Uitvoeringsregeling Tegemoetkoming schade COVID-19

Burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland;

 

Gelet op het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening Schouwen-Duiveland;

 

Overwegende dat het wenselijk is uitvoeringsregels vast te stellen voor de subsidiëring van verenigingen, stichtingen en andere rechtspersonen zonder winstoogmerk waarvan het voortbestaan als gevolg van de coronacrisis in gevaar is of dreigt te komen;

 

BESLUITEN:

 

Vast te stellen de volgende uitvoeringsregeling:

Tegemoetkoming schade COVID-19 

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Subsidieverordening: de Algemene Subsidieverordening Schouwen-Duiveland;

b. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland;

c. Corona: COVID-19;

d. Coronacrisis: crisis die zich sinds begin 2020 heeft ontwikkeld als gevolg van het coronavirus;

e. Maatschappelijke activiteiten: de activiteiten die bijdragen aan de vitaliteit en leefbaarheid van de diverse kernen van Schouwen-Duiveland of activiteiten die ondersteuning bieden aan de inwoners van Schouwen-Duiveland, ontplooid volgens de doelstelling en statuten van de rechtspersoon;

f. Organisatie: de vereniging, stichting of andere rechtspersoon zonder winstoogmerk.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze uitvoeringsregeling is enkel van toepassing op de verstrekkingen van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten en alleen als uit de beoordeling van de gevraagde gegevens zoals genoemd in artikel 6, blijkt dat de instandhouding van de activiteiten in gevaar is of dreigt te komen als gevolg van de coronacrisis.

 

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Voor subsidie komen in aanmerking alle maatschappelijke activiteiten die verricht worden door de in artikel 4 genoemde doelgroep.

 

Artikel 4 Doelgroep waaraan subsidie kan worden verleend

Subsidie kan slechts worden verleend aan een vereniging, stichting of andere rechtspersoon zonder winstoogmerk die met zijn activiteiten (mede) gericht is op de inwoners van Schouwen-Duiveland en van belang is voor het realiseren van de beleidsdoelen van de gemeente en/of van maatschappelijke waarde is voor de lokale sociale/culturele infrastructuur.

 

Artikel 5 Aanvullende weigeringsgronden

In aanvulling op artikelen 2.7 en 2.8 van de Subsidieverordening kan de subsidie worden geweigerd als er sprake is van één of meerdere van de volgende gevallen:

  • a.

    De aanvraag is buiten de in artikel 7 genoemde termijn ingediend.

  • b.

    De gegevens vermeld in artikel 6 zijn niet tijdig en/of niet compleet ingediend bij het college.

  • c.

    De financiële noodsituatie is veroorzaakt door verwijtbaar gedrag van de bestuurder die, of het bestuur dat, leiding geeft aan de organisatie.

  • d.

    Er wordt niet voldaan aan het bepaalde in artikel 3 (de activiteiten).

  • e.

    Er wordt niet voldaan aan het bepaalde in artikel 4 (de doelgroep).

  • f.

    De financiële situatie is niet het gevolg van de coronacrisis.

  • g.

    Het voortbestaan van de aanvrager en haar activiteiten is of dreigt niet in gevaar te komen.

  • h.

    De aanvrager heeft zich niet maximaal ingespannen om de (financiële) nadelige gevolgen als gevolg van de coronacrisis voor de organisatie te beperken.

  • i.

    De aanvrager heeft niet alle andere landelijke, regionale en lokale compensatiemaatregelen die van toepassing zijn, aangevraagd en ingezet.

  • j.

    De aanvrager voldoet niet aan de eisen van de Wet normering topinkomens (WNT).

  • k.

    De aanvraag is gericht op een structurele of meerjarige ondersteuning van de organisatie.

  • l.

    De aanvraag is in strijd met eerder genomen besluiten of wettelijke regelingen.

 

Artikel 6 Aanvraag

1. De aanvraag wordt ingediend door de rechtsgeldige vertegenwoordiger(s) van de vereniging, stichting of andere rechtspersoon zonder winstoogmerk.

2. In afwijking van artikel 3.1 van de Subsidieverordening overlegt de aanvrager bij de aanvraag de volgende gegevens:

a. Gegevens waaruit de noodzaak van de financiële ondersteuning voor het voortbestaan van de activiteiten van de aanvrager aangetoond wordt en duidelijk maakt dat de ontstane situatie alleen het gevolg is van de coronacrisis.

Voor de eerste aanvraagperiode over het jaar 2020 worden jaarrekeningen van 2018 en 2019 en -voor zover beschikbaar- de jaarrekening van 2020 ingediend. Mocht de jaarrekening van 2020 nog niet beschikbaar zijn, dan dient de aanvrager gegevens aan te leveren waaruit de inkomsten en uitgaven over 2020 blijken.

Zoals benoemd in artikel 7 lid 3 kan het college na de eerste aanvraagperiode besluiten nieuwe aanvraagperioden open te stellen. Bij de communicatie hierover wordt nader gespecificeerd welke (financiële) onderbouwing over welke periode de aanvrager hierbij moet indienen.

 

Artikel 7 Aanvraagtermijn

1. Een aanvraag voor tegemoetkoming schade COVID-19 kan worden ingediend in de daarvoor gecommuniceerde aanvraagtermijn.

2. Aanvragen ingediend buiten de termijn zoals genoemd in het eerste lid, komen niet voor subsidie in aanmerking.

3. Het college heeft de bevoegdheid om bij door de gemeenteraad geoormerkte aanvullende compensatiemiddelen nieuwe aanvraagtermijnen open te stellen en deze te communiceren.

 

Artikel 8 Verdeling en hoogte van de subsidie

Het college beoordeelt de aanvraag Tegemoetkoming schade COVID-19, waarbij de hoogte van de subsidie tegemoetkoming wordt beoordeeld en afgestemd op de omstandigheden en de financiële situatie van de aanvrager.

1. Alle volledig en tijdig ingediende aanvragen voor tegemoetkoming binnen een periode worden geclusterd behandeld. Op basis van het voor die periode vastgestelde subsidieplafond, wordt subsidie naar rato en behoefte toegekend.

2. De tegemoetkoming wordt gerelateerd aan het nettoresultaat over het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft (‘dit jaar’). De maximale tegemoetkoming stelt het gemiddelde nettoresultaat over dit jaar gelijk aan het gemiddelde nettoresultaat van de twee daar aan voorafgaande jaren. Hierbij is het voor de aanvraagperiode geldende subsidieplafond te allen tijde leidend.

3. Indien de aanvraag niet volledig is ontvangen, heeft de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid de aanvraag aan te vullen. Deze aanvulling dient uiterlijk op de laatste dag van de aanvraagperiode te zijn ontvangen.

 

Artikel 9 Beslistermijn

In afwijking van artikel 3.2 van de Subsidieverordening beslist het college zo snel mogelijk op een aanvraag nadat de indieningstermijn van een tranche is verlopen maar uiterlijk binnen 8 weken na de afloop van de indieningstermijn van de betreffende tranche. Indien dit voor de behandeling noodzakelijk blijkt, kan het college deze termijn eenmalig met 2 weken verlengen.

 

Artikel 10 Verantwoording

1. Subsidies op basis van deze regeling worden bij de verlening direct vastgesteld. De subsidieontvanger hoeft geen verantwoording in te dienen.

2. Bij verleende subsidies hoger dan € 15.000,- kan het college steekproefsgewijs controles uitvoeren op de besteding van middelen.

 

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen, ten gunste van de belanghebbende, afwijken van de bepalingen in deze uitvoeringsregeling, indien toepassing van deze regels tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

 

Artikel 12 Citeertitel, inwerkingtreding en duur van de regeling

  • 1.

    Deze uitvoeringsregeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling Tegemoetkoming schade COVID-19;

  • 2.

    De uitvoeringsregeling treedt in werking op 1 februari 2021;

  • 3.

    Deze uitvoeringsregeling vervalt op 31 december 2022.

  • 4.

    Deze uitvoeringsregeling blijft van toepassing op subsidies die krachtens deze regeling zijn aangevraagd of verstrekt.

 

 

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van 26 januari 2021.

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

Naar boven