Gemeenteblad van Wassenaar
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wassenaar | Gemeenteblad 2021, 246248 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wassenaar | Gemeenteblad 2021, 246248 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Eerste wijziging van de Budgethoudersregeling gemeente Wassenaar 2019
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wassenaar,
gelet op de artikel 10:3, eerste lid, artikel 10:6, eerste lid, artikel 10:9, eerste lid en artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op artikel 23 en 24 van de Financiële Verordening Wassenaar 2018;
overwegende dat de gemeenteraad hen op 10 december 2020 toestemming heeft verleend om uit de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie Duivenvoorde te treden;
overwegende dat zij op 16 december 2020 hebben besloten om op 31 december 2022 uit de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie Duivenvoorde te treden;
overwegende dat hierop vooruitlopend de gemeente per 1 september 2021 weer over een gangbare ambtelijke organisatie zal beschikken;
overwegende dat het gewenst is om de huidige budgethoudersregeling zo aan te passen dat deze na 1 september 2021 bruikbaar blijft, zodat met betrokkenheid van dan bij de gemeente werkzame personen kan worden gewerkt aan goed op een nieuw algemeen mandaatbesluit afgestemde nieuwe budgethoudersregeling;
besluiten de Eerste wijziging van de Budgethoudersregeling gemeente Wassenaar 2019 vast te stellen
De tekst van artikel 1.1 (Begripsbepalingen) komt als volgt te luiden:
In dit besluit wordt verstaan onder:
de als zodanig aangewezen medewerker van de eenheid Financiën en Organisatie - HR & Financiën.
het geheel van voor de gemeente Wassenaar als ambtenaar of externe inhuur werkzame natuurlijke personen die het bestuur van de gemeente ondersteunen bij het ontwikkelen, vaststellen en uitvoeren van beleid, niet zijnde griffier of medewerker van de griffie;
ambtenaar als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Ambtenarenwet 2017, met als overheidswerkgever de gemeente Wassenaar;
een door het college voor een bepaald jaar op taakveldniveau beschikbaar gesteld bedrag voor het doen van exploitatie-uitgaven en de daarvoor in de begroting geraamde inkomsten;
de burgemeester van de gemeente Wassenaar;
een voor de gemeente Wassenaar als ambtenaar dan wel door externe inhuur werkzame natuurlijke persoon, zijnde manager van een eenheid belast met het coachen, ondersteunen en faciliteren van de daar werkzame medewerkers en de coördinatie van hun werkzaamheden inclusief de toedeling van capaciteit.
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wassenaar;
een organisatie of een natuurlijke persoon waarmee geen arbeidsrelatie bestaat, verricht tegen betaling en in opdracht van de gemeente Wassenaar werkzaamheden, die bestaan uit het inzetten van personele capaciteit of specifieke deskundigheid;
de gemeenteraad van de gemeente Wassenaar;
de gemeentesecretaris van de gemeente Wassenaar;
de raadsgriffie van de gemeente Wassenaar;
de raadsgriffier van de gemeente Wassenaar;
de door het college aangewezen beheerder van het totale budget van de gemeente Wassenaar;
een door de raad beschikbaar gesteld bedrag voor het doen van een investering waarop in meerdere jaren wordt afgeschreven;
een door de raad beschikbaar gesteld bedrag met een specifiek bestedingsdoel;
de bevoegdheid om namens het college besluiten te nemen;
een voor de gemeente Wassenaar als ambtenaar of door externe inhuur werkzame natuurlijke persoon, niet zijnde gemeentesecretaris, strategisch adviseur, coach/coördinator, projectleider, griffier of medewerker van de griffie;
het deel van de baten en lasten waar de budgethouder géén invloed op kan uitoefenen;
de medewerker die geautoriseerd is om de prestatielevering te registreren in het goedkeuringsproces van de betaalbaarstelling van facturen
een verzameling van gebudgetteerde activiteiten met een definieerbaar begin en eind alsmede een beoogd concreet resultaat;
een voor de gemeente Wassenaar als ambtenaar of door externe inhuur werkzame natuurlijke persoon, zijnde de opdrachtnemer van een project die leiding geeft aan het tijdelijk samenwerkingsverband waarmee het project wordt gerealiseerd;
het handelen in overeenstemming met de van belang zijnde wet- en regelgeving;
de gemeenteraad van de gemeente Wassenaar;
de rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 1 van de Verordening op de rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg, Oegstgeest, Voorschoten, en Wassenaar 2014;
een voor de gemeente Wassenaar als ambtenaar of door externe inhuur werkzame natuurlijke persoon, zijnde de opdrachtnemer van de bestuurlijke opdrachten voor de inhoudelijke uitvoering van gemeentelijke opgaven (beleid, programma’s, projecten, coalitieakkoord);
de financiële verplichting of op geld waardeerbare component van een bindende overeenkomst (waaronder bij een raamovereenkomst slechts een verplichting tot een afname of een boetebeding ter ondersteuning van een exclusiviteitsbeding wordt verstaan), dan wel een besluit om:
De tekst van artikel 1.2 (Mandatering en aanwijzing hoofdbudgethouder en budgethouder) komt als volgt te luiden:
Het college mandateert het beheer van de budgetten binnen de gemeente Wassenaar aan de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris wordt hierdoor aangewezen als hoofdbudgethouder voor het aangaan van verplichtingen tot het maximum van de door de raad vastgestelde budgetten en voor het doen van de betreffende uitgaven.
