Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Abbenes - Hoofdweg Westzijde

Onderwerp: Verkeersmaatregelen Piekberging - Bypass

Nummer: X.2021.04840

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien een maatregel leidt tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Het hoogheemraadschap van Rijnland realiseert in de zuidelijke punt van de Haarlemmermeerpolder de piekberging Haarlemmermeer. In de piekberging kan bij een dreigende calamiteit tijdelijk water worden geborgen in een daarvoor aangewezen omdijkt stuk polder. De piekberging wordt dan gebruikt om piekwaterstanden in de boezem die ontstaan door hevige regenval tijdelijk op te vangen. Op 24 september 2014 heeft het hoogheemraadschap het projectplan op grond van de Waterwet vastgesteld voor de piekberging Haarlemmermeer en op 23 oktober 2014 heeft de gemeente Haarlemmermeer het bestemmingsplan Buitengebied Zuid Waterpiekberging vastgesteld.

Het inlaatkanaal van de piekberging komt op de Lisserdijk in Buitenkaag, tussen Lisserdijk 90 en de onderdoorgang van de A44. Het uitstroomkanaal van de piekberging komt uit op de Hoofdvaart in Abbenes, tussen de oprit van de A44 richting Den Haag en Hoofdweg (Westzijde) nummer 1747. De werkzaamheden voor de aanleg van de piekberging starten begin 2021 en zijn naar verwachting uiterlijk 31-12-2023 gereed.

Het uitstroomkanaal van de piekberging zal uiteindelijk onder de Hoofdweg Westzijde doorlopen. In verband met de bouw van de brug over het (toekomstige) uitstroomkanaal, wordt een wegomlegging (bypass) voor voertuigen met een lengte tot 6 meter aangelegd. De oorspronkelijke rechtdoor lopende weg (Hoofdvaart Westzijde) wordt aan de kant van de A44 een inrit voor bouwverkeer. Het is in verband met de beperkte ruimte, het sparen van zoveel mogelijk bomen en de aanwezigheid van particulier terrein, niet mogelijk om de bypass aan te leggen met boogstralen die geschikt zijn voor lange voertuigen. Daarom worden lang (en zwaar) transport omgeleid via de Hoofdweg Oostzijde. In verband met de (verkeers)veiligheid zal over de bypass een maximumsnelheid van 30 km/uur worden ingesteld. De Hoofdweg Westzijde is hier een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom, waarop normaal gesproken vanuit Abbenes een maximum snelheid van 80 km/u geldt en vanuit Buitenkaag een maximum snelheid van 60 km/u. Echter i.v.m. de bouwinrit voor de werkzaamheden van het realiseren van de piekberging, geldt op een afstand van 150m aan beide zijden van de bouwinrit t/m 31 december 2023 reeds een tijdelijk verlaagde snelheid (zie verkeersbesluit X.2021.04835, Piekberging Haarlemmermeer - Abbenes - bouwinrit Hoofdweg Westzijde). De bypass zal in de periode van 1 september 2021 t/m 31 maart 2022 nodig zijn voor de werkzaamheden. In deze periode zullen daarom de onderstaande (extra) verkeersmaatregelen genomen worden. Omdat deze verkeersmaatregelen langer dan vier maanden gaan duren, is hiervoor een verkeersbesluit nodig.

Voor fietsers en gemotoriseerd verkeer wordt d.m.v. bebording het advies gegeven om via de Hoofdweg Oostzijde te rijden, zodat zij geen gebruik van de bypass hoeven maken.

Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid ter plekke van de werkzaamheden te waarborgen.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende tijdelijke extra maatregelen worden getroffen:

1. Het ongeveer 120m naar het noordoosten verplaatsen van het punt waarop in zuidwestelijke richting op de Hoofdvaart Westzijde, ter hoogte van de oprit naar de A44, in verband met de aanleg van een bypass, tijdelijk een maximumsnelheid van 60 km/uur geldt (verplaatsen bord A1 met opdruk 60 RVV 1990 150m voor de bypass).

2. Het vergroten van de afstand met ongeveer 120m in noordoostelijke richting waarop tijdelijk een maximumsnelheid van 30 km/uur op de Hoofdvaart Westzijde ter hoogte van de oprit naar de A44, geldt (verplaatsen bord A1 met opdruk 30 RVV 1990 50m voor de bypass).

3. Instellen van een stopverplichting bij het verlaten van de tweede uitrit die op de bypass op de Hoofdweg Westzijde uitkomt (plaatsen borden B7 RVV 1990 en stopstreep artikel 79 RVV 1990).

 

4. Instellen van een inhaalverbod op de Hoofdweg Westzijde in beide richtingen vanaf 200m voor de bypass (plaatsen borden F1 RVV 1990). Dit moet bij de afrit van de A44 uit de richting van Den Haag herhaald worden.

 

5. Instellen van een geslotenverklaring voor de bypass voor voertuigen die met inbegrip van lading langer zijn dan 6 meter (plaatsen borden C17 RVV 1990 met opdruk 6m).

 

6. Extra attentie creëren voor de bestaande stopstreek op de brug over de hoofdvaart voor de oversteek van de Hoofdweg Westzijde (plaatsen extra B7 op de pijler van het viaduct).

 

7. In verband met het verplaatsen van de rijbaan als gevolg van de bypass bord B01 RVV 1990 mee verplaatsen.

 

8. Instellen van een geslotenverklaring uitgezonderd voor werkverkeer voor het inrijden van de uitrit op de locatie van de oorspronkelijke rijbaan van de Hoofdweg Westzijde (plaatsen bord C1 RVV 1990 met onderbord met opdruk ‘uitgezonderd werkverkeer’).

 

9. Instellen van een geslotenverklaring uitgezonderd bestemmingsverkeer voor het in rijden van de tweede uitrit op de bypass op de Hoofdweg Westzijde (plaatsen bord C1 RVV 1990 met onderbord met opdruk ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’).

 

10. Het beëindigen van de verlaagde snelheid op de Hoofdweg Westzijde en het inhaalverbod (plaatsen borden F8 RVV 1990).

 

11. Het waarschuwen voor ‘werk in uitvoering’ op de Hoofdweg Westzijde (extra plaatsen bord J16 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990). Het plaatsen van deze borden is niet verkeersbesluitplichtig.

 

12. Het waarschuwen voor de tweede ‘uitrit werkverkeer’ op de bypass op de Hoofdweg Westzijde (extra plaatsen bord J37 met opdruk ‘uitrit werkverkeer’ RVV 1990). Het plaatsen van deze borden is niet verkeersbesluitplichtig.

 

De aan te brengen bebording en belijning staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 203301-01A01-E.

 

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één licht geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

Er zijn ter plaatse van de bypass geen woningen. De (inrit van de) dichtstbijzijnde woning ligt net voor de bypass. Door het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/uur op een afstand van 50m van de bypass, geldt deze snelheidsverlaging ook ter plaatse van deze woning. Desondanks blijft de woning goed bereikbaar en wordt de situatie voor de woning theoretisch ook veiliger. De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners.

Bedrijven

De (inrit van de) het dichtstbijzijnde (agrarische) bedrijf ligt net voor de bypass. Vanwege de geslotenverklaring voor voertuigen langer dan 6m, zullen grotere voertuigen die het bedrijf vanuit zuidelijke richting willen bereiken om moeten rijden via Abbenes. Het bedrijf blijft bereikbaar vanuit noordelijke richting. Bedrijven ondervinden in beperkte mate hinder van de maatregelen.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen zijn in het belang van het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer. De bypass zorgt ervoor dat het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer gebruik kan blijven maken van de Hoofdweg Westzijde tijdens de aanleg van het uitstroomkanaal van de piekberging. Om dit gebruik veilig te kunnen laten plaatsvinden zijn de genoemde tijdelijke maatregelen nodig. Voertuigen die met inbegrip van lading langer dan 6m zijn, kunnen geen gebruikmaken van de bypass en zullen via de Hoofdvaart Oostzijde moeten rijden. Het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer kan door deze tijdelijke maatregelen in geringe mate hinder ondervinden, waardoor hun belang licht wordt geschaad. Wel wordt gemotoriseerd verkeer geadviseerd om van de Hoofdweg Oostzijde gebruik te maken. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer ondervindt in beperkte mate hinder van de maatregel.

Langzaam verkeer

Langzaam verkeer onder vindt geen hinder van de maatregelen. Hoewel de bypass voor fietsers bruikbaar is, worden fietsers geadviseerd om via de Hoofdvaart Oostzijde te rijden. Op de Hoofdweg Oostzijde is een vrijliggend fietspad.

