Gemeenteblad van Oss
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oss | Gemeenteblad 2021, 254640 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oss | Gemeenteblad 2021, 254640 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Treasurystatuut 2021 Gemeente Oss
In dit treasurystatuut staan onze regels voor het beheer van de geldstromen, de beheersing van de risico’s daarvan en de informatievoorziening daarover. Verder staat hierin hoe de bevoegdheden en verantwoordelijkheden verdeeld zijn en wat de uitgangspunten zijn voor de administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie.
Treasury betekent letterlijk schatkist. Het doel is dat we ten alle tijden aan onze verplichtingen kunnen voldoen en wanneer dat nodig is middelen kunnen aantrekken. We zorgen dat we voldoende liquide middelen/kredietruimte hebben om aan onze korte termijn verplichtingen kunnen voldoen.
Met financiering bedoelen we de wijze waarop we geldmiddelen inzetten. Als we een activum aanschaffen met grote uitgaven is daarbij de vraag hoe we dit nu voor kunnen schieten zodat het later terugverdiend kan worden (in geld of maatschappelijke waarde). Daarbij is het belangrijk dat wanneer we geld lenen we dit kunnen doen tegen acceptabele condities en risico’s beheersbaar houden.
Ons beleid is om beschikbare middelen risicomijdend te beleggen en rente-en financieringsrisico’s te mijden. We beleggen niet in risicodragende producten.
We houden ons regelmatig bezig met onze liquiditeit. De banksaldo’s houden we dagelijks in de gaten en we stemmen grote uitgaven of inkomsten af met het grondbedrijf en het verstrekken van subsidies. Onze langlopende schulden hebben we in beeld, dus de betaling van de rente en aflossing zijn goed te voorspellen. Dit actualiseren we jaarlijks. Daarnaast bekijken we bij het berekenen van de omslagrente onze financieringsbehoefte.
De wettelijke kaders die gelden voor treasury hebben we vertaald in dit statuut.
In dit statuut verstaan we onder:
- Derivaten: Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten, zoals leningen of obligaties zijn. We gebruiken derivaten onder andere om renterisico's te sturen en financieringskosten te minimaliseren;
- Duurzaam bankieren: (ook wel ethisch bankieren genoemd) Een vorm van bankieren waarbij we expliciet aandacht geven aan milieu en sociale gevolgen van investeringen en leningen;
- Financiering: Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen;
- Geldstromenbeheer: Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer);
- Intern liquiditeitsrisico: De risico's van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen;
- Kasgeldlimiet: Een bedrag op basis van de Wet fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar;
- Koersrisico: Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen;
- Kredietrisico: De risico's op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit;
- Liquiditeitenbeheer: Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar;
- Liquiditeitenplanning: Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid;
- Offerte Een mondelinge, schriftelijke of elektronische aanbieding voor een lening of derivaat;
- Rating: De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente en aflossingsbetalingen op schuldpapier;
- Renterisico: Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen;
- Renterisiconorm: Een bij de aanvang van enig jaar op basis van de Wet fido vastgesteld bedrag ter grootte van een percentage van het begrotingstotaal ;
- Rentetypische looptijd: Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding;
- Saldobeheer: Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen;
-Rentevisie:Toekomstverwachting over de renteontwikkeling;
- Solvabiliteitsratio van 0%: Status die een bancaire toezichthouder in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (lidstaten van de Europese Unie uitgebreid met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) aan het schuldpapier van een instelling kan toekennen;
-Treasuryfunctie:De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren en crediteurenbeheer;
- Uitzetting: Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar. Langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.
-F&C Afdeling Financiën & Control (F&C). De afdeling bestaat uit meerder teams, namelijk team Control, team Financiën, team Financiële administratie en team Procesgericht werken
-Teamleider Financiën Teamleider van het team Financiën binnen de afdeling F&C.
-Treasurer Medewerker planning & control, werkzaam bij de afdeling F&C team Financiën, die treasury werkzaamheden uitvoert.
De doelstellingen van de treasuryfunctie van de gemeente Oss zijn:
1. Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
2. Het beheersbaar houden van financiële risico’s zoals renterisico's, koersrisico's, kredietrisico's en liquiditeitsrisico's;
3. Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
4. Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet FIDO en de limieten en richtlijnen van het treasurystatuut.