De gemeentesecretaris mandateert voor de uitvoering van de taken van hun eenheid het beheer van budgetten binnen de gemeente Wassenaar aan de coach/coördinator. Deze wordt aangewezen als budgethouder voor het aangaan van verplichtingen tot het maximum van de door de raad vastgestelde budgetten en voor het doen van de betreffende uitgaven.
Coach/coördinatoren kunnen voor de vervulling van de functie van een medewerker binnen hun eenheid het beheer van budgetten binnen de gemeente Wassenaar mandateren aan deze medewerker. Deze wordt aangewezen als budgethouder voor het aangaan van verplichtingen tot het maximum van de door de raad vastgestelde budgetten en voor het doen van de betreffende uitgaven met een limiet van € 50.000.
De gemeentesecretaris mandateert voor de uitvoering van bestuurlijke opdrachten ter uitvoering van een gemeentelijke opgave (beleid, programma’s, projecten, coalitieakkoord) het beheer van budgetten binnen de gemeente Wassenaar aan de betreffende strategisch adviseur. Deze wordt aangewezen als budgethouder voor het aangaan van verplichtingen tot het maximum van de door de raad vastgestelde budgetten en voor het doen van de betreffende uitgaven.
De gemeentesecretaris kan voor de uitvoering van een project het beheer van budgetten binnen de gemeente Wassenaar mandateren aan een coach/coördinator of een medewerker. Deze wordt aangewezen als budgethouder voor het aangaan van verplichtingen tot het maximum van de door de raad vastgestelde budgetten en voor het doen van de betreffende uitgaven.
De tekst van artikel 1.3 (Vervanging hoofdbudgethouder en budgethouders) komt als volgt te luiden:
Artikel 2.2 (Het afdelingshoofd) wordt vervangen door:
Artikel 2.2 De coach/coördinator
Na artikel 2.3 wordt een nieuw artikel ingevoegd:
Artikel 2.4 De strategisch adviseur
Artikel 2.4 (De projectleider of programmamanager) wordt vervangen door:
De projectleider stelt een projectplan of op en draagt zorg voor tussentijdse rapportages met betrekking tot de voortgang van het project.
De tekst van artikel 3.5 (Centrale verdeling kosten) komt als volgt te luiden:
Voor een aantal kostensoorten ontvangt de gemeente Wassenaar centraal facturen, die betrekking kunnen hebben op budgetten van verschillende taakvelden. Het gaat om kosten van energie, telecommunicatie, abonnementen, publiekrechtelijke heffingen, verzekeringen en om interne doorbelastingen van ondersteunende afdelingen. Deze lasten worden centraal berekend in de organisatie.
In afwijking van de bepalingen in hoofdstuk 2 van deze regeling worden de kosten uit het eerste en tweede lid door de eenheid Financiën en Organisatie - HR & Financiën verdeeld en geboekt ten laste van de betreffende begrotingsposten van de budgethouders. De budgethouders worden van deze verdeling in kennis gesteld.
In de titel van hoofdstuk 4 (Concern control, Financial control en Financiële administratie) wordt gewijzigd in “Control en financiële administratie”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-246248.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.