedreigt. Artikel 431 van het WvSr stelt nachtelijk burengerucht strafbaar. Deze handelingen zou men kunnen omschrijven als baldadigheid. De omschrijvingen zijn is echter ‘strakker’ dan wat men in het taalgebruik meestal als baldadigheid ervaart. Artikel 2:50a vormt daarom hierop een aanvulling.
Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat het voor eenieder verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt dan wel dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De strekking van het begrip openbare ruimte in artikel 2:50a gaat echter verder dan het begrip weg als bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994.
Voor zover een hinderlijke gedraging plaatsvindt op de weg, als omschreven in artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994, is artikel 2:50a niet van toepassing. Werd dit niet uitgesloten, dan zou een met een hogere regelgeving strijdige situatie kunnen ontstaan.
Een "mosquito" is een apparaatje dat een hinderlijke hoge pieptoon veroorzaakt die alleen voor jongeren tot een leeftijd van ongeveer 25 jaar hoorbaar is. Dit apparaat wordt gebruikt ter bestrijding van overlast door hangjongeren. Het gebruik van de mosquito is effectief, maar omstreden. Hoewel uit onderzoek van onder meer TNO blijkt dat de mosquito bij normaal gebruik geen gezondheidsschade oplevert, wordt met het aanbrengen ervan in ieder geval de bewegingsvrijheid van jongeren beperkt, die wordt beschermd door artikel 2, vierde protocol Europees Verdrag voor de rechten van de Mens (EVRM). Mede vanwege de omstreden status van de mosquito verdient het de voorkeur om een apart artikel in de APV op te nemen, en dat niet wordt gekozen voor de variant waarbij de gemeente zichzelf een ontheffing verleent van het artikel “overige geluidshinder” zoals dat is opgenomen in artikel 4:6 APV.
Zorgvuldige voorbereiding essentieel
Met de mosquito is het voor mogelijk om maatregelen te treffen om overlast tegen te gaan. Vanwege de mogelijke bezwaren die aan het gebruik van een mosquito kleven, is grote zorgvuldigheid bij de voorbereiding en uitvoering van het besluit om mosquito's aan te brengen van belang. De burgemeester zal pas na een zorgvuldige belangenafweging toestemming geven voor het gebruik van de mosquito, dan wel zelf over te gaan tot het (laten) plaatsen van een mosquito.
De mosquito is dan ook een ultimum remedium dat alleen wordt gebruikt als andere manieren om de overlast te bestrijden zijn toegepast, maar geen of onvoldoende resultaat hebben gehad.
In het artikel 4:6a zijn verder de volgende waarborgen opgenomen:
Beperkte periode: een mosquito wordt niet "voor altijd" aangebracht, maar per definitie voor een beperkte periode. Gedacht kan worden aan een periode van iedere keer maximaal drie maanden. Iedere verlenging is ook een bewust besluit op basis van een evaluatie van de overlast en de effectiviteit van eerdere inzet van de mosquito.
Ook moet bij het aanbrengen van een mosquito met een aantal zaken rekening worden gehouden.
Een mosquito moet bijvoorbeeld niet worden aangebracht op plaatsen en tijdstippen waardoor hinder kan ontstaan voor mensen die daar langere tijd noodgedwongen verblijven, zoals bij woningen, kantoren, scholen of bushokjes. Ook moet rekening worden gehouden met de Wet openbare manifestaties (‘WOM’) en mag een mosquito geen hinder opleveren voor openbare bijeenkomsten als bedoeld in de WOM. Ook de Zondagswet is van belang, omdat een mosquito geen hinder mag opleveren voor een godsdienstuitoefening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-283527.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.