Gemeenteblad van Breda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2021, 276983 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2021, 276983 | ander besluit van algemene strekking |
Eerste wijziging nadere regels kwaliteitsbevordering straattaxivervoer Breda
Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 20 juli 2021
de Eerste wijziging nadere regels kwaliteitsbevordering straattaxivervoer Breda hebben vastgesteld.
De nadere regels worden van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.
Tegen het besluit tot vaststelling van de nadere regels is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Burgemeester en wethouders van Breda;
besluiten vast te stellen de volgende nadere regels
Eerste wijziging nadere regels kwaliteitsbevordering straattaxivervoer Breda
De aanhef wordt als volgt gewijzigd:
Bij het eerste gedachtestreepje onder ‘gelet op’ wordt de tekst <de artikelen 82 en 82a van de Wet personenvervoer 2000> vervangen door <de artikelen 82, 82a en 82c van de Wet personenvervoer 2000>
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
De titel en aanhef van artikel 2a worden gewijzigd. Deze komen te luiden:
Artikel 2a Aanvullende aanvraag vereisten KTB-vergunning
De aanvraag voor een KTB-vergunning wordt daarnaast vergezeld van de volgende bescheiden/informatie:
Na artikel 2a wordt een nieuw artikel 2b toegevoegd. Dit komt als volgt te luiden:
Artikel 2b Aanvullende bepaling bij intrekking KTB-vergunning
Wanneer een KTB-vergunning door de gemeente is ingetrokken, mag er door de betreffende KTB-vergunninghouder voor de periode van een half jaar geen nieuwe KTB-vergunning worden aangevraagd en mag de betreffende KTB-vergunninghouder voor tenminste dat halve jaar geen straattaxivervoer op de opstapmarkt in de gemeente Breda verrichten. Indien er toch een aanvraag voor een KTB-vergunning wordt ingediend, wordt deze geweigerd.
Het derde lid van Artikel 3 wordt gewijzigd en komt te luiden:
Na een niet met goed resultaat afgelegde workshop of toets zoals bedoeld in het eerste en tweede lid van dit artikel wordt éénmaal een herkansing geboden. Hieraan zijn opnieuw kosten verbonden. Na een tweemaal met ongunstig resultaat afgelegde workshop of toets volgt een periode van een half jaar waarin geen workshops of toetsen mogen worden afgelegd.
Artikel 4 wordt gewijzigd en komt te luiden:
Artikel 4 Toets eisen Stad- en Stratenkennis
Het doel van de workshop en de toets ‘Stad- en Stratenkennis’ is om de aanvrager van het Keurmerk te scholen in stad en stratenkennis van Breda (theorie), het kwaliteitshandvest (kwaliteitsregels), de landelijke taxiwetgeving en de lokale taxiregelgeving waardoor de houder van het Keurmerk in Breda beschikt over basiskennis van de Bredase taxiregels en in staat is om ook zonder navigatiesysteem klanten op de meest voordelige wijze naar de bestemming te brengen.
Het tweede lid van artikel 5 wordt gewijzigd en komt te luiden:
De vrijstelling vervalt in het geval de houder van het Keurmerk tot tweemaal toe het Kwaliteitshandvest (gedragsregels, normen en waarden) heeft geschonden. In dat geval is de houder van het Keurmerk alsnog verplicht om binnen 6 maanden te voldoen aan het bepaalde in artikel 3, tweede lid. Na voldoening daarvan voldoet de chauffeur opnieuw aan de vereisten. Een schending van het Kwaliteitshandvest / de kwaliteitsregels blijft tot twee jaar na dato van kracht.
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
De kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag van het Keurmerk, het bijwonen en volgen van de in artikel 3 genoemde workshop(s) / toets(en) en de bijbehorende kosten voor het werkboek en het taxikeurmerkcertificaat (inclusief de administratiekosten) bedragen per chauffeur totaal 250 euro (ex btw).
Artikel 7 wordt gewijzigd en komt te luiden:
Artikel 7 Zichtbaarheid Keurmerk en herkenbaarheid van het voertuig
In artikel 8 worden na sub s de onderdelen t en u nieuw toegevoegd. Deze komen te luiden:
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
Na het tweede lid van artikel 10 wordt een nieuw derde lid toegevoegd. Dit komt te luiden:
Het derde lid van artikel 11 wordt gewijzigd en komt te luiden:
Meldingen en constateringen – in de vorm van een Rapport of Relaas van Bevindingen van de door het college van B&W aangewezen toezichthouders-taxi – welke onder te brengen zijn bij de in artikel 7 vermelde herkenbaarheidsregels en de in artikel 8 vermelde kwaliteitsregels, tellen als schendingen van genoemde herkenbaarheids- c.q. kwaliteitsregels en leiden tot dossiervorming, rechtsopvolging en sanctionering, conform de Handhavingsmatrix van de gemeente Breda en overige van toepassing zijnde wetten en regelingen.
Artikel 14 wordt gewijzigd en komt te luiden :
Deze regeling wordt aangeduid als: ‘Nadere regels handhaving kwaliteit straattaxivervoer
De ‘Artikelsgewijze Toelichting’ wordt als volgt gewijzigd:
De artikelen 7, 8, 10 lid 1, en 11 worden geheel vervangen :
Artikel 7 Herkenbaarheid van het voertuig
Op grond van de Wet Personenvervoer mag de gemeente eisen stellen aan de herkenbaarheid van het voertuig en de dienstdoende taxichauffeur. De gemeente Breda doet dit dan ook in de vorm van een gespecificeerd taxi-daklicht en gespecificeerde stickers. Het is een goede manier om de taxichauffeur uit de anonimiteit te proberen te halen: voor zowel de gemeente, de handhavers als de klanten.
De herkenbaarheid is voor de consument belangrijk om bij aanvang van de rit te kunnen zien dat de chauffeur over een Keurmerk en KTB-vergunning beschikt en dat de klant derhalve uit mag gaan van een bepaalde vervoerskwaliteit. Daarnaast is er een uniek nummer -- gekoppeld aan het KTB-Keurmerk en de KTB-vergunning en duidelijk zichtbaar op het voertuig -- dat voor de klant van belang is om naderhand gericht een klacht te kunnen indienen als dit aan de orde is. Genoemde nummering is in de backoffice nl. op individueel niveau gekoppeld aan chauffeurs. Het is om praktische en organisatorische redenen pas mogelijk om e.e.a. in te voeren per 20 september 2021.
In dit artikel zijn kwaliteit en gedragsregels opgenomen die minimaal passen bij een professionele en gastvrije dienstverlening voor taxichauffeurs. Deze gedragsregels zijn zorgvuldig opgesteld met gebruikmaking van diverse informatiebronnen, incl. informatie vanuit eerder overleg met de Bredase taxibranche.
Deze gedragsregels zijn apart vastgelegd in een kwaliteitshandvest. Door ondertekening van dat kwaliteitshandvest verklaart de chauffeur expliciet hiervan kennis genomen te hebben en hiernaar te handelen.
Het betreft geen uitputtend overzicht van kwaliteitsregels, maar kan in overleg tussen de taxibranche, gemeente en certificerend orgaan aangepast en aangevuld worden als ontwikkelingen dat nodig maken.
Het komt voor dat een klant een rit wordt geweigerd (onderdeel ‘h’ van dit artikel) met als argument van de betreffende taxichauffeur dat hij/zij een bestelde rit heeft. Taxi’s die op de standplaatsen staan, maar op dat moment besteld vervoer of app-gestuurde taxidiensten – al dan niet via een platform - verrichten, bevinden zich daar echter illegaal op dat moment en dienen zich te verwijderen.
Onderdeel ‘u’ betreft de uitwerking van de bepaling uit artikel 82a Wet Personenvervoer-2000 (WP2000) dat gaat over een adequaat klachten-respons en -afhandelingssysteem. De WP2000 biedt hier expliciet ruimte voor.
Artikel 10 lid 1 Hoogte kwaliteitsbijdragen voor grote taxibedrijven met TX keur (staffel)
Taxiondernemingen die beschikken over landelijk TX-keur en met chauffeurs in loondienst die tevens meer dan 5 chauffeurs in aanmerking willen laten komen voor het KTB-keurmerkcertificaat en de KTB-vergunning, krijgen een staffelkorting op de verplichte maandelijkse kwaliteitsbijdragen per chauffeur te voldoen aan de stichting SKB, waarmee de totale kosten voor participatie aan genoemd keurmerkcertificaat en vergunning te overzien blijven. Het landelijke TX-keur zorgt tevens voor een bepaalde kwaliteit, zij het dat deze anders gedefinieerd is dan bij het KTB-keurmerkcertificaat. De Bredase taxistichting (SKB) is als certificerend orgaan verantwoordelijk voor een correcte uitvoering van deze bepaling.
Artikelen 11 Meldingen en constateringen
Een adequate informatie-uitwisseling tussen handhavende diensten is van groot belang voor een zorgvuldige uitvoering en handhaving van het beleid. Het is voor de gemeente van belang om te beschikken over actuele informatie over gecertificeerde chauffeurs.
Behoudens wettelijke beperkingen (Politiewet 2012, Algemene Verordening Gegevensbescherming) wordt enkel informatie uitgewisseld die het belang van handhaving van de Verordening en deze uitvoeringsregels betreft. Daartoe worden afspraken met de handhavingspartners (naast boa’s : de politie en de Inspectie Leefomgeving & Transport) vastgelegd voor zover noodzakelijk.
Overtreding van een aantal verplichtingen uit artikel 8 van deze regels is voor geüniformeerde handhavers moeilijk te controleren. Dergelijke overtredingen vinden plaats in de interactie tussen taxichauffeur en klant. Daarom worden op periodieke basis onafhankelijke mystery guest onderzoeken uitgevoerd. De constateringen van deze mystery guests zijn van belang voor de monitoring van de kwaliteit van het taxivervoer, en kunnen leiden tot dossieropbouw en daarmee meer gerichte waarnemingen en controles door handhavers op straat (risico-gestuurde handhaving).
Boa’s-in-burger kunnen zeer effectief handhaven door zelf als mystery guest ritten te maken. Taxistewards kunnen hun constateringen van kwaliteitsovertredingen vanuit de aan hen toegekende bevoegdheid van toezichthouder-taxi direct en met rechtskracht laten registreren, hetgeen een waardevol instrument is bij de (bestuurlijke) taxi-handhaving.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-276983.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.