Ondermandaatbesluit Wet BAG 2021

De hoofden van de afdeling Bedrijfsvoering, T.W.G. Meulen en van de afdeling Dienstverlening, M.E.A. van Deursen;

 

Gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Nederweert 2016;

 

Gezien de Organisatieregeling Nederweert 2016 waarin de besturings- en managementfilosofie is beschreven en waarin de structuur van de organisatie, alsmede taken van organisatieonderdelen uitgewerkt en vastgelegd zijn,

 

Overwegende dat het doelmatig is dat de hoofden van de afdeling Bedrijfsvoering en de afdeling Dienstverlening gebruik maken van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem/haar gemandateerde bevoegdheden ten behoeve van de uitvoering van de Wet basisadministratie adressen en gebouwen (Wet BAG);

 

Gelet op artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUITEN:

Artikel 1. Ondermandaat

  • 1.

    De bagbeheerder van de afdeling Bedrijfsvoering heeft binnen door het hoofd eventueel te geven richtlijnen, ondermandaat ten aanzien van het nemen van besluiten en afdoen van stukken betreffende alle aangelegenheden die behoren tot de taken betreffende de uitvoering van het beheer van de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG), nader uitgewerkt in de instructiebijlage

  • 2.

    De medewerkers, zoals genoemd in de instructiebijlage, hebben binnen door het hoofd eventueel te geven richtlijnen, ondermandaat ten aanzien van de werkzaamheden zoals genoemd in de instructiebijlage.

Artikel 2. Beperkingen ondermandaat

In afwijking van het bepaalde in artikel 1 wordt geen ondermandaat verleend voor

  • Het nemen van besluiten ter uitvoering van de bepalingen van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Nederweert;

  • Het nemen van besluiten aangaande de inhuur van externen;

  • Afwijzende beslissingen/ besluiten, anders dan om financiële redenen

Artikel 3. Ondertekening

De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:

“Burgemeester en wethouders van Nederweert,

namens dezen,”

gevolgd door de functienaam van de ondergemandateerde,

de handtekening,

en onder vermelding van de naam van de ondergemandateerde.

Artikel 4. Verantwoording

De bagbeheerder en de aangewezen ambtenaren leggen in algemene zin verantwoording af via de reguliere P en C cyclus en desgewenst specifiek in een nadere rapportage, over de uitvoering van de aan hen opgelegde taken en het gebruik van verleende bevoegdheden. Toezicht op de uitvoering van dit besluit vindt plaats overeenkomstig de interne kaders.

Artikel 5. Bekendmaking, inwerkingtreding en intrekking

  • 1.

    Bekendmaking van dit besluit vindt plaats door publicatie op de internetsite van de gemeente Nederweert;

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dag van bekendmaking;

  • 3.

    Op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt ingetrokken: het Ondermandaat Wet BAG 2020.

  • 4.

    Dit besluit wordt aangehaald als Ondermandaat Wet Bag 2021.

Nederweert, 26-07-2021

Burgemeester en wethouders van Nederweert/de Burgemeester van Nederweert,

Namens dezen/ namens deze,

Het hoofd van de afdeling Bedrijfsvoering,

T.W.G. Meulen

Het hoofd van de afdeling Dienstverlening,

M.E.A. van Deursen

Goedkeuring:

Burgemeester en wethouders van Nederweert

Namens dezen,

De gemeentesecretaris van Nederweert,

J.C.T. Bakens

Instructiebijlage behorende bij ondermandaatbesluit van 26-07-2021 t.b.v. de uitvoering Wet BAG

 

De hoofden afdelingen Bedrijfsvoering (BV) en afdeling Dienstverlening (DVL)

 

overwegende:

  • -

    dat in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG) het houden van een adressenregister en een geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie wordt opgedragen aan burgemeester en wethouders;

  • -

    dat het wenselijk is voor de uitoefening van deze taak een ambtelijk beheerder en plaatsvervanger(s) aan te wijzen;

  • -

    dat het voorts wenselijk is ambtenaren aan te wijzen die belast zijn met het opmaken van specifieke brondocumenten respectievelijk het vaststellen van geometrie in het kader van de uitvoering van de Wet BAG;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders in hun vergadering van 4 oktober 2016 hebben besloten een algemeen mandaat vast te stellen waarbij aan de afdelingshoofden mandaat is verleend tot het namens en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders nemen van besluiten ter uitoefening van de bestuurs- en beheersbevoegdheden;

  • -

    het hoofd van de afdeling ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid schriftelijk ondermandaat kan verlenen aan afdelingsmedewerkers;

gelet op de Algemene Wet Bestuursrecht en het algemeen mandaatbesluit van burgemeester en wethouders van 1 november 2016;

 

gelet op het ondermandaat Wet BAG van 26 juli 2021;

 

besluiten als volgt:

 

  • A.

    De beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen

     

    • 1.

      Als beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen aan te wijzen: BAG-specialist van VOF Threehouse;

    • 2.

      Als plaatsvervangend beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen aan te wijzen: de vakspecialist Geo & Ruimte;

    • 3.

      De beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen ondermandaat te verlenen de navolgende taken en bevoegdheden namens burgemeester en wethouders uit te (doen) voeren of te (doen) verrichten:

      • a.

        het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, conform hetgeen daarover in de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen en de Regeling basisregistratie adressen en gebouwen is bepaald;

      • b.

        het ingevolge artikel 13 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen zorgdragen dat brondocumenten waaraan een in de basisregistratie opgenomen gegeven is ontleend, blijvend bewaard worden;

      • c.

        het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie adressen en gebouwen;

      • d.

        het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

      • e.

        het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de basisregistratie adressen en gebouwen, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens, zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

      • f.

        het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

      • g.

        het ingevolge artikel 42 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen één maal per jaar controleren van de inrichting en de werking van de basisregistratie alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie, en het zenden van een afschrift van de controleresultaten aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

  • B.

    Ambtenaren belast met vaststelling definitieve geometrie

     

    Als ambtenaren belast met het vaststellen van geometrische gegevens van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen: de vakspecialist Geo & Ruimte van de gemeente Nederweert en BAG-specialist van VOF Threehouse.;

     

  • C.

    Ambtenaren belast met het opmaken van een constatering zoals bedoeld in art. 10, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

     

    Als ambtenaren belast met het opmaken van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd zoals bedoeld in artikel 10, onder b van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen:

    • a.

      de toezichthouders

    • b.

      de medewerkers van het team Ruimte en Wonen

    • c.

      BAG-specialist van VOF Threehouse

    • d.

      de vakspecialist Geo & Ruimte

  • D.

    Ambtenaren belast met het opmaken van de ambtelijke verklaring

     

    Als ambtenaren belast met het opstellen van een verklaring, zoals bedoeld in artikel 7, onder m van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen aan te wijzen:

    • a.

      de toezichthouders

    • b.

      de medewerkers van het team Ruimte en Wonen

    • c.

      de medewerkers burgerzaken van het team Inwoners

    • d.

      BAG-specialist van VOF Threehouse

    • e.

      de vakspecialist Geo & Ruimte.

  • E.

    Bekendmaking

     

    Te bepalen, dat dit besluit op de gebruikelijke wijze bekend wordt gemaakt.

     

  • F.

    Intrekking

     

    Het ondermandaat BAG-beheer van de afdelingshoofden van 17 maart 2020 wordt hierbij ingetrokken.

Aldus vastgesteld op 26-07-2021.