In dit treasurystatuut geven we uitgangspunten en richtlijnen weer voor de manier waarop de gemeente Oss invulling geeft aan de treasurytaken.
Met betrekking tot risicobeheer hanteren we de volgende algemene uitgangspunten:
Burgemeester en wethouders mogen leningen uit hoofde van de "publieke taak" alleen verstrekken op voorwaarde dat:
a. Vóóraf het college de zienswijze van de gemeenteraad vraagt als het belang uitgaat boven € 250.000 ;
b. Financiering op normale condities via de reguliere markt zonder gemeentegarantie niet mogelijk is en dit is aantoonbaar gemaakt;
c. Betaling van rente- en aflossing redelijkerwijs is verzekerd;
d. We zoveel mogelijk zekerheden stellen;
e. De lening dient tot een doel dat ondersteuning door de gemeente rechtvaardigt;
f. De partij die de lening ontvangt betaald een rentepercentage dat halverwege ligt tussen wat wij zouden moeten betalen bij een publieke sector bank en wat de partij zou moeten betalen bij een commerciële bank. Daarbij moet dit percentage minimaal 0,2% hoger zijn dan het percentage dat wij moeten betalen bij een publieke sector bank. Doordat dit rentepercentage hoger is dat waarvoor wij zelf leningen afsluiten hebben we voldoende marge om het risico op te vangen en de administratiekosten te dekken.
g. We baseren het rentepercentage wat een partij zou moeten bepalen via de website van de Rabobank. We hanteren hierbij het maximale rentepercentage voor een annuïteitenhypotheek met een looptijd van 10 jaar (vaste renteperiode, zonder duurzaamheidskorting, hoogste schuld-marktwaarde verhouding).
h. Het college informeert de raadscommissie zo spoedig mogelijk over de verstrekking.
Voor garantstellingen hanteren we dezelfde voorzichtigheidseisen.
2. Het is toegestaan om overtollig geld op de bank te in te zetten om uitzettingen met een risicomijdend profiel (prudent karakter) aan te gaan mits deze niet gericht zijn op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. We waarborgen dit door de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut.
3. Het gebruik van derivaten is toegestaan maar deze passen we uitsluitend toe ter beperking van financiële risico's;
4. Waar mogelijk bekijken we bij uitzettingen langer dan een jaar eerst naar de mogelijkheden tot het beleggen van de middelen bij duurzame fondsen. Waarbij we de vergelijking maken tussen “traditionele beleggingen” en duurzame beleggingen op het vlak van rendement.
1. We nemen de bepalingen in de Wet FIDO met betrekking tot de kasgeldlimiet in acht;
2. We de in de Wet FIDO opgenomen Rente-risiconorm niet overschrijden;
3. We stemmen nieuwe leningen/uitzettingen af op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning;
4. We stemmen de rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening/uitzetting zo veel mogelijk af op de actuele rentestand en de rentevisie;
5. We stellen jaarlijks een rentevisie op, op basis van de rentevisie van minimaal 2 vooraanstaande financiële instellingen;
6. Binnen de kaders gesteld onder lid 3 en lid 4 streven we ook naar spreiding in de rentetypische looptijden van leningen/uitzettingen.
1. We beperken de koersrisico’s op uitzettingen uit hoofde van treasury doordat we daarbij uitsluitend een aantal producten hanteren.
Het gaat om producten met een hoofdsomgarantie aan het einde van de looptijd en/of uitzettingen in vastrentende waarden.
2. Ook beperken we de koersrisico’s doordat we conform artikel 7 de looptijd van de uitzettingen afstemmen op de liquiditeitenplanning.
1. We gaan uitsluitende verbintenissen tot uitzettingen aan uit hoofde van treasury bij instellingen die voldoen aan de eisen die worden gesteld in de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden zoals ministerieel vastgesteld op grond van artikel 2 ,lid 2, van de Wet financiering decentrale overheden;
2.Bij het verstrekken van leningen uit hoofde van de publieke taak eisen we indien mogelijk, zekerheden of garanties.
3. Indien de rating van één van de onder lid 1 genoemde financiële instellingen gedurende de looptijd van een uitzetting daalt onder de voorgeschreven minimumrating, zullen we, indien mogelijk, maatregelen nemen. Nieuwe uitzettingen, bij die instelling, zullen achterwege blijven.
