Verkeersbesluit

Venstertijden centrum Nes

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ameland;

Gelet op:

  • -

    Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -

    Artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 12 van het Besluit Administratie Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing/verwijdering van verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), zoals verwoord in dit verkeersbesluit, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

  • -

    Het delegatiebesluit van de gemeenteraad van Ameland van 25 oktober 2004, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

Overwegende dat:

  • -

    Dat op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • -

    Dat voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit genomen moet worden op grond van het in bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Uit het oogpunt van:

De in artikel 2, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994, genoemde doelstellingen:

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • -

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade; en

  • -

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • -

    De regeling van positie, inrichting en werkwijze, alsmede het uitoefenen van toezicht op zelfstandige bestuursorganen die taken verrichten op het terrein van deze wet.

Is het gewenst om:

Om venstertijden in te voeren voor het laden en lossen in het centrum van Nes op Ameland.

Op grond van de volgende motivering:

Het centrum van Nes is een druk bezochte plek. De laatste jaren krijgt de gemeente Ameland steeds vaker klachten/opmerkingen over de bevoorrading van de bedrijvigheid in het centrum van Nes. Met name in de middaguren wordt het centrum druk bezocht en zorgt de aanwezigheid van een vrachtwagen al snel voor overlast en onveilige situaties.

We willen onveilige situaties voorkomen en de overlast beperken door de invoering van venstertijden voor het laden en lossen in het centrum van Nes. Het voorstel is om laden en lossen enkel toe te staan van 06:00 tot 12:00 uur. Buiten deze tijden geld een verbod voor vrachtwagens. Het beoogde effect van de maatregelen is een veilige en prettige leefomgeving voor alle inwoners en bezoekers van het dorp Nes. Daarbij houden we rekening met de veiligheid van fietsers en voetgangers en het recreatiegenot van onze gasten. Ook houden we rekening met de ondernemers ter plaatse in de onderstaand aangegeven zone.

Figuur 1: Zone venstertijden laden en lossen, in rood de wegen waar de beoogde zone gaat gelden

Belangenafweging:

Op grond van artikel 3:4 lid 1 Awb, zijn de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen afgewogen en de nadelige gevolgen van het besluit zijn voor één of meer belanghebbenden niet onevenredig, in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

De invoering van venstertijden heeft wellicht gevolgen voor de bedrijfsvoering van een aantal ondernemers ter plaatse. Daarom hebben we met onze brief van 8 april 2021 gevraagd om op- of aanmerkingen, knelpunten, onmogelijkheden aan te geven. Deze input wordt dan meegenomen in het voorstel voor het te nemen verkeersbesluit. Tot 26 april 2021 kon deze input geleverd worden.

De ingebrachte reacties en het politieadvies hebben geleid tot een kleinere zone dan vooraf bedacht. De “noordlus” en het traject Ballumerweg-Strandweg is komen te vervallen. We verwachten op basis van de reacties en het politieadvies niet dat een belanghebbende onevenredig benadeeld zal worden. Ook zien we geen aanleiding voor onduidelijke verkeerssituaties of andere onduidelijkheden bij dit te nemen verkeersbesluit. We zien dan ook geen reden om af te zien van dit besluit.

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het verplicht om overleg te plegen met de politie over de voorgenomen verkeersmaatregelen. De politie heeft de gemeente geadviseerd in de vorm van een rapportage (advies). De politie geeft aan dat met de invoering van deze maatregel de hinder en het mogelijke gevaar vermoedelijk afnemen en zal er binnen het gebied een prettiger leefomgeving ontstaan. Bijkomend voordeel is mogelijk een afname van het zware vrachtverkeer op het gehele eiland. Daar waar het kan, zal men mogelijk overstappen op kleinere bevoorradingsvoertuigen. Al met al een positieve ontwikkeling welke de politie van harte ondersteunt.

neemt, gelet op het voorgaande, het volgende

BESLUIT

  • I.

    Het invoeren van venstertijden voor het laden en lossen in het centrum van Nes op Ameland.

  • II.

    Het plaatsen van zeven borden C7 van bijlage 1 bij het RVV 1990 (gesloten voor vrachtauto’s) met zeven onderborden ‘laden en lossen toegestaan tussen 06.00 uur en 12.00 uur’.

  • III

    De borden C7 en onderborden ‘laden en lossen toegestaan tussen 06.00 uur en 12.00 uur’ plaatsen conform de bijgevoegde inrichtingstekening.

Ballum, 13 juli 2021

het college

Leo Pieter Stoel

burgemeester

Iwan Valk

secretaris-directeur

Bijlagen

Bijlagen:

  • 1.

    Inrichtingstekening te plaatsen onderborden

  • 2.

    Bezwaarbijsluiter

Bezwaar

U bent het er niet mee eens

Het college heeft een besluit genomen. Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u een bezwaarschrift indienen.

U kunt dit richten aan:

Het college

Postbus 22

9160 AA Hollum-Ameland

Inhoud van het bezwaar

U moet het bezwaarschrift binnen zes weken na de bekendmaking van het besluit versturen. Zorgt u ervoor dat uw bezwaarschrift het volgende bevat:

  • -

    uw naam en adres;

  • -

    datum;

  • -

    een omschrijving van het besluit, waartegen het bezwaar is gericht;

  • -

    de motivering van uw bezwaar;

  • -

    uw handtekening.

Wat gebeurt er met het bezwaar?

Allereerst kijken we of uw bezwaarschrift alle nodige informatie bevat. Als dat niet zo is, krijgt u een brief waarin staat welke informatie ontbreekt. U kunt dan de ontbrekende informatie alsnog aanleveren.

Als uw bezwaarschrift alle nodige informatie bevat, buigt de onafhankelijke Adviescommissie bezwaarschriften zich erover. Deze commissie vormt zich een oordeel en brengt advies uit aan het college. Vervolgens neemt het college met inachtneming van het advies van de commissie een beslissing op het bezwaar. Indien de beslissing afwijkt van het advies van de commissie, wordt de reden voor die afwijking vermeld.

De behandeling van een bezwaarschrift mag volgens de wet maximaal 12 weken in beslag nemen. Deze termijn van 12 weken vangt aan na het einde van de bezwaartermijn en kan met 6 weken worden verdaagd.

Voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt, houdt uw bezwaar de werking van het besluit niet tegen. Het kan zijn dat u daardoor ernstig in uw belangen wordt geschaad. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt tegen een dwangsom, dan moet u deze toch betalen totdat er een uitspraak is op uw bezwaar.

Om een dergelijke situatie te voorkomen, kunt u tegelijk met uw bezwaar een voorlopige voorziening aanvragen.

Richt een verzoek om voorlopige voorziening aan:

Rechtbank Noord-Nederland

Afdeling Bestuursrecht

Postbus 150

9700 AD Groningen

Kosten

Aan een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). Deze bedragen voor:

  • -

    zaken betreffende een uitkering of huursubsidie: € 49,-

  • -

    alle andere zaken voor natuurlijke personen: € 181,-

  • -

    anders dan natuurlijke personen: € 360,-

U kunt een voorlopige voorziening ook digitaal aanvragen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven