Gemeenteblad van Woerden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woerden | Gemeenteblad 2021, 278190 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woerden | Gemeenteblad 2021, 278190 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit van burgemeester en wethouders van Woerden houdende een nota met beleidsregels voor het innemen van standplaatsen en het venten (Beleidsnota standplaatsen- en ventenbeleid gemeente Woerden 2021)
Standplaatsen zijn niet weg te denken uit het straatbeeld van de gemeente Woerden. Standplaatsen verlevendigen de buurt, vergroten de aantrekkingskracht, versterken de sociale cohesie, en zijn een verrijking van het voorzieningenaanbod voor inwoners, bezoekers en recreanten. Om die redenen wil de gemeente Woerden standplaatsen graag reguleren en ervoor zorgen dat standplaatshouders op locaties kunnen staan waar ze een bijdrage leveren aan de economie en het woon- en leefklimaat van de gemeente. Daarnaast zijn de regels van schaarse vergunningen veranderd door de Europese Dienstenrichtlijn. Het is hierdoor niet langer toegestaan vergunningen voor onbepaalde tijd te verlenen. De gemeente schept duidelijkheid hoe zij omgaat met vergunningen voor bestaande en nieuwe standplaatshouders.
Bovendien zijn er knelpunten gesignaleerd omtrent het vergunning-vrij venten in de binnenstad van Woerden en de winkelcentra. Om aan deze signalen tegemoet te komen kijkt de gemeente naar locaties waar deze economische activiteiten kunnen bijdragen aan een prettig woon- en leefklimaat.
Tevens dient het beleid als bouwsteen in het kader van de Omgevingswet (2022) en vormt dit input voor de omgevingsvisie en verdere uitwerking in het omgevingsplan.
Het is nodig om het beleid te actualiseren om deze redenen:
1.2 Uitgangspunten geactualiseerde standplaatsen- en ventenbeleid
Op ambulante handel zijn de regels van de APV van toepassing. Daarnaast zijn er andere wettelijke vereisten waaraan een standplaatshouder en venter moeten voldoen. Deze regels stellen vanuit andere motieven eisen aan de straathandel dan welke op grond van de APV worden gesteld.
Voor standplaatsen en venten zijn de volgende wettelijke kaders van toepassing:
Landelijke regelgeving: Grondwet, Algemene wet bestuursrecht, Warenwet, Wet Milieubeheer.
Plaatselijke regelgeving: Algemene Plaatselijke Verordening; bestemmingsplannen.
2.1 Algemene plaatselijke verordening gemeente Woerden 2015
Het juridisch kader voor de beoordeling van aanvragen voor standplaats- en ventvergunningen wordt gevormd door de artikelen 5:14 en 5:15 (venten); 5:17 t/m 5:21 (standplaatsen) van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Woerden 2015.
Onder venten wordt verstaan (5:14 lid 1 APV): het in de uitoefening van de ambulante handel te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten op een openbare en in de open lucht gelegen plaats of aan huis.
Het komt erop neer dat de venter zijn goederen 'voortdurend' vanaf een 'andere' plaats aan willekeuri-ge voorbijgangers aanbiedt. Tijdelijk 'stilstaan' in afwachting van klanten is daarom geen venten. In dit laatste geval dient een standplaatsvergunning te worden aangevraagd.
Voorbeelden zijn goederen die aan willekeurige voorbijgangers worden aangeboden, dan wel het huis-aan-huis aanbieden van goederen.
Onder venten wordt niet verstaan (5:14 lid 2 APV): het aan huis afleveren van goederen voor de exploitatie van een winkel; verkoop op de markt of jaarmarkt; en de verkoop via een standplaats.
Activiteiten waarbij bijvoorbeeld voor langere tijd vanuit een al dan niet op wielen geplaatste en
gekoelde bak aan voorbijgangers gratis limonadeblikjes worden uitgedeeld vallen njet onder 'venten'
en zijn in strijd met artikel 5.2.3 van de APV. Hiervoor dient een standplaatsvergunning te worden aangevraagd.
1. Het is verboden te venten indien daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.
2. Het is verboden om te venten in het centrum (gebied binnen de Singel) en winkelgebieden Molenvliet, Tournoysveld en Snel en Polanen van de kern Woerden en de winkelgebieden van de kernen Harmelen, Kamerik en Zegveld.
Wegens de overlastgevende acquisitie op omwonenden en winkelend publiek geldt een verbod op de bovengenoemde locaties.
Onder een standplaats wordt verstaan (5:17 lid 1 APV): het vanaf een vaste plaats op een openbare en in de openlucht gelegen plaats te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten, gebruikmakend van fysieke middelen, zoals een kraam, een wagen of een tafel.
Onder standplaats wordt niet verstaan (5:17 lid 2 APV): een vaste plaats op een markt (dit valt onder het regime van de Marktverordening) en een vaste plaats op een evenement (dit maakt onderdeel uit van een evenementenvergunning).
Artikel 5:18 APV stelt dat het verboden is om zonder vergunning een standplaats in te nemen.
Artikel 1:8 Weigeringsgronden standplaatsvergunningen
De vergunning of ontheffing kan door het bevoegd gezag of het bevoegde bestuursorgaan worden geweigerd in het belang van:
d. de bescherming van het milieu.
Een standplaats dient te voldoen, hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving, aan redelijke eisen van welstand (art. 5:18 lid 3 sub a APV).
‘Geen behoefte’ of ‘concurrentie’ worden niet erkend als valide argumenten voor een weigering, tenzij het voorzieningenniveau hiermee in gevaar komt (art. 5:18 lid 3 sub b APV).
Op basis van de weigeringsgronden wordt een maximum aan standplaatsen gehanteerd, en slechts deze gronden kunnen leiden tot de weigering van een standplaatsvergunning.
Een vaste standplaats is een aangewezen verkooplocatie waar één verkooppunt mag worden ingenomen voor een beperkte periode.
2.3.2 Seizoensgebonden standplaatsen
Vergunninghouders kunnen op aan te wijzen locaties handel drijven gedurende het verkoopseizoen van hun product (bijvoorbeeld een oliebollenkraam of kerstbomen).
Deze vergunning is maximaal 3 maanden geldig.
Voor seizoen standplaatsen gelden dezelfde tarieven en leges voor de vergunningaanvraag als voor andere standplaatshouders.
2.3.3 Incidentele standplaats met maatschappelijk belang
Een incidentele (dag)standplaats met maatschappelijk belang is een standplaats die maximaal 4 dagen per jaar wordt ingenomen op een niet vooraf aangewezen locatie waarbij geen commercieel doel wordt nagestreefd. Bijvoorbeeld een verkoping voor een goed doel, of voorlichting en preventiewerk op het gebied van de volksgezondheid.
De aanvrager maakt via de statuten aantoonbaar dat de uitoefening ten doel staat van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard, waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers.
Deze vergunning wordt maximaal 4 dagen per jaar verleend aan dezelfde aanvrager.
Voor deze standplaatsen gelden tarieven conform de leges- en precarioverordening van de gemeente Woerden.
2.3.4 Incidentele standplaats met commercieel belang
Een incidentele (dag)standplaats met commercieel belang is een standplaats die maximaal 4 dagen per jaar wordt ingenomen op een niet vooraf aangewezen locatie waarbij een commercieel doel wordt nagestreefd. Bijvoorbeeld een wervingsactie voor telefonie of internet, en het aanbieden van proefabonnementen.
Wegens de overlastgevende acquisitie op omwonenden en winkelend publiek geldt een verbod voor het innemen van een incidentele standplaats met commercieel belang in het centrum (gebied binnen de Singel) van de kern Woerden.
Deze vergunning wordt maximaal 4 dagen per jaar verleend aan dezelfde aanvrager.
Voor deze standplaatsen geldt hetzelfde dagtarief als reguliere standplaatsvergunningen.
2.4 Mogelijkheden standplaatslocaties: maximumstelsel
De gemeente kan de vergunningverlening voor aanvragen van standplaatsen reguleren door middel van een standplaatsenlocatiebeleid. Hierin kan een maximumstelsel worden opgenomen, waarin de gemeente aangeeft hoeveel standplaatsen er per locatie, branche en tijdstip maximaal beschikbaar zijn in de gemeente Woerden. De genoemde voorwaarden moeten transparant zijn en voor iedere aanvrager hetzelfde.
De gemeente Woerden kan door middel van het standplaatsenlocatiebeleid de volgende, al genoemde punten, reguleren:
De Europese Dienstenrichtlijn en jurisprudentie geven aan dat schaarse vergunningen een beperkte geldigheidsduur moeten hebben. Dit betekent dat standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd niet meer zijn toegestaan. Om die reden krijgen nieuwe aanvragers voor vergunningen een vergunning voor bepaalde tijd. Vergunningen kunnen worden verleend tot maximaal 10 jaar. De gewenste vergunningsduur wordt aan de aanvrager gesteld via het aanvraagformulier op de gemeentewebsite.
Standplaatsvergunningen die voor vaststelling van het beleid voor onbepaalde tijd zijn verleend blijven van kracht zolang de standplaatshouder van de vergunning gebruik wenst te maken. Wanneer de vergunning wordt opgezegd of gewijzigd gaat de vergunningverlening volgens dit geactualiseerde beleid.
2.5.1 Motivering vergunningen tot maximaal 10 jaar
Vergunningen worden verleend tot maximaal 10 jaar om standplaatshouders voldoende terugverdiencapaciteit te bieden. Redenen voor een maximum van 10 jaar is dat de gemiddelde afschrijvingstermijn van alle ambulante ondernemers 8,7 jaar is (rapport CVAH 2019). Daarnaast hebben een aantal standplaatshouders tijdens de participatiebijeenkomst in mei 2021 aangegeven dat een investering in bijvoorbeeld een nieuwe viskraam, gebakkraam of snackkar kostbaar is en de afschrijvingstermijn vele jaren kan inhouden. Met een kortere vergunningsduur in combinatie met mededinging, wordt investeren lastig. Aan de andere kant biedt een maximum van 10 jaar nog steeds voldoende ruimte en gelegenheid voor nieuwe ondernemers om mee te dingen om een standplaats te bemachtigen.
2.6 Toewijzing standplaatsen: selectiestelsel
2.6.1 Toewijzing vaste- en seizoenstandplaatsvergunningen
Voor de toewijzing van een vaste- of seizoenstandplaatsvergunning geldt het volgende:
2.6.2 Toewijzing incidentele standplaatsvergunningen
De vergunningen voor incidentele standplaatsen (commercieel en maatschappelijk) worden per aanvraag behandeld. Hier is geen maximumstelsel van toepassing.
2.6.3 Samenstelling selectiecommissie
De samenstelling en werkwijze van de selectiecommissie is als volgt geregeld:
De vertegenwoordiger(s) uit de wijk/ kern wordt op ad hoc basis gevraagd deel uit te maken van de selectiecommissie.
De selectiecommissie bepaalt zelf haar vergaderfrequentie en werkwijze.
3. Richtlijnen en standaardvoorwaarden
Het is van belang om de uitvoering van het vergunningenbeleid en de toepassing van het maximumstelsel op een heldere wijze weer te geven. Hiertoe is een aantal richtlijnen geformuleerd met standaardvoorwaarden waarmee bij de beoordeling van verzoeken rekening dient te worden gehouden. De standaardvoorwaarden zijn gebaseerd op artikel 1.4 van de APV, waarin staat vermeld dat er voorschriften en beperkingen aan de verleende vergunning verbonden mogen worden.
3.1 Richtlijnen voor standplaatsvergunningen
De onderstaande richtlijnen gelden voor de beoordeling van aanvragen van iedere standplaats vergunning.
Indien een persoon, zoals genoemd in het voorgaande artikel, zijn bedrijfsactiviteiten heeft georganiseerd in een rechtspersoon, wordt een standplaatsvergunning op naam gesteld van deze persoon of een andere bij deze rechtspersoon betrokken persoon, in beide gevallen tevens onder vermelding tevens van die rechtspersoon. Een standplaatsvergunning wordt echter niet uitgegeven indien al een standplaatsvergunning op naam is gesteld van een andere bij dezelfde rechtspersoon betrokken persoon.
Het innemen van een standplaats dient door de vergunninghouder persoonlijk of een medewerker in dienst te geschieden. Een vergunninghouder of medewerker dient ten alle tijden een kopie van de vergunning in zijn of haar bezit te hebben en kan de vergunning na opvraag van de toezichthouder digitaal of schriftelijk aantoonbaar maken.
De aanvrager dient te beschikken over een W.A.-verzekering, die hetzij individueel is afgesloten, hetzij collectief is afgesloten door een marktbond of andere organisatie. De vergunninghouder dient het bewijs van lidmaatschap of bewijs dat de verschuldigde premie is voldaan op verzoek te overleggen.
