Gemeenteblad van Velsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2021, 269349 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2021, 269349 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN DE RAAD VAN DE GEMEENTE VELSEN
Hoofdstuk 1 – Algemene bepalingen
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
Artikel 4 – De agendacommissie
Hoofdstuk 2 – Toelating van nieuwe leden; wethouders; fracties
Artikel 6 – Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging
Artikel 7 – Benoeming wethouders
Paragraaf 1 – tijdstip; voorbereiding;
Artikel 9 – Tijd en plaats van vergaderen
Artikel 13 – Ter inzage leggen van stukken
Artikel 14 – Openbare kennisgeving
Artikel 15a – Verslaglegging raadsvergadering
Artikel 15b– Verslaglegging sessies
Paragraaf 2 – Orde van de raadsvergadering
Artikel 18 – Opening vergadering; quorum
Artikel 19a – Actualiteitenuurtje - insprekers
Artikel 19b – Actualiteitenuurtje – raadsleden en portefeuillehouders
Artikel 20 – Ingekomen stukken
Artikel 21 – Spreektermijnen en spreekvolgorde
Artikel 23 – Handhaving orde; schorsing
Artikel 25 – Deelname aan de beraadslaging door anderen
Paragraaf 3 – Procedures bij stemmingen
Artikel 27 – Algemene bepalingen over stemming
Artikel 28 – Primus bij hoofdelijke stemming
Artikel 29 – Stemming over amendementen en moties
Artikel 30 – Stemming over personen
Artikel 31 – Herstemming over personen
Artikel 32 – Beslissing door het lot
Paragraaf 4 – Orde van de sessies
Artikel 33 – Beeldvormend en oordeelsvormend karakter
Artikel 42 – Resultaat van een sessie
Hoofdstuk 4 – Instrumenten raadsleden
Artikel 46 – Voorstellen van orde
Artikel 47 – Initiatiefvoorstellen
Artikel 51 – Vragen van inlichtingen
Artikel 52 – Recht van onderzoek
Hoofdstuk 5 – Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 53 – Verslag; verantwoording
Hoofdstuk 6 – Besloten vergadering
Artikel 57 – Opheffing geheimhouding
Hoofdstuk 7 – Toehoorders en pers
Artikel 58 – Toehoorders en pers
HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen
Artikel 1Begripsomschrijvingen
actualiteitenuurtje: moment aan het begin van de raadsvergadering waar inwoners elk gedurende 3 minuten het woord tot de raad kunnen richten over een onderwerp dat niet op de agenda staat. Indien het onderwerp niet eerder in een sessie is behandeld, kan daarover worden ingesproken op de raadsvergadering waarop dit geagendeerd staat.
De griffier of diens vervanger is in elke vergadering van de agendacommissie aanwezig en draagt zorg voor het secretariaat. De raadsvoorzitter is tevens in elk van de vergaderingen van de agendacommissie aanwezig en vervult de rol van adviseur. De raadsvoorzitter kan de agendacommissie gevraagd en ongevraagd van advies voorzien.
Het presidium heeft tot taak het vaststellen van de (strategische) werkwijze van de raad inzake de organisatie, orde en het functioneren van de raad. Daarnaast heeft het presidium tot taak het bewaken van de mores van de raad. Het presidium kan de raad en/of de raadscommissies gevraagd en ongevraagd van advies voorzien.
HOOFDSTUK 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Artikel 7 Benoeming wethouders
De commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de Gemeentewet en kan van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag vragen als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de raadsvoorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Paragraaf 1 – tijdstip en voorbereiding vergaderingen
Artikel 9 Tijd en plaats van vergaderen
De raadsvergadering begint in principe om 19.30 uur en wordt, zo mogelijk, om 23.00 uur beëindigd; op voorstel van de raadsvoorzitter kunnen na 23.00 uur nog een of meer agendapunten behandeld worden. Indien de agenda niet wordt afgerond, wordt de vergadering op de eerstvolgende maandag of als deze dag een feestdag is de eerstvolgende dag die geen feestdag is voortgezet.
De raadsvoorzitter zendt, spoedeisende zaken uitgezonderd, tenminste tien dagen voor een vergadering de leden van de raad en de steunfractieleden de oproep en bijbehorende vergaderstukken met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid van de Gemeentewet bedoelde stukken, onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met de agenda gepubliceerd op de website. Van de publicatie wordt melding gemaakt in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken worden toegevoegd, wordt dit gemeld aan de leden van de raad en de steunfractieleden, zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Artikel 15a Verslaglegging raadsvergadering
Aan het begin van de raadsvergadering worden de besluitenlijst en het schriftelijk verslag van de vorige raadsvergadering vastgesteld. De leden, de voorzitter, de wethouders en de griffier hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien dit verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van het verslag bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 15b Verslaglegging van sessies
De bij de sessie aanwezige leden van de raad, steunfractieleden, collegeleden en overige deelnemers hebben het recht binnen zeven dagen na publicatie van de verslagen van de sessies een voorstel tot wijziging ervan bij de griffier in te dienen indien dit verslag naar hun oordeel onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd is. Bij twijfel over de juistheid van een verslag beslist de voorzitter van de betreffende sessie over de voorgestelde wijziging(en).