Valutarisico's sluiten we uit door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
1. We trekken enkel financieringen aan ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;
2. We beperken financiering met externe financieringsmiddelen zoveel mogelijk door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen te gebruiken om de renterisico's en het renteresultaat te optimaliseren;
3. Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen zijn: onderhandse leningen en medium term notes (MTN) ;
4. Voordat we een financiering aantrekken vragen we bij minimaal 2 instellingen een offerte per mail op. De per mail ontvangen offertes leggen we schriftelijk vast. De uiteindelijk gekozen instelling met de gunstigste renteconditie stuurt per mail een bevestiging en deze leggen we ook schriftelijk vast.
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
1. We doen alleen uitzettingen onder de in artikel 4, 5 en 6 genoemde voorwaarden;
2. We vragen bij minimaal 2 instellingen een offerte voordat we een langlopende uitzetting doen. De per mail ontvangen offertes leggen we schriftelijk vast.
We streven naar gunstige en marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
1. We beoordelen bankrelaties en hun bancaire condities ten minste ééns in de 4 jaar;
2. Bankrelaties dienen wat betreft hun kredietwaardigheid minimaal te voldoen aan de eisen we stellen in artikel 6;
3. Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EERtoezicht 1 te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer.
4.Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële markten (AFM) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.
Om de kosten van het geldstromenbeheer te minimaliseren zetten we in op:
1. Het beperken van het liquiditeitsgebruik door de geldstromen op gemeenteniveau op elkaar en de liquiditeitenplanning af te stemmen. Hierbij zien we erop toe dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat we de verplichtingen tijdig na kunnen komen.
2. Het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uit te voeren.
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
1. We streven naar concentratie van de liquiditeiten binnen één rentecompensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities;
2. Wanneer er een liquiditeitsbehoefte ontstaat kunnen we kortlopende middelen aantrekken. Hierbij nemen we conform artikel 4 lid 1 de kasgeldlimiet in acht;
3. De teamleider financiën geeft bij een liquiditeitsbehoefte goedkeuring voor het aantrekken van kortlopende middelen voorafgaand aan het opvragen van offertes.
4. Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen en krediet in rekening courant;
5. Toegestane instrumenten bij het uitzetten van gelden voor een periode korter dan één jaar zijn rekeningcourant, daggeld, spaarrekeningen, deposito's en certificates of deposit;
6. Bij het extern uitzetten van gelden korter dan één jaar staan we slechts de in artikel 6 genoemde tegenpartijen toe;
7. We vragen bij minimaal 2 instellingen een offerte per mail op voordat we middelen aantrekken of uitzetten met een looptijd korter dan één jaar. De per mail ontvangen offertes leggen we schriftelijk vast. De uiteindelijk gekozen instelling met de gunstigste renteconditie stuurt per mail een bevestiging en deze leggen we ook schriftelijk vast.
Ter aanvulling op de algemene regels in de Controleverordening en de Financiële verordening Gemeente Oss gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle.
a. De uitvoering rechtmatig en doelmatig is;
b. We de treasury-activiteiten adequaat kunnen uitvoeren en bijsturen;
c. De juistheid, tijdigheid en volledigheid van de informatie verzekerd zijn;
a. Minimaal twee functionarissen autoriseren iedere transactie (het vier-ogen-principe)
b. Afzonderlijke functionarissen doen de uitvoering en de controle;
c. Afzonderlijke functionarissen doen de uitvoering en de registratie in de financiële administratie.
We hebben de verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente in onderstaande tabel gedefinieerd.
Bij ontstentenis van een van bovengenoemde functionarissen is de vervanging voor uitoefening van in treasurystatuut omschreven bevoegdheden als volgt:
Kassier: Binnen de gemeente Oss hebben we meerdere personen aangewezen als kassier. Tot op dit moment heeft vervanging altijd kunnen plaatsvinden. Nadere maatregelen zijn niet nodig.
Concerncontroller: door Teamleider Financiën of de Teamleider Financiële administratie
Teamleider financiën: door de Concerncontroller of de Teamleider Financiële administratie. In geval de teamleider Financiële administratie de Concerncontroller waarneemt kan hij/zij niet ook de Teamleider Financiën waarnemen.
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-254640.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.