Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2021, 251277 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2021, 251277 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Abbenes - Hoofdweg Westzijde
Onderwerp: Verkeersmaatregelen piekberging - bouwinrit
• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
2. In tweede instantie ook voor:
a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
• In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden.
• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.
• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.
• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Het hoogheemraadschap van Rijnland realiseert in de zuidelijke punt van de Haarlemmermeerpolder de piekberging Haarlemmermeer. In de piekberging kan bij een dreigende calamiteit tijdelijk water worden geborgen in een daarvoor aangewezen omdijkt stuk polder. De piekberging wordt dan gebruikt om piekwaterstanden in de boezem die ontstaan door hevige regenval tijdelijk op te vangen. Op 24 september 2014 heeft het hoogheemraadschap het projectplan op grond van de Waterwet vastgesteld voor de piekberging Haarlemmermeer, en op 23 oktober 2014 heeft de gemeente Haarlemmermeer het bestemmingsplan Buitengebied Zuid Waterpiekberging vastgesteld.
Het inlaatkanaal van de piekberging komt op de Lisserdijk in Buitenkaag, tussen Lisserdijk 90 en de onderdoorgang van de A44. Het uitstroomkanaal van de piekberging komt uit op de Hoofdvaart in Abbenes, tussen de oprit van de A44 richting Den Haag en Hoofdweg (Westzijde) nummer 1747. De werkzaamheden voor de aanleg van de piekberging starten begin 2021 en zijn naar verwachting uiterlijk 31-12-2023 gereed.
Het bouwverkeer voor de aanleg van de piekberging zal gebruik maken van de bestaande inrit op de Hoofdweg Westzijde die naast de oprit van de A44 richting Den Haag ligt. De Hoofdweg Westzijde is hier een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom, waarop vanuit Abbenes een maximum snelheid van 80 km/u geldt en vanuit Buitenkaag een maximum snelheid van 60 km/u. In verband met de veiligheid van de weggebruikers en de vele benodigde voertuigbewegingen van (vracht-)verkeer van/naar de bouwlocatie, wordt ter plekke van deze bouwinrit de maximum snelheid verlaagd van 80 km/u naar 30 km/u (met een overgangssnelheid van maximaal 60 km/u). Omdat momenteel het begin van de 60km-zone plaats vindt op de locatie van de bouwinrit, wordt het begin van de 60km-zone richting Buitenkaag ook verplaatst tot bij de afrit van de A44 uit de richting Den Haag. De verlaagde maximum snelheid is reeds sinds februari 2021 ingevoerd als tijdelijke verkeersmaatregel. Omdat de werkzaamheden echter langer dan vier maanden duren en de maximum snelheid ook voor langer dan vier maanden verlaagd wordt, is hiervoor een verkeersbesluit nodig.
Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid ter plekke van de uitweg te waarborgen.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
1. Het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur op de Hoofdweg Westzijde op een afstand van 150m aan beide kanten van de inrit (plaatsen bord A1 met opdruk 50 RVV 1990).
2. Het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur op de Hoofdweg Westzijde op een afstand van 50m aan beide kanten van de inrit (plaatsen bord A1 en A2 met opdruk 30 RVV 1990).
3. Instellen van een stopverplichting bij het verlaten van de uitrit voor bouwverkeer op de Hoofdweg Westzijde (plaatsen bord B7 en stopstreep RVV 1990).
4. Instellen van een gesloten verklaring uitgezonderd voor werkverkeer voor het inrijden van de uitrit (plaatsen bord C1 RVV 1990 met onderbord met opdruk ‘uitgezonderd werkverkeer’).
5. Het waarschuwen voor ‘werk in uitvoering’ op de Hoofdweg Westzijde (plaatsen bord J16 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990). Het plaatsen van deze borden is niet verkeersbesluitplichtig.
6. Het waarschuwen voor ‘uitrit werkverkeer’ op de Hoofdweg Westzijde (plaatsen bord J37 met opdruk ‘uitrit werkverkeer’ RVV 1990). Het plaatsen van deze borden is niet verkeersbesluitplichtig
De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 203301-03A01-B.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;
• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;
• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één licht geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.