 

Het hoofd van de afdeling Bedrijfsvoering,

T.W.G. Meulen

 

Het hoofd van de afdeling Dienstverlening

M.E.A. van Deursen,

 

Toelichting op het ondermandaat Wet BAG 2021

Algemeen

De Basisregistratie Adressen en Gebouwen (hierna: BAG) is een registratie die gegevens bevat van de woonplaatsen waarin het grondgebied van een gemeente is ingedeeld, alle door een gemeente vastgestelde openbare ruimten en van door gemeenten aan verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen toegekende nummeraanduidingen. Verder bevat de registratie gegevens over door gemeenten vastgestelde standplaatsen en ligplaatsen en van door gemeenten afgebakende panden en verblijfsobjecten. De Wet basisregistratie adressen en gebouwen (hierna: Wet BAG) bepaalt in artikel 2 dat de geautomatiseerde registratie wordt gehouden door burgemeester en wethouders. De Dienst voor het kadaster en de openbare registers beheert op grond van art 26 van de Wet BAG een geautomatiseerde landelijke voorziening waarin een afschrift van de gegevens uit de in de gemeenten gehouden basisregistraties is opgenomen. Bijhouding van de BAG vindt op grond van artikel 10 van de Wet BAG plaats op basis van brondocumenten.

 

Inhoud van het besluit

Het beheer van de BAG omvat meerdere aspecten, zoals gegevensbeheer, het beheer van het register, de beveiliging van de geautomatiseerde systemen en de communicatie met de landelijke voorziening BAG. De gemeente kan deze taken aan één beheerder toewijzen, maar kan eventueel ook specifieke taken aan anderen toewijzen. Bij dit laatste kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het bij een gemeentelijke ICT afdeling beleggen van de beveiligingsaspecten en het onderhouden van de communicatie met de Landelijke Voorziening BAG, of aan het beleggen van het feitelijke beheer van de registers bij de afdeling die is belast met het beheren van het archief. In dit ondermandaatbesluit zijn de taken en verantwoordelijkheden zoveel mogelijk aan de BAG-beheerder toegewezen, met de bevoegdheid delen daarvan door te mandateren. Alleen het beleggen van een aantal bijzondere in de Wet bag benoemde taken bij daartoe aangewezen ambtenaren, zijn afzonderlijk in het besluit beschreven. Dit is onder meer gedaan omdat deze in de praktijk bij verschillende afdelingen worden belegd.

 

Handelingen op grond van de schakelbepaling

Het beheer van de BAG omvat daarnaast meerdere aspecten, zoals gegevensbeheer, het doen van onderzoek naar aanleiding van terugmeldingen en het uitvoeren van een jaarlijks onderzoek naar de kwaliteit van de registratie en de bijhouding daarvan. Deze aspecten zijn in de wet voornamelijk (geformuleerd als) zorgplichten die het bestuursorgaan bij zijn handelen op grond van de wet te respecteren heeft. Dergelijke andere handelingen dan besluiten kunnen onder een mandaatregeling gebracht worden via de schakelbepaling van artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht. Dit zal dan in de aanhef van het mandaatbesluit moeten worden opgenomen. In dit model mandaatbesluit is van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt omdat een dergelijke keuze door gemeenten zal moeten worden gemaakt. Mocht een gemeente toch van deze mogelijkheid gebruik willen maken, dan zou kunnen worden gedacht aan het aan een beheerder (of voor verschillende onderdelen aan verschillende beheerders) opdragen van:

 

  • h.

    het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, conform hetgeen daarover in de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen en de Regeling basisregistratie adressen en gebouwen is bepaald;

  • i.

    het ingevolge artikel 13 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen zorgdragen dat brondocumenten waaraan een in de basisregistratie opgenomen gegeven is ontleend, blijvend bewaard worden;

  • j.

    het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie adressen en gebouwen;

  • k.

    het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

  • l.

    het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de basisregistratie adressen en gebouwen, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens, zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

  • m.

    het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

  • n.

    het ingevolge artikel 42 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen één maal per jaar controleren van de inrichting en de werking van de basisregistratie alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie, en het zenden van een afschrift van de controleresultaten aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Daarnaast verwijst de Wet BAG op een aantal plaatsen naar “aangewezen ambtenaren”. Ook de regeling hiervan kan door gemeenten volgens de eigen gebruiken worden vormgegeven. Mocht een gemeente van deze mogelijkheid gebruik willen maken, dan zou kunnen worden gedacht aan de volgende bepalingen:

 

  • 1.