Openbaar vervoer

Bus 164 / AML Flex (Buitenkaag - Nieuw Vennep) rijdt op werkdagen één keer per uur via de Hoofdweg westzijde in Abbenes. Ter plaatse van de bypass ligt aan beide zijden van de weg een bushalte. Deze OV-dienst maakt gebruik van personenauto’s of kleine busjes en kan van de bypass gebruik blijven maken. Deze halte zal tijdens de aanwezigheid van de bypass verplaatst moeten worden. Ook heeft snelheidsverlaging van 80 km/u naar 60 km/u en 30 km/u een beperkt vertragend wanneer er geen passagiers van deze halte gebruikmaken. Het openbaar vervoer ondervindt in beperkte mate hinder van de maatregel.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De Hoofdweg Westzijde is hier een voorrangsweg buiten de bebouwde kom. Hierop mag niet geparkeerd worden. De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van de verkeersveiligheid. Het is niet aannemelijk dat er andere belanghebbenden zijn, waarvan de belangen noemenswaardig worden geschaad. De maatregelen schaden de belangen van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer en van voertuigen die met inbegrip van de lading langer zijn dan 6 meter. De maatregelen zijn echter nodig om de aanleg van de piekberging zo veilig mogelijk te laten verlopen. Met de belangen van het verkeer wordt zoveel mogelijk rekening gehouden door de aanleg van een bypass. Enige overlast is echter niet te voorkomen. De belangen van het verkeer dat met de maatregelen is gebaat omdat de veiligheid tijdens de werkzaamheden wordt gewaarborgd, wegen zwaarder dan die van het verkeer dat enige overlast door de maatregelen ervaart.

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 06-07-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 203301-01A01-E, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

1. Het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur in zuidelijke richting op de Hoofdweg Westzijde, ter hoogte van de oprit naar de A44, in verband met de aanleg van een tijdelijke bypass, door het plaatsen van een bord conform model A1uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk 60 op een afstand van 150m voor de bypass.

2. Het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur in zuidelijke richting op de Hoofdweg Westzijde, door het plaatsen van bord conform model A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30, op een afstand van 50m voor de tijdelijke bypass.

3. Het instellen van een inhaalverbod op de Hoofdweg Westzijde in beide richtingen, door het plaatsen van borden conform model F1 uit bijlage I van het RVV 1990 op een afstand van 200m voor de tijdelijke bypass in beide richtingen en nabij de afrit van de A44 uit de richting van Den Haag.

 

4. Het beëindigen van de verlaagde snelheid en het inhaalverbod op de Hoofdweg Westzijde, door het (ver)plaatsen van een bord conform model F8 uit bijlage I van het RVV 1990 na de bypass in beide richtingen.

 

5. Het instellen van een stopverplichting bij het verlaten van de tweede uitrit die op de bypass op de Hoofdweg Westzijde uitkomt, door het plaatsen van een bord conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 en een stopstreep conform artikel 79 van het RVV 1990.

 

6. Het plaatsen van een extra bord conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 voor de bestaande stopstreep op de brug over de Hoofdvaart, op de pijler van het viaduct, voor de oversteek van de Hoofdweg Westzijde.

 

7. Het verplaatsen van een bord conform model B1 uit bijlage I van het RVV 1990 naast de rijbaan in noordelijke richting van de bypass.

 

8. Het instellen van een geslotenverklaring uitgezonderd voor werkverkeer voor het inrijden van de uitrit op de locatie van de oorspronkelijke rijbaan van de Hoofdweg Westzijde, door het plaatsen van bord C1 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord met opdruk ‘uitgezonderd werkverkeer’.

 

9. Het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen die met inbegrip van lading langer zijn dan 6 meter, door het plaatsen van een bord conform model C17 “met opdruk 6m“ uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

- aan beide zijden van de bypass

- bij de aansluiting van de Hoofdweg Westzijde op de Lisserweg met onderbord “na 2,5 km”.

 

10. Het instellen van een geslotenverklaring uitgezonderd voor bestemmingsverkeer voor het in rijden van de tweede uitrit op de bypass op de Hoofdweg, door het plaatsen van een bord conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord met opdruk ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’.

 

11. Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn van 1 september 2021 t/m 31 maart 2022 voor het realiseren van de het uitstroomkanaal van de piekberging.

 

12. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 26-7-2021.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

S. Sasburg

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven