Gemeenteblad van Boekel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boekel | Gemeenteblad 2021, 281571 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boekel | Gemeenteblad 2021, 281571 | beleidsregel |
Standplaatsenbeleid gemeente Boekel 2021
Het beleid van de gemeente Boekel voor het aanvragen en verlenen van vergunningen voor vaste en incidentele standplaatsen is in 2011 vastgesteld. Naar aanleiding van recente jurisprudentie omtrent de Europese Dienstenrichtlijn (EDR/Dienstenwet) en vragen vanuit ondernemers heeft de gemeente Boekel het standplaatsenbeleid herzien. De basis voor het standplaatsvergunning is opgenomen in artikel 5:18 van de APV (de geldende Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Boekel). Hierin staat dat het verboden is om zonder vergunning van het college van Burgemeester en Wethouders een standplaats in te nemen.
1.2 Doelstelling en belang van standplaatsen voor de gemeente Boekel
De doelstelling van het Standplaatsenbeleid is het verrijken van het detailhandelsaanbod voor inwoners van de gemeente Boekel.
Voor de leefbaarheid in kleinere kernen is de beschikbaarheid van het detailhandelsaanbod in de nabijgelegen grotere dorpskern van groot belang. De aanwezigheid van winkels in de kleinere kernen zelf is geen voorwaarde voor een prettig woonklimaat, mits de bewoner bij de winkel even verderop kan komen. Door de vergrijzende bevolking en inwoners met een beperkte mobiliteit is een lokale basisvoorziening wel prettig, maar economisch niet altijd haalbaar.
Door de lage huisvestingslasten zijn standplaatsen een laagdrempelige vorm van ondernemen. Hierdoor zijn standplaatsen in staat te functioneren op plaatsen waar een winkel in diezelfde branche niet (meer) haalbaar is. Door standplaatsen toe te voegen wordt het voorzieningenniveau op peil gehouden en is het mogelijk een gevarieerd aanbod voor de inwoners van de gemeente te behouden.
In het beleid van de gemeente Boekel wordt ingezet op behoud en versterking van het bestaande centrum. De aanwezigheid van een boodschappenvoorziening, ingevuld in de vorm van een kleine supermarkt in de dorpskern Venhorst wordt nagestreefd. De gemeente verkiest dan ook permanente voorzieningen (winkels) boven ambulante (standplaatsen), omdat deze voor de consument de grootste bijdrage leveren aan het voorzieningenniveau. De warenmarkt, die in Boekel wekelijks wordt gehouden in de toegelaten standplaatsen vormen samen een aanvulling op het lokale voorzieningenniveau.
Een aanvraag voor een standplaatsvergunning dient schriftelijk te worden ingediend bij de gemeente Boekel met het daarvoor bestemde aanvraagformulier. De aanvraag wordt in behandeling genomen als het formulier volledig is ingevuld en ondertekend en de gevraagde bijlagen zijn toegevoegd.
Bij het plotseling wegvallen van de vergunninghouder, onder andere door overlijden of langdurige ziekte, kunnen naaste verwanten binnen 12 weken een verzoek indienen om de standplaats over te nemen. De einddatum van de vergunning blijft daarbij onverminderd van kracht. Onder naaste verwanten wordt verstaan een partner met wie de vergunninghouder een samenlevingsverband heeft of familieleden in de eerste of tweede graad.
2.5 Uitvoering standplaatsenbeleid
De vrijkomende standplaatsen worden bekend gemaakt via Weekblad Boekel & Venhorst en digitaal via www.boekel.nl. Hierin is aangegeven op welke wijze er kan worden ingeschreven voor een vrijkomende standplaats.
Bij de beoordeling van de aanvragen kennen Burgemeester en Wethouders punten toe aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:
Bewezen ondernemerschap (incl. financiële verplichtingen) van de standplaatshouder (maximaal 5 punten);
Niet (recent) als standplaatshouder in de gemeente Boekel actief geweest én kan geen referentie overleggen van een andere gemeente waar de ondernemer naar tevredenheid staat of gestaan heeft, óf wel binnen de gemeente Boekel een standplaats ingevuld waarbij in de vergunningsperiode meerdere (gegronde) klachten/problemen zijn geweest (0 punten);
3.2 Vergunningvoorschriften standplaats
Aan een vergunning worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:
Voor het innemen van een vaste of incidentele standplaats gelden de tarieven zoals die in de geldende legesverordening zijn bepaald.
