Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Buitenkaag - Bypass Lisserdijk

Onderwerp: Verkeersmaatregelen Piekberging - Bypass

Nummer: X.2021.04844

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Het hoogheemraadschap van Rijnland realiseert in de zuidelijke punt van de Haarlemmermeerpolder de Piekberging Haarlemmermeer. In de piekberging kan bij een dreigende calamiteit tijdelijk water worden geborgen in een daarvoor aangewezen omdijkt stuk polder. De piekberging wordt dan gebruikt om piekwaterstanden in de boezem die ontstaan door hevige regenval tijdelijk op te vangen. Op 24 september 2014 heeft het hoogheemraadschap het projectplan op grond van de Waterwet vastgesteld voor de Piekberging Haarlemmermeer, en op 23 oktober 2014 heeft de gemeente Haarlemmermeer het bestemmingsplan Buitengebied Zuid Waterpiekberging vastgesteld.

Het inlaatkanaal van de piekberging komt op de Lisserdijk in Buitenkaag, tussen Lisserdijk 90 en de onderdoorgang van de A44. Het uitstroomkanaal van de piekberging komt uit op de Hoofdvaart in Abbenes, tussen de oprit van de A44 richting Den Haag en Hoofdweg (Westzijde) nummer 1747. De werkzaamheden voor de aanleg van de piekberging starten begin 2021 en zijn naar verwachting uiterlijk 31-12-2023 gereed.

Het inlaatkanaal van de piekberging zal uiteindelijk onder de Lisserdijk doorlopen. De Lisserdijk is hier een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom, waar een maximum snelheid van 60 km/u geldt. Tijdens de bouw van de inlaatconstructie, wordt verkeer op de Lisserdijk via een tijdelijke bypass om de bouwplaats heen geleid. De bypass zal in de periode van 1 februari 2022 t/m 30 november 2022 nodig zijn voor de werkzaamheden. In deze periode zullen daarom, in verband met de bochten van de bypass en de twee oversteekplaatsen van werkverkeer, de onderstaande verkeersmaatregelen genomen worden. Omdat deze verkeersmaatregelen langer dan vier maanden gaan duren, is hiervoor een verkeersbesluit nodig.

Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid ter plekke van de werkzaamheden te waarborgen.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende tijdelijke maatregelen worden getroffen:

1. Het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur in beide richtingen op de Lisserdijk op een afstand van 80m voor de bypass (plaatsen bord A1 met opdruk 30 RVV 1990).

2. Instellen van een inhaalverbod op de Lisserdijk in zuidelijke richting vanaf 130m voor de bypass en in noordelijke richting vanaf 150m voor de bypass (plaatsen borden F1 RVV 1990).

3. Het beëindigen van de verlaagde snelheid en het inhaalverbod in beide richtingen op de Lisserdijk na de bypass (plaatsen borden F8 RVV 1990).

4. Instellen van een stopverplichting bij het kruisen van de bypass op de Lisserdijk door werkverkeer, door het plaatsen van bord B7 uit bijlage I van het RVV 1990 en een stopstreep conform artikel 79 RVV 1990).

5. Het waarschuwen voor ‘werk in uitvoering’ op de Lisserdijk (plaatsen bord J16 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990). Het plaatsen van deze borden is niet verkeersbesluitplichtig.

6. Het waarschuwen voor kruisend werkverkeer op de bypass op de Lisserdijk (plaatsen bord J37 met opdruk ‘2x werkverkeer en pijlen’ RVV 1990). Het plaatsen van deze borden is niet verkeersbesluitplichtig.

 

De aan te brengen bebording en belijning staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 203301-01A02-C.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één licht geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

Er zijn ter plaatse van de bypass geen woningen. De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners.

Bedrijven

Er zijn ter plaatse van de bypass geen bedrijven. De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen zijn in het belang van het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer. De bypass zorgt ervoor dat het (doorgaande) gemotoriseerde verkeer met een lagere snelheid gebruik kan blijven maken van de Lisserdijk tijdens de aanleg van het inlaatkanaal van de piekberging. Om dit gebruik veilig te kunnen laten plaatsvinden zijn de genoemde tijdelijke maatregelen nodig. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer ondervindt in beperkte mate hinder van de maatregel.

Langzaam verkeer

Langzaam verkeer ondervindt geen hinder van de maatregelen.

Openbaar vervoer

Er rijdt geen openbaar vervoer op de Lisserdijk.

Nood- en hulpdiensten

Nood- en hulpdiensten kunnen altijd de werkzaamheden passeren. De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van de verkeersveiligheid. Het is niet aannemelijk dat er andere belanghebbenden zijn, waarvan de belangen noemenswaardig worden geschaad. De belangen van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer worden in beperkte mate geschaad. De maatregelen zijn echter nodig om de aanleg van het inlaatkanaal veilig te laten verlopen. De belangen van het verkeer dat hiermee gebaat is wegen zwaarder dan die van het verkeer waarvan de belangen in beperkte geschaad worden.

 

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 06-07-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 203301-01A02-C, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

1. Het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur in beide richtingen op de Lisserdijk, bij de tijdelijke bypass ter hoogte van de onderdoorgang van de A44, door het aan beide kanten van de weg plaatsen van een bord conform model A1uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk 30, op een afstand van 80m voor de bypass.

 

2. Het instellen van een inhaalverbod op de Lisserdijk, ter hoogte van de tijdelijke bypass, door het aan beide kanten van de weg plaatsen van borden conform model F1 uit bijlage I van het RVV 1990, op een afstand van 130m voor de bypass in zuidelijke richting en 150m voor de bypass in noordelijke richting.

 

3. Het beëindigen van de verlaagde snelheid en het inhaalverbod op de Lisserdijk, ter hoogte van de tijdelijke bypass, door het plaatsen van een bord conform model F8 uit bijlage I van het RVV 1990 na de bypass in beide richtingen.

 

4. Het instellen van een stopverplichting bij het kruisen van de bypass op de Lisserdijk door werkverkeer, door het plaatsen van een bord conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 en een stopstreep conform artikel 79 RVV 1990).

 

5. Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn van 1 februari 2022 t/m 30 november 2022.

 

6. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 26-7-2021.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

S. Sasburg

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven