Eerste wijziging nadere regels kwaliteitsbevordering straattaxivervoer Breda

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 20 juli 2021

de Eerste wijziging nadere regels kwaliteitsbevordering straattaxivervoer Breda hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

De nadere regels worden van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van de nadere regels is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Tekst nadere regels

 

Burgemeester en wethouders van Breda;

 

gelet op:

 

  • -

    de artikelen 82, 82a en 82c van de Wet personenvervoer 2000;

  • -

    de artikelen 2.2 vierde lid, 2.6, 2.7 derde lid, 3.2 derde lid, 3.3. tweede en derde lid, 3.6, 4.2 en 5.1 van de Verordening Kwaliteitskeurmerk Straattaxivervoer Breda 2018

besluiten vast te stellen de volgende nadere regels

 

Eerste wijziging nadere regels kwaliteitsbevordering straattaxivervoer Breda

Artikel I

 

A

De aanhef wordt als volgt gewijzigd:

Bij het eerste gedachtestreepje onder ‘gelet op’ wordt de tekst <de artikelen 82 en 82a van de Wet personenvervoer 2000> vervangen door <de artikelen 82, 82a en 82c van de Wet personenvervoer 2000>

 

B

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Na de definitie van Mystery-guest wordt de volgende definitie toegevoegd:

  •  

  • Taxi-steward: Servicemedewerker en klantenbegeleider aangesteld door het College met als doel de bevordering van de kwaliteit van het straattaxivervoer op en rond de taxistandplaats.

 

  • 2.

    De definitie van Toezichthouders wordt gewijzigd en komt te luiden:

  •  

  • Toezichthouders: De daartoe namens het college aangewezen toezichthouders van Stadstoezicht, politie, alsmede overige door of namens het college aangewezen toezichthouders, waaronder mystery-guests en taxistewards.

C

De titel en aanhef van artikel 2a worden gewijzigd. Deze komen te luiden:

 

Artikel 2a Aanvullende aanvraag vereisten KTB-vergunning

De aanvraag voor een KTB-vergunning wordt daarnaast vergezeld van de volgende bescheiden/informatie:

 

D

Na artikel 2a wordt een nieuw artikel 2b toegevoegd. Dit komt als volgt te luiden:

 

Artikel 2b Aanvullende bepaling bij intrekking KTB-vergunning

Wanneer een KTB-vergunning door de gemeente is ingetrokken, mag er door de betreffende KTB-vergunninghouder voor de periode van een half jaar geen nieuwe KTB-vergunning worden aangevraagd en mag de betreffende KTB-vergunninghouder voor tenminste dat halve jaar geen straattaxivervoer op de opstapmarkt in de gemeente Breda verrichten. Indien er toch een aanvraag voor een KTB-vergunning wordt ingediend, wordt deze geweigerd.

 

E

Het derde lid van Artikel 3 wordt gewijzigd en komt te luiden:

 

  • 3.

    Na een niet met goed resultaat afgelegde workshop of toets zoals bedoeld in het eerste en tweede lid van dit artikel wordt éénmaal een herkansing geboden. Hieraan zijn opnieuw kosten verbonden. Na een tweemaal met ongunstig resultaat afgelegde workshop of toets volgt een periode van een half jaar waarin geen workshops of toetsen mogen worden afgelegd.

F

Artikel 4 wordt gewijzigd en komt te luiden:

 

Artikel 4 Toets eisen Stad- en Stratenkennis

  • 1.

    Het doel van de workshop en de toets ‘Stad- en Stratenkennis’ is om de aanvrager van het Keurmerk te scholen in stad en stratenkennis van Breda (theorie), het kwaliteitshandvest (kwaliteitsregels), de landelijke taxiwetgeving en de lokale taxiregelgeving waardoor de houder van het Keurmerk in Breda beschikt over basiskennis van de Bredase taxiregels en in staat is om ook zonder navigatiesysteem klanten op de meest voordelige wijze naar de bestemming te brengen.

  • 2.

    Onderdelen van de gecombineerde mondelinge en schriftelijke toets:

    • a.

      kennis van het stratennetwerk van Breda, de meest belangrijke straten en publieke locaties / gebouwen / functies binnen de gemeentegrenzen en die per taxivoertuig weten te vinden;

    • b.

      van de 25 meerkeuze toets vragen dienen er minimaal 20 goed te zijn beantwoord;

    • c.

      de examinator dient de mondelinge beantwoording van de overige vragen als positief te beoordelen.

  • 3.

    Als de toets met goed gevolg is afgelegd en aan de – in deze nadere regels genoemde - overige vereisten is voldaan, ontvangt de chauffeur een bevestigingsbrief -- en na toekenning van de KTB-vergunning -- een fysiek KTB-keurmerkcertificaat;

  • 4.

    Na het onverhoopt niet halen van de toets, mag deze éénmaal direct herkanst worden. De kosten hiervoor bedragen € 65,00, vooraf te voldoen door de chauffeur. Hierbij is ook artikel 6, zesde lid van toepassing.

  • 5.

    Als de chauffeur twee maal is gezakt voor de toets, kan er pas na een periode van zes maanden een volgende herkansing plaatsvinden.

G

Het tweede lid van artikel 5 wordt gewijzigd en komt te luiden:

 

  • 2.

    De vrijstelling vervalt in het geval de houder van het Keurmerk tot tweemaal toe het Kwaliteitshandvest (gedragsregels, normen en waarden) heeft geschonden. In dat geval is de houder van het Keurmerk alsnog verplicht om binnen 6 maanden te voldoen aan het bepaalde in artikel 3, tweede lid. Na voldoening daarvan voldoet de chauffeur opnieuw aan de vereisten. Een schending van het Kwaliteitshandvest / de kwaliteitsregels blijft tot twee jaar na dato van kracht.

H

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Het eerste lid komt te luiden:

  •  

  • De kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag van het Keurmerk, het bijwonen en volgen van de in artikel 3 genoemde workshop(s) / toets(en) en de bijbehorende kosten voor het werkboek en het taxikeurmerkcertificaat (inclusief de administratiekosten) bedragen per chauffeur totaal 250 euro (ex btw).

 

  • 2.

    Na het vijfde lid wordt een nieuw lid 6 toegevoegd. Dit komt te luiden:

  •  

  • 6. De in dit artikel genoemde prijzen kunnen door middel van een besluit van het college worden gewijzigd.

 

I

Artikel 7 wordt gewijzigd en komt te luiden:

 

Artikel 7 Zichtbaarheid Keurmerk en herkenbaarheid van het voertuig

  • 1.

    De houder van het Keurmerk bevestigt het KTB-keurmerkcertificaat op een zichtbare wijze aan de rechterzijde van de voorruit van het taxivoertuig en toont op verzoek van een klant, toezichthouder, BOA of andere officiële handhaver dit document.

  • 2.

    Het taxivoertuig van de houder van het Keurmerk dient verder aan de buitenzijde herkenbaar te zijn met bedrijfsnaam en als een KTB-taxi. Daaronder wordt verstaan:

    • a.

      het voeren van de naam van het taxibedrijf op het daklicht;

    • b.

      het voeren van een door het college vastgesteld uniform en herkenbaar logo op het taxivoertuig conform bijlage 1 bij deze nadere regels;

    • c.

      het voeren van een uniek nummer op het taxivoertuig, bestaande uit de cijfers 076.001 en opvolgend;

    • d.

      het voeren van stickers op de zijkanten van het daklicht van het taxivoertuig, zowel vanaf de linker- als de rechterzijde duidelijk zichtbaar voor de klant en voorzien van de sub lid 2b en 2c aangegeven informatie.

  • 3.

    De verplichtingen zoals genoemd in het voorgaande lid, worden 20 september 2021 van kracht.

J

In artikel 8 worden na sub s de onderdelen t en u nieuw toegevoegd. Deze komen te luiden:

 

  • t.

    heeft verplicht een werkende pinautomaat in zijn / haar taxivoertuig;

  • u.

    moet verplicht deelnemen aan een door het College van B&W georganiseerd of tenminste goedgekeurd gezamenlijke consumentenklachten-systeem / klachtenreglement.

K

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Het eerste lid komt te luiden:

  •  

  • 1. De houder van het KTB-Keurmerkcertificaat houdt zich aan alle van toepassing zijnde wetten en regelingen.

 

  • 2.

    Het tweede lid komt te luiden:

  •  

  • 2. De houder van het KTB-Keurmerkcertificaat houdt zich aan en voldoet in de praktijk aan de kwaliteitseisen, zoals gesteld en bepaald in de Taxiverordening Breda en deze nadere regels.

L

Na het tweede lid van artikel 10 wordt een nieuw derde lid toegevoegd. Dit komt te luiden:

 

  • 3.

    De in dit artikel genoemde tarieven kunnen door middel van een besluit van het college worden gewijzigd.

M

Het derde lid van artikel 11 wordt gewijzigd en komt te luiden:

 

  • 3.

    Meldingen en constateringen – in de vorm van een Rapport of Relaas van Bevindingen van de door het college van B&W aangewezen toezichthouders-taxi – welke onder te brengen zijn bij de in artikel 7 vermelde herkenbaarheidsregels en de in artikel 8 vermelde kwaliteitsregels, tellen als schendingen van genoemde herkenbaarheids- c.q. kwaliteitsregels en leiden tot dossiervorming, rechtsopvolging en sanctionering, conform de Handhavingsmatrix van de gemeente Breda en overige van toepassing zijnde wetten en regelingen.

O

Artikel 13 vervalt

 

P

Artikel 14 wordt gewijzigd en komt te luiden :

 

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangeduid als: ‘Nadere regels handhaving kwaliteit straattaxivervoer

Breda 2021’.

Artikel II

De ‘Artikelsgewijze Toelichting’ wordt als volgt gewijzigd:

 

De artikelen 7, 8, 10 lid 1, en 11 worden geheel vervangen :

 

Artikel 7 Herkenbaarheid van het voertuig

Op grond van de Wet Personenvervoer mag de gemeente eisen stellen aan de herkenbaarheid van het voertuig en de dienstdoende taxichauffeur. De gemeente Breda doet dit dan ook in de vorm van een gespecificeerd taxi-daklicht en gespecificeerde stickers. Het is een goede manier om de taxichauffeur uit de anonimiteit te proberen te halen: voor zowel de gemeente, de handhavers als de klanten.

De herkenbaarheid is voor de consument belangrijk om bij aanvang van de rit te kunnen zien dat de chauffeur over een Keurmerk en KTB-vergunning beschikt en dat de klant derhalve uit mag gaan van een bepaalde vervoerskwaliteit. Daarnaast is er een uniek nummer -- gekoppeld aan het KTB-Keurmerk en de KTB-vergunning en duidelijk zichtbaar op het voertuig -- dat voor de klant van belang is om naderhand gericht een klacht te kunnen indienen als dit aan de orde is. Genoemde nummering is in de backoffice nl. op individueel niveau gekoppeld aan chauffeurs. Het is om praktische en organisatorische redenen pas mogelijk om e.e.a. in te voeren per 20 september 2021.

 

Artikel 8 Kwaliteitsregels

In dit artikel zijn kwaliteit en gedragsregels opgenomen die minimaal passen bij een professionele en gastvrije dienstverlening voor taxichauffeurs. Deze gedragsregels zijn zorgvuldig opgesteld met gebruikmaking van diverse informatiebronnen, incl. informatie vanuit eerder overleg met de Bredase taxibranche.

Deze gedragsregels zijn apart vastgelegd in een kwaliteitshandvest. Door ondertekening van dat kwaliteitshandvest verklaart de chauffeur expliciet hiervan kennis genomen te hebben en hiernaar te handelen.

Het betreft geen uitputtend overzicht van kwaliteitsregels, maar kan in overleg tussen de taxibranche, gemeente en certificerend orgaan aangepast en aangevuld worden als ontwikkelingen dat nodig maken.

Het komt voor dat een klant een rit wordt geweigerd (onderdeel ‘h’ van dit artikel) met als argument van de betreffende taxichauffeur dat hij/zij een bestelde rit heeft. Taxi’s die op de standplaatsen staan, maar op dat moment besteld vervoer of app-gestuurde taxidiensten – al dan niet via een platform - verrichten, bevinden zich daar echter illegaal op dat moment en dienen zich te verwijderen.

Onderdeel ‘u’ betreft de uitwerking van de bepaling uit artikel 82a Wet Personenvervoer-2000 (WP2000) dat gaat over een adequaat klachten-respons en -afhandelingssysteem. De WP2000 biedt hier expliciet ruimte voor.

 

Artikel 10 lid 1 Hoogte kwaliteitsbijdragen voor grote taxibedrijven met TX keur (staffel)

Taxiondernemingen die beschikken over landelijk TX-keur en met chauffeurs in loondienst die tevens meer dan 5 chauffeurs in aanmerking willen laten komen voor het KTB-keurmerkcertificaat en de KTB-vergunning, krijgen een staffelkorting op de verplichte maandelijkse kwaliteitsbijdragen per chauffeur te voldoen aan de stichting SKB, waarmee de totale kosten voor participatie aan genoemd keurmerkcertificaat en vergunning te overzien blijven. Het landelijke TX-keur zorgt tevens voor een bepaalde kwaliteit, zij het dat deze anders gedefinieerd is dan bij het KTB-keurmerkcertificaat. De Bredase taxistichting (SKB) is als certificerend orgaan verantwoordelijk voor een correcte uitvoering van deze bepaling.

 

Artikelen 11 Meldingen en constateringen

Een adequate informatie-uitwisseling tussen handhavende diensten is van groot belang voor een zorgvuldige uitvoering en handhaving van het beleid. Het is voor de gemeente van belang om te beschikken over actuele informatie over gecertificeerde chauffeurs.

Behoudens wettelijke beperkingen (Politiewet 2012, Algemene Verordening Gegevensbescherming) wordt enkel informatie uitgewisseld die het belang van handhaving van de Verordening en deze uitvoeringsregels betreft. Daartoe worden afspraken met de handhavingspartners (naast boa’s : de politie en de Inspectie Leefomgeving & Transport) vastgelegd voor zover noodzakelijk.

Overtreding van een aantal verplichtingen uit artikel 8 van deze regels is voor geüniformeerde handhavers moeilijk te controleren. Dergelijke overtredingen vinden plaats in de interactie tussen taxichauffeur en klant. Daarom worden op periodieke basis onafhankelijke mystery guest onderzoeken uitgevoerd. De constateringen van deze mystery guests zijn van belang voor de monitoring van de kwaliteit van het taxivervoer, en kunnen leiden tot dossieropbouw en daarmee meer gerichte waarnemingen en controles door handhavers op straat (risico-gestuurde handhaving).

Boa’s-in-burger kunnen zeer effectief handhaven door zelf als mystery guest ritten te maken. Taxistewards kunnen hun constateringen van kwaliteitsovertredingen vanuit de aan hen toegekende bevoegdheid van toezichthouder-taxi direct en met rechtskracht laten registreren, hetgeen een waardevol instrument is bij de (bestuurlijke) taxi-handhaving.

Artikel III

Deze nadere regels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking met uitzondering van J, onderdeel u. Dit onderdeel treedt in werking op een nader door het college vast te stellen tijdstip.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Breda van 20 juli 2021.

, burgemeester

, gemeentesecretaris

Naar boven