    Als ambtenaar belast met het vaststellen van geometrische gegevens van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, is aangewezen: [functie].

  • 2.

    Als ambtenaar belast met het opmaken van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd, zoals bedoeld in artikel 10, onder b, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, is aangewezen: [functie].

  • 3.

    Als ambtenaar belast met het opstellen van een verklaring, zoals bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen, is aangewezen: [functie].

Ambtenaren belast met het vaststellen van de geometrische gegevens van panden en verblijfsobjecten zijn meestal medewerkers van de afdeling Geo-informatie. In andere gevallen zal het de ambtenaar zijn die is belast met de uitbesteding van de inwinning van deze geometrie. De ambtenaren belast met het opstellen van een brondocument voor constateringen en het opstellen van verklaringen, kunnen naast de beheerder van de BAG ook andere medewerkers zijn. Er kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de afdeling WOZ die constateert dat een (vergunningsvrije) dakkapel is gebouwd, als gevolg waarvan het oppervlak van het betreffende verblijfsobject is toegenomen. De WOZ-functionaris kan in dat geval een verklaring opstellen, die als brondocument voor de noodzakelijke wijziging in de BAG kan worden gehanteerd. Hetzelfde zou voor bepaalde mutaties kunnen gelden voor medewerkers van een afdeling Bouw- en Woningtoezicht en Geo-informatie. Voor elk van dit soort mutaties dienen ambtenaren bevoegd te zijn om de noodzakelijke verklaringen op te stellen.

 

In dit ondermandaatbesluit zijn de taken en bevoegdheden van de beheerder in onderdeel A uitgewerkt, met zoveel mogelijk verwijzingen naar de relevante bepalingen uit de Wet bag. De genoemde taken en bevoegdheden behoeven over het algemeen geen toelichting.

 

Onderdeel B van het ondermandaatbesluit betreft het aanwijzen van ambtenaren die belast zijn met het vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals is opgenomen in artikel 8 van de Wet bag. Dit zijn in Nederweert de vakspecialist Geo en Ruimte en de BAG-specialist van VOF Threehouse.

 

Onderdeel C van het ondermandaatbesluit heeft betrekking op de ambtenaren die bevoegd zijn een proces-verbaal op te maken inzake de constatering van de feitelijke aanwezigheid van registreerbare objecten en benamingen, zoals opgenomen in artikel 10, eerste lid onder b van de Wet bag.

 

Onderdeel D van het ondermandaatbesluit heeft betrekking op de situaties waarvoor in de Wet bag geen specifiek brondocument is opgenomen en waarvoor het wenselijk is dat deze taken niet onder de algemene bevoegdheid van de beheerder vallen. Het gaat hierbij vooral om statusmutaties, zoals de constatering dat een pand in aanbouw is genomen, en om feitelijke mutaties. Bij dit laatste kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het team Ruimte en Wonen die constateert dat een (vergunningvrije) dakkapel is gebouwd, als gevolg waarvan het oppervlak van het betreffende verblijfsobject is toegenomen. De medewerker van het team Ruimte en Wonen kan in dat geval een schriftelijke verklaring opmaken, die als brondocument voor de noodzakelijke wijziging in de BAG kan worden gehanteerd. Hetzelfde zou voor bepaalde mutaties kunnen gelden voor medewerkers van de teams handhaving en toezicht, team inwoners, burgerzaken en de vakspecialist geo & ruimte. Voor elk van dit soort mutaties dienen ambtenaren bevoegd te zijn om de noodzakelijke brondocumenten op te maken.

Naar boven