Er zijn ter plaatse van de inrit voor bouwverkeer geen woningen. De (inrit van de) dichtstbijzijnde woning ligt 135m verwijderd van de inrit voor bouwverkeer. Door het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/uur op een afstand van 150m van de inrit voor bouwverkeer, geldt deze snelheidsverlaging nog net ter plaatse van deze woning. Desondanks blijft de woning goed bereikbaar. De maatregelen hebben verder geen gevolgen voor bewoners.
Wat voor bewoners geldt, geldt ook voor het (agrarische) bedrijf wat bij de woning ligt. De maatregelen hebben verder geen gevolgen voor bedrijven.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De maatregelen zijn in het belang van het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer. Het snelheidsverschil tussen het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer en het werkverkeer, dat van de inrit gebruik maakt, is op een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximum snelheid van 80km/u, vrij groot. Dat was bij de bestaande inrit ook al zo, echter was de hoeveelheid verkeer dat van de inrit gebruik maakte zeer gering. Door de werkzaamheden neemt het verkeer dat van de inrit gebruik maakt toe. Om deze reden worden deze maatregelen ingevoerd. De veiligheid voor het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer blijft hierdoor gewaarborgd. Tegelijkertijd kan het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer door het verlagen van de maximumsnelheid in geringe mate hinder ondervinden, waardoor hun belang licht wordt geschaad. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer ondervindt in beperkte mate hinder van de maatregel.
Langzaam verkeer ondervindt geen hinder van de maatregelen.
Bus 164/AML Flex (Buitenkaag - Nieuw Vennep) rijdt op werkdagen één keer per uur via de Hoofdweg Westzijde in Abbenes. Dichtbij de uitrit ligt aan beide zijden van de weg een bushalte. Deze OV-dienst maakt gebruik van personenauto’s of kleine busjes. Dichtbij de uitrit ligt aan beide zijden van de weg een bushalte. De snelheidsverlaging van 80 km/u naar 50 km/u en 30 km/u, heeft alleen een beperkt vertragend effect wanneer er geen passagiers van deze halte gebruikmaken. Het openbaar vervoer ondervindt in beperkte mate hinder van de maatregel.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
De Hoofdweg Westzijde is hier een voorrangsweg buiten de bebouwde kom. Hierop mag niet geparkeerd worden. De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.
De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van de verkeersveiligheid. Het is niet aannemelijk dat er andere belanghebbenden zijn, waarvan de belangen noemenswaardig worden geschaad.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 06-07-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
In overeenstemming met de tekening met het nummer 203301-03A01-B, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
1. Het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/u op de Hoofdweg Westzijde, ter hoogte van de inrit voor bouwverkeer naast de oprit van de A44 richting Den Haag, door het plaatsen van een bord conform model A1uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk 60 op een afstand van 150m aan beide kanten van de uitrit.
2. Het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u op de Hoofdweg Westzijde, door het plaatsen van een bord conform model A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30 op een afstand van 50m aan beide kanten van de uitrit en na de zijweg voor verkeer komende vanaf de Hoofdweg Oostzijde.
3. Het beëindigen van de verlaagde snelheid op de Hoofdweg Westzijde, door het plaatsen van bord conform model F8 uit bijlage I van het RVV 1990 aan beide kanten na de uitrit.
4. Het verplaatsen van de start van de 60 km zone richting Buitenkaag tot bij de afrit van de A44 uit de richting Den Haag.
5. Het instellen van een verplichting om te stoppen bij het verlaten van de uitrit voor bouwverkeer richting de Hoofdweg Westzijde, door het plaatsen van een bord conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 en een stopstreep conform artikel 79 van het RVV 1990.
6. Het instellen van een geslotenverklaring uitgezonderd voor werkverkeer voor bouwweg, door het plaatsen van een bord conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990 met een onderbord met de opdruk ‘uitgezonderd werkverkeer’.
7. Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn tot uiterlijk 31 december 2023.
8. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 28-7-2021.
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Vakdisciplines,
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-251277.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.