Gemeenteblad van Waalwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2021, 253701 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2021, 253701 | Verordeningen |
Verordening Klachtenbehandeling gemeente Waalwijk 2021
Vast te stellen de Verordening Klachtenbehandeling gemeente Waalwijk 2021
gezien het voorstel van het college van Waalwijk van 1 december 2020, nr. ;
alsmede het college en de burgemeester van de gemeente Waalwijk;
ieder voor zoveel het hun bevoegdheid betreft;
gelet op de bepalingen in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;
De raad wijst de griffier of de plaatsvervangend griffier aan als klachtcoördinator voor klachten over gedragingen door of namens de raad, daaronder begrepen gedragingen van de griffier en van bij de griffie werkzame personen; deze functie is niet verenigbaar met die van klachtencoördinator als bedoeld onder het eerste lid.
Voorafgaand aan de formele behandeling van de klacht, bevordert de klachtcoördinator dat een informele oplossing bereikt wordt waardoor de klacht tot tevredenheid van de klager als afgehandeld kan worden beschouwd. Als de beklaagde een leidinggevende heeft, treedt deze in overleg met de klager over een informele oplossing.
Indien een onder artikel 7, eerste lid, bedoelde oplossing niet kan worden bereikt, start de klachtcoördinator de formele behandeling van de klacht en wel uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de klacht of zoveel eerder als duidelijk is dat geen informele oplossing kan worden bereikt. Daarvan doet hij schriftelijk of per e-mail mededeling aan de klager, aan de beklaagde en diens eventuele leidinggevende, en aan de klachtbehandelaar.
Als de klacht niet voldoet aan de vormeisen, als bedoeld onder artikel 5, eerste lid, vermeldt de klachtcoördinator dat bij de mededeling dat de formele behandeling wordt gestart als bedoeld onder artikel 7, derde lid. Daarbij stelt hij de klager gedurende tien dagen in de gelegenheid om alsnog aan de vormeisen te voldoen. Dit schort de behandeltermijn van de klacht op.
Als de klacht, ook na de onder in het eerste lid bedoelde gelegenheid tot herstel, niet voldoet aan de vormvereisten als bedoeld onder artikel 5, eerste lid, of indien sprake is van omstandigheden waardoor geen verplichting bestaat de klacht te behandelen als bedoeld in artikel 9:8 Awb, neemt de klachtbehandelaar een besluit over het al dan niet in behandeling nemen van de klacht. Als de klachtbehandelaar besluit de klacht niet te behandelen, deelt hij dat binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk of per e-mail mee aan de klager en aan de beklaagde en diens eventuele leidinggevende.
De klachtbehandelaar en de klachtcoördinator zijn bevoegd om alle informatie en stukken op te vragen, die voor het onderzoek nodig zijn. Degenen, waarvoor het bestuursorgaan verantwoordelijk is en waarover de klacht gaat, zijn verplicht de gevraagde informatie en stukken onmiddellijk te verstrekken.
Tenzij van een mondelinge toelichting kan worden afgezien, als bedoeld in artikel 9:10, tweede lid, Awb, stelt de klachtbehandelaar de klager en de beklaagde in de gelegenheid om in elkaars aanwezigheid hun standpunten mondeling toe te lichten tijdens een hoorzitting. Zij kunnen zich laten bijstaan door een ander.
De klachtcoördinator draagt namens het bestuursorgaan zorg voor tijdige verdaging van de afhandeling van de klacht en de mededeling daarvan, als bedoeld in artikel 9:11, tweede lid, Awb, indien deze niet kan worden afgehandeld binnen de in het eerste lid van dat artikel bepaalde termijn.
De klachtencoördinatoren als bedoeld onder artikel 2, eerste en tweede lid brengen, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, een jaarverslag uit aan de burgemeester die op grond van artikel 170, eerste lid, onder e, Gemeentewet toeziet op een zorgvuldige behandeling van klachten door het gemeentebestuur. Zij doen dit met betrekking tot de behandeling van klachten in het voorafgaande jaar, uiterlijk 1 mei. De burgemeester brengt de jaarverslagen zo spoedig mogelijk ter kennis van de andere bestuursorganen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-253701.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.