De gemeenteraad kan bij verordening vrijstelling verlenen van de in artikel 2 van de Winkeltijdenwet opgenomen verboden. De Verordening winkeltijden gemeente Woerden 2011 kent enkele vrijstellingen. Deze zijn opgenomen in de artikelen 8c, tweede lid, 8d, tweede lid, 8e, tweede lid, 8f, tweede lid, 8h, tweede lid, 8i, tweede lid en 8j, tweede lid en gelden. Deze vrijstellingen gelden, voor specifieke plaatsen of gebeurtenissen en op specifieke tijden.
‘De vergunning of ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd:
Ten behoeve van de standplaats mag voor de verkoopoppervlakte geen groter grondoppervlak worden ingenomen dan 24 m2. Daarnaast mag ten behoeve van opslag van goederen en het parkeren van voertuigen ruimte worden ingenomen. De totale per standplaats in te nemen oppervlakte mag echter niet meer bedragen dan 34 m2.
Vergunninghouders dienen rekening te houden met het feit dat zij, op momenten dat er braderieën, activiteiten tijdens feestdagen, of andere evenementen zich afspelen op de toegewezen locatie geen gebruik kunnen maken van hun vergunning. Indien mogelijk wordt in overleg met de toezichthouder en de organisatie ter plaatse bekeken of de standplaats kan worden verzet.
Het grondgebied van de gemeente Woerden wordt onderscheiden naar de kern Woerden en de kernen Harmelen, Kamerik en Zegveld.
In verband met de seizoensgebondenheid kan een standplaats voor oliebollen eenmaal worden vergund per kern (Harmelen, Kamerik en Zegveld) voor maximaal 3 maanden. In de kern Woerden kan een standplaats voor oliebollen maximaal tweemaal worden vergund.
In verband met de seizoensgebondenheid kan een standplaats voor kerstbomen eenmaal worden vergund per kern (Harmelen, Kamerik en Zegveld) voor maximaal 3 maanden. In de kern Woerden kan een standplaats voor kerstbomen per wijk worden vergund mits daar voldoende ruimte voor beschikbaar is.
Het incidenteel innemen van standplaatsen voor commerciële en maatschappelijke doeleinden gaat niet ten koste van het maximum aantal standplaatsen. Het is per aanvrager mogelijk om maximaal vier dagen per jaar een standplaats in te nemen.
Het maximumstelsel voor de kern Woerden is gebaseerd op het belang van de verkeersvrijheid en-veiligheid, het belang van de openbare orde en het belang van het voorkomen of beperken van overlast.
Centrum (gebied binnen de grachten): 1 vaste standplaats en 2 seizoenstandplaatsen
Deze standplaats kan slechts worden ingenomen ten behoeve van de verkoop van kleine snacks. In
verband met loopruimte benodigd voor voetgangers geldt voor deze locatie een maximale afmeting van 4 x 3 meter.
Seizoenstandplaats voor de maanden november tot januari oliebollen; overige maanden seizoensproducten
Seizoenstandplaats voor de maanden september en oktober voor poffertjes; overige maanden is deze locatie niet beschikbaar.
Doordat er geen gebruik van is gemaakt zijn de volgende standplaatslocaties in het centrum komen te vervallen: Wagenstraat hoek Rijnstraat, Meulmansweg Voorplein bibliotheek en haven.
Na het verlopen of wijzigen van de vergunningen aan het Kerkplein/ Hogewoerd is deze locatie niet meer beschikbaar om het plein te vrijwaren van vaste elementen in verband met evenementen en terrasvorming.
Molenvliet Brinkplein: 2 vaste standplaatsen
Tournoysveld winkelcentrum: 1 vaste standplaats
Staatsliedenkwartier Meander: 1 vaste standplaats
Nieuw Middelland: 1 vaste standplaats
De ontwikkeling bij Nieuw Middelland kan aanleiding geven tot een verplaatsing van de standplaatslocatie.
Snel en Polanen, La Fontaineplein: 3 vaste standplaatsen en 2 seizoensstandplaatsen
- 1 vaste standplaats met een maximale afmeting van 4 x 3 meter
- 1 vaste standplaats van februari tot oktober
- 1 seizoensstandplaats van november tot januari voor oliebollen
- 1 seizoensstandplaats van november tot december voor kerstbomen
De ontwikkeling van Snellerpoort kan aanleiding geven tot een verplaatsing van de standplaatslocaties.
Stationsplein-Zuid: 1 vaste standplaats voor een koffie-kar.
Wegens de herontwikkeling van het stationsgebied, waarin deze standplaats zich bevindt, kan een vergunning tot maximaal 5 jaar worden verleend. Ten minste 6 maanden voor het aflopen van deze termijn wordt de situatie met betrekking tot de gebiedsontwikkeling geëvalueerd. Mogelijk wordt een vervolg gegeven aan een standplaats op deze locatie.
Standplaats Stationsplein-Zuid
Het maximumstelsel voor de kern Zegveld is gebaseerd op het motief dat als gevolg van bijzondere omstandigheden in een deel der gemeente redelijkerwijs te verwachten is dat door het verlenen van de vergunning een redelijk verzorgingsniveau voor de consument ter plaatse in gevaar komt.
Het aantal standplaatsen bedraagt 1 (vaste standplaats dorpskern).
Het maximumstelsel voor de kern Kamerik is gebaseerd op het motief dat als gevolg van bijzondere omstandigheden in een deel der gemeente redelijkerwijs te verwachten is dat door het verlenen van de vergunning een redelijk verzorgingsniveau voor de consument ter plaatse in gevaar komt.
Het aantal standplaatsen bedraagt 1 (vaste standplaats Hallehuis).
Gelet op de grootte van het verzorgingsgebied is een handhaving van het huidige aantal standplaatsen te rechtvaardigen. De huidige locatie aan de Kloosterweg blijft gehandhaafd. Het selectiestelsel (par. 2.6) kan bijdragen aan een evenwichtige verhouding van het aanbod.
Het aantal standplaatsen bedraagt 2 (vaste standplaatsen Kloosterweg).
Voor het afgeven van een standplaatsvergunning zijn leges verschuldigd. De leges worden jaarlijks geïndexeerd en vastgesteld in de legesverordening.
Leges worden niet gevorderd waar het een aanvraag betreft voor een instelling die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard, waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers.
Indien een standplaats wordt ingenomen op gemeentegrond dan wordt daarvoor precariobelasting in rekening gebracht. De hoogte van de precariobelasting is onder andere afhankelijk van de ingenomen oppervlakte en het aantal dagen dat de standplaats wordt ingenomen. De precariotarieven worden jaarlijks geïndexeerd en vastgesteld in de precarioverordening.
Op een aantal standplaatslocaties is een gemeentelijke stroomvoorziening aanwezig (zie overzicht bijlage). Op de locaties waar geen stroomvoorziening aanwezig is, of op nieuwe locaties is de
standplaatshouder zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van stroom. In sommige gevallen kan gebruikt gemaakt worden van een stroomvoorziening van een particulier of lokale ondernemer. De tarieven voor energiegebruik zijn vastgesteld in de precarioverordening.
Op punten waar een slimme stroomkast aanwezig is, zal de gemeente kosten voor energiegebruik in rekening brengen via een aparte factuur. Deze kosten voor energie zijn niet bij de precario/leges inbegrepen.
6. Overgangsregeling en bijzondere omstandigheden
Voor alle bovengenoemde uitgangspunten en de overige in het standplaatsenbeleid opgenomen regels geldt dat, op grond van bijzondere omstandigheden als bedoeld in artikel 4:84 van de Awb, hiervan kan worden afgeweken.
De wachtlijsten worden ingetrokken na vaststelling van de beleidsnota.
Een verleende vergunning of ontheffing blijft van kracht zolang de standplaatshouder van de vergunning gebruik wenst te maken. Bij overschrijving van een vaste- of seizoenstandplaatsvergunning, is op de overgeschreven vergunning de geldigheidstermijn tot maximaal 10 jaar van toepassing.
Aanvragen om vergunning of ontheffing die zijn ingediend maar waarop nog niet is beschikt bij het in werking treden van deze nota, worden afgehandeld overeenkomstig met het geactualiseerde beleid.
Bij inwerkingtreding van de Beleidsnota standplaatsen- en ventenbeleid gemeente Woerden 2021 wordt het Standplaatsen- en ventenbeleid 2004 ingetrokken.
Aldus vastgesteld in het college van burgemeester en wethouders d.d. 6 juli 2021
burgemeester en wethouders van Woerden,
de secretaris, de burgemeester,
M. Brander V. Molkenboer
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-278190.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.