Paragraaf 2 Orde van de raadsvergadering
1. De griffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van raadsvergaderingen.
2. Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de raadsvoorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 19a Actualiteitenuurtje - insprekers
Aan het begin van de raadsvergadering vindt een actualiteitenuurtje plaats waarin inwoners het woord tot de raad kunnen richten over een onderwerp dat niet op de agenda staat. Indien het onderwerp niet eerder in een sessie is behandeld, kan daarover worden ingesproken op de raadsvergadering waarop dit geagendeerd staat. Hiervoor wordt in totaal maximaal een half uur uitgetrokken.
De stukken die op de dinsdag voorafgaande aan de vergadering van de agendacommissie om 12:00 uur bij de griffie zijn aangeboden worden door de agendacommissie voorzien van een voorstel tot afdoening voor de eerstvolgende raadsvergadering. Stukken die hierna binnenkomen worden in beginsel voor de daaropvolgende raadsvergadering aangeboden aan de raad.
Artikel 21 Spreektermijn en spreekvolgorde
Indien een raadslid daar om verzoekt, vindt de beraadslaging over een onderwerp plaats. Dit verzoekt dient uiterlijk op de dag van de vergadering om 12.00 uur bij de griffie te worden aangeleverd. Indien geen van de aanwezige raadsleden beraadslaging over het voorstel nodig acht, blijft het onderwerp aangemerkt als hamerstuk.
De agendacommissie kan bepalen dat bij een vergadering gebruik wordt gemaakt van maximum spreektijden per fractie. Daarbij kan een onderscheid gemaakt worden naargelang de grootte van de fracties. Bij de agenda voor een dergelijke vergadering wordt vermeld welke spreektijd de verschillende fracties per avond dat vergaderd wordt, maximaal kunnen gebruiken.
Artikel 23 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de raadsvoorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de raadsvoorzitter hem gedurende de vergadering over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de raadsvoorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen, teneinde het college of de leden van de raad de gelegenheid te geven tot onderling beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 27 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een raadslid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende raadslid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de raadsvoorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 30 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 31 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 4 Orde van de Sessies
De agendacommissie stelt voor de afzonderlijke sessies doel en wijze van behandeling, evenals het voorgesteld resultaat vast in een bespreekvoorstel. Het bespreekvoorstel maakt onderdeel uit van de bij de agenda behorende stukken.
1. Voor een fractie kan in een sessie slechts één raadslid of steunfractielid het woord voeren.
2. De agendacommissie kan bepalen dat er in een sessie meer woordvoerders per fractie mogen zijn.
3. De agendacommissie en/of sessiedeelnemers kunnen bepalen dat andere personen dan raadsleden en/of steunfractieleden aan de beraadslaging deel mogen nemen.
HOOFDSTUK 4 Instrumenten van de raad
Ieder lid van de raad kan voor het einde van de beraadslaging over een aanhangig raadsvoorstel amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd raadsvoorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Er kan alleen beraadslaagd worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Aanhouding door de indiener van de motie is mogelijk tot aan het moment dat de motie in stemming wordt gebracht. De motie wordt geagendeerd op de volgende raadsvergadering. Indien de motie na twee opeenvolgende raadsvergaderingen niet in stemming is gebracht, wordt de motie geacht te zijn ingetrokken.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens naar het oordeel van de raadsvoorzitter spoedeisende gevallen, uiterlijk om 12.00 uur op de maandag voorafgaand aan de raadsvergadering schriftelijk via de griffier bij de raadsvoorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De raadsvoorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en het college. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
8. Vragen die tenminste 48 uur voor aanvang van de eerstvolgende raadsvergadering zijn ingediend worden mondeling beantwoord in deze raadsvergadering, tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
Artikel 50 Vragen van inlichtingen
De verlangde inlichtingen worden door het college of de burgemeester binnen 15 dagen schriftelijk via de griffier aan alle raadsleden gestuurd. Indien beantwoording niet mogelijk is binnen deze 15 dagen wordt daarvan door het college tijdig schriftelijk mededeling gedaan aan de raadsleden via de griffier. De vragen en de verstrekte inlichtingen worden door de griffier op de website gepubliceerd.
HOOFDSTUK 5 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 52 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de gemeentesecretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam heeft het recht om voor het sluiten van de raadsvergadering verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur aan de orde zijn. Indien een raadslid nadere bespreking van dit verslag wenst, verwijst de voorzitter door naar de agendacommissie ten behoeve van agendering van het onderwerp in een sessie.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. Indien de raad dit toestaat worden de gevraagde inlichtingen mondeling of schriftelijk in de eerstvolgende of daaropvolgende vergadering gegeven. De gestelde vragen en het antwoord vormen een agendapunt voor de vergadering waarin de antwoorden worden gegeven.
HOOFDSTUK 6 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Het verslag van een besloten raadsvergadering wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van dit verslag. Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 56 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
HOOFDSTUK 7 Toehoorders en pers
Artikel 58 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering of tijdens sessies geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan via de griffier mededeling aan de raadsvoorzitter respectievelijk sessievoorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-269349.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.