Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent de termijn tot het verlenen of afwijzen van de beschikking tot schuldhulpverlening (Verordening Beslistermijn Schuldhulpverlening Gemeente Albrandswaard 2021)

De raad van de gemeente Albrandswaard

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 april 2021

gelet op de artikelen

artikel 108, tweede lid jo. artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet,

gelet op artikel 4a derde lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening,

gelet op artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht,

Gezien het advies van de Maatschappelijk Adviesraad Albrandswaard van 10 december 2020

 

BESLUIT:

Vast te stellen de

 

Verordening Beslistermijn Schuldhulpverlening gemeente Albrandswaard 2021

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als omschreven in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs).

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      College: college van burgemeester en wethouders van gemeente Albrandswaard;

    • b.

      Inwoner: degene die als ingezetene in de basisregistratie personen in gemeente Albrandswaard is ingeschreven en de persoon die op grond van artikel 3, vijfde lid Wet gemeentelijke schuldhulpverlening gelijk wordt gesteld met een inwoner;

    • c.

      Onze Minister: Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

    • d.

      Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;

    • e.

      Eerste gesprek: Het eerste gesprek waarin de schriftelijke of mondelinge hulpvraag wordt vastgesteld;

    • f.

      Verzoeker: persoon die zich tot het college heeft gewend voor schuldhulpverlening.

Artikel 2. Beslistermijn

De beschikking tot schuldhulpverlening dan wel de afwijzing ervan, zoals bedoeld in artikel 4a, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt door het college gegeven binnen maximaal acht (8) weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, heeft plaatsgevonden.

Artikel 3. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2021.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Beslistermijn Schuldhulpverlening Gemeente Albrandswaard 2021.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Albrandswaard

van dd. 6 juli 2021

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

Algemene toelichting Verordening Beslistermijn Schuldhulpverlening gemeente Albrandswaard 2021

De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 geldt. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).

 

Artikelsgewijze toelichting Verordening Beslistermijn Schuldhulpverlening gemeente Albrandswaard 2021

 

Artikel 1. Begrippen

Begrippen die al zijn omschreven in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Algemene wet bestuursrecht of de Gemeentewet worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze verordening. Deze zijn vanzelfsprekend van toepassing op deze verordening.

 

Artikel 2. Beslistermijn

De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies of schuldhulpverlening. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.

 

Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.

 

Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. De beslistermijn is bepaald op 8 weken. In deze periode is het haalbaar om te onderzoeken en vast te stellen wat de situatie is van verzoeker en daarover een besluit te nemen.

 

Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2021. Vanaf die datum is in artikel 4a, derde lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening de verordeningsopdracht voor de gemeenteraad neergelegd om een beschikkingstermijn vast te stellen van maximaal acht weken.

  • 2.

    In dit artikel is de citeertitel van deze verordening neergelegd.

Naar boven