Voordat burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag, bieden zij de Ondernemersvereniging Boekel en Stichting Weekmarkt Boekel de gelegenheid om mondeling of schriftelijk gehoord te worden. Indien er reeds een standplaatshouder in eenzelfde branche werkzaam is als de branche van de aanvrager, wordt ook die standplaatshouder in de gelegenheid gesteld om gehoord te worden.
De vergunninghouders in 2021 hebben na vaststelling van dit beleid automatisch recht op een overgangsregeling in de vorm van een vergunning die loopt tot en met 31 december 2022. Na deze periode is de overgangsregeling ten einde en kunnen de standplaatshouders net als andere geïnteresseerde ondernemers meedingen naar een nieuwe vergunning voor maximaal 5 jaar, conform de in dit beleid genoemde toewijzingssystematiek.
4.2 Bekendmaking en inwerkingtreding
Dit beleid treedt in werking op de eerste dag ná de dag van de bekendmaking.
Boekel, 29 juni 2021
Burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel
de secretaris
J.G. Marcic
de burgemeester
C.J.M. van den Elsen
Bijlage 2 – Toelichting beleid
In onderstaande uitwerking zijn een aantal artikelen uit het Standplaatsenbeleid 2021 nader toegelicht.
Toelichting: Om aantrekkelijke en goed ingevulde winkelgebieden in de gemeente te behouden, blijft gewerkt worden met een maximumstelsel voor standplaatsen. Om te voorkomen dat het winkelaanbod in Boekel afneemt door de aanwezigheid van (te veel) standplaatsen wijst de gemeente maximaal twee standplaatsen aan, waarvan één in Boekel-Centrum en één centraal in Venhorst. Door een maximum te (blijven) stellen, wordt tevens eventuele overlast van standplaatsen (bezet houden openbare ruimte, belemmeren van uitzicht of overzicht, geuroverlast) beperkt.
Toelichting: bij de belangenafweging over de duur van de standplaatsvergunning is gekozen voor vijf jaar. Vanwege de schaarste van deze vergunning wordt vijf jaar een redelijke termijn geacht om andere geïnteresseerden ook een kans te geven. Wat betreft de belangen van de standplaatshouder en de terugverdientijd van de investering wordt meegewogen dat deze meerdere standplaatsen zal hebben. De investering hangt dus niet van de ene plek af. Daarnaast kan deze door opnieuw mee te dingen naar de plek opnieuw in aanmerking komen. De tijdelijkheid van de vergunning wil niet zeggen dat de plek onbereikbaar is geworden. Uitgebreide motivering onder 2.5
Er is gekozen voor een periode van vijf jaar, omdat dit voor zowel de inwoner (gewenning, herkenning van de standplaatsen) als voor de ondernemer (investering in de standplaats/materiaal, bekendheid bij de inwoners) een passende periode is om op deze locatie een succesvolle onderneming op te zetten en te behouden. Een substantieel kortere periode doet hieraan minder recht. Een substantieel langere vergunningsperiode maakt het lastig om toe te kunnen treden of aanspraak te kunnen maken op een vergunning voor een aantrekkelijker moment in de week 1 . Het verlenen van vergunningen voor een periode van vijf jaar biedt de mogelijkheid flexibeler om te gaan met nieuwe ondernemers of concepten, en er kan beter worden gestuurd op een minimaal kwaliteitsniveau van standplaatsen. Bij elke nieuwe vergunningsperiode is er de kans om opnieuw het aanvullende karakter en de kwaliteit van geïnteresseerde ondernemers te beoordelen. Het beperkende huidige beleid wordt opgeheven en kansen voor (nieuwe) ondernemers worden geboden voor iedere nieuwe vergunningsperiode.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-281571.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.