Verordening werkgeverscommissie gemeenteraad Opmeer 2021

De raad van de gemeente Opmeer,

 

gelet op artikel 83 van de Gemeentewet;

 

gelezen het voorstel van het presidium van de gemeenteraad van Opmeer van 12 mei 2021;

 

besluit:

 

de navolgende ‘Verordening werkgeverscommissie gemeenteraad Opmeer 2021’ vast te stellen;

Artikel 1 De werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2.

    Voor het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, worden de bepalingen gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie besluiten hiervan af te wijken.

  • 3.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie leden van de raad en kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van stukken en besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Taken werkgeverscommissie

De werkgeverscommissie heeft in ieder geval als taak:

  • a.

    het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de raadsgriffier waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van de besluiten over benoeming, schorsing, ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • b.

    het doen van voorstellen aan de raad over door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing, ontslag en de instructie van de raadsgriffier;

  • c.

    het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier;

  • d.

    overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de raadsgriffier;

  • e.

    het benoemen, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107e, lid 2 van de Gemeentewet;

  • f.

    de overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie;

  • g.

    het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie;

  • h.

    de bevoegdheden als bedoeld in lid e, f en g van dit artikel worden, met uitzondering van de benoeming, schorsing en ontslag van de plaatsvervangend griffier, door de raadsgriffier in mandaat uitgeoefend;

  • i.

    het vaststellen van wijzigingen en aanvullingen op de arbeidsvoorwaardenregelingen.

Artikel 5 Advies en ondersteuning

  • 1.

    De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat

  • 2.

    De griffier kan al dan niet namens de werkgeverscommissie een beroep doen op ambtelijke ondersteuning.

  • 3.

    De voorzitter van de raad kan als adviseur worden uitgenodigd in de vergaderingen van de werkgeverscommissie en desgewenst optreden als informant.

  • 4.

    De geheimhouding als bedoeld in artikel 8 is van overeenkomstige toepassing op de uit hoofde van lid 2 en 3 genoemde personen.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten kunnen alleen worden genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid en geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Op de agenda en stukken die tot de vergaderingen behoren berust geheimhouding in verband met de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. De voorzitter wijst het raadslid op de geheimhoudingsplicht.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de

voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht of op verzoek van de griffier.

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks verslag uit aan de raad over haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de

werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Overige bepalingen

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie gemeenteraad Opmeer 2021”.

  • 2.

    De verordening treedt in werking op 1 september 2021 onder intrekking van de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie’ vastgesteld op 18 september 2014.

 

Aldus besloten in de raadsvergadering van 23 juni 2021.

voorzitter

W.G. Groeneweg

griffier

M. Versteeg

Toelichting  

 

Algemeen

De gemeente is werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken en de grootte van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1, 2, 6, 7, 9, 10, 11 en 12

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

 

Artikel 3 Taken voorzitter

Gelet op de taken van de voorzitter is het van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.

 

Artikel 4 Taken werkgeverscommissie

In dit artikel wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich ook over te voeren HR-beleid namens de raad en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. De werkgeverscommissie voert overleg met de griffier over de voortgang van werkzaamheden van de griffie, voert functionerings- en beoordelingsgesprekken en doet voorstellen over de inrichting van de griffie.

 

Artikel 5 Advies en ondersteuning

De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken betreft dienstverlening op het vakgebied van personeel & organisatie en/of arbeidsrecht.

 

Artikel 8 Beslotenheid en geheimhouding

In vergaderingen van de werkgeverscommissie komen personele aangelegenheden aan bod. In deze verordening is bepaald dat op de agenda, stukken en verslaglegging geheimhouding berust, op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden inzage krijgen in de stukken. De raad is immers het bevoegd orgaan als het gaat om werkgeverschap. De geheimhouding geldt dan ook voor personen die inzage hebben verkregen.

 

